Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnen på bildene var veldig tynn, men samtidig viser det at en person med så lav BMI kan stå oppreist. Bilder av denne kvinnen viser jo at hun går tur på stranden og handler i butikken. 

Men det er vel en fare for at de plutselig kan få hjertestans hvis de er i fysisk aktivitet? Legene fraråder jo svært magre anorektikere å f.eks gå i trapper.

Anonymkode: 9ddb1...f35

Hun ble vel regnet som en medisinsk sensasjon mer eller mindre, nettopp fordi hun kunne være oppreist med en bmi på 9. Har aldri hørt om noen andre som har maktet det. 

Anonymkode: 59d11...41f

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinnen på bildene var veldig tynn, men samtidig viser det at en person med så lav BMI kan stå oppreist. Bilder av denne kvinnen viser jo at hun går tur på stranden og handler i butikken. 

Men det er vel en fare for at de plutselig kan få hjertestans hvis de er i fysisk aktivitet? Legene fraråder jo svært magre anorektikere å f.eks gå i trapper.

Anonymkode: 9ddb1...f35

Hun er ikke "veldig tynn", hun er bare skinn og bein og ser ut som hun trosser alle naturlover på de bildene. Kan ikke skjønne at hun kan gå i det hele tatt. Hun døde også ett år etter den artikkelen er skrevet.

Anonymkode: fd66d...1a0

• Liker 22
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er vel det som også har kommet fram i avhørene i rettsaken. Skolen og helsesøster hadde dialog med denne moren, og hun var hele tiden enig og kom med egne forslag osv. Det ble bare snakk og ikke noe handling ut av det. 

Anonymkode: 5dce4...805

Og hun lovet Drammen sykehus å la fastlegen følge opp datteren, det skjedde heller ikke. Det var vel derfor fastlegen meldte fra til barnevernet?

1 time siden, KatyP skrev:

Barn og unge som blir psykisk syke er veldig avhengig av foreldrenes innstilling til endring og samarbeid med helsevesenet. Dette er noe de hvertfall i behandling av spiseforstyrrelser har fokus på, både i grupper poliklinisk og ved døgnbaserte innleggelser. Det er ikke mulig at moren til A kunne unngå å motta råd og veiledning. Men det er jo hva hun gjorde med denne informasjonen senere som er avgjørende. Dette er en trist sak. 

De fleste av oss har såpass kjennskap til anorexia at vi vet at det er en kompleks sykdom som må følges opp av fagfolk. Derfor er det ekstra skremmende at hun våget å ta datteren ut av sykehus, vekk fra behandlere og isolere seg på en hytte på fjellet midt på vinteren. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Umulig for moren å ikke se avmagringen, selv om hun så jenta hver dag. Hvis man går ned tjue kilo vil jo ikke klærne passe lenger!  De vil være  alt for store allerede etter man har mistet halvparten, ti kg. 

Anonymkode: 7a14d...449

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, Frida skrev:

Og hun lovet Drammen sykehus å la fastlegen følge opp datteren, det skjedde heller ikke. Det var vel derfor fastlegen meldte fra til barnevernet?

De fleste av oss har såpass kjennskap til anorexia at vi vet at det er en kompleks sykdom som må følges opp av fagfolk. Derfor er det ekstra skremmende at hun våget å ta datteren ut av sykehus, vekk fra behandlere og isolere seg på en hytte på fjellet midt på vinteren. 

Og i tillegg  forblir hun på hytta i flere måneder. 

• Liker 6
Gjest chisandra
Skrevet
1 time siden, Frida skrev:

Hun møtte vel opp med datteren 1 gang, så byttet hun fastlege. Vet ikke om det var denne fastlegen som så henne siste gang i august 2015, eller om det er enda flere. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet når dommen kommer? Så at saken skal vare til ut i april, men er det sånn at man må vente flere uker på en dom eller kommer de med en dato?

Anonymkode: ab505...bab

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Frida skrev:

Helt enig med deg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Umulig for moren å ikke se avmagringen, selv om hun så jenta hver dag. Hvis man går ned tjue kilo vil jo ikke klærne passe lenger!  De vil være  alt for store allerede etter man har mistet halvparten, ti kg. 

Anonymkode: 7a14d...449

Det er helt umulig. 

En venninne av meg var overvektig. Hun var rundt 90 kg i høst. Hun gikk ned 15 kg på 4 måneder. Det var meget synlig, både i ansiktet og resten av kroppen. 

Det er rett og slett ikke mulig at man ikke ser tydelig at noen på 40 kg går ned 20 kilo i vekt. 

Anonymkode: a75d1...baf

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hun er ikke "veldig tynn", hun er bare skinn og bein og ser ut som hun trosser alle naturlover på de bildene. Kan ikke skjønne at hun kan gå i det hele tatt. Hun døde også ett år etter den artikkelen er skrevet.

