Gå til innhold

Barnehagen forlot sønnen min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du skulle fått en regning på en time ekstra på den ansatte som satt igjen, de skulle ikke forlatt barnet ditt.
Jeg ville tatt kontakt med politiet og levert inn en anmeldelse av forholdet, samtidig hadde jeg ikke levert ungen tilbake igjen dagen etter og krevd umiddelbar oppsigelse.

Min ekssvigermor jobber i barnehage, og hun har opplevd flere ganger å måtte bli igjen etter stengetid.. Da venter det bare et ekstra gebyr pr time man henter forsent.

Anonymkode: b749c...e23

Ja, hvis den ansatte faktisk hadde blitt igjen så skulle jeg (sikkert TS og mange andre) ha betalt for den ekstra timen, men den ansatte ble jo ikke igjen. Så hva skal hun ha betalt for da?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du klarer å sende sms, diktere operasjonsbeskrivelse og skiftet klær, men å få noen til å hente før stengetid blir for vanskelig når du vet du blir over 30 minutter forsinket?!?!

5 minutter for sent er akseptabelt, men over 30 minutter for sent uten å forsøke å få noen andre til å hente tidligere er uakseptabelt - og ja, respektløst!

Anonymkode: 9a886...649

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer å sende sms, diktere operasjonsbeskrivelse og skiftet klær, men å få noen til å hente før stengetid blir for vanskelig når du vet du blir over 30 minutter forsinket?!?!

5 minutter for sent er akseptabelt, men over 30 minutter for sent uten å forsøke å få noen andre til å hente tidligere er uakseptabelt - og ja, respektløst!

Anonymkode: 9a886...649

Det er greit nok det, men man lar ikke en unge være igjen alene uansett hvor forsinket forelderen er! 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok det, men man lar ikke en unge være igjen alene uansett hvor forsinket forelderen er! 

Tror ikke vi har fått den hele og fulle sannheten. 

Finner det rart at bhg ikke ringer opp mor eller far, så rart at jeg har vanskelig for å tro på fremstillingen til TS. Finner det rart at mor ikke ber far eller andre henter barnet når hun vet at hun blir over 30 minutter forsinket, for ingen er vel så respektløse ovenfor andre at de forventer at man skal stå igjen langt utover arbeidstid for en?!?!

Nei, fremstillingen til TS tror jeg ingenting på.

Anonymkode: 9a886...649

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer å sende sms, diktere operasjonsbeskrivelse og skiftet klær, men å få noen til å hente før stengetid blir for vanskelig når du vet du blir over 30 minutter forsinket?!?!

5 minutter for sent er akseptabelt, men over 30 minutter for sent uten å forsøke å få noen andre til å hente tidligere er uakseptabelt - og ja, respektløst!

Anonymkode: 9a886...649

Kanskje er det så enkelt som at de som eventuelt kunne hentet også ville brukt 20-30 minutter for å rekke frem til barnehagen, og at trådstarter derfor ville vært der samtidig som alternativet?

Ut i fra det trådstarter beskriver, skyldtes forsinkelsen en uforutsett hendelse.  Ingen av oss vet hva som skjedde, men med min lille erfaring, kan jeg tenke meg at en enkel rutinemessig (lapraskopisk?) operasjon ble akutt (åpen?) operasjon.  I et slikt tilfelle vil kirurgen forhåpentligvis konsentere seg om å stabilisere pasienten, ikke om klokken.

Hun følte seg sikkert trygg på at barnet ble ivaretatt denne ene gangen dette skjedde, noe som viste seg å være en stor feil.

Anonymkode: 17741...93e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi har fått den hele og fulle sannheten. 

Finner det rart at bhg ikke ringer opp mor eller far, så rart at jeg har vanskelig for å tro på fremstillingen til TS. Finner det rart at mor ikke ber far eller andre henter barnet når hun vet at hun blir over 30 minutter forsinket, for ingen er vel så respektløse ovenfor andre at de forventer at man skal stå igjen langt utover arbeidstid for en?!?!

Nei, fremstillingen til TS tror jeg ingenting på.

Anonymkode: 9a886...649

Hvis TS 5 minutter før stengetid ser at hun blir forsinket eller har anledning til å kontakte noen, så er det jo ikke sikkert hun kjenner noen som bor nærme nok til at de kan hente tidligere enn henne. Vi har mye familie i byen vi bor i, men ingen av dem bor nærmere barnehagen enn oss, så hvis det hadde oppstått en krisesituasjon og jeg ikke hadde fått anledning til å ringe noen før 5 minutter før stengetid, så hadde jeg jo sett at jeg LIKEVEL er den som kan hente raskest. 

