AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3501 Skrevet 11. mars 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun var ikke normalvektig, men det var ikke kritisk. (bmi ca.17) Anonymkode: 59d11...41f Korrigert for alder og kjønn var hennes BMI på rett under 17 i nedre referanseområde for normalvekt. Lurer på om noen vet om det er sagt noe om NÅR denne siste veiingen fant sted? Var det rett før de reiste til hytta, eller en stund i forkant av det? Anonymkode: ed262...1dc 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3502 Skrevet 11. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Korrigert for alder og kjønn var hennes BMI på rett under 17 i nedre referanseområde for normalvekt. Lurer på om noen vet om det er sagt noe om NÅR denne siste veiingen fant sted? Var det rett før de reiste til hytta, eller en stund i forkant av det? Anonymkode: ed262...1dc Det var en gang i august. Hva vekten var da mor og datter dro på hytta, er det vel ingen som vet. Anonymkode: 4ab7a...a69 5
Gjest chisandra Skrevet 11. mars 2018 #3503 Skrevet 11. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Korrigert for alder og kjønn var hennes BMI på rett under 17 i nedre referanseområde for normalvekt. Lurer på om noen vet om det er sagt noe om NÅR denne siste veiingen fant sted? Var det rett før de reiste til hytta, eller en stund i forkant av det? Anonymkode: ed262...1dc 21. august.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3504 Skrevet 11. mars 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved slike kontroller hos lege, så burde det vel foretas målinger med målebånd, og ikke kun veiing? Anonymkode: fad9c...735 Det gjøres ikke, for mye måling kan rette fokuset i feil retning sykdomsmessig. Det tas ofte blodprøver, det kan avsløre mye feks om kostholdet er godt nok (selv om mengden er for lav). Anonymkode: 0c7f8...a6c 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3505 Skrevet 11. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjøres ikke, for mye måling kan rette fokuset i feil retning sykdomsmessig. Det tas ofte blodprøver, det kan avsløre mye feks om kostholdet er godt nok (selv om mengden er for lav). Anonymkode: 0c7f8...a6c Jeg forstår. Hva om de ved slike kontroller kunne måle vekten med en vekt som registrerer pasientenes muskelprosent og fettprosent? Anonymkode: fad9c...735 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3506 Skrevet 11. mars 2018 På 10.3.2018 den 11.01, AnonymBruker skrev: Det er legitimt å stille spørsmål ved hvorfor akkurat denne mora fronter så lang fengselsstraff i alle fall. Denne saken skiller seg ut i forhold til andre saker der barn dør og foreldre møter tiltale etter dødsfallet. I Valdres-saken virker påtalemyndighetene ganske aggressive. Til sammenligning: Det går en sak i Bergen nå: det er et foreldrepar mistet sin 2 år gamle sønn etter at gutten fikk i seg farens Lar-medisin fordi de hadde oppbevart medisinen et sted gutten fikk tak i den. De fant gutten med medisinpakken, men han ble ikke tatt til lege fordi faren mente det ikke manglet noe i pakken. Dagen etter fant de gutten død i sitt eget oppkast. De er siktet for uaktsomt drap på sin sønn. De mener selv de er uskyldig fordi de sier de ikke visste hvor farlig lar-medisin var (svært svakt forsvar altså). Aktor mener de er skyldig men bruker § 61. Straffutmålingsfrafall. De vil altså ikke få fengselstraff eller prøvetid om de kjennes skyldig. Grunnen til at de ikke skal traffes: det er lenge siden (skjedde i oktober 2015 altså på samme tid som Valdressaken), og fordi en mener de har lidd nok: de mistet barnet sitt, mora mistet i tillegg sitt andre barn til barnevernet pga hendelsen (fikk henne senere tilbake) og faren fikk tilbakefall. https://www.bt.no/direkte/krim/pinned/118617 Anonymkode: c6795...eca 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at tiltalen er ulik. Jeg valgte den som eksempel fordi den minner på en del punkter (redsel for barnevern/ikke oppsøkt hjelp i situasjon der det burde være helt selvsagt med døden som følge, skjult enkelte ting fra myndigheter og den er fra samme tid). Det er brukt paragrafer med lavere strafferamme på dem, uaktsomt drap er 3-6 år. Sånn sett er de ulike. Det er ikke helt det jeg sikter til. Jeg bare reagerer litt på at påtalemyndighetene virker ganske offensivt ute etter tiltalte i Valdres-saken. En fengelsstraff på 15 år er veldig strengt. Det ligger på nivå med straff for virkelig stygge forsettelige drap. Som denne saken: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/domt-for-forsettlig-drap-pa-10-uker-gammel-baby-1.13852532 Han ble dømt til 17 år, fikk 16 etter anke. Hun er jo ikke dømt, men jeg syns det er rart at det hun har gjort sidestilles med sadister som rister spedbarn til døde. Mens saker som ligner mye mer ender med straffefritak ved dom. Anonymkode: c6795...eca Jeg syns det er ganske utrolig at du ikke forstår forskjellen på et barn som får i seg dødelig medisin og dør i søvne, og et barn som blir sultet til døde over flere måneder, sannsynligvis etter lang tid med psykisk mishandling. Anonymkode: c0d93...979 29
