Gå til innhold

Barnehagen forlot sønnen min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både du, jeg og legen risikerer å bli vitne til en trafikkulykke, og det er faktisk straffbart å ikke om nødvendig hjelpe. Det er noe vi kanskje kommer borti én gang i livet. Da har man god nok unnskyldning for å komme for sent. Men i mange yrker, også legeyrket, vet man at man iblant blir forsinket. Det er helt uakseptabelt ikke å ha på plass reserveløsninger for situasjoner man vet vil komme, før eller siden.

TS har beskrevet at det var en spesiell situasjon på sykehuset denne dagen.
For alt vi vet driver hun med rutine operasjoner (f.eks privatsykehus), og ved denne inntraff en omstendighet med sannsynlighet på 1:100000 eller mindre, som gjorde henne forsinket. Altså var det i utgangspunktet ikke mer sannsynlig at hun blir forsinket pga jobben enn at hun kommer i en trafikal situasjon el.

Det er alltid lett å være etterpåklok. Derfor blir ofte krise/backup-planer forbedret med tiden, fordi de ikke dekker situasjoner som man ikke har vært borti før. Slik er det også for foreldre (flest) som for første gang kommer for sent pga uforutsette hendelser. Man lærer på veien. Noen har andre erfaringer og kan ha etablert kriseplanen før det intreffer en situasjon, men det er nok neppe de fleste.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

TS hadde uansett kunnet løst hele situasjonen ved å lage en tydelig avtale med barnehagen, om at hun var forsinket, men om en av dem kunne vente sammen med hennes barn til hun kom kl XXXX. Og dersom det ikke gikk, kunne de avtalt hvordan dette kunne løses så barnet ikke ble etterlatt alene.

Anonymkode: eee76...4f1

Jeg har barn i barnehage (og kjenner noen som er nærmeste nabo til barnehagen, så jeg har faktisk en reserveløsning der), men aldri i min villeste fantasi har jeg tenkt at jeg må lage en egen avtale med barnehagen at de for eksempel skal ringe på hos denne naboen for å unngå at de ETTERLATER BARNET MITT ALENE UTE. Det må jeg da heller ikke. Jeg anser det som fullstendig uaktuelt, ulovlig, uakseptabelt - hvis jeg hadde den minste mistanke om at noe slikt kunne skje når barna er i barnehagens varetekt, kan jeg jo ikke ha dem i barnehage. Da er de ikke trygge der.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer du virkelig at noen vil støtte og rettferdiggjøre at en barnehageansatt låste barnehagen, gikk hjem og overlot en unge til seg selv? Forhåpentligvis vil ingen synes det er greit at et barn i barnehagealder må sitte alene utenfor en låst barnehage helt alene og vente på å bli hentet....

Ts GA beskjed, og hun fikk bekreftelse på at beskjeden om at hun var forsinket ble mottatt. Ts hadde nok ikke drømt om at ungen skulle bli overlatt alene på det viset ungen ble. 

Ts skriver også, hvis du leser, at dette var første gang hun ble forsinket. 

Jeg skriver INGEN med store bokstaver i håp om å slippe dumme beskyldninger om at jeg støtter bhg. Det funket ikke på deg...

Anonymkode: 4a615...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et argument for at andre skal jobbe ubetalt overtid. Dersom du ikke ønsker å jobbe til åtte, ti eller tolv om kvelden bør du finne deg en annen jobb.

Anonymkode: 74034...54c

Det er snakk om at organisasjonen/bedriften (i dette tilfellet barnehagen) er litt serviceminded. Det er selvsagt ikke du personlig som som skal jobbe overtid hver gang, men organisasjonen må tilrette legge litt med tanke på forsinkelser innen rimelighetens grenser. Jeg snakker ikke om flere timer hver dag for alle, men at en eller to av de som jobber der blir igjen. 

Anonymkode: 51ed8...ca6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig uakseptabelt å forlate et barn i barnehagen, uansett hva årsaken er!

 Det er jeg helt enig i. Likevel gjøres det hver morgen av titusenvis mødre og fedre.

