Gå til innhold

Barnevern. Tv 2.

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, jabx skrev:

Jeg forenkler ikke veldig. Jeg avslører bløffingen din. Hvem har sagt at BV ikke har et regelverk? Er du med i verdensmesterskapet i tåkeprat og avsporinger?

At du synes jeg er slem og fæl fordi jeg konfronterer slike som deg med løgnene deres er jeg ikke så bekymret for.

Du er løgneren her. Sånn - da har jeg argumentert på ditt vis!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 15.2.2017 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Her i artikkel:

https://www.oa.no/debatt/barnevern/forskning/barnevern-jeg-roper-et-varsko/o/5-35-385562

Forklares det.

1. Barnevernkonsulenter (utleide) tjener dobbelt så mye som statlige.

Men de trenger "produktivitet" ("ferdige" saker) for å bli innleid igjen som gjør dem agressive. Derfor omsorgsovertakelse er "billig"

2. Staten betaler alt vedr overtakelsen, Derfor "dyrt".

Anonymkode: 110af...bf8

Dette er svada. Konsulentene genererer ikke saker. De leies inn når det er akutt behov for arbeidskraft.

Omsorgsovertakelser er forøvrig ikke "ferdige saker".

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 15.2.2017 den 19.47, makkapakka skrev:

og hvordan vet du at dette ikke er sant?

Sakens fakta.

Endret av jabx
Skrevet
På 15.2.2017 den 20.15, AnonymBruker skrev:

Se innlegg ovenfor om hvilke store penger det er å tjene på barnevern.
Husk at Barnevernet har dialog hele tiden med disse som profitterer på barnevernsbudsjetter (millarder i året). Barnevernet er oppdragsgiver og dermed kunde(r) av disse profittørene som får lov til å suge ut store overskudd av norske skattebetaleres penger.

Så det er altså mennesker (oppdragstakere) som er i kontakt med mennesker (oppdragsgivere).
En perfekt grobunn for stor korrupsjon.
TV-kanaler som TV2 dokumenter nå at det skjer grunnløse overtakelser og motivene er klinkende klare.
Og dette skjer i en etat som hele tiden hevder taushetsplikt. Veldig beleilig å kunne skjule seg bak sånt.

Anonymkode: 6e66b...712

Jeg ser som vanlig bare svada. BV taper på å kjøpe disse tjenestene. BV tjener ingenting på å kjøpe tjenester.

• Liker 1
Skrevet
På 15.2.2017 den 22.20, slagelse skrev:

det er bemerkelsesverdig hvor enkelt det er å parkere barnevern tilhengere i diskusjoner 

Med "parkere" mener du vel da at du gjør deg selv til en ugjennomtrengelig murvegg av tull. For eksempel i en annen tråd der du bastant påstår at BV alltid overtar omsorgen i sakene de får inn. Når du blir konfrontert med dokumentasjon på at omsorgsovertakelse skjer i kun en ørliten andel av sakene så får du panikk og prøver å late som ingenting, og kommer med noe slikt som at "ja der kan du se, det er altfor mange saker".

Slik holder du på hele tiden. Slenger ut tonnevis med tøysete påstander, for så å prøve å vri deg unna når de blir tilbakevist.

• Liker 3
Skrevet
På 15.2.2017 den 22.37, slagelse skrev:

Du vet kanskje ikke at barnevernet er forpliktet til å foreta undersøker rundt familiens nettverk og øvrige familie før de plasserer barna i fosterhjem? Men det er de, for det biologiske skal ha første prioritet. Men barnevernet følger ikke opp der heller. 

Hvordan vet du det?

Skrevet (endret)

feilpost

Endret av jabx
Skrevet (endret)
På 15.2.2017 den 23.54, Tutte skrev:

Svada? Sa ikke at det var slik, men en mistanke fra min side. Så fortell meg gjerne jabx, hvorfor bruker BV omsorgsovertakelse i tilfeller hvor det kunne vært andre hjelpetiltak slik som de gjør i Sverige? Kan det ha noe med økonomi og manglende kompetanse å gjøre?

Hadde vært fint med et svar fra deg som vet alt om BV og aldri snakker svada.