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3507 Skrevet 11. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår. Hva om de ved slike kontroller kunne måle vekten med en vekt som registrerer pasientenes muskelprosent og fettprosent? Anonymkode: fad9c...735 Man skal ikke rette fokus mot for mye måling. Pasientene er opphengt i mål og slik måling fra helsevesenets side vil bare bygge opp under pasientens oppfatning om at det er viktig og riktig å måle. Anonymkode: 0c7f8...a6c 9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3508 Skrevet 11. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke rette fokus mot for mye måling. Pasientene er opphengt i mål og slik måling fra helsevesenets side vil bare bygge opp under pasientens oppfatning om at det er viktig og riktig å måle. Anonymkode: 0c7f8...a6c Takk for at du forklarte om det. Jeg håper at helsevesenet finner måter (som ikke er negative for pasientene) å hjelpe denne pasientgruppen enda bedre på på alle områder. Anonymkode: fad9c...735 3
Frida Skrevet 11. mars 2018 #3509 Skrevet 11. mars 2018 14 minutter siden, Vampyrina skrev: Her er et lite utdrag fra boka til Anne Bitsch; «går du nå, er du ikke lenger min datter». Kan dra paralleller til denne saken. Interessante opplysninger! Det er nok en utfordring for kanskje både fagfolk og oss andre at økonomisk velstand ikke er synonymt med gode evner som foreldre. Seiglivede "sannheter" gjør oss lett blinde for varselsignalene som tross alt er der. Hyppig flytting over kommunegrenser, vissheten om at det tar tid å oversende saker, i tillegg en mor som er flink til å inngi tillit og gir inntrykk av å være ressurssterk på flere måter. Jeg håper inderlig at denne tragedien kan få oss alle til å bli mer våkne, våge å stille spørsmål og være litt "brysomme". 7
Ando Nym Skrevet 11. mars 2018 #3510 Skrevet 11. mars 2018 (endret) 51 minutter siden, AnonymBruker said: Korrigert for alder og kjønn var hennes BMI på rett under 17 i nedre referanseområde for normalvekt. Lurer på om noen vet om det er sagt noe om NÅR denne siste veiingen fant sted? Var det rett før de reiste til hytta, eller en stund i forkant av det? Anonymkode: ed262...1dc Hos fastlegen 25 august. Edit: Ser nå at det har vært oppgitt noe divergerende datoer i forskjellige medier, fra 14 til 25 august, men twenty- something er nok korrekt. Endret 11. mars 2018 av Ando Nym 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3511 Skrevet 11. mars 2018 Til dette med normalvekt og KMI: – Hun hadde en KMI (kroppsmasseindeks) på 8,8, noe som er 15 kilo under det som er normal kroppsmasseindeks. Det er svært lite, sa han i retten. Hentet fra rettsmedisiner Stray-Pedersen sitt vitnemål. Altså har avdøde blitt sett som normalvektig sist hun ble veiet av lege, slik de beregner det. Anonymkode: 5085c...839 9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3512 Skrevet 11. mars 2018 Her står det "Blant tiltaltepunktene står det blant annet at hun:". Kan en av dere poste alle tiltalepunktene + link til dette, om noen av dere har dette? "Hun står blant annet tiltalt for «grovt eller å gjentatt ha mishandlet ved å ha truet, tvunget, begrenset bevegelsesfriheten til, øvet vold mot eller på annen måte ha krenket sin slektning i nedstigende linje [ ...]. Fornærmede døde eller fikk betydelig skade på legeme eller helse som følge av mishandlingen». Blant tiltaltepunktene står det blant annet at hun: Nektet å bestille legetime til datteren den 18. september, selv om datteren ba om dette og var bekymret for egen helse. Tok datteren ut av ordinær skolegang da hun flyttet til familiehytta på Beitostølen. Hindret/vanskeliggjorde at datterens helsetilstand kunne oppdaget slik at hun kunne få nødvendig helsehjelp. Truet datteren gjentatte ganger med å ta sitt eget liv. Oppga feil adresser til skole og/eller annen offentlig myndighet. Den alvorlige tiltalen har en strafferamme på 15 års fengsel" https://www.budstikka.no/nyheter/valdres-saken/gjovik-tingrett/slik-var-de-dramatiske-minuttene-pa-beitostolen/s/5-55-629452 Anonymkode: fad9c...735 2
