Gå til innhold

Barnehagen forlot sønnen min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, men det er helt greit å forvente at jeg blir 35 minutter over tiden på min jobb for å lappe sammen buken på andres slektninger? Hvorfor er noen yrkesgrupper så ekstremt rigide, mens andre strekker seg langt for å gjøre det beste? Det er snakk om en éngangsforeteelse, som skyldes summen av en rekke uheldige hendelser.

 

TS

Anonymkode: 30e58...07c

fordi du tjener sinnsykt mye mer på din overtid en en kommuneansatt..

Anonymkode: fb7d9...4c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På den annen side, hvem skal sitte igjen på overtid fordi du ikke evner å organisere hverdagen? Skal du betale overtidslønna?

Selvsagt, til en som sitter 35-40 minutter overtid for hennes skyld, stikker hun noen hundrelapper og takker overstrømmende attpå. Det er da bare normal folkeskikk, ingenting å nevne på engang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen fikk meg til  å tenke på dette:

http://www.dagbladet.no/2015/10/22/nyheter/usa/barnehage/barn/gjenglemt/41623123/

 

Dette var jo en mye mer dramatisk situasjon,hvor barnet var innelåst og kun 2 år...Men  det er helt sykt at barnehageansatte kan "glemme" et barn, eller sette det igjen uten tilsyn med vilje. Finnes ingen unnskyldning, om jeg skulle ha tatt et fly,vært i begravelse eller lignende, JEG hadde aldri forlatt et barn alene på den måten om jeg var ansatt i en barnehage og FORVENTER det samme av barnehageansatte.

De har en veldig viktig jobb,og tar vare på det kjæreste vi eier, akkurat som TS har en veldig viktig jobb med å redde liv.

PS: La ikke merke til dette før nå, men barnehagen heter IRONISK nok "ALL THINGS ARE POSSIBLE FOR KIDS DAYCARESSENTER"........de tar tydeligvis navnet sitt bokstavelig...grøss*

Endret av lille_fiol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i bhg selv. Hadde aldri hatt samvittighet til å bare forlate et barn på dissen ut i bhg. 
Dette er helt feil av en ansatt, hadde vi gjort det hos oss veit eg ka som hadde skjedd.

Eg har avlyst planer pga barnet som ikkje her blitt hentet eller foreldrene har glemt å komme å hente pga svikt i kommunikasjonen( måtte ringe foreldre etter en time). Kjempe festlig en fredag ettermiddag. 

Anonymkode: 66742...aaa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35minutter er MYE!

Kunne ikke du hatt backup avtaler med venner og familie? Jeg støtter ikke handlingen til den ansatte, men h*n har da ett liv som må settes på vent fordi du ikke har sørget for at noen kan ta vare på barnet ditt når du selv blir forsinket.

 

Her syns jeg du har like mye ansvar som den barnehageansatte. 

Anonymkode: 53571...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden viser grumset hos KG.

Man leser ikke at barnehagen er varslet... eller at det var første gang.

Det mest urovekkende er at barnehagen truet med å melde til barnevernet, første gang vedkommende forelder kommer for set, og har meldt ifra på forhånd. Barnet forlates og så blir barnevernet brukt som trussel. Og det er helt ok for så mange.

Er det riktig bruk av barnevernets ressurser? Holdningen i samfunnet har blitt at barnevernet skal overta alt av mekling og konflikter som egentlig er en sak mellom voksne. Å oversvømme de med saker som ikke gjelder rus, vold, misbruk, alvorlig omsorgsvikt? Er omsorgsvikt å hente for sent en gang?

Ikke rart at barnevernet gjør feil:  Mindre alvorlige tilfeller fører til overarbeid for bv ansatte og sykemeldinger. Virkelig alvorlige saker drukner i røkla og kan bli henlagt. Er det ikke mange som saksøker kommunen for en ødelagt barndom i ettertid, mens media er fylt av saker hvor det gripes hardhendt inn?

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje den bhg.ansatte som satte igjen barnet hadde et eget barn som skulle hentes? Er det riktig at barnet hennes blir hentet etter stengetid pga dårlige foreldre? Ts, du bør ordne deg med en som kan stille opp ved sånne tilfeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den bhg.ansatte som satte igjen barnet hadde et eget barn som skulle hentes? Er det riktig at barnet hennes blir hentet etter stengetid pga dårlige foreldre? Ts, du bør ordne deg med en som kan stille opp ved sånne tilfeller. 

Nei, det er ikke riktig, men det betyr ikke at det under noen omstendigheter er greit av en voksen barnehageasatt å la et lite barn litte igjen alene påubestemt tid. Skjønner ikke at man kan lage unnskyldninger for dette, det er helt uakseptabelt.