Jeg kan ikke se at det er dokumentert at de i stort omfang bruker omsorgsovertakelse i tilfeller der andre tiltak kunne vært brukt. Spørsmålet er altså irrelevant. Det skal være snakk om 200 saker med den generelle begrunnelsen (ut av flere titalls tusen saker i BV hvert år), og et mindretall av disse er eventuelt egnet for hjelpetiltak som de i Sverige. Et forsvinnende lite antall.

Endret av jabx
Skrevet
30 minutter siden, slagelse skrev:

Hva syns du man skal gjøre når barnevernet fanger opp slike ting, men velger å skrive i sine rapporter at det er til barnas beste å bo i slike hjem? Og hva syns du man skal gjøre når barn dør som følge av hva de opplever hjemme og barnevernet var klar over det? Mener du at det er til barnas beste at barnevernet lar de bo hjemme da? Også har vi de tilfellene hvor barnevernet tar barna ut. Mener du at det er til barnas beste å bli revet ut av armene på kjærlige foreldre som er i stand til å ta vare på dem? Da forventer jeg sin saklige begrunnelse for dette. 

Husk, det er barnas beste vi alle skal ha som første prioritet. Da forventer jeg at du også viser til å skulle ha dette som første prioritet. Per nå har du ikke det ettersom du forsvarer barnevernet. 

Nå svarte du aldri på mitt spørsmål. Nå dumma du deg ut.

Dessuten klarer du motsi seg selv. Først sier du at BV feiler når de ikke tar ut barna fra hjemmet under slike forhold som jeg skriver om - det er jeg enig i. Men i neste setning skriver du: Mener du at det er til barnas beste at barnevernet lar de bo hjemme da? Også har vi de tilfellene hvor barnevernet tar barna ut.

God dag herr mann økseskaft!

Men siden jeg er et høflig menneske så skal jeg svare:

KOMPETANSEHEVING. På alle nivåer, de som er ute i felter, de som sitter på kontor, mellomsjefer, sjefer, fylkesmann. Hele linja kort sagt.

Fordi: kompetanseheving gjør at BV/fylkesmann/psykologer kan ta bedre avgjørelser. Både når det er behov for å ta barnet ut av foreldrehjemmet OG når det ikke behøves men andre tiltak rekker.

Men det er jo betryggende at du egentlig mener at barn kan tas ut av hjemmet når det virkelig er behov for deg.

Skrevet
Akkurat nå, BlendaSensitive skrev:

Nå svarte du aldri på mitt spørsmål. Nå dumma du deg ut.

Dessuten klarer du motsi seg selv. Først sier du at BV feiler når de ikke tar ut barna fra hjemmet under slike forhold som jeg skriver om - det er jeg enig i. Men i neste setning skriver du: Mener du at det er til barnas beste at barnevernet lar de bo hjemme da? Også har vi de tilfellene hvor barnevernet tar barna ut.

God dag herr mann økseskaft!

Men siden jeg er et høflig menneske så skal jeg svare:

KOMPETANSEHEVING. På alle nivåer, de som er ute i felter, de som sitter på kontor, mellomsjefer, sjefer, fylkesmann. Hele linja kort sagt.

Fordi: kompetanseheving gjør at BV/fylkesmann/psykologer kan ta bedre avgjørelser. Både når det er behov for å ta barnet ut av foreldrehjemmet OG når det ikke behøves men andre tiltak rekker.

Men det er jo betryggende at du egentlig mener at barn kan tas ut av hjemmet når det virkelig er behov for deg.

Der dummet du deg ut for her er det ikke sammenheng med hva du skriver. For å gjøre det litt klarere for deg, så er det et overgrep når barnevernet ikke tar barna ut fra hjem de skal ta dem ut fra - spesielt når barnevernet vet hva som foregår der. Mener du virkelig at barnevernet da skal la være å ta disse barna ut? 

Så har du de barna som barnevernet tar ut. Mener du virkelig at barnevernet skal ta barn fra kjærlige og skikkede foreldre? Vi har sett flere tilfeller hvor barnevernet tar barn uten god grunn. Vi har også sett flere tilfeller hvor barnevernet har henlagt saker hvor de vet hva som foregår hjemme. Også forsvarer du barnevernet. Mener du at jobben barnevernet gjør er tilfrestillende? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Skrevet
På 16.2.2017 den 1.47, slagelse skrev:

Barnevernet har undersøkelsespkikt. De skal undersøke om diagnosene er korrekt FØR de iverksetter tiltak. Derfor er det barnevernets ansvar ettersom de foretar omsorgsovertakelse fremfor hjelpetiltak. 