Det er jo ikke slik at alle har et nettverk som bor i hagen til barnehagen, og derfor kan stille opp på 5 minutter, selv om DU tydeligvis har det. Good for you!

Anonymkode: 15114...f70

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FruPotter

Jeg jobber i barnehage, og vi drar ALDRI fra et barn på den måten!

Anonymkode: 998ad...d78

Helt enig! Jeg jobbet også i barnehage(r) før, og har opplevd at en forelder kom for sent; jeg hadde ALDRI latt barnet sitte alene så jeg kunne gå hjem. Aldri! Da bør man virkelig ikke jobbe i barnehage, altså. Ja, det er kjipt å måtte jobbe overtid pga dette, men av og til skjer slike kriser; at foreldrene av en eller annen grunn er forsinket, kanskje pga. jobb eller trafikk. Vi er bare mennesker. Men vi kan da ikke forlate et lite barn helt alene - stakkars, hva om noe skjer? Hva om de skader seg? Da er det ingen der for å hjelpe.

Nei, dette ble jeg provosert av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backup planen i slike tilfeller bør være at foreldre har en som kan hente barnet hvis en forsinkelse oppstår, ikke at barnehageansatte skal sitte igjen utover arbeidstiden fordi folk tar det for gitt.

Det er helt klart feil å forlate barnet, de burde ha ringt politi eller barnevernet da mor ikke gadd å sende en sms til en som kunne hentet barnet, og det er litt ansvarsfraskrivelse mener jeg.

Når du er lege så vet du at akutte krisesituasjoner kan oppstå, og DU burde ta ansvar for å ha en backup plan hvis noe sånt skjer. Og de ansatte burde fått overtidsbetalt. Egentlig burde alle ansvarlige foreldre ha noen å ringe for å hente barnet, det får være grenser for hvor korttenkt man kan være.

Jeg kjenner flere som jobber eller har jobbet i bhg og de opplever OFTE forsinkede foreldre. Så selv om det var et enkelttilfelle for deg, så er det ikke det for de ansatte, dette er noe som skjer støtt og stadig.

Endret av SunnivaOslo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det i litt perspektiv: hva hvis en annen person, Kari Nordmann, er i samme situasjon? Hun jobber som kirurg og blir en halvtime forsinket til barnehagen for første gang. Hun har sendt SMS og er på vei. Så, når hun er 10 minutter unna, er det noen som får sladd på bilen sin i motgående kjørebane fra Kari Nordmann, og ender med å slå bakenden rett inn i førersiden på Kari Nordmanns bil. Hun overlever ikke.

Og sure gretne barnehagetanten (ja, jeg kaller en som jobber i barnehage, er sur og gretten, for barnehagetante) har satt ut ungen til å klare seg selv. Men ingen kommer, for mamma er død.

Det er altså hva flertallet KG-brukere synes er korrekt håndtering av barn.

Jeg gremmes! Jeg håper alle de som synes at det å bare sette ut og dra fra et lite barn er riktig, selv ikke har barn. For i så fall er dere noen kjølige og kalde og ikke minst, dårlige foreldre. Håper inderlig dere ikke har barn.

Anonymkode: d05ca...7e8

For å sette det litt i perspektiv: da burde barnehagen ha tilkalt politi eller barnevern.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en idé at back-upen ikke bor på andre siden av byen? Da ordner man seg med nabo eller noen som bor i nærheten, ikke farmor 2 mil fra barnehagen eller tante på andre siden av byen.

Anonymkode: 9a886...649

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en idé at back-upen ikke bor på andre siden av byen? Da ordner man seg med nabo eller noen som bor i nærheten, ikke farmor 2 mil fra barnehagen eller tante på andre siden av byen.

Anonymkode: 9a886...649

Det er veldig mange som bor 20-30 minutter (med bil eller buss) unna barnehagen.  For eksempel har de fleste sitt kontaktnett i nærheten av bosted, men har ikke vært så heldige å få barnehageplass i bydelen.  Det er jo ikke slik at man alltid kan velge.

Skal man da spørre noen tilfeldige naboer av barnehagen om de kan ta vare på barnet frem til alternativene rekker komme frem?

Anonymkode: 17741...93e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backup planen i slike tilfeller bør være at foreldre har en som kan hente barnet hvis en forsinkelse oppstår, ikke at barnehageansatte skal sitte igjen utover arbeidstiden fordi folk tar det for gitt.

Det er helt klart feil å forlate barnet, de burde ha ringt politi eller barnevernet da mor ikke gadd å sende en sms til en som kunne hentet barnet, og det er litt ansvarsfraskrivelse mener jeg.

Når du er lege så vet du at akutte krisesituasjoner kan oppstå, og DU burde ta ansvar for å ha en backup plan hvis noe sånt skjer.

