Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

21.04.2017:" Har moren vært klar over vektnedgangen den siste perioden? – Her har det ikke vært noen daglig veiing, observasjonene er basert på daglig kontakt med sitt eget barn. Det er vel kanskje ikke så lett fra dag til dag å se at man har gått ned i vekt fra dagen før, sier Sandland.
– Men dersom det er reelt at vekttapet var på 20 kilo, er det mulig ikke å få det med seg? – Det skal ikke jeg uttale meg om. Spørsmålet er om dette er mishandling i nære relasjoner, og det er det altså ikke. Dette er en sak for helsevesenet og ikke for retten, mener forsvareren.
Dersom situasjonen forverret seg så kraftig, hvorfor oppsøkte hun da ikke hjelp?
Hun har gjort det hun syns var korrekt under det aktuelle tidsrom. Så får vi se under forklaringen hennes, hva det har konkret gått ut på."https://www.nrk.no/ho/legejournal_-13-aringen-halverte-vekten-de-siste-fire-manedene-for-hun-dode-1.13481462

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, chisandra skrev:

Nei, du kan så si. Det kommer muligens klokkeklart frem i løpet av rettssaken. Mange er det uansett. 

Takk :) Du har rett i det. Jeg velger også da, å forholde meg til det Budstikka skriver, chisandra og @Ando Nym

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Ando Nym skrev:

Du godeste. Det var IKKE en hypotese! Det var et rent hypotetisk eksempel!

Ok. Men du skriver:

"For alt vi vet kan politiet ha slått av ovnene fordi de forventet efterforskning og derfor ville bevare evt. bevis ved å holde det kjølig.
Ren spekulasjon selvsagt, poenget er bare at vi ikke vet mer enn vi har fått oppgitt"

Jeg innvender at dette kan vi utelukke basert på det vi vet. Derfor blir det også merkelig å bruke for eksemplifisere det vi ikke kan utelukke. That's all.

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

21.04.2017:" Har moren vært klar over vektnedgangen den siste perioden? – Her har det ikke vært noen daglig veiing, observasjonene er basert på daglig kontakt med sitt eget barn. Det er vel kanskje ikke så lett fra dag til dag å se at man har gått ned i vekt fra dagen før, sier Sandland.
– Men dersom det er reelt at vekttapet var på 20 kilo, er det mulig ikke å få det med seg? – Det skal ikke jeg uttale meg om. Spørsmålet er om dette er mishandling i nære relasjoner, og det er det altså ikke. Dette er en sak for helsevesenet og ikke for retten, mener forsvareren.
Dersom situasjonen forverret seg så kraftig, hvorfor oppsøkte hun da ikke hjelp?
Hun har gjort det hun syns var korrekt under det aktuelle tidsrom. Så får vi se under forklaringen hennes, hva det har konkret gått ut på."https://www.nrk.no/ho/legejournal_-13-aringen-halverte-vekten-de-siste-fire-manedene-for-hun-dode-1.13481462

"Til operatøren forteller tiltalte at datteren de siste dagene kun har fått i seg litt sukkervann og juice. Hun forteller også at datteren veier under 30 kilo". (Ref. bl.a. Budstikka 02.03.18).
Ergo må hun nødvendigvis ha sett og visst om den store vektnedgang siden datteren ble veid til 41 hos fastlegen 25 aug.
"Hun har gjordt det hun synes var korrekt i det aktuelle tidsrom". No comment!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette med at jentas vekt var halvert. Hvor stor minkning kan det da ha vært i hennes muskelmasse og fettreserver, når man tenker på alt det andre i kroppen som veier noe? Som bl.a. "skjelettet med alle bestanddeler utgjør 20 % av kroppsvekten" (dvs ca 8 kg (?) av hennes vekt, regnet ut fra det hun veide ved kontroll). http://kunnskapsriktrening.blogg.no/1441119164_tung_benbygning_hvor_.html

Det er ikke mulig at mor ikke har sett denne kraftige avmagringen.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Ando Nym skrev:

"Til operatøren forteller tiltalte at datteren de siste dagene kun har fått i seg litt sukkervann og juice. Hun forteller også at datteren veier under 30 kilo". (Ref. bl.a. Budstikka 02.03.18).
Ergo må hun nødvendigvis ha sett og visst om den store vektnedgang siden datteren ble veid til 41 hos fastlegen 25 aug.
"Hun har gjordt det hun synes var korrekt i det aktuelle tidsrom". No comment!

