Gå til innhold

Barnevern. Tv 2.

Fremhevede innlegg

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Argumentasjonen din er helt på viddene. Ikke har du hørt om kildekritikk, ikke klarer du å se nyansene av hva faktisk bv har av utfordringer. Du har faktisk ikke klart å argumentere for hvordan bv bør endre seg, men mener på ramme alvor at det er bedre at bv lar unger bli utsatt for grov omsorgsvikt, fordi bv driver med alt det rare du nevner i teksten ovenfor her. Så da er risikoen verdt å ta? Typisk  bv motstandere å ikke kunne argumentere godt for seg, men baserer seg på følelser eller synsing. Det foreligger ny forskning, og i tillegg en rekke organisasjoner som har et nyansert bilde av hvordan familier opplever bv arbeid, det gjelder også de familiene som har blitt utsatt for undersøkelser som ikke har vært  noe sak. Ikke alle maler fanden på veggen. For at bv skal bli bedre trengs det erfaringer fra folk, på både godt og vondt. Men man når ikke inn med en "vi ønsker å ta bv" holdning eller å henge ut bv  eller deres ansatte. Dessvere mangler det for lite reflektere og oppegående stemmer for de som har  har blitt utsatt for feilbehandling i bv. 

Anonymkode: 0f1a6...364

Når du snakker om at min argumentasjon er på viddene bør du foreta en selvransakelse av deg selv først. Typisk for bv tilhengere er at de ikke har noen argumenter som kan slå for seg når de skal forsvare barnevernets rapporter og arbeid. Derfor er det faktisk veldig enkelt for oss som har opplevd barnevernet å vinne diskusjoner, for vi har dokumentasjon på våre historier. Det har ikke dere. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem blir neste gruppe tv2 vil avdekke? Tipper den kommer. Barn av fattige? Det er et argument for bv.

Barnefattigdom øker i Norge. 

Om du ikke har opplevd bv, så ikke sitt foran pc å vær skråsikker på at alt er løgn fra tv2, og at bv gjør rett. Du er klar over at det er den bv ansattes private mening om deg teller? Mye synsing.

Se deg rundt....er det rotete hos deg? Du vet hvor du finner tingene i rotet, men får du besøk av en fra bv så blir det sak ut av at du har det rotete. Lite struktur kaller de det

Noen som husker tv2 var hjemme hos statsministeren i leiligheten i Bergen?  Der var det rotete der. Hos bv er dette ikke godtatt.

Jeg har vært hjemme hos bv ansatte. ...rot de påpeker hos andre, som er uheldig for barn....er helt normalt hos de selv.

Jeg var hos de for mange år siden. Jeg ble forlatt brått. Satt der med tre unger. 0 kroner. Vinter kom. Søkte om hjelp til vinterklær. Joda, fikk hjelp, men det var ikke nok hjelp til tre unger. Søkte på nytt. Da sa de på den gang, sosialen. Bedre at vi søker over bv budsjettet.  Mye enklere å få. Skulle aldri ha sagt ja. Samtidig spurte de om hvordan jeg hadde det. Det er tungt å bli alene,men det går. Har struktur på dagen osv. Eneste er at jeg får ikke vært mye ute med de, for jeg har ikke vintersko. Det er for kaldt. (Bor i veldig kaldt område)

Så da dro bv til bh....barna møter i bh uten vintertid. (Løgn, jeg hadde ikke skifte)  det er observert at mor ikke er ute med barna. (Løgn, de siterer nesten det jeg fortalte)

Mor oppvokst med alkoholisert far . Hvorfor det ble skrevet,vet jeg ikke. Var ikke et tema.Atter en løgn. Oppvokst i et avholdshjem.

Så konfronterte jeg saksbehandler med det som var skrevet. Løgnene. Hun svarer: uff da...da har jeg misforstått,men ikke bry deg med det. Betyr ikke noe,og vil ikke brukt til noe. Så naiv var jeg.