Fant da en artikkel om henne fra 2017, da var hun fortsatt i live - utrolig nok http://mb.ntd.tv/inspiring/life/once-healthy-girl-is-now-59-pound-anorexia-survivor-whos-seriously-against-this-eating-disorder.html

Anonymkode: f3177...e2d

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, KatyP skrev:

At det foreligger kritikkverdige forhold rundt eksterne instanser er jeg ikke i tvil om. I forhold til helsevesenet er det slik at ventelister for behandling av spiseforstyrrelser er altfor lang. Det er også en del holdninger rundt det at anorektikere er såkalte vanskelige pasienter og mange behandlere ønsker å unngå å behandle dem. Dette grunnet den komplekse blandingen av somatikk og psykiatri bla. Da faller dessverre mye ansvar på pårørende. Når det er vanskelig for profesjonelle å behandle anorektikere, hvordan skal da pårørende forholde seg til et menneske som er en mester i å manipulere for å beskytte sin sykdom. Ens eget barn? Svært vanskelig i følge mine foreldre med flere. Likevel er det nå slik at all den tid helsevesenet ikke kommer innom og tilbyr innleggelse og at vekta ofte må være faretruende lav før behandling innvilges, selv for en med lang fartstid i systemet, faller ansvaret på pårørende. Slik det fremstår nå har mor sviktet sin datter og latt sykdommen vinne. Jeg vet ikke hva jeg håper skjer, men jeg håper det kan bli mer fokus på både behandling og oppfølging av både pasienter og pårørende etter denne saken. 

Siterer kun en del av innlegget ditt, men må si at jeg blir så glad når jeg leser om at noen blir friske etter å ha vært gjennom det du skriver om! Hurra for deg og foreldrene dine og fagfolkene som hjalp, men det var nok du som gjorde største jobben, det tviler jeg ikke på. Men foreldrene dine stod på og sørget for at du fikk hjelp og tok imot den og støttet deg. Jeg klarer ikke å forestille meg hvor tøft det må ha vært for dere alle. 

Jeg er helt enig i at det trengs mye mer fokus på behandling og oppfølging, det kan ikke være opp til foreldre å klare dette alene mesteparten av tiden! 

• Liker 6
Gjest chisandra
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant da en artikkel om henne fra 2017, da var hun fortsatt i live - utrolig nok http://mb.ntd.tv/inspiring/life/once-healthy-girl-is-now-59-pound-anorexia-survivor-whos-seriously-against-this-eating-disorder.html

Og når vi tenker at Angelica hadde omtrent samme bmi da hun døde, og moren sier at hun ikke SÅ hvordan det sto til...forstå det den som kan!

Ellers pleier jo foreldre å ha et ekstra våkent blikk for ungene sine og endringer - men med denne moren var det altså mulig å halvere en allerede lav vekt uten at det ble oppdaget? Ikke tale om!

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, finner mange steder på nettet at hun døde desember 2013. Moren skal ha sagt det i et rusissk intervju i 2014. Den artikkelen har blitt postet flere ganger før 2017.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En ting om BMI. Det var noen som postet en oversikt over utregning av BMI for barn. BMI for barn regnes anderledes enn for voksne, etter som jeg forsto. Jeg vet ikke om et barn med BMI 8,8 er enda mer avmagret enn en voksen med BMI 8,8?

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

trist sak dette her

Anonymkode: 9b51c...f65

• Liker 4
Skrevet

Det ligger bmi kalkulator på nett som er beregnet på barn men man må huke av for både vekt, alder, kjønn og høyde. Jeg har ikke sett høyden til A noe sted så det blir ren gjetning. 

• Liker 3
Skrevet

"Har forsøk på frivillig behandling vist seg utilstrekkelig, skal tvangsbehandling vurderes dersom pasienten er svært avmagret (BMI < 12 – 14), særlig dersom vekttapet har kommet over kort tid."

Såvidt jeg skjønner, gjelder dette for voksne anorektikere. Og da skjønner man kanskje litt bedre grunnlaget for at moren er siktet i denne saken. 

Kilde:

https://tidsskriftet.no/2004/08/tema-spiseforstyrrelser/somatisk-utredning-og-behandling-av-spiseforstyrrelser

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Duff skrev:

Det ligger bmi kalkulator på nett som er beregnet på barn men man må huke av for både vekt, alder, kjønn og høyde. Jeg har ikke sett høyden til A noe sted så det blir ren gjetning. 

Hun var 157 centimeter høy og veide bare 21,7 kilo da hun ble obdusert. Hun hadde en KMI (kroppsmasseindeks) på 8,8, noe som er 15 kilo under det som er normalt for en 13 år gammel jente. https://www.aftenposten.no/norge/i/VRoXdl/Rettsmedisiner-tror-avmagret-13-aring-la-dod-flere-timer

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Duff skrev:

Neida: det er opplyst. Hun var 157. (Du kan regne det ut selv fra BMI og vekt da hun døde og står også i rapporteringen til budstikka fra rettsalen.)

Anonymkode: c6795...eca

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...