Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Angående blødninger i magen så kan dette oppstå veldig akutt ved stress. For eksempel kan man få blødende magesår akutt ved en bilulykke. 

Det jeg vil frem til er at blødninger i magen kan skyldes mange ulike årsaker. 

Du har rett i det, men det finnes også mange ulike blødninger. Feks punktblødninger under slimhinnen i magesekken versus ulcerasjoner gjennom hele slimhinnen ("magesår"). Det er nok funnet blødninger forenlig med nedkjøling når rettsmedisiner er såpass åpen om informasjonen i rettsaken. 

Anonymkode: e4fd3...798

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angående truslene om å ta sitt eget liv, er disse fremstilt til datteren på SMS? Og hva lå bak truslene? 

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet
3 minutter siden, Kristanna skrev:

Angående truslene om å ta sitt eget liv, er disse fremstilt til datteren på SMS? Og hva lå bak truslene? 

Jeg har ikke kommet over annen informasjon enn at hun har truet med det, ikke hvorfor. Vil tro det kommer frem mer rundt det etterhvert som de gjennomgår SMS-kommunikasjon i retten. 

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg synes den leterunden politiet hadde fremstår veldig merkelig. Altså. Du leter etter en som aktivt gjemmer seg for myndighetene. Tenker man da at vedkommende skal enkelt la seg lokalisere? Jeg forstår det ikke. Hvis man gjemmer seg, gjør man grep for å usannsynliggjøre at man er der man er. Som å slukke lys, ikke fyre i peisen osv. Basics. For meg fremstår det som politiet la fryktelig lite innsats i å lokalisere mor og datter i denne situasjonen. 

Anonymkode: 5085c...839

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes den leterunden politiet hadde fremstår veldig merkelig. Altså. Du leter etter en som aktivt gjemmer seg for myndighetene. Tenker man da at vedkommende skal enkelt la seg lokalisere? Jeg forstår det ikke. Hvis man gjemmer seg, gjør man grep for å usannsynliggjøre at man er der man er. Som å slukke lys, ikke fyre i peisen osv. Basics. For meg fremstår det som politiet la fryktelig lite innsats i å lokalisere mor og datter i denne situasjonen. 

Politiet ble bedt om å sjekke diskret. Det var ingen som visste i november at A skulle dø av avmagring. Det er veldig lett å være etterpåklok - men i november ante ingen at det skulle ende så tragisk som det gjorde. Og ingen som trodde at mor faktisk ville la datteren dø.

Anonymkode: 6a9be...0cc

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, vi vet at datteren døde av avmagring og nedkjøling. Vi VET at moren har latt dette skje. Vi vet ikke om hun gjorde det med vilje, av uvitenhet eller lignende, men vi VET at moren lot datteren sulte og fryse i hjel. Det er et faktum som er bevist gjennom obduksjonen. Grunnen til dette, eller om det har vært ytre omstendigheter, sykdom hos mor, eller alt mulig annet som gjorde at dette kunne skje vet vi ikke enda. Men vi vet at A sultet og frøs ihjel, og at mor lot dette skje, siden hun var der som eneste omsorgsperson. 

Anonymkode: c66e7...29e

Jeg er ikke uenig i noe av dette. Jeg prøver ikke å unnskylde moren, det går bare ikke an! Jeg prøver bare å peke på hvilke fakta jeg mener vi har fått presentert hittil. At vi kan tolke fakta ulikt, det er det ingen tvil om. 

Anonymkode: 35098...0c5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Brøytemannskap la merke til en bil som sto parkert ved hytteeiendommen i en lang periode. Det er mulig at den bilen ikke var der akkurat den kvelden politiet var der for å undersøke. Ikke har jeg lest noe om hvem den bilen brøytemannskapene så, var registrert på, heller. Ikke vet vi om mor hadde bil parkert der som var registrert i hennes navn heller.

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politiet ble bedt om å sjekke diskret. Det var ingen som visste i november at A skulle dø av avmagring. Det er veldig lett å være etterpåklok - men i november ante ingen at det skulle ende så tragisk som det gjorde. Og ingen som trodde at mor faktisk ville la datteren dø.

Jeg er klar over at de skulle sjekke diskret, men man kan likevel fint få til å avklare om noen oppholder seg i et hus uten å bli oppdaget. Det handler om innsats. Jeg mener ikke å være etterpåklok og jeg mener virkelig ikke å frata tiltalte noe som helst ansvar, MEN: faktum var da at et barn var på avveie. Barnevernet visste ikke hvor et barn det var uttrykt stor bekymring for oppholdt seg. Det er svært alvorlig. Det er mulig dette var vanlig prosedyre og at boken ble fulgt, men jeg undrer meg likefullt veldig over hvilke vurderinger politiet/barnevernet gjorde her.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har de ikke rutiner for å spore foreldres og barnets telefon i slike saker? Om de hadde de rutinene, hadde vel politiet funnet ut at A. og tiltalte var på familiehytta/ i området?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er klar over at de skulle sjekke diskret, men man kan likevel fint få til å avklare om noen oppholder seg i et hus uten å bli oppdaget. Det handler om innsats. Jeg mener ikke å være etterpåklok og jeg mener virkelig ikke å frata tiltalte noe som helst ansvar, MEN: faktum var da at et barn var på avveie. Barnevernet visste ikke hvor et barn det var uttrykt stor bekymring for oppholdt seg. Det er svært alvorlig. Det er mulig dette var vanlig prosedyre og at boken ble fulgt, men jeg undrer meg likefullt veldig over hvilke vurderinger politiet/barnevernet gjorde her.  

