Gå til innhold

Barnevern. Tv 2.


Gjest Supersol

Anbefalte innlegg

På 5.3.2017 den 14.40, slagelse skrev:

Normale folk som har erfaring med barnevernet er skeptiske når barnevernet kommer.

Det er lov å være skeptisk når barnevernet står på døra, men da må man huske at barnevernet kommer fordi noen har sendt bekymring. Det er ikke barnevernet som kjeder seg og plukker ut tilfeldige familier de kan finne noe bekymringsverdig hos. Å være skeptisk eller ikke stile automatisk på folk er noe helt annet enn å være forutinntatt. Hvis man allerede har bestemt seg for at alle i barnevernet er ute etter å ta folk, er man forutinntatt.

Dersom man har personlig erfaring med å få barnevernet på døra, betyr det at det har skjedd flere ganger. Noe som burde få det til å ringe en diger bjelle om at man kanskje burde granske sine egne evner som forelder. Hvorfor er det flere som leverer inn bekymringsmelding? Én bekymringsmelding kan nesten hvem som helst få, det kan handle om misforståelser og et ønske om å sjekke for å være sikker (for barnas skyld). Flere bekymringsmeldinger får ikke hvem som helst. Da er det noe som blir fanget opp av skolen eller andre i barnas nærmiljø. Med andre ord; å ha erfaring med kontakt med barnevernet taler overhodet ikke for at man er uskyldig eller blir urettferdig behandlet.

Det er ikke naivt å samarbeide tvert dersom man får en bekymringsmelding, det er det riktige å gjøre dersom man har barnet/barna i hovedsetet. Å gjøre seg vanskelig bidrar bare til at bv blir mer mistenksomme og at saken drar ut.

Anonymkode: 90328...3e4

Endret av Nordvesta
Innlegg ryddet for spekulasjon i sitat
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov å være skeptisk når barnevernet står på døra, men da må man huske at barnevernet kommer fordi noen har sendt bekymring. Det er ikke barnevernet som kjeder seg og plukker ut tilfeldige familier de kan finne noe bekymringsverdig hos. Å være skeptisk eller ikke stile automatisk på folk er noe helt annet enn å være forutinntatt. Hvis man allerede har bestemt seg for at alle i barnevernet er ute etter å ta folk, er man forutinntatt.

Dersom man har personlig erfaring med å få barnevernet på døra, betyr det at det har skjedd flere ganger. Noe som burde få det til å ringe en diger bjelle om at man kanskje burde granske sine egne evner som forelder. Hvorfor er det flere som leverer inn bekymringsmelding? Én bekymringsmelding kan nesten hvem som helst få, det kan handle om misforståelser og et ønske om å sjekke for å være sikker (for barnas skyld). Flere bekymringsmeldinger får ikke hvem som helst. Da er det noe som blir fanget opp av skolen eller andre i barnas nærmiljø. Med andre ord; å ha erfaring med kontakt med barnevernet taler overhodet ikke for at man er uskyldig eller blir urettferdig behandlet.

Det er ikke naivt å samarbeide tvert dersom man får en bekymringsmelding, det er det riktige å gjøre dersom man har barnet/barna i hovedsetet. Å gjøre seg vanskelig bidrar bare til at bv blir mer mistenksomme og at saken drar ut.

Anonymkode: 90328...3e4

Der tar du feil. Barnevernet kan ha allerede ha bestemt seg på forhånd for å ta barna uten å ha undersøkt faktagrunnlaget i bekymringsmeldingen. Og man er ikke forutinntatt om man har erfaring med dem fra før. Da vet man hva man har med å gjøre og hva barnevernet er i stand til å gjøre med familien. Så der har allerede bjellen ringt. Man er forutinntatt om man tror at barnevernet bestandig jobber for barnas interesser. 