Anonymkode: d889d...ccd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urelevant. Uansett hvor godt jeg planlegger, hjelper ikke det om jeg har foreldre som kommer rennende inn barnehagen 1 og 2 timer etter stengetid (Som det kommer eksempler på i tråden). Har jeg et fly som går om 2 timer, så har jeg det. Da kan ikke jeg sitte og vente i evigheter på foreldre som ikke klarer å planlegge. 

Nå har jeg valgt en jobb hvor jeg faktisk skal kunne gå klokken 16.30. Det er ikke mitt problem at du har valgt en annen type jobb. Min fritid er min fritid, og den bruker jeg på det jeg ønsker. Uansett om det er kafebesøk, besøk av kjæreste jeg ser annenhver mnd eller å besøke kreftsyk tante som har uker igjen å leve. Enkelte mener kanskje det er urelevant hvilke grunn foreldre har for å komme sent, men det skal være vel så urelevant for foreldrene hvilke planer jeg har på min fritid. 

Anonymkode: 57b5c...04c

Det er ingen som sier du skal jobbe overtid hver dag, men nesten alle jobber har en viss grad av usikkerhet i seg med tanke på stengning, og da er det særdeles dumt å planlegge så tett at man går glipp av fly eller andre viktige avtaler. Å forvente at man går nøyaktig ved stengetid hver eneste dag er svært lite serviceminded og dessuten lite redelig mot kolleger - som da stadig må steppe inn hver gang. 

Det er selvfølgelig ikke urelevant hvilken grunn foreldrene har for å komme for sent, men når det dreier seg om en total jobbkrise (for forelderen unntaksvis), sykdom, død eller andre ting så er det faktisk lov å være litt serviceminded uten å være den kjipe ansatte som alltid skal gå tidlig på sine kollegers bekostning. Og da er det lov å planlegge litt bedre, som at man kanskje ikke tar flyet to timer etter barnehagens slutt på en fredag, men satse på et senere fly eller dagen etter. 

Dette handler ikke om min jobb, men at man forventer en viss fleksibilitet innen rimelighetens grenser når man faktisk betaler for barnehage over skatteseddelen og egenandel. Man er ikke unntatt å sørge for at kunden blir fornøyd selv om man er i offentlig sektor. Dette betyr selvfølgelig ikke at det er greit med mange gjentatte forsinkelser eller kontinuerlig utnyttelse av den ansattes velvilje fra foreldrenes side, men når en situasjon først oppstår er det faktisk lov å tenke at forelderen er kunden deres. 

Anonymkode: 51ed8...ca6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ved denne inntraff en omstendighet med sannsynlighet på 1:100000 eller mindre, som gjorde henne forsinket.

Det var da voldsomt! Et helt yrkesliv er på ca 10000 arbeidsdager. Ditt overslag tilsier altså at av ti leger opplever én av dem én gang i livet å bli forsinket på jobben. Jeg tror det forekommer ørlite oftere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt! Et helt yrkesliv er på ca 10000 arbeidsdager. Ditt overslag tilsier altså at av ti leger opplever én av dem én gang i livet å bli forsinket på jobben. Jeg tror det forekommer ørlite oftere.

Nei, det var ikke det jeg skrev.
Jeg poengterte at hendelsen som oppstod under operasjonen kunne ha vært en hendelse som skjer svært skjeldent.
Jeg vet ikke sannsynligheten, og det gjør heller ikke du, men du antar at fordi TS er lege så har hun en jobb som medfører stor sannsynlighet for at hun blir forsinket. Jeg påpeker at dette ikke trenger å være tilfelle.
For noe tid tilbake var det en rutine-operasjon ved et privat sykehus som gikk feil, nettopp mot en minimal odds. Det hele endte opp med at pasienten måtte overføres til offentlig sykehus for å fikse opp, men livet stod desverre ikke til å redde. Der var sannsynligheten (etter hva jeg husker) enda mindre enn jeg satt i eksemplet mitt over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke det jeg skrev.