Helt enig med deg og spørsmålene du stiller deg. Jeg synes dette er sakens kjerne. Det SKAL IKKE GÅ AN å isolere et barn på denne måten, helt prisgitt foreldrene. Vi har instanser for slikt, og de har sviktet totalt. Jeg synes det er synd i denne tråden at all oppmerksomhet rettes mot mor, for det er søren meg et helt system som må gjennomgås her.

Vi klarer ikke å unngå foreldre som gjør uforståelige valg, men vi kan lage et system som gjør det vanskelig for lignende å skje igjen. Noen må rett og slett bry seg nok.

Anonymkode: b8a1d...156

• Liker 8
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker said:

På det tidspunkt politiet sjekket om det var tegn til at noen oppholdt seg i hytta, hadde moren allerede meldt flytting til Oslo (ti dager tidligere). Det var årsaken til at de slo seg til ro med at det (tilsynelatende) ikke var noen der. Barnevernet i Valdres sendte derfor saken videre til Oslo. Det skjedde imidlertid først en måned senere fordi henvendelsen de mottok handlet om bekymring over at moren unndro datteren fra skoleundervisning.

Endret av Ando Nym
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Ando Nym skrev:

Vi vet ikke at hun frøs ihjel. Vi vet at nedkjøling kan ha vært medvirkende årsak til at hun døde (sammen med avmagring). Det er to vidt forskjellige ting. Hos en alvorlig syk person kan nedkjøling skje allerede ved en romtemperatur på angivelig 28 gr., fordi musklene ikke lenger klarer produsere varme nok til å holde kroppen tilstrekkelig varm.

For meg betyr ordet nedkjøing og å fryse det samme. Datteren døde av avmagring og nedkjøling. 

Og ja, jeg vet grensen på 28 grader som er oppgitt, det endrer ikke faktum at mor lot datteren fryse. 

• Liker 6
Gjest Tutte
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som visste at A skulle dø av avmagring. Men mor hadde like fullt stukket av med sin syke datter, unnlatt å følge opp helsetjenester og tatt henne ut av skolen. Er ikke dette alvorlig nok og får det til å kanskje ringe noen bjeller, så vet ikke jeg. Her var det mange tegn til at dette var en sak de ikke burde sjekke diskret.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror tiltalte meldte flytting til Valdres, men så meldte flytting til Oslo. De lokale myndighetene var dermed usikre på hva som var status, og antok at mor og datter faktisk hadde flyttet videre til Oslo. På det tidspunktet var det ingen som var klar over hvor alvorlig situasjonen skulle komme til å bli.

Anonymkode: 4ab7a...a69

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Har de ikke rutiner for å spore foreldres og barnets telefon i slike saker? Om de hadde de rutinene, hadde vel politiet funnet ut at A. og tiltalte var på familiehytta/ i området?

Det koster mye penger å få ut slik informasjon. Det er ikke noe som bare gjøres nærmest på måfå. 

Anonymkode: ea411...fff

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

For meg betyr ordet nedkjøing og å fryse det samme. Datteren døde av avmagring og nedkjøling. 

Og ja, jeg vet grensen på 28 grader som er oppgitt, det endrer ikke faktum at mor lot datteren fryse. 

Men det er den (retts-)medisinske definisjonen på "nedkjøling" som er relevant, ikke hvordan du eller jeg ellers måtte forstå ordet. Uavhengig av hva som har skjedd i dette tilfellet (hvilket vi fremdeles ikke vet), er det vel ikke det første som faller en inn at noen fryser i en romtemp. på f. eks. 25 gr. Hvorvidt en så syk person kan nedkjøles innvendig uten dermed sagt å fryse "utvendig", vet jeg ikke, men det er jo også et moment.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare i kriminalsaker og ved søk etter personer som er meldt savnet at politiet aktivt bruker mobildata. Mor og datter var ikke meldt savnet. Men etter denne saken, går det an å lure på om politiet for fremtiden også skal lete mer intenst i et tilfelle som dette.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Ando Nym skrev:

På det tidspunkt politiet sjekket om det var tegn til at noen oppholdt seg i hytta, hadde moren allerede meldt flytting til Oslo (ti dager tidligere). Det var årsaken til at de slo seg til ro med at det (tilsynelatende) ikke var noen der. Barnevernet i Valdres sendte derfor saken videre til Oslo. Det skjedde imidlertid først en måned senere fordi henvendelsen de mottok handlet om bekymring over at moren unndro datteren fra skoleundervisning.

Så henvendelsen inneholdt ikke bekymring vedrørende datterens helse, når mor ikke hadde fulgt opp de legekontroller som hun skulle?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så henvendelsen inneholdt ikke bekymring vedrørende datterens helse, når mor ikke hadde fulgt opp de legekontroller som hun skulle?

Nei. Og fastlegen har fått refs (eller noe sånt) for ikke å ha fulgt bedre opp fra sin side.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke så vidt jeg kan huske.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...