Men i TS sitt tilfelle ville det jo uansett ganske sikkert blitt forsinkelse, siden hun ikke fikk kontakte noen før 5 minutter før stengetid. De fleste er faktisk ganske travelt opptatt rundt kl 17, så det ville blitt mye ringing for å finne en som IKKE er opptatt kl 17, OG som bor i umiddelbar nærhet til barnehagen. Back-up planen kan nemlig ikke bo i barnehagen, og back-upen må dermed også bruke tid på å faktisk omme seg til barnehagen. Ikke alle bor rett ved siden av barnehagen slik at de kan kreve at naboen er uten planer hver eneste dag i tilfelle noe skjer. 

 

Folk får det til å høres så utrolig enkelt ut å fikse med noen som bor i nærheten på så kort varsel som FEM MINUTTER er! 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får hun/han ringe barnehagen og håpe at de ikke er like blåst som TS sin barnehage og bare svarer med "OK" samtidig som de lar ungen bli igjen alene. Eller  hun/han får ta med seg barnet hvis det er fullstendig krise. 

Ingenting rettferdiggjør å etterlate et barn alene. Ingenting! 

 

(Resten av innlegget er ikke rettet til deg, LilleSnupp)

TS har jo allerede sagt at hun i etterkant ser at hun burde ha en bedre plan klar for slike krisetilfeller. Skjønner ikke hvorfor folk da fortsatt skal gnåle om det, TS har jo innrømmet at det var dårlig kriseplanlegging, men det rettferdiggjør ikke å etterlate et barn. 

Og jeg nekter å tro at alle foreldre i denne tråden som kommer med pekefingeren faktisk legger opp en slik kriseplan hver gang noe uventet kan skje. Hver gang den ene forelderen reiser bort, så ringer man til familie/venner for å avtale at de kanskje skal hente hvis det verst tenkelige skal skje akkurat de dagene? Det er jo ikke alle som har et nettverk i umiddelbar nærhet til barnehagen som hver eneste dag er klare til å stå beredt i den travleste tida på dagen i tilfelle noe skal skje. Noen ganger må man bare innfinne seg i at foreldre kan bli forsinket - med god grunn - og da må barnehagen bare akseptere at de skal fortsette å ta vare på barna. Greier man ikke det finner man seg en annen jobb! Man etterlater ikke et barn til seg selv og skylder på avstandsforhold (!!!) og whatnot. 

Folk gjør feil, og folk gjør dårlig planlegging. Ingen er perfekte, heller ikke TS, og TS har tatt selvkritikk for det. Hva mer skal man forvente? At enkelte mener at det TS gjorde er verre enn å forlate et barn til seg selv utendørs er så hårreisende at jeg håper disse menneskene som mener dette aldri har noe med noen barn å gjøre, noensinne!

Jeg har ikke barn selv, men er en del av kriseplan som ett vennepar har, dersom, hvissom noe skulle skje og de får ikke henta i barnehagen/skole. Vi bor ikke engang i samme fylke! Venneparet har samme jobb som TS. Det har faktisk hendt at de måtte jobbe overtid og ikke hadde mulighet og da kunne jeg hentet barnet i barnehagen før de stengte. Flere i vår krets har slike backup planer for sine barn og dette trodde jeg var vanlig for folk med barn. Noe annet er uansvarlig.

Anonymkode: 53571...0c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å sette det litt i perspektiv: da burde barnehagen ha tilkalt politi eller barnevern.

Det ville vært 1000 ganger bedre enn å etterlate barnet alene, ja. Men det virker ikke som barnehagen til TS er kapabel til å ta rasjonelle avgjørelser.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange som bor 20-30 minutter (med bil eller buss) unna barnehagen.  For eksempel har de fleste sitt kontaktnett i nærheten av bosted, men har ikke vært så heldige å få barnehageplass i bydelen.  Det er jo ikke slik at man alltid kan velge.

Skal man da spørre noen tilfeldige naboer av barnehagen om de kan ta vare på barnet frem til alternativene rekker komme frem?

Anonymkode: 17741...93e

Hva er alternativet? Å forvente at de ansatte i barnehagen skal sitte igjen hver gang foreldre kommer for sent? 

Anonymkode: 9a886...649

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Dessuten; det eneste sikre man kan lese ut av denne situasjonen (gitt at den er sann) er at den ansatte var opptrådte ekstremt uforsvarlig og burde få sparken. Alle kan faktisk komme for sent en gang i blant, det betyr ikke nødvendigvis at man er uansvarlig. Å forlate et barn derimot, ER uansvarlig. Punktum.

Anonymkode: bcad8...3e5

Signerer! Fryktelig uansvarlig. 