Gjest chisandra Skrevet 11. mars 2018 #3513 Skrevet 11. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan en av dere poste alle tiltalepunktene + link til dette, om noen av dere har dette? Anonymkode: fad9c...735 Her blir tiltalen lest opp av aktor: https://www.nrk.no/nyheter/her-er-tiltalen-mot-moren-1.13486148
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3514 Skrevet 11. mars 2018 1 minutt siden, chisandra skrev: Her blir tiltalen lest opp av aktor: https://www.nrk.no/nyheter/her-er-tiltalen-mot-moren-1.13486148 Takk Anonymkode: fad9c...735 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3515 Skrevet 11. mars 2018 20 hours ago, chisandra said: Jeg skjønner at en forsvarer skal gjøre jobben sin, men altså...det må føles rart, selv for en forsvarer, å videreformidle opplysninger som dette når den vesle kroppen veide såvidt over 21 kg. Dette er grunnen til at jeg som jurist aldri har sett for meg å kunne bli forsvarer. Å skulle måtte si slike ting i et desperat forsøk på å redde klienten sin hadde jeg aldri taklet. Anonymkode: ea411...fff 13
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3516 Skrevet 11. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er grunnen til at jeg som jurist aldri har sett for meg å kunne bli forsvarer. Å skulle måtte si slike ting i et desperat forsøk på å redde klienten sin hadde jeg aldri taklet. Anonymkode: ea411...fff Nei, det skjønner jeg. All ære til de som klarer det! Anonymkode: af65c...d63 2
Kalevala Skrevet 11. mars 2018 #3517 Skrevet 11. mars 2018 Oversikt oppdatert t.o.m. 9. mars: Rettsakens dag# Dato Ukedag Personer Dag 1 26. februar Mandag Aktors innledningsforedrag, tiltaltes forklaring (lydopptak) Dag 2 27. februar Tirsdag Tiltaltes forklaring (avbrutt pga. tiltaltes helsetilstand) Dag 3 1. mars Torsdag Tiltaltes forklaring (avbrutt pga. tiltaltes helsetilstand) Dag 4 2. mars Fredag Angelikas far, AMK-operatør, ambulansearbeider 1 Dag 5 5. mars Mandag Ambulansearbeider 2, Brannmann, Luftambulanselege, Fastlege, helsesøster, politibetjent, Krimtekniker, rettsmedisiner Dag 6 6. mars Tirsdag Krimtekniker lyd, rektor Gullhaug skole, avdelingsleder + rektor Lesterud skole, rådgiver + rektor Mølladammen skole Dag 7 7. mars Onsdag Foreldre til venninner fra Lommedalen (Aktors vitner) Dag 8 8. mars Torsdag Tiltaltes forklaringer i opptak fra tidligere Dag 9 9. mars Fredag Foreldre til venninner (Forsvarernes vitner) 6
Frida Skrevet 11. mars 2018 #3518 Skrevet 11. mars 2018 11 minutter siden, Kalevala skrev: Oversikt oppdatert t.o.m. 9. mars: Rettsakens dag# Dato Ukedag Personer Dag 1 26. februar Mandag Aktors innledningsforedrag, tiltaltes forklaring (lydopptak) Dag 2 27. februar Tirsdag Tiltaltes forklaring (avbrutt pga. tiltaltes helsetilstand) Dag 3 1. mars Torsdag Tiltaltes forklaring (avbrutt pga. tiltaltes helsetilstand) Dag 4 2. mars Fredag Angelikas far, AMK-operatør, ambulansearbeider 1 Dag 5 5. mars Mandag Ambulansearbeider 2, Brannmann, Luftambulanselege, Fastlege, helsesøster, politibetjent, Krimtekniker, rettsmedisiner Dag 6 6. mars Tirsdag Krimtekniker lyd, rektor Gullhaug skole, avdelingsleder + rektor Lesterud skole, rådgiver + rektor Mølladammen skole Dag 7 7. mars Onsdag Foreldre til venninner fra Lommedalen (Aktors vitner) Dag 8 8. mars Torsdag Tiltaltes forklaringer i opptak fra tidligere Dag 9 9. mars Fredag Foreldre til venninner (Forsvarernes vitner) Tusen takk, ryddig og fin oversikt! 3
BlendaSensitive Skrevet 11. mars 2018 #3519 Skrevet 11. mars 2018 Angående blødninger i magen så kan dette oppstå veldig akutt ved stress. For eksempel kan man få blødende magesår akutt ved en bilulykke. Det jeg vil frem til er at blødninger i magen kan skyldes mange ulike årsaker. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3520 Skrevet 11. mars 2018 4 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Angående blødninger i magen så kan dette oppstå veldig akutt ved stress. For eksempel kan man få blødende magesår akutt ved en bilulykke. Det jeg vil frem til er at blødninger i magen kan skyldes mange ulike årsaker. Ok, det visste jeg ikke. Men nå ble det vel sagt av rettsmedisiner at blødningene skyldtes nedkjøling, så jeg antar det er riktig. Vi får vel vite mer om detaljene etterhvert som rettsaken fortsetter. Anonymkode: 35098...0c5 11
Fremhevede innlegg