Det tok tid å riste de av seg. De bedrev synsing og løgn. Fikk de ikke noe på meg, så fant de på noe.

At det er blitt bedre i dag?tvilsomt. Det er en kultur. Hva de lærer i studiene,må være helt på jordet.

Anonymkode: d2b2c...030

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er stemmer overens med rapport fra FHI. 

Har du en lenke til rapporten?

Anonymkode: 77b4b...31e

Skrevet
16 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Hvis det er best for barna å bli tatt vekk fra sin familie så vil jeg ha en god grunn. Det som er avdekket på TV2 det siste året er skremmende. Når barnevernet bruker diagnoser for å ta barna, så viser det seg senere at diagnosen er feil og at moren ikke har utviklingshemming. Da har altså barnevernet utsatt barna for traumer uten grunn. Det er faktisk slik at barnevernet har undersøkelsesplikt. De har også plikt på å undersøke om øvrig familie er skikket til å ta seg av barna. Veldig ofte velger barnevernet å ikke undersøke bekymringsmelding eller opplysninger de får inn. De foretar ikke undersøkelser av øvrig nettverk/familie, men de setter barna i fosterhjem. Deretter får ikke barna se sin familie, men kun foreldrene under tilsyn noen ganger i året i to-tre timer. Er det barnas beste? Og dette på grunn av diagnoser som ikke stemmer f.eks. Det kan også være grunner som barnevernet dikter opp. Tro meg, jeg vet det. Jeg har erfaringen og jeg er ikke alene. Forsvar barnevernet så mye du orker. Sannheten har alltid en vei for å komme frem. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 timer siden, jabx skrev:

Dette er altså svada. Omsorgsovertakelse skjer som nevnt i kun en liten andel av sakene.

Svada? Sa ikke at det var slik, men en mistanke fra min side. Så fortell meg gjerne jabx, hvorfor bruker BV omsorgsovertakelse i tilfeller hvor det kunne vært andre hjelpetiltak slik som de gjør i Sverige? Kan det ha noe med økonomi og manglende kompetanse å gjøre?

Hadde vært fint med et svar fra deg som vet alt om BV og aldri snakker svada.

Endret av Tutte
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er stemmer overens med rapport fra FHI. 

https://www.fhi.no/div/forskning-og-datatilgang/   Her det mye bra!

51 minutter siden, slagelse skrev:

Det brennpunktinnslaget varer en time. Itillegg er det intervjuer med tre familier, dommere, sakkyndige som snakker om habiliteten til sakkyndige i barnevernoppdrag. De forteller også hva de sakkyndige tjener på et enkelt oppdrag. Og de tar for seg statistikker og forskning på dette. Så beklager for deg, men der dummet du deg ut. 

Ja da er det vel forskning og ikke en reportasje da? Seriøst? det er journalistikk, altså synsing på en problemstilling ikke forskning. Det samme gjelder den famøse tv2  reportasjen, derav mitt spørsmål om kildekritkk.  Hvis du vil vite hvordan forskning foregår så kan jeg hjelpe deg med å sette deg inn i det :) 

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.fhi.no/div/forskning-og-datatilgang/   Her det mye bra!

Ja da er det vel forskning og ikke en reportasje da? Seriøst? det er journalistikk, altså synsing på en problemstilling ikke forskning. Det samme gjelder den famøse tv2  reportasjen, derav mitt spørsmål om kildekritkk.  Hvis du vil vite hvordan forskning foregår så kan jeg hjelpe deg med å sette deg inn i det :) 

Hvis du mener at det er løgn å finne statistikker og forskning via journalister så har du store fritidsproblemer. Men jeg kan godt hjelpe deg med å finne sannheten om barnevernet. Den vil du ikke ta imot og du vil ikke høre på kritiske spørsmål til barneverntjenestens arbeid. Jeg skal ha saklig begrunnelse på hvorfor du syns det er greit at barnevernet gjør som de gjør. 