Det er naivt å samarbeide med barnevernet fra første stund. Man må finne ut hva barnevernet vil før man er samarbeidsvillig. Det handler om barnas beste. Og det er ikke barnas beste at barna blir tatt ut av en familie bare fordi at barnevernet skal få en prestisjeseier. Og husk, det er barnevernet som drar sakene ut. Hadde barnevernet villet barnas beste ville sakene fått et raskt endelikt. Jeg vet det da jeg måtte kjempe i mange år før saken fikk et endelikt vi kunne leve med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, slagelse skrev:

Helt sykt. Barnevernet er forpliktet via norsk lov til å vurdere øvrig familie og nettverk som omsorgspersoner om foreldre ikke skal ha omsorgen for barna. Det er barna dette går mest utover. Jeg er ikke overasket over at det går prestisje i sakene. Det er helt normalt. Jeg mener at det er bare tapere i disse sakene. Håper at det er så bra som mulig med familien. :) 

Det er mye i regelverket som blir brutt, det meste faktisk. Det bekrefter Helsetilsynet i sine rapporter.

Dette er fra en stor kommune, og har også vært under lupen for særdeles dårlig arbeidsmiljø innad i etaten. Dvs, mellom ledere og øvrige ansatte, hvor sistnevnte ikke tør kommentere situasjonen i frykt for represalier. Og dette er ikke enestående, man kan jo tenke seg hvilken effekt dette har på arbeidet de er satt til å utføre.

Når det gjelder den tidligere nevnte familien, vet jeg ikke så mye om dem nå. Jeg jobbet med denne saken i perioden fra rettsvesenet.

Anonymkode: b96c1...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
På 4.3.2017 den 9.58, Honey Dew skrev:

Jeg bestermmer selv hvem eller hva jeg støtter

Ja, det gjør vi alle, men å være blendet for overgrep som er begått er da særdeles naivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
På 4.3.2017 den 14.41, jabx skrev:

"Mer åpenhet" er ekstremt vagt. Taushetsplikten er absolutt.

Hva slags krav til personlig skikkethet?

Kompetanseheving på diagnoser? Det er vel strengt tatt psykolog/psykiater som skal ha kompetanse på slikt.

Listen din utgjør uansett ingen endring av BV. Det du snakker om er samme BV som jobber på samme måte, men med enkelte justeringer på krav/kompetanse. Du kunne like gjerne slengt inn at de burde ha lavere terskel for omsorgsovertakelse, at det biologiske prinsipp bør forkastes fullstendig, osv.

Det finnes ingenting i verden som er perfekt, inkludert BV. Når noen sier "BV må forandres" så innebærer det noe annet enn finjusteringer på det man har fra før.

For å kunne fullføre for eksempel lærerutdanning må du vise at du er skikket til å kunne være lærer. Det nytter ikke å være teoretisk sterk dersom du ikke har sosial kompetanse da personlige egenskaper veier tungt.

BV fungerer ikke i dag og en forandring må faktisk til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2017 den 15.25, slagelse skrev:

Der tar du feil. Barnevernet kan ha allerede ha bestemt seg på forhånd for å ta barna uten å ha undersøkt faktagrunnlaget i bekymringsmeldingen. Og man er ikke forutinntatt om man har erfaring med dem fra før. Da vet man hva man har med å gjøre og hva barnevernet er i stand til å gjøre med familien. Så der har allerede bjellen ringt. Man er forutinntatt om man tror at barnevernet bestandig jobber for barnas interesser.

Vet du egentlig hva ordet "forutinntatt" betyr og innebærer? La meg hjelpe deg: http://no.thefreedictionary.com/forutinntatt

Om du hadde sluttet å insinuere at noen her har påstått at barnevernet bestandig jobber for barnas beste, så hadde det blitt en mer fruktbar diskusjon. Jeg har ikke veldig store forventninger, men det er jo lov å håpe.

Anonymkode: 90328...3e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du egentlig hva ordet "forutinntatt" betyr og innebærer? La meg hjelpe deg: http://no.thefreedictionary.com/forutinntatt

Om du hadde sluttet å insinuere at noen her har påstått at barnevernet bestandig jobber for barnas beste, så hadde det blitt en mer fruktbar diskusjon. Jeg har ikke veldig store forventninger, men det er jo lov å håpe.

