Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Tutte
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så henvendelsen inneholdt ikke bekymring vedrørende datterens helse, når mor ikke hadde fulgt opp de legekontroller som hun skulle?

Anonymkode: fad9c...735

Ikke sant, og det var jo faktisk det verste av alt og ikke følge opp.

Endret av Tutte
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det koster mye penger å få ut slik informasjon. Det er ikke noe som bare gjøres nærmest på måfå. 

Anonymkode: ea411...fff

Jeg tror det også kreves rettslig kjennelse for at politiet skal kunne spore opp noen via mobil. Det er i så tilfelle neppe en prosess som iverksettes pga. en bekymringsmelding om unndragelse fra skoleundervisning, spesielt ikke når vedkommende allerede hadde meldt flytting til en annen kommune.

Endret av Ando Nym
  • Liker 5
Skrevet

Følger denne saken og hjertet mitt blør...

Jeg har en 13 åring her hjemme som er 157 høy (som Angelica) og veier 41 kilo (som Angelica på siste veiing i august). Han er normalt slank, men trener mye og er atletisk. 

Jeg kan ikke forstå hvordan det ville vært mulig at han tapte 20 kilo uten at jeg skulle ta affære.  Det ville dessuten måtte bety at han spiste så godt som INGENTING, for å "klare" å tape så mange kilo på 4 måneder. Jeg kan heller ikke forstå at det er mulig å fortrenge en slik dramatisk vektnedgang og sykdomsutvikling. Leste et sted at de fleste anorektikere som dør av sykdommen, dør rundt en BMI på 12, så A må ha vært veldig syk den siste tiden :(. Barn tåler kanskje noe lavere.

Kan liksom ikke få meg til å begripe hvilke mekanismer som har vært gjeldende her og som førte til den tragiske utgangen. Hjertet mitt vil forklare det med at mor har hatt nedsatt tilregnelighet i en periode, men hodet mitt erkjenner og respekterer at hun er vurdert tilregnelig av flere uavhengige rettspsykiatere.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Utenfor tema, men hva levde moren av? Uførestrygd? Og hvem betaler rettsaken? 

Anonymkode: 9a28f...d72

• Liker 2
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er staten som påtalemakt som betaler rettsaken. Det er kun i sivile søksmål den må dekkes av privatpersoner. Moren er 50% ufør, hun har skrevet et sted at hun driver med korrekturlesning, som selvstendig næringsdrivende. Det har også kommet frem at hun er delvis utdannet lærer, men at hun måtte avbryte efter tre år pga. alt hun har hatt å kjempe med og mot (hennes ord, men ikke direkte sitert).

Endret av Ando Nym
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg leste et sted at hun var 50% uføretrygdet.

Anonymkode: 1a8d8...e8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare i kriminalsaker og ved søk etter personer som er meldt savnet at politiet aktivt bruker mobildata. Mor og datter var ikke meldt savnet. Men etter denne saken, går det an å lure på om politiet for fremtiden også skal lete mer intenst i et tilfelle som dette.

Anonymkode: 4ab7a...a69

Takk for svar. Om politiet skal lete mer intenst i slike tilfeller som dette ved senere tilfeller, må de jo også få beskjed om å gjøre det.  Hva var rutinene den gangen, dersom politiet hadde sett tegn til at noen var på familiehytta? Skulle de kun gi tilbakemelding til barnevernet i såfall?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Kitcat skrev:

Følger denne saken og hjertet mitt blør...

Jeg har en 13 åring her hjemme som er 157 høy (som Angelica) og veier 41 kilo (som Angelica på siste veiing i august). Han er normalt slank, men trener mye og er atletisk. 

Jeg kan ikke forstå hvordan det ville vært mulig at han tapte 20 kilo uten at jeg skulle ta affære.  Det ville dessuten måtte bety at han spiste så godt som INGENTING, for å "klare" å tape så mange kilo på 4 måneder. Jeg kan heller ikke forstå at det er mulig å fortrenge en slik dramatisk vektnedgang og sykdomsutvikling. Leste et sted at de fleste anorektikere som dør av sykdommen, dør rundt en BMI på 12, så A må ha vært veldig syk den siste tiden :(. Barn tåler kanskje noe lavere.

Kan liksom ikke få meg til å begripe hvilke mekanismer som har vært gjeldende her og som førte til den tragiske utgangen. Hjertet mitt vil forklare det med at mor har hatt nedsatt tilregnelighet i en periode, men hodet mitt erkjenner og respekterer at hun er vurdert tilregnelig av flere uavhengige rettspsykiatere.

Enig med du, min anorektiker var 15 år og på 40 kg var det snakk om tvang. Grensen for tvangsinnleggelse var 38 kg. Men her samarbeidet jo vi foreldre med helsevesenet.