Jeg tillater meg å minne deg om Natasha og Erik saken på TV2 det siste året. 

Endret av slagelse
  • Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, slagelse skrev:

Hvis det er best for barna å bli tatt vekk fra sin familie så vil jeg ha en god grunn. Det som er avdekket på TV2 det siste året er skremmende. Når barnevernet bruker diagnoser for å ta barna, så viser det seg senere at diagnosen er feil og at moren ikke har utviklingshemming. Da har altså barnevernet utsatt barna for traumer uten grunn. Det er faktisk slik at barnevernet har undersøkelsesplikt. De har også plikt på å undersøke om øvrig familie er skikket til å ta seg av barna. Veldig ofte velger barnevernet å ikke undersøke bekymringsmelding eller opplysninger de får inn. De foretar ikke undersøkelser av øvrig nettverk/familie, men de setter barna i fosterhjem. Deretter får ikke barna se sin familie, men kun foreldrene under tilsyn noen ganger i året i to-tre timer. Er det barnas beste? Og dette på grunn av diagnoser som ikke stemmer f.eks. Det kan også være grunner som barnevernet dikter opp. Tro meg, jeg vet det. Jeg har erfaringen og jeg er ikke alene. Forsvar barnevernet så mye du orker. Sannheten har alltid en vei for å komme frem. 

Dette har du tatt helt ut av sammenheng. Det var ikke barnevernet som ga diagnoser, det var legen. Barnevernet må forholde seg til de opplysningene som foreligger.  Og det er ikke bv som har utsatt barna for traumer uten grunn, de ønsket å fjerne barna fra en psykisk utviklingshemmet  mor som kunne vært en potensiell fare for barna. Når det gjelder øvrig nettverk så går gjerne omsorgsvikt i arv så det er vel et under hver gang de finner noe ressurssterke folk i nettverk.  jada, at en anonym person på kåge skal komme med sannheten om bv er ikke noe nytt. Tviler ikke på at du har efrainger, alt tyder på det, Synd at du ikke prøver å bruke erfaringene dine til noe konstruktiv. Man er ikke for for eller imot et bv, men hvordan bv blir driftet. Det er ikke en  menneskerett å få barn, og barn skal ikke vokse opp med foreldre  som tror de har foreldrekompetanse  når det skadelige for barna. 

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, slagelse skrev:

Hvis du mener at det er løgn å finne statistikker og forskning via journalister så har du store fritidsproblemer. Men jeg kan godt hjelpe deg med å finne sannheten om barnevernet. Den vil du ikke ta imot og du vil ikke høre på kritiske spørsmål til barneverntjenestens arbeid. Jeg skal ha saklig begrunnelse på hvorfor du syns det er greit at barnevernet gjør som de gjør. 

Jeg tillater meg å minne deg om Natasha og Erik saken på TV2 det siste året. 

Et glimrende eksempel på hva journalistikk er! Snakker om at bv vrir og vrenger på sannheten , du gjør akurrat det samme @slagelse. Men  stakkars dere ofre for bv, dere er bare uskyldige ofre ikke sant?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette har du tatt helt ut av sammenheng. Det var ikke barnevernet som ga diagnoser, det var legen. Barnevernet må forholde seg til de opplysningene som foreligger.  Og det er ikke bv som har utsatt barna for traumer uten grunn, de ønsket å fjerne barna fra en psykisk utviklingshemmet  mor som kunne vært en potensiell fare for barna. Når det gjelder øvrig nettverk så går gjerne omsorgsvikt i arv så det er vel et under hver gang de finner noe ressurssterke folk i nettverk.  jada, at en anonym person på kåge skal komme med sannheten om bv er ikke noe nytt. Tviler ikke på at du har efrainger, alt tyder på det, Synd at du ikke prøver å bruke erfaringene dine til noe konstruktiv. Man er ikke for for eller imot et bv, men hvordan bv blir driftet. Det er ikke en  menneskerett å få barn, og barn skal ikke vokse opp med foreldre  som tror de har foreldrekompetanse  når det skadelige for barna. 