Unnskyld da, jeg syntes du skrev av sannsynligheten var 1 : 100 000 eller mindre. Når du nå benekter det, så forstår jeg at jeg må ha lest feil. For du ville jo ikke lyve om slikt som er så lett å kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld da, jeg syntes du skrev av sannsynligheten var 1 : 100 000 eller mindre. Når du nå benekter det, så forstår jeg at jeg må ha lest feil. For du ville jo ikke lyve om slikt som er så lett å kontrollere.

Om du tok deg tid til å lese HELE setningen, begynte den med "For alt vi vet..."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver INGEN med store bokstaver i håp om å slippe dumme beskyldninger om at jeg støtter bhg. Det funket ikke på deg...

Anonymkode: 4a615...116

Måten du skrev innlegget ditt på gir rom for å misforstå hva du vil frem til. Men INGEN støtter den barnehageansatte kan tolkes som om at du har sympati for hva den ansatte valgte å gjøre og at du reagerer på at ingen tar vedkommende i forsvar. Formuleringsevne er en fin bil.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men det er helt greit å forvente at jeg blir 35 minutter over tiden på min jobb for å lappe sammen buken på andres slektninger? Hvorfor er noen yrkesgrupper så ekstremt rigide, mens andre strekker seg langt for å gjøre det beste? Det er snakk om en éngangsforeteelse, som skyldes summen av en rekke uheldige hendelser.

 

TS

Anonymkode: 30e58...07c

At du må gå fra jobb i tide hvis du har eneansvar for barnet, må løses på din arbeidsplass med din arbeidsgiver. Du kan ikke forvente at barnehagepersonell passer ditt barn i sin fritid og uten forhåndsavtale. De kan også ha avtaler etter jobb som ikke kan vente.

Det sagt, de burde ringt barnevernet eller på annen måte sikret forsvarlig tilsyn med barnet til du kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten du skrev innlegget ditt på gir rom for å misforstå hva du vil frem til. Men INGEN støtter den barnehageansatte kan tolkes som om at du har sympati for hva den ansatte valgte å gjøre og at du reagerer på at ingen tar vedkommende i forsvar. Formuleringsevne er en fin bil.. 

Drt var ingenting galt med formuleringen der. Budskapet var tydelig. Mottaker derimot...

At noen innfortolker at man støtter barnehagens valg fordi man kritiserer TS blir så absurd og dumt.

Da evner man faktisk ikke å kunne delta i debatt.

Anonymkode: 1f75a...bd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes fokuset på operasjonen her er tåpelig.

Dette var noe TS valgte å bruke for å styrke sine valg; og det funker...

Men INGEN har støttet barnehageansattes valg her!

Dersom TS hadde ringt, derimot, så ville alt vært unngått.

Uansvarlig bhg, uansvarlig foreldre!

Og: noe sier meg at dette barnet blir hentet "5 over" ofte..

Anonymkode: 4a615...116

,,,,,,Tydelig nok!

Anonymkode: 1f75a...bd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du må gå fra jobb i tide hvis du har eneansvar for barnet, må løses på din arbeidsplass med din arbeidsgiver. Du kan ikke forvente at barnehagepersonell passer ditt barn i sin fritid og uten forhåndsavtale. De kan også ha avtaler etter jobb som ikke kan vente.

Det sagt, de burde ringt barnevernet eller på annen måte sikret forsvarlig tilsyn med barnet til du kom.

Når man står med en åpen buk foran seg og skal berge livet til personen på bordet så er det faktisk ikke bare til å legge fra seg kniven og få noen andre til å overta.. Man kan planlegge en operasjon, og man vet hvor lang tid det normalt sett vil ta, men man kan aldri ha garantier for at alle operasjoner er ren plankekjøring. Plutselig så oppstår det ei blødning, pasienten går i stans.... hva da? "Nei, nå er klokka 16, må stikke jeg"... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drt var ingenting galt med formuleringen der. Budskapet var tydelig. Mottaker derimot...

At noen innfortolker at man støtter barnehagens valg fordi man kritiserer TS blir så absurd og dumt.