Anonymkode: 26e1c...cab

• Liker 6
Gjest chisandra
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Om politiet skal lete mer intenst i slike tilfeller som dette ved senere tilfeller, må de jo også få beskjed om å gjøre det.  Hva var rutinene den gangen, dersom politiet hadde sett tegn til at noen var på familiehytta? Skulle de kun gi tilbakemelding til barnevernet i såfall?

Det vil jeg tro, i og med at de skulle sjekke diskret, uten å gi seg til kjenne. Det var sannsynligvis også derfor det ble sjekket kun fra veien.

Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker said:

(Edit, tillegg: Ja, politiet skulle bare rapportere til barnevernet om de var der eller ikke).
Hva barnevernet ville gjøre har vel aldri blitt beskrevet noe sted, men det er naturlig å tenke at de ønsket en samtale med moren om datterens undervisning eftersom det var skolegang bekymringsmeldingen handlet om. Dette kan du evt. lese mer detaljert i referat de første avhørene av moren i 2017 i Budstikka. Det ligger linker et par sider tilbake.

Endret av Ando Nym
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, chisandra skrev:

Det vil jeg tro, i og med at de skulle sjekke diskret, uten å gi seg til kjenne. Det var sannsynligvis også derfor det ble sjekket kun fra veien.

Takk for svar. Da er det ikke sikkert at A. hadde blitt reddet uansett da, selv om politiet hadde oppdaget at de var på familiehytta (hvis ikke barnevernet hadde planer om å hente A. dersom de fikk vite at A. og mor var på familiehytta)?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ando Nym skrev:

Det har vel aldri blitt beskrevet noe sted, men det er naturlig å tenke at de ønsket en samtale med moren om datterens undervisning eftersom det var skolegang bekymringsmeldingen handlet om. Dette kan du evt. lese mer detaljert i referat de første avhørene av moren i 2017 i Budstikka. Det ligger linker et par sider tilbake.

Takk.

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg og spørsmålene du stiller deg. Jeg synes dette er sakens kjerne. Det SKAL IKKE GÅ AN å isolere et barn på denne måten, helt prisgitt foreldrene. Vi har instanser for slikt, og de har sviktet totalt. Jeg synes det er synd i denne tråden at all oppmerksomhet rettes mot mor, for det er søren meg et helt system som må gjennomgås her.

Vi klarer ikke å unngå foreldre som gjør uforståelige valg, men vi kan lage et system som gjør det vanskelig for lignende å skje igjen. Noen må rett og slett bry seg nok.

Anonymkode: b8a1d...156

Jeg er helt enig, men hvordan? Når en mor unnlater å ta datteren med til legen og hyppig bytter bosted? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Ando Nym skrev:

(Edit, tillegg: Ja, politiet skulle bare rapportere til barnevernet om de var der eller ikke).
Hva barnevernet ville gjøre har vel aldri blitt beskrevet noe sted, men det er naturlig å tenke at de ønsket en samtale med moren om datterens undervisning eftersom det var skolegang bekymringsmeldingen handlet om. Dette kan du evt. lese mer detaljert i referat de første avhørene av moren i 2017 i Budstikka. Det ligger linker et par sider tilbake.

Takk for utfyllende informasjon.

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg og spørsmålene du stiller deg. Jeg synes dette er sakens kjerne. Det SKAL IKKE GÅ AN å isolere et barn på denne måten, helt prisgitt foreldrene. Vi har instanser for slikt, og de har sviktet totalt. Jeg synes det er synd i denne tråden at all oppmerksomhet rettes mot mor, for det er søren meg et helt system som må gjennomgås her.

Vi klarer ikke å unngå foreldre som gjør uforståelige valg, men vi kan lage et system som gjør det vanskelig for lignende å skje igjen. Noen må rett og slett bry seg nok.

Anonymkode: b8a1d...156

Jeg er helt uenig med deg i at det er synd at oppmerksomheten rettes mot mor. Det er hun som har sørget for å holde datteren unna høyst nødvendig helsehjelp, det er hun som har meldt flytting rundt (noe som antas å være for å forvirre hjelpeinstansene), det er hun som omsorgsperson som har hovedansvaret for å ikke unndra at hennes syke datter blir fulgt opp.

Jeg er enig med deg i at barnevernet (hvis det er det du mener med systemet) har vært for slappe med å ta bekymringsmeldingene på nok alvor. Det var jo ikke få meldinger heller. Barnevernet har også fått kritikk fra fylkesmannen for det:

https://www.fylkesmannen.no/Documents/Dokument FMOA/Barn og foreldre/Barnevern/Rapport barnevern.PDF

Jeg håper og forventer at barnevernet har lært en grundig lekse av denne saken. De har ihvertfall tatt selvkritikk.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, KatyP skrev:

Jeg er helt enig, men hvordan? Når en mor unnlater å ta datteren med til legen og hyppig bytter bosted? 