Anonymkode: 664dd...eaf

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i barnehage og selvom det er grusomt irriterende at det ofte er forsinkelser (ofte samme forelder, noe som gjør irritasjonen like stor om det plutselig er en annen), så ville jeg ALDRI latt et barn bli igjen alene. Jeg har et liv utenom jobb, og forventer at foreldrene respekterer dette, men at foreldrene mangler respekt - lar jeg aldri gå utover barnet. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i barnehage og selvom det er grusomt irriterende at det ofte er forsinkelser (ofte samme forelder, noe som gjør irritasjonen like stor om det plutselig er en annen), så ville jeg ALDRI latt et barn bli igjen alene. Jeg har et liv utenom jobb, og forventer at foreldrene respekterer dette, men at foreldrene mangler respekt - lar jeg aldri gå utover barnet. 

Under andre omstendigheter har jeg selv full forståelse for at du og andre barnehageansatte reagerer kraftig på foreldre som ikke evner å hente innen fristen. Likevel mener jeg at man ikke alltid kan skjære alle over en kam. TS forklarer at hun stod i en operasjon der pasienten hadde åpen buk som man selvsagt prioriterer å lukke/sy igjen. For meg synes det respektløst dersom noen setter egen fritid foran andres liv og helse - spesielt når det argumenteres med at de risikerer gratisarbeid. Jeg har stor respekt for de som vokter våre små og jeg priser meg lykkelig over at alle de jeg har møtt på gjennom så vel barnehage, skole og SFO gjennom årenes løp har hatt både hjernekapasitet og omsorgsevne tilstrekkelig til å forstå situasjoner tilsvarende den akutte episoden som TS beskriver - uten å så tvil om gjensidig tillit og respekt mellom ansatte og den/de involverte foresatte. Det er virkelig mye irrasjonelle utsagn i denne tråden. Lurer på hvor mange som har helgarderinger for hvem som henter poden dersom de selv brått rammes av et hjerteinfarkt mens partner er utenbys på seminar eller hvis man tilfeldigvis punkterer 10 min kjøring fra barnehagen ca. 20 min. før stengetid og tilfeldigvis ikke er maratonløper? Hva hvis batteriet på tlf i tillegg er flatt? Ting kan faktisk skje, men tydeligvis er dette uforståelig for mange moralvoktere her inne på KG. Synes det er skremmende at noens fritid står sterkere i enkeltes øyne enn andres liv og helse i akutt inntrufne krisesituasjoner. Dersom noen har så fantastisk dårlig dømmekraft burde de aldri arbeidet med mennesker i det hele tatt...

Anonymkode: ea8f5...864

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til meg og min har vi 2 familiemedlemmer i umiddelbar nærhet til å hente i barnehage/SFO. I tillegg har vi en 3. person som kan stille opp dersom det er snakk om alvorlige hendelser slik at jeg eller min mann er indisponibel pga ulykke eller andre alvorlig hendelser. 

Hadde aldri hatt samvittighet ovenfor mine barn noe annet! Ønsker ikke at de skal kjenne på følelsen av å ikke bli hentet, som for de vil være bortimot det samme som å bli glemt når man er 3-4 år. 

Anonymkode: 9a886...649

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal tolkes slik det er ment....

TS burde tatt situasjonen mer på alvor. Holdningen hennes i etterkant er for dårlig!

Det forsvarer ikke barnehage-ansattes valg, men det forklarer hvorfor slikt ikke skal skje! Slikt må forebygges. Og å sende en sms er bare ikke greit! Man får be noen ringe mannen sin og be han om p fikse problemet.

 

Anonymkode: 4a615...116

Og hvis både mor og far tilfeldigvis sitter i samme bil som er involvert i en alvorlig ulykke på vei til henting i barnehagen? De får muligens ikke sendt en sms engang... Av alle dårlige holdninger som fremkommer i denne tråden kan du da umulig mene at TS sin er den som er ille? Det er dessverre ikke alltid alt lar seg "fikse" med et fingerknips i akutte krisesituasjoner. At ikke folk har større forståelse for det tyder ikke bare på dårlige holdninger, men også dårlig dømmekraft kombinert med redusert mental kapasitet generelt. Man stiller opp når liv og helse står i fare - sånn er det bare!

Anonymkode: ea8f5...864

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvis både mor og far tilfeldigvis sitter i samme bil som er involvert i en alvorlig ulykke på vei til henting i barnehagen? De får muligens ikke sendt en sms engang... Av alle dårlige holdninger som fremkommer i denne tråden kan du da umulig mene at TS sin er den som er ille? Det er dessverre ikke alltid alt lar seg "fikse" med et fingerknips i akutte krisesituasjoner. At ikke folk har større forståelse for det tyder ikke bare på dårlige holdninger, men også dårlig dømmekraft kombinert med redusert mental kapasitet generelt. Man stiller opp når liv og helse står i fare - sånn er det bare!

Anonymkode: ea8f5...864

.. og hva hvis den barnehageansatte er blitt oppringt av sin mann som står i en like viktig operasjon og hun må hente sin 2 åring i barnehagen som er 15 minutter unna og snart stenger?