Takk for kommentarer :) Jeg fant ikke ord for å beskrive hva jeg tenkte da jeg leste det sitatet fra Nrk.

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

– Det var ingen ytre omstendigheter som skulle tilsi at døden skulle inntre. Jenta var skjerpet og klar og gledet seg til blant annet å spille Geni på nyttårsaften, sier han.

Anonymkode: 4319d...7a6

Jeg skjønner at en forsvarer skal gjøre jobben sin, men altså...det må føles rart, selv for en forsvarer, å videreformidle opplysninger som dette når den vesle kroppen veide såvidt over 21 kg.

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det har du rett i.
"Moren har forklart at datterens tilstand ikke forverret seg under oppholdet på Beitostølen. Bildet, som ble tatt 30. desember 2015, vil bli lagt frem under rettssaken som et bevis på at datterens tilstand var livstruende."https://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/politiet-fant-bilde-av-avmagret-angelica-13-paa-morens-mobil/a/23981456/

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette med at jentas vekt var halvert. Hvor stor minkning kan det da ha vært i hennes muskelmasse og fettreserver, når man tenker på alt det andre i kroppen som veier noe? Som bl.a. "skjelettet med alle bestanddeler utgjør 20 % av kroppsvekten" (dvs ca 8 kg (?) av hennes vekt, regnet ut fra det hun veide ved kontroll). http://kunnskapsriktrening.blogg.no/1441119164_tung_benbygning_hvor_.html

Huden utgjør 6 til 10% av kroppsvekten. Hjernen hos en voksen kvinne ca. 1,3 kg. Indre organer, et lynkjapt overslag basert på linken under ca. 5 kg. hos en voksen som veier 70 kg.. Blod ca. 7% av kroppsvekten. I linken sies det at skjelettet veier ca. 7% av kroppsvekten, men består av ca. 50% vann. Ved evt. dehydrering vil vel også skjelettet tappes for en del vann?
Det kan uansett ikke ha vært mye igjen verken av muskler eller fettreserver. Og ingen mulighet for at det kan ha blitt "oversett".
Det er bare håpe at jenta var så redusert at hun ikke registrerte hva som foregikk på slutten, og at det varte så lenge som mulig.
Det er (heldigvis) helt umulig både å fatte og å ta inn over seg.
https://www.adducation.info/mankind-nature-general-knowledge/human-organs/

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" Når det gjelder de kjønnsmessige forskjeller på hvor stor prosentandel av vekten som utgjør muskelvev, er de til dels store. Hos menn utgjør muskelvevet ca. 42 % av kroppsvekten, mens det hos kvinner bare utgjør ca. 36 %, "http://www.nokadietten.no/helsesider/anatomi-og-fysiologi/muskelsystemet/

Det må ha vært svært lite muskelvev igjen på jenta.

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har du rett i.
"Moren har forklart at datterens tilstand ikke forverret seg under oppholdet på Beitostølen. Bildet, som ble tatt 30. desember 2015, vil bli lagt frem under rettssaken som et bevis på at datterens tilstand var livstruende."https://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/politiet-fant-bilde-av-avmagret-angelica-13-paa-morens-mobil/a/23981456/

Dette er bildet moren angivelig skal ha slettet fra telefonen, men som politiet gjenopprettet.
Iht. forsvarer var det derimot politiet selv som slettet det ved en feil. Hva som er rikitg har vi vel aldri fått vite.

"Sandland ber om at retten får se et bilde av avdøde, som skal ha blitt tatt 30.12.2015, klokken 19.15. Ifølge forsvareren er tidspunktet fastslått av politiets teknikere.
Aktor Arne Ingvald Dymbe bryter inn og påpeker at bildet er funnet på tiltaltes telefon.
Et bilde av A med en pute på fanget blir vist frem for retten, og forsvarer Sandland spør hvilke kommentarer rettsmedisineren kan knytte til bildet.
– Hun er åpenbart i live på dette tidspunktet, svarer Pedersen".

https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjedx2yy600dx08cqnh8xbelm?mode=static

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Ando Nym skrev:

Huden utgjør 6 til 10% av kroppsvekten. Hjernen hos en voksen kvinne ca. 1,3 kg. Indre organer, et lynkjapt overslag basert på linken under ca. 5 kg. hos en voksen som veier 70 kg.. Blod ca. 7% av kroppsvekten. I linken sies det at skjelettet veier ca. 7% av kroppsvekten, men består av ca. 50% vann. Ved evt. dehydrering vil vel også skjelettet tappes for en del vann?
Det kan uansett ikke ha vært mye igjen verken av muskler eller fettreserver. Og ingen mulighet for at det kan ha blitt "oversett".
Det er bare håpe at jenta var så redusert at hun ikke registrerte hva som foregikk på slutten, og at det varte så lenge som mulig.
Det er (heldigvis) helt umulig både å fatte og å ta inn over seg.
https://www.adducation.info/mankind-nature-general-knowledge/human-organs/

Takk for svar med utfyllende informasjon. Du har rett i det med dehydrering og skjelettet, og du har rett i at det er ingen mulighet for at avmagringen kan ha blitt "oversett". Jeg håper som deg, om det du skriver om det som foregikk på slutten.

• Liker 6
Skrevet

Alle har krav på forsvar i en rettsstat. Uten sammenligning for øvrig kan man jo tenke på Breiviksaken. Det handler da vitterlig ikke om følelsene til forsvarerne?  

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Du skriver mye fornuftig, men jeg vet ikke om jeg er enig i at det er en motsetning mellom å straffe og det å prøve å forstå/forklare hvorfor. Alle har ikke like forutsetninger, nei det er sant, men slik rettssystemet er i dag stiller vi samme krav til alle. Selv om vi kanskje ofte ser at ting var forhåndsprogrammert til å bli som de ble. Vi straffer veldig, veldig mange i dag som det ikke har noen hensikt å straffe, i den forstand at de aldri kommer til å lære eller forstå hva de har gjort galt. 

Anonymkode: 8d216...ca7

Det er en sannhet med modifikasjoner, det er forhold som i retten kan betraktes som formildende og gjøre at enkelte får lavere straff enn andre for den samme forbrytelsen. 

Anonymkode: f3177...e2d

• Liker 2
Skrevet

Kommenterer uten å ha lest de siste sidene. 

Linnea Myhres kommentar i Aftenposten har limt seg litt fast i hodet mitt. Ikke som et godt forsvar for den tiltalte moren, men som et paradoks. Ved å trekke inn sin historie understreket hun nettopp mye av det moren står tiltalt for. Linnea ble reddet fordi hennes mor ikke gav etter for en dødssyk datter med store øyne og innhulte kinn. Angelicas mor gjorde det motsatte. Jeg var også en Angelica, og en Linnea. Jeg lever fordi min mor fikk meg tvangsinnlagt to ganger. Jeg er frisk og har vært det lenge. Jeg har også pratet med fagfolk og med både mine og andres foreldre. Anoreksi er en kompleks lidelse der skylden sjelden kan plasseres på ett bestemt sted. Anoreksi tærer på den som har sykdommen men også på de som lever rundt pasienten. Angelicas mor oppfattes av meg må understrekes som en som raskt kan fyre opp under datterens mistrohet til behandling for så å trekke det tilbake og huske litt av hva hun fikk høre av diverse psykologer osv. Her referer jeg til dette med at A ønsket å sjekke stoffskiftet på bakgrunn av at hun hørte man lettere la på seg når stoffskiftet var i ubalanse. Mor nektet henne dette og det kan faktisk ha noe med det å ikke la A sin sykdom få flere argumenter for å kutte ned på matinntaket. Samtidig har mor vist at hun ikke ønsket evt forstod viktigheten i å samarbeide med helsevesenet. De aller fleste pasienter med anoreksi er skeptiske til behandling. A var et barn da hun startet behandling, samarbeid med mor var essensielt. Mor vil ha fått forklart hvor viktig det er å støtte opp om at helsevesenet ønsker å hjelpe. At ingen vil ta sykdommen, men heller hjelpe til å la pasienten selv slippe når hun er klar. At det ikke er baktanker med vedtak som fattes, at kontroller er viktig for å ivareta inntil pasienten selv kan slippe taket. Mor virker å ha gjort det totalt motsatte, og bare det alene øker risikoen for forverring. Mor, kanskje uten å mene det spilte på lag med A sin sykdom fremfor å spille på A sitt lag. Hennes årsaker for å ta A vekk og isolere henne fra omverdenen kan godt være et ønske om å skåne henne og gi ro. Men hun har dermed ikke hørt på behandlere og svikter sin datter på den måten. Overdreven omsorg kan være farlig det og. 