Da evner man faktisk ikke å kunne delta i debatt.

Anonymkode: 1f75a...bd7

Leste du svaret under mitt svar? Akkurat samme tolking av ditt innlegg som jeg gjorde meg. Så, da var vi tydeligvis to som leste innlegget ditt på en annen måte enn hva du mente på, ergo har du ordlagt deg på en måte som gir rom for misforståelser. Siterte du den andre også, eller var det bare meg du følte behov for å være spydig mot? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At du må gå fra jobb i tide hvis du har eneansvar for barnet, må løses på din arbeidsplass med din arbeidsgiver. Du kan ikke forvente at barnehagepersonell passer ditt barn i sin fritid og uten forhåndsavtale. De kan også ha avtaler etter jobb som ikke kan vente.

Det sagt, de burde ringt barnevernet eller på annen måte sikret forsvarlig tilsyn med barnet til du kom.

Du... du tuller, vel?

Du mener at leger skal avtale med sine ledere at de bare skal kunne ditche en pasient med åpen buk og la vedkommende i verste fall dø for å ta hensyn til barnehagepersonellets fritid?

 

Anonymkode: 15114...f70

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man står med en åpen buk foran seg og skal berge livet til personen på bordet så er det faktisk ikke bare til å legge fra seg kniven og få noen andre til å overta.. Man kan planlegge en operasjon, og man vet hvor lang tid det normalt sett vil ta, men man kan aldri ha garantier for at alle operasjoner er ren plankekjøring. Plutselig så oppstår det ei blødning, pasienten går i stans.... hva da? "Nei, nå er klokka 16, må stikke jeg"... 

Hvis dette skal være normen må vi jo bare forby leger å få barn (eventuelt få påbud om at de må si opp hvis de får barn). Vi kan jo ikke gamble med folks helse for å ta hensyn til noens fritid. 

Hadde blitt en interessant utvikling i nordmenns helse, om ikke annet, om flesteparten av legene skulle forsvunnet, fordi det er umulig for barnehagene å utvise fleksibilitet i krisesituasjoner.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav, jeg trodde egentlig ikke KG kunne sjokkere meg mer, men tydeligvis ikke ... I endel yrker er det sånn at man innimellom bare må bli på jobben til den er gjort. Er man politi, lege, sykepleier, eller ambulansesjåfør - ELLER man jobber i barnehage - så jobber man på vegne at andre mennesker, man har andre menneskers liv og helse i sitt ansvar, og man har en jobb med et samfunnsansvar. Jeg kan ikke se at TS har gjort noe galt her ... Det har oppstått en krisesituasjon på jobb, hun har formidlet at hun ble forsinket til barnehagen, fått svar fra barnehagen og håndterte situasjonen. Det er ikke ønskelig selvfølgelig, men dere kan bare ikke si at "etter stengetid er barnet ditt ansvar, ikke barnehagens" - det er dessverre en del av å ha en sånn jobb å innimellom ta det ansvaret. Hvis man ikke er villig til det - ta en annen jobb. Dersom barnehageansatte ikke kunne bli igjen for å ta vare på barnet denne halvtimen, burde det blitt kommunisert til TS i SMS'en som ble sendt, slik at TS i det minste hadde en mulighet til å prøve å få noen andre til å hente. At TS skulle ringt i øst og vest for å få noen andre til å hente er heller ikke realistisk. TS gjorde sitt beste ut fra situasjonen, og ALL skyld ligger her på barnehagen. Jeg hadde levert bekymringsmelding på barnehagen. 

Anonymkode: 5efb4...566

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du svaret under mitt svar? Akkurat samme tolking av ditt innlegg som jeg gjorde meg. Så, da var vi tydeligvis to som leste innlegget ditt på en annen måte enn hva du mente på, ergo har du ordlagt deg på en måte som gir rom for misforståelser. Siterte du den andre også, eller var det bare meg du følte behov for å være spydig mot? 

Nei, dere er flere om å innfortolke idiotiet.

Anonymkode: 1f75a...bd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...