Undersøkelsesplikten er oppfylt når de forholder seg til fagpersoners konklusjoner. BV kan ikke overprøve en psykologisk faglige vurdering.

• Liker 2
Skrevet
På 16.2.2017 den 1.59, AnonymBruker skrev:

Les nå tråden. Ikke ansatte i BV. Det er snakk om sakkyndige. Og det er allment kjent at svært mange venner/familie av BV-ansatte er lønnede fosterfamilier.

Anonymkode: b96c1...8d1

Å ha et fosterbarn er ingen snarvei til rikdom. Tvert imot.

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, Kontormus skrev:

Du er løgneren her. Sånn - da har jeg argumentert på ditt vis!

Nei, det har du nok dessverre ikke. Jeg påpeker hva løgnen består i.

Skrevet
20 minutter siden, jabx skrev:

Nei, det har du nok dessverre ikke. Jeg påpeker hva løgnen består i.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du påpeker, men det er vel hevet over enhver tvil at BV har regelverk å forholde seg til. Hvilket ikke ser ut til å være så viktig. Eller?

2013: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/9-av-10-barnevernskontor-bryter-loven/a/10101076/

Nylig: http://www.tv2.no/a/8052357/

Men nå påstår du vel at disse kildene er løgnere også. Du er veldig interessant og diskutere med sånn sett :sarkasme:

Gjest Tutte
Skrevet (endret)
10 timer siden, Kontormus skrev:

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du påpeker, men det er vel hevet over enhver tvil at BV har regelverk å forholde seg til. Hvilket ikke ser ut til å være så viktig. Eller?

2013: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/9-av-10-barnevernskontor-bryter-loven/a/10101076/

Nylig: http://www.tv2.no/a/8052357/

Men nå påstår du vel at disse kildene er løgnere også. Du er veldig interessant og diskutere med sånn sett :sarkasme:

Dette med å henlegge bekymringsmeldinger uten å undersøke grundig nok er kanskje et resultat av at BV får inn for mye bekymringsmeldinger fra anonyme som melder inn ved hver minste ting. Tankegangen om at det er bedre å melde inn en gang for mye for sikkerhetsskyld, går dessverre på bekostning av de som virkelig trenger hjelp også. BV får for mange bekymringsmeldinger og resultatet blir at BV ikke har kapasitet til alle undersøkelser som må gjøres.

Endret av Tutte
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, slagelse skrev:

Også forsvarer du barnevernet. Mener du at jobben barnevernet gjør er tilfrestillende? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

(Ikke meg du skrev til) Selvsagt må barnevernet gjøre en bedre jobb. Feil skal ikke skje. Her må det gjøres drastiske forbedringer. Å avvikle barnevernet og starte på nytt er ikke løsningen, da vil det skje enda flere feil. Barnevernet gjør mye riktig, nå må de gjøre enda mer riktig og jobbe mot 0% feil.

Anonymkode: be7b0...5ee

AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet må jo også klare å bevise det de er bekymret for da og jeg har sett foreldre kjempe med nebb og klør mot småfeil i BVs prosedyrer for å gjøre en bekymring eller rapport ugyldig.. Det er bra foreldrene kjemper for (å få tilbake) barna sine så klart, men er ikke sånn at alt BV ikke får gjennom er fordi de har gjort en feil vurdering. 

Og angående TS sitt forslag om å legge ned BV.. Jeg er iallefall personlig utrolig takknemlig for jobben de ansatte i BV gjør, det er et utrolig krevende yrke! Har selv en dårlig erfaring med dem som barn, men tenker ikke at alle er onde eller pengegriske for det.. Det med at mange fosterforeldre er i nær relasjon med BV ansatte kan vel handle om at de ser på nært hold hvor stort behov det er for fosterforeldre/ beredskapshjem. 

Anonymkode: 2c775...093

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

@slagelseDu ber oss hele tiden om saklig begrunnelse, men jeg har ikke sett snurten til saklige begrunnelser fra deg. Kanskje du burde starte med deg selv først?

Anonymkode: a79a5...9b1

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...