At det foreligger kritikkverdige forhold rundt eksterne instanser er jeg ikke i tvil om. I forhold til helsevesenet er det slik at ventelister for behandling av spiseforstyrrelser er altfor lang. Det er også en del holdninger rundt det at anorektikere er såkalte vanskelige pasienter og mange behandlere ønsker å unngå å behandle dem. Dette grunnet den komplekse blandingen av somatikk og psykiatri bla. Da faller dessverre mye ansvar på pårørende. Når det er vanskelig for profesjonelle å behandle anorektikere, hvordan skal da pårørende forholde seg til et menneske som er en mester i å manipulere for å beskytte sin sykdom. Ens eget barn? Svært vanskelig i følge mine foreldre med flere. Likevel er det nå slik at all den tid helsevesenet ikke kommer innom og tilbyr innleggelse og at vekta ofte må være faretruende lav før behandling innvilges, selv for en med lang fartstid i systemet, faller ansvaret på pårørende. Slik det fremstår nå har mor sviktet sin datter og latt sykdommen vinne. Jeg vet ikke hva jeg håper skjer, men jeg håper det kan bli mer fokus på både behandling og oppfølging av både pasienter og pårørende etter denne saken. 

• Liker 15
Skrevet

Forsvaret gjør selvsagt det de kan. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

@KatyP tusen takk for at du delte 💕 det er en tøff historie du har, og du har åpenlyst en flink mamma :) 

hva synes du personlig om Linnea sitt innlegg? Jeg forstår at hun ønsker å belyse kompleksiteten rundt anoreksi, men bør man ikke være varsom å utale seg så bastant når man ikke har alle fakta på bordet? 

Jeg også enig med observasjonene du gjør: Linnea hdde jo også voksne som bidro til at hun faktisk har klart seg idag, dermed har jo foreldres ansvar og oppfølging veldig mye å si, tenker jeg.  

Anonymkode: b9fc4...9dc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Vårsøg skrev:

Hva betyr det egentlig at en person har 8,8 i BMI?
I linken kan dere se bilder av Valeria Levitin. På bildene har hun visstnok noe over 9 i BMI (hun er død nå). Den avdøde 13-åringen var altså enda tynnere da hun døde! Stakkars, stakkars unge! :(

Bilder av Valeria Levitin med BMI på litt over 9

Kvinnen på bildene var veldig tynn, men samtidig viser det at en person med så lav BMI kan stå oppreist. Bilder av denne kvinnen viser jo at hun går tur på stranden og handler i butikken. 

Men det er vel en fare for at de plutselig kan få hjertestans hvis de er i fysisk aktivitet? Legene fraråder jo svært magre anorektikere å f.eks gå i trapper.

Anonymkode: 9ddb1...f35

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@KatyP tusen takk for at du delte 💕 det er en tøff historie du har, og du har åpenlyst en flink mamma :) 

hva synes du personlig om Linnea sitt innlegg? Jeg forstår at hun ønsker å belyse kompleksiteten rundt anoreksi, men bør man ikke være varsom å utale seg så bastant når man ikke har alle fakta på bordet? 

Jeg også enig med observasjonene du gjør: Linnea hdde jo også voksne som bidro til at hun faktisk har klart seg idag, dermed har jo foreldres ansvar og oppfølging veldig mye å si, tenker jeg.  

Anonymkode: b9fc4...9dc

Prøvde å la være å falle i fellen om å prate for mye om meg selv når saken ikke handler om meg, samtidig som jeg jo kan trekke personlige paralleller. Det er jo dette Linnea har gjort, men med litt for mye fokus på seg selv. Hun har fått mye oppmerksomhet rundt sin sykdom og blir ofte brukt til å snakke om spiseforstyrrelser for både behandlere og lekfolk. Vel og bra da hun prater godt for seg, men ja. Her velger hun å komme med påstander og bastant stå ved dem uten fakta på bordet. Ingen ønsker vel at en mor ev en far kan svikte et barn så grovt at barnet dør. Og kanskje har ikke det skjedd her heller. Men jeg føler Linnea lar følelsene styre og kommer trekkende med meninger som nok er sanne for henne men ikke en allmenn sannhet. 

Barn og unge som blir psykisk syke er veldig avhengig av foreldrenes innstilling til endring og samarbeid med helsevesenet. Dette er noe de hvertfall i behandling av spiseforstyrrelser har fokus på, både i grupper poliklinisk og ved døgnbaserte innleggelser. Det er ikke mulig at moren til A kunne unngå å motta råd og veiledning. Men det er jo hva hun gjorde med denne informasjonen senere som er avgjørende. Dette er en trist sak. 

• Liker 17
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...