Anonymkode: 90328...3e4

Og diskusjonen hadde blitt mer fruktbar om du og dine bv tilhengere hadde vært mer ydmyk til sannferdig kunnskap og dokumentasjon på hvordan barnevernet arbeider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrGreen

Det bør ikke legges ned for det finnes mange barn som lever i vold og rus som trenger hjelp. Men BV må ta seg kraftig i sammen. De må slutte å angripe foreldre de ikke liker eller hva søren de prøver på. Slutte å ødelegge barns liv med å ta de i fra uskyldige foreldre kun for noe de selv mener. De må vite fakta. De må vite om foreldrene virkelig er til stor fare for barna. Barn trenger foreldrene sine. Å ta barna i fra de må være siste utvei når det er alvorlig. De må slutte å kalle folk psykisk og angripe for den minste ting. Slutte å være pengegale. Skal folk ta de seriøst og virkelig tørre å kontakte barnevernet så må de skjerpe seg. Har vert litt for mye tull med de nå. Fare for at litt for mange ikke tar de seriøst mer. Hjelp de som virkelig trenger hjelp. 

Endret av MrGreen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2017 den 22.26, MrGreen skrev:

Det bør ikke legges ned for det finnes mange barn som lever i vold og rus som trenger hjelp. Men BV må ta seg kraftig i sammen. De må slutte å angripe foreldre de ikke liker eller hva søren de prøver på. Slutte å ødelegge barns liv med å ta de i fra uskyldige foreldre kun for noe de selv mener. De må vite fakta. De må vite om foreldrene virkelig er til stor fare for barna. Barn trenger foreldrene sine. Å ta barna i fra de må være siste utvei når det er alvorlig. De må slutte å kalle folk psykisk og angripe for den minste ting. Slutte å være pengegale. Skal folk ta de seriøst og virkelig tørre å kontakte barnevernet så må de skjerpe seg. Har vert litt for mye tull med de nå. Fare for at litt for mange ikke tar de seriøst mer. Hjelp de som virkelig trenger hjelp. 

Her har du mange gode poenger. Hos Barnevernet er det altfor mye arroganse og for lite kompetanse. Dette er en dårlig kombinasjon som ikke er til barnas beste.

Her er faktisk et godt eksempel på hvordan Barnevernet bør jobbe. http://www.tv2.no/a/8942802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Denne moren her kunne glatt gli inn i gjengen med anti-barnevernsfolk. Full av ego og null insikt.

https://www.kk.no/node/9021a1a55e9a565e47d9517d1a10fb1ef99d-5760#_ga=1.130858063.1778456048.1484953714

Det der er typisk. Slike foreldre ser ikke sine egne begrensninger som foreldre og fatter ikke at måten de driver på, skader barnet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, slagelse skrev:

Her har du mange gode poenger. Hos Barnevernet er det altfor mye arroganse og for lite kompetanse. Dette er en dårlig kombinasjon som ikke er til barnas beste.

Her er faktisk et godt eksempel på hvordan Barnevernet bør jobbe. http://www.tv2.no/a/8942802

Kommentar til linken du legger ved:

jeg blir rørt over at Solveig Horne vedtar/vedtok Familieråd i alle kommuner. Eksempelet fra Arendal er fantastisk! 👍🏻🔆

Anonymkode: f19b2...c42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det der er typisk. Slike foreldre ser ikke sine egne begrensninger som foreldre og fatter ikke at måten de driver på, skader barnet

Er det bare foreldrene det er noe galt med og aldri barnevernet? Hvorfor går du og de andre bv tilhengerne kun på foreldrene? Jeg forventer din saklige begrunnelse på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kommentar til linken du legger ved:

jeg blir rørt over at Solveig Horne vedtar/vedtok Familieråd i alle kommuner. Eksempelet fra Arendal er fantastisk! 👍🏻🔆

Anonymkode: f19b2...c42

Helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for avsporinger, og blir stengt pga gjentatte ryddinger.

Alice i Eventyrland, mod

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...