Det har jeg ikke gjort. Jeg har ikke sagt at barnevernet gir diagnoser. Jeg har sagt at barnevernet bruker diagnoser for å ta barna. Og det er slik at barnevernet har plikt til å undersøke familie/nettverk som omsorgspersoner. Det er også slik at barnevernet har undersøkelsesplikt. Dette betyr at de skal undersøke opplysningene de får inn. Når barnevernet ikke foretar disse undersøkelsene bryter de loven. Når det da viser seg at diagnosene er feil, så har de tatt barna uten grunn og påført barna traumer de skulle vært foruten. Og når du snakker om at omsorgsvikt går i arv, så viser du at du tar familiene under en kam. Det er heller ikke en menneskerett å ta barn fra familien sin uten grunn. Det er skadelig for et barn. Og jeg gjentar: Det er barnas beste vi skal ha som første prioritet. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et glimrende eksempel på hva journalistikk er! Snakker om at bv vrir og vrenger på sannheten , du gjør akurrat det samme @slagelse. Men  stakkars dere ofre for bv, dere er bare uskyldige ofre ikke sant?

Et glimrende eksempel på hvordan barnevernet fungerer i praksis med sine løgner. I den saken brukte de en diagnose som de ikke hadde undersøkt om var korrekt. Itillegg forfalsket de dokumenter og skrev løgner i sine rapporter om samvær med tilsyn. Skal ikke sannheten om barnevernet frem? Hvis ikke, så skal jeg ha en saklig begrunnelse for det. 

Endret av slagelse
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at så lenge barnevernet setter barna først og gjør det som er best for barna (og da mener jeg faktisk barna, ikke familien og ikke foreldrene, med mindre det som er best for barna også er best for familien eller foreldrene), så bryr jeg meg blanke om hva slags tiltak som settes inn. Barna er det viktigste, og i de tilfellene hvor det er best for barna at foreldrene ikke har hovedomsorgen (enten det er vold, rus, en funksjonshemning eller noe helt annet), så er det nettopp det som er tiltaket! 

Det jeg derimot er usikker på er om tv2 taler barnas stemme, foreldrenes stemme eller familiens stemme. Om tv2  faktisk taler barnas stemme, ser jeg på det med litt blandede følelser da barna har rett til privatliv og personvern, og jeg er ikke sikker på om en kommersiell aktør som lever for å provosere og generere klikk er den beste aktøren til å ivareta dette. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem blir neste gruppe tv2 vil avdekke? Tipper den kommer. Barn av fattige? Det er et argument for bv.

Barnefattigdom øker i Norge. 

Om du ikke har opplevd bv, så ikke sitt foran pc å vær skråsikker på at alt er løgn fra tv2, og at bv gjør rett. Du er klar over at det er den bv ansattes private mening om deg teller? Mye synsing.

Se deg rundt....er det rotete hos deg? Du vet hvor du finner tingene i rotet, men får du besøk av en fra bv så blir det sak ut av at du har det rotete. Lite struktur kaller de det

Noen som husker tv2 var hjemme hos statsministeren i leiligheten i Bergen?  Der var det rotete der. Hos bv er dette ikke godtatt.

Jeg har vært hjemme hos bv ansatte. ...rot de påpeker hos andre, som er uheldig for barn....er helt normalt hos de selv.