.. og hva hvis..

.. og hva hvis..

.. og slik kan man konstruere problemstillinger i det uendelige! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke lage bacu-up planer for alle mulige situasjoner som kan forhindre at man får hentet i barnehagen, men man burde ha en plan for de mest sannsynlige situasjonene. :)

 

Anonymkode: 998ad...d78

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke lage bacu-up planer for alle mulige situasjoner som kan forhindre at man får hentet i barnehagen, men man burde ha en plan for de mest sannsynlige situasjonene. :)

 

Anonymkode: 998ad...d78

.. og å sende sms til barnehagen om at man blir forsinket er ikke en back-up plan!

Anonymkode: 9a886...649

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

.. og hva hvis den barnehageansatte er blitt oppringt av sin mann som står i en like viktig operasjon og hun må hente sin 2 åring i barnehagen som er 15 minutter unna og snart stenger?

.. og hva hvis..

.. og hva hvis..

.. og slik kan man konstruere problemstillinger i det uendelige! 

Da får hun/han ringe barnehagen og håpe at de ikke er like blåst som TS sin barnehage og bare svarer med "OK" samtidig som de lar ungen bli igjen alene. Eller  hun/han får ta med seg barnet hvis det er fullstendig krise. 

Ingenting rettferdiggjør å etterlate et barn alene. Ingenting! 

 

(Resten av innlegget er ikke rettet til deg, LilleSnupp)

TS har jo allerede sagt at hun i etterkant ser at hun burde ha en bedre plan klar for slike krisetilfeller. Skjønner ikke hvorfor folk da fortsatt skal gnåle om det, TS har jo innrømmet at det var dårlig kriseplanlegging, men det rettferdiggjør ikke å etterlate et barn. 

Og jeg nekter å tro at alle foreldre i denne tråden som kommer med pekefingeren faktisk legger opp en slik kriseplan hver gang noe uventet kan skje. Hver gang den ene forelderen reiser bort, så ringer man til familie/venner for å avtale at de kanskje skal hente hvis det verst tenkelige skal skje akkurat de dagene? Det er jo ikke alle som har et nettverk i umiddelbar nærhet til barnehagen som hver eneste dag er klare til å stå beredt i den travleste tida på dagen i tilfelle noe skal skje. Noen ganger må man bare innfinne seg i at foreldre kan bli forsinket - med god grunn - og da må barnehagen bare akseptere at de skal fortsette å ta vare på barna. Greier man ikke det finner man seg en annen jobb! Man etterlater ikke et barn til seg selv og skylder på avstandsforhold (!!!) og whatnot. 

Folk gjør feil, og folk gjør dårlig planlegging. Ingen er perfekte, heller ikke TS, og TS har tatt selvkritikk for det. Hva mer skal man forvente? At enkelte mener at det TS gjorde er verre enn å forlate et barn til seg selv utendørs er så hårreisende at jeg håper disse menneskene som mener dette aldri har noe med noen barn å gjøre, noensinne!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og å sende sms til barnehagen om at man blir forsinket er ikke en back-up plan!

Anonymkode: 9a886...649

Jeg mente det som svar på de to siste innleggene før dette svaret om back-up planer.

Jeg mente derfor at man ikke kan sende sms som TS gjorde, men man kan heller ikke ha en plan for alt hva som kan skje, som f.eks. at alle familiemedlemmer og andre som kan hente barnet dør i samme bussulykke.

Anonymkode: 998ad...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS beskriver én enkeltepisode som fremstår intet annet enn graverende og totalt uakseptabel. At noen ser behov for å forsvare den/de ansvarlige er for meg en gåte. Det blir noe helt annet hvis hendelser gjentar seg og/eller årsaken/-e er av annet kaliber, men jeg håper fortsatt vi lever i et samfunn der det kan forventes at de fleste stiller opp for hverandre ved akutt krise. Det kan faktisk skje den beste - uavhengig av om man er barnehageansatt eller kirurg.

Anonymkode: ea8f5...864

Dette er noe mange her inne burde tenke grundig over. At man ser det som viktigere å ta vare på de barnehageansattes fritid ved krisesituasjoner enn å redde liv, er intet annet enn dypt trist. At man ikke har toleranse for at en lege som står midt i en livreddende operasjon ikke er i full stand til å planlegge barnehagehenting der og da er også dypt trist og tragisk. Verdsetter man virkelig det å hjelpe mennesker i krise så lite i dag? 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en reell sak så må kommunen varsles, slik at det kan opprettes tilsynssak.

 

Ja, man bør selvsagt hente barna i tide, men uforutsette ting KAN oppstå. Uavhengig av grunn skal barna ALDRI forlates. Dette skal barnehagen ha rutiner på

Anonymkode: 6e59c...0b4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...