Kanskje barnevernet kunne hatt rutiner på å være raskere med å oppsøke familier hjemme, for å undersøke hvordan barnet har det? Eventuelt kunne barnevernet ha med en lege ved slike hjemmebesøk, når foreldre ikke følger opp barnets nødvendige helsekontroller hos lege?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet hadde blitt varslet om at avdøde ikke møtte til helsekontroller, som var forutsetning for utskrivning av avdøde. Det har vært flere helseinstitusjoner involvert, så jeg er ikke helt sikkert på hvilken det var, men det var vel enten BUPA Drammen eller Vinderen som meldte? Rekkefølgen i alt og hvem som meldte hva når blir vel klarere når helsepersonell skal begynne sine vitnemål i morgen. 

Jeg synes uansett at når man blir bedt om av barnevernet å avklare om et barn, som det er uttrykt gjentatt bekymring for av både skole og helsevesen, så må man kunne strekke seg litt lenger enn å kjøre forbi et par ganger i løpet av én kveld. 

Igjen: Uten at dette fratar tiltalte skyld og ansvar på noen måte. Virkelig ikke. Det må kunne gå an å diskutere flere ting parallelt. 

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 8
Skrevet
16 minutter siden, KatyP skrev:

En mulig løsning kunne være at kronisk syke barn hadde en institusjon som hovedbehandler. Uansett hvor i landet de flytter, uansett bytte av fastlege, andre sykehus, institusjoner, så har den ene hovedinstitusjonen det samlende ansvaret for barnet. Dermed skal alt som angår barnet jevnlig rapporteres dit av behandlerne (ikke foreldre); behandling, manglende oppmøte etc. Når noe i behandlingen ikke følges opp, så må alarmen gå, da kobles barnevern og eventuelt politiet inn straks. 

Problemet er om foreldrene flykter utenlands, og da er vi like langt. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnevernet hadde blitt varslet om at avdøde ikke møtte til helsekontroller, som var forutsetning for utskrivning av avdøde. Det har vært flere helseinstitusjoner involvert, så jeg er ikke helt sikkert på hvilken det var, men det var vel enten BUPA Drammen eller Vinderen som meldte? Rekkefølgen i alt og hvem som meldte hva når blir vel klarere når helsepersonell skal begynne sine vitnemål i morgen. 

Jeg synes uansett at når man blir bedt om av barnevernet å avklare om et barn, som det er uttrykt gjentatt bekymring for av både skole og helsevesen, så må man kunne strekke seg litt lenger enn å kjøre forbi et par ganger i løpet av én kveld. 

Igjen: Uten at dette fratar tiltalte skyld og ansvar på noen måte. Virkelig ikke. Det må kunne gå an å diskutere flere ting parallelt. 

Anonymkode: 5085c...839

Er du sikker på at BUPA i Drammen meldte fra til barnevernet (efter at hun ble utskrevet i feb. 15)?
Noe tid efter utskrivingen byttet jo moren fastlege, da til den som har fått kritikk for ikke å følge opp efter 25. aug.
Den aller siste bekymringsmeldingen kom opprinnelig fra skolen i Lommedalen fordi datteren ikke dukket opp efter høstferien. Den gikk videre fra barnevernet i Bærum til barnevernet i Øystre Slidre, som altså sendte politiet for å sjekke om noen oppholdt seg i hytta. Da hadde moren allerede meldt flytting til Oslo og når de ikke fant noen, sendte de derfor bekymringsmelding videre dit.
Var det flere bekymringsmeldinger nesten samtidig, mener du? Må innrømme at det er lett å miste oversikten her.

Endret av Ando Nym
  • Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Frida skrev:

En mulig løsning kunne være at kronisk syke barn hadde en institusjon som hovedbehandler. Uansett hvor i landet de flytter, uansett bytte av fastlege, andre sykehus, institusjoner, så har den ene hovedinstitusjonen det samlende ansvaret for barnet. Dermed skal alt som angår barnet jevnlig rapporteres dit av behandlerne (ikke foreldre); behandling, manglende oppmøte etc. Når noe i behandlingen ikke følges opp, så må alarmen gå, da kobles barnevern og eventuelt politiet inn straks. 

Problemet er om foreldrene flykter utenlands, og da er vi like langt. 

Det der hadde vært flott. Særlig fordi det tross alt er flest foreldre som følger opp og dette ville gjort behandling mye enklere. 

Helt ærlig tror jeg at det aldri vil være mulig å redde alle uansett. Som du sier, om de flykter utenlands. 

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...