Selv om du må være lengre på jobb eller blir forsinket, betyr det ikke at barnehage tantene vil være lengre på jobb fordi du ikke kan hente barnet ditt til riktig tid. 

Anonymkode: 10982...2d5

TS ville nok ikke jobbe overtid hun heller. Men noen ganger dukker det opp ting man ikke kan gjøre så mye med.

Slik som førskolelærer Anna ikke har forpliktelser for å være igjen i bhg gratis, mener du? 

Anonymkode: 57b5c...04c

Selvsagt er man forpliktet til å være igjen i barnehagen med et barn som ikke har blitt hentet.

Jobber i bhg selv. Hadde aldri hatt samvittighet til å bare forlate et barn på dissen ut i bhg. 
Dette er helt feil av en ansatt, hadde vi gjort det hos oss veit eg ka som hadde skjedd.

Eg har avlyst planer pga barnet som ikkje her blitt hentet eller foreldrene har glemt å komme å hente pga svikt i kommunikasjonen( måtte ringe foreldre etter en time). Kjempe festlig en fredag ettermiddag. 

Anonymkode: 66742...aaa

Like festlig som et hvilket som helst annet yrke som plutselig må jobbe overtid.

Jeg ble stående i en stanssituasjon på jobben en lørdag hvor jeg skulle i bursdag. Skulle jeg bare gått? Nei, selvsagt ble jeg jo til ting var stabilt.

Kanskje den bhg.ansatte som satte igjen barnet hadde et eget barn som skulle hentes? Er det riktig at barnet hennes blir hentet etter stengetid pga dårlige foreldre? Ts, du bør ordne deg med en som kan stille opp ved sånne tilfeller. 

Da bør jo den barnehageansatte ha en backup plan, i tilfelle det dukker opp uforutsette ting som i denne situasjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men i TS sitt tilfelle ville det jo uansett ganske sikkert blitt forsinkelse, siden hun ikke fikk kontakte noen før 5 minutter før stengetid. De fleste er faktisk ganske travelt opptatt rundt kl 17, så det ville blitt mye ringing for å finne en som IKKE er opptatt kl 17, OG som bor i umiddelbar nærhet til barnehagen. Back-up planen kan nemlig ikke bo i barnehagen, og back-upen må dermed også bruke tid på å faktisk omme seg til barnehagen. Ikke alle bor rett ved siden av barnehagen slik at de kan kreve at naboen er uten planer hver eneste dag i tilfelle noe skjer. 

 

Folk får det til å høres så utrolig enkelt ut å fikse med noen som bor i nærheten på så kort varsel som FEM MINUTTER er! 

Alle ansvarlige foreldre burde tenke på dette før de får barn. Hvem de kan kontakte og eventuelt om de ikke kan kontakte noen, si til den ansatte at hun får x antall kr cash for å sitte igjen utover arbeidstid. det virker som om de fleste tror at bhg ansatte er mennesker som ikke har egne barn å hente eller levere på aktiviteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende uproffesjonelt å la et barn bli igjen sånn. Men samtidig burde du ha ringt i det minste. Så svikt på begge sider synes jeg.

Anonymkode: cc715...2c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alternativet? Å forvente at de ansatte i barnehagen skal sitte igjen hver gang foreldre kommer for sent? 

Anonymkode: 9a886...649

Hadde en vilt fremmed spurt meg om jeg kan være back-up hver dag kl 17 for barnehagen i nærheten i tilfelle noe skulle skje hadde hvertfall jeg sagt klart nei. Og så hadde jeg sagt til denne fremmede at det ikke er lurt å overlate et slikt ansvar til fremmede mennesker.

"Hver gang"...? De fleste foreldre opplever særdeles sjelden at de må komme for sent til barnehagen, så i de få tilfellene må man absolutt kunne forvente at barnehagen ikke forlater barna, i stedetfor å kreve at foreldrene sender en vilt fremmed til å hente barnet. Foreldre som stadig vekk kommer for sent har andre utfordringer, og der er det nok lurere å koble inn barnevernet enn å satse på at de foreldrene skal være i stand til å lage back-up planer eller sende vilt fremmede inn for å hente barnet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Alle ansvarlige foreldre burde tenke på dette før de får barn. Hvem de kan kontakte og eventuelt om de ikke kan kontakte noen, si til den ansatte at hun får x antall kr cash for å sitte igjen utover arbeidstid. det virker som om de fleste tror at bhg ansatte er mennesker som ikke har egne barn å hente eller levere på aktiviteter.

Nei. Men i alle yrker kan ting skje, slik at man må jobbe overtid. Være seg en kirurg som står i en operasjon (hun har også barn å hente, barn som skal på aktiviteter...et ), eller en som jobber i bhg.

Hvorfor skal fritiden til de som jobber i barnehage være så hellig?

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...