Jeg var hos de for mange år siden. Jeg ble forlatt brått. Satt der med tre unger. 0 kroner. Vinter kom. Søkte om hjelp til vinterklær. Joda, fikk hjelp, men det var ikke nok hjelp til tre unger. Søkte på nytt. Da sa de på den gang, sosialen. Bedre at vi søker over bv budsjettet.  Mye enklere å få. Skulle aldri ha sagt ja. Samtidig spurte de om hvordan jeg hadde det. Det er tungt å bli alene,men det går. Har struktur på dagen osv. Eneste er at jeg får ikke vært mye ute med de, for jeg har ikke vintersko. Det er for kaldt. (Bor i veldig kaldt område)

Så da dro bv til bh....barna møter i bh uten vintertid. (Løgn, jeg hadde ikke skifte)  det er observert at mor ikke er ute med barna. (Løgn, de siterer nesten det jeg fortalte)

Mor oppvokst med alkoholisert far . Hvorfor det ble skrevet,vet jeg ikke. Var ikke et tema.Atter en løgn. Oppvokst i et avholdshjem.

Så konfronterte jeg saksbehandler med det som var skrevet. Løgnene. Hun svarer: uff da...da har jeg misforstått,men ikke bry deg med det. Betyr ikke noe,og vil ikke brukt til noe. Så naiv var jeg.

Det tok tid å riste de av seg. De bedrev synsing og løgn. Fikk de ikke noe på meg, så fant de på noe.

At det er blitt bedre i dag?tvilsomt. Det er en kultur. Hva de lærer i studiene,må være helt på jordet.

Anonymkode: d2b2c...030

Du har vært sterk, all respekt og forståelse til deg.:hjerte:

Anonymkode: 5d77c...751

Skrevet

Barnevernet skal være der for de som ikke har mulighet til å ta vare på seg selv, nemlig BARNA. Når skal dere foreldre innse dette?

Anonymkode: a79a5...9b1

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet skal være der for de som ikke har mulighet til å ta vare på seg selv, nemlig BARNA. Når skal dere foreldre innse dette?

Det spørsmålet skulle du stilt til barnevernet. For det er et veldig godt spørsmål - som du stiller til feil gruppe. Som slik: `Barnevernet skal være der for de barna som ikke blir ivaretatt. Når skal barnevernet innse dette?`

Endret av slagelse
  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det dette handler om i det hele tatt.

Anonymkode: 5d77c...751

Skrevet
På 12.2.2017 den 21.26, Supersol skrev:

To stikkord ifra meg: Barnevern Tv 2.

Trenger vel ikke skrive stort mer. Regner med at flere har sett på Tv 2 nyhetene nå.

Denne etaten bør legges ned og det bør opprettes flere straffesaker mot de ansvarlige. Barnevernet fremstår som den nye nazismen slik som de holder på.

Det er få ting som er utrolig uattraktivt og tragisk enn unyanserte og ureflekterte meninger. Her driver du å klager på at barnevernet ikke gjør en grundig vurdering når de velger å gå til det skrittet å separere foreldre og barn, når du selv, fullstendig ukritisk og basert på tv 2s (pr og omtaledrevet) reportasje mener at barnevernet må legges ned. Du mao er av samme ulla da.

barnevernet har sikkert reddet tusenvis av barn fra overgrep, mishandling, rus, slaveri og verre. De har sttpåtil taushetsplikt og kan ikke legge frem hvorfor de har gjort som de gjør. Glem nå ikke det.

ta deg sammen.

er de ufeilbarlige? Neppe. Ingen er det. 

• Liker 3
Skrevet
58 minutter siden, Marimba skrev:

Jeg tenker at så lenge barnevernet setter barna først og gjør det som er best for barna (og da mener jeg faktisk barna, ikke familien og ikke foreldrene....

Tull.

Først og fremst gjør de best for lommebøkene sine. 

Anonymkode: 110af...bf8

Skrevet

Feilaktige diagnoser får dere skylde på legene eller foreldrene som vil ha stønader de egentlig ikke har krav på. Skal man ta ny utredning på folk hver gang psykisk utviklingshemmede par glemmer å ta prevensjonen sin? Jeg er enig i at i tilfeller hvor det faktisk ikke er merkbart for familie, venner, kolleger osv at personen er psykisk utviklingshemmet, så bør en ta en ny utredning før man tar fra de ungene. Med mindre barna er i fare.

Anonymkode: be7b0...5ee

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...