Gå til innhold

Barnehagen forlot sønnen min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke slik at jeg er den eneste backupløsningen. Vi oppdaterer hverandre og vet hvor alle er til enhver tid. Er jeg bortreist, så er det noen andre som er informert. Som sagt så har det aldri oppstått ett problem når man planlegger slike ting på forhånd. 

 

F.eks har naboer med med ungdommer som er russ i år avtalt hvem som er tilgjengelig sjåfør for den og den uka/arrangement de ungdommene er på. Ungdommene skal selvsagt først sørge for å komme seg hjem selv, men oppstår det situasjoner er det "mammaen til Emilie" som skal ringes den uka osv osv.. Begge parter føler seg trygge. Det er bare tåpelig å tenke at ett problem er ett problem som ikke kan løses istedenfor å ha en løsning klar i tilfelle noe skjer. Og det er så lett å skylde på andre enn seg selv. Jeg trodde fornuftig planlegging var vanlig blant folk, men jeg var visst naiv igjen. 

 

 

 

Anonymkode: 53571...0c2

Selv med den mest fornuftige planleggingen som finnes, kan uforutsette hendelser oppstå. Man kan ikke planlegge seg ihjel. Ingenting i denne tråden tyder på at TS har tenkt at dette problemet ikke kunne løses. Hun ble jo ikke informert om at barnet ville bli forlatt! TS hadde gitt beskjed og fått bekreftelse på mottak. Om det var et problem for den barnehageansatte, burde denne tatt kontakt med TS, evt satt sin egen (eller barnehagens) backup-plan i bruk.

Hva hvis "mor til Emilie" fikk et illebefinnende og ikke lenger var kjørbar likevel. Jo da har man uforutsett problem. Men man finner løsninger, enten man får tak i noen andre som også er kjørbar og kan stille opp, eller man hiver seg i en taxi. Men man hiver seg ikke i taxien om man ikke vet at "mor til Emilie" er uforutsett forhindret.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel ikke en engangstilfelle. Nevøen min ble hensatt i barnehagen etter stengetid da moren hans fikk overtid på jobb. Jeg ble sendt for å hente han, der satt han på trappen og ventet. Det samme skjedde forøvrig med meg da jeg gikk i barnehage. Kan godt forstå frustrasjonen til trådstarter.

Anonymkode: 3b09f...312

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på denne historien.

Ingen barnehage i dette landet ville forlatt et barn uten tilsyn på denne måten.

Det gjør jeg!

Jeg har med egne øyne sett og hørt et tilfelle der en barnehageansatt, etter å ha låst døren, formante et barn om å sitte rolig på trappen til det ble hentet, før hun gikk 10 minutter før stengetid.

I dette tilfellet ventet jeg sammen med barnet inntil far kom, og forklarte ham hvorfor,  Den ansatte overså meg glatt da jeg sjokkert bemerket at hun ikke kunne la barnet være alene, hun bare ropte over skulderen at hun måtte løpe, fordi hun måtte rekke bussen.  Far var på plass to minutter senere, men de to minuttene ville vært lange for den lille 3-åringen som satt alene på trappen.

 

Anonymkode: 17741...93e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Joda, men backup-planen bor på andre siden av byen og vil ikke nå barnehagen før den stengte, og det er jo få som har mulighet til å hente i den tiden på så kort varsel.

Anonymkode: 9a886...649

kanskje det var akkurat likedan for TS?

hvorfor skal fritiden til alle andre være så hellig? det virker som om du ikke leste det jeg skrev?

poenget mitt var at folk mener bastant at bhg-ansatte SKAL vente, som om de ikke har egne barn å ta seg av. Nei, de burde ringt barnevernet for veldig mange foreldre er så sløve og som jeg nevnte før, dette skjer ofte. Skremmende.

Jeg leste hva du skrev, og jeg kan informere deg om at vi alle er glad i fritiden vår, men noen ganger dukker det opp uforutsette ting, som syke pasienter, foreldre som ikke henter etc.. Som gjør at man må jobbe overtid. Sånn er det bare.

selvsagt skal de vente, og gjøre ferdig jobben sin ;passe på at barnet er trygt. De færreste Bhg har som prosedyre at de ringer barnevernet første gang en forelder er sein.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg!

Jeg har med egne øyne sett og hørt et tilfelle der en barnehageansatt, etter å ha låst døren, formante et barn om å sitte rolig på trappen til det ble hentet, før hun gikk 10 minutter før stengetid.

I dette tilfellet ventet jeg sammen med barnet inntil far kom, og forklarte ham hvorfor,  Den ansatte overså meg glatt da jeg sjokkert bemerket at hun ikke kunne la barnet være alene, hun bare ropte over skulderen at hun måtte løpe, fordi hun måtte rekke bussen.  Far var på plass to minutter senere, men de to minuttene ville vært lange for den lille 3-åringen som satt alene på trappen.

 

Anonymkode: 17741...93e

Meldte du fra videre? Jeg mener dette er så alvorlig at det er oppsigelsesgrunn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldte du fra videre? Jeg mener dette er så alvorlig at det er oppsigelsesgrunn. 

Både barnets far og jeg leverte inn klage. Ut i fra hva jeg har fått vite i ettertid, sluttet den ansatte i barnehagen kort tid etter.
Om det var på egen initiativ, eller om hun mottok oppsigelse, vet jeg ikke.

Anonymkode: 17741...93e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så, om jeg forstår det rett: Det forventes (av enkelte) at foreldre har flere back-upplaner og allierer seg med barnehagens naboer i tilfelle krise (back-uper som kan stille på 5 minutter, faktisk), men det forventes ikke at barnehagen har back-up i tilfelle krise...?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er så stappafull av enten troll eller personer som burde ha hatt støttekontakt. Alle må jo skjønne at visse yrker har "lovbestemt"  overtid. Altså overtid man ikke kan si nei til fordi det ville bli sett på som grov uforstand i tjeneste. Dette være seg en politibetjent som plutselig får melding om skyting 10 min før vakta er ferdig, sykepleiere som plutselig må hjelpe til med noe akutt rett før vakta er ferdig, kirurger og uforutsette komplikasjoner under operasjonen.. Og! Bussjåfør som plutselig sitter fast i trafikk grunnet kø. Han kan ikke bare gå fra bussen. Frisøren som klippet sakte og undervurderer kundens hår kan heller ikke bare legge fra seg saksa. Piloter og flyverter hvor flyet er forsinket i lufta grunnet kraftig motvind eller kø for landing kan HELLER ikke bare parkere flyet i lufta og ta seg hjem. Jeg nevner litt flere bare for at det kanskje skal synke inn hos enkelte: brannpersonell, ambulansesjåfør, personell som jobber med alt av rutegående trafikk; buss, båt, tog, trikk, etc, advokater, dommere, bygningsarbeidere, veiarbeidere.. 

Det er uhorvelig mange yrker hvor folk FAKTISK ikke kan dra hjem om noe uforutsett skjer! Personer her inne diskuterer om den enes fritid er mer verdt enn den andres, når jeg tror det heller er flere som er hårsåre fordi man tror folk mener at det å være kirurg er så himla mer viktig enn barnehageansatt. NEI! Det er jo akkurat det som er poenget her! Begges fritid er like mye verdt, og jobben deres er like viktig!

Nå skal jeg gå og ta meg en bolle. 

Endret av KaraThrace
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fokuset på operasjonen her er tåpelig.

Dette var noe TS valgte å bruke for å styrke sine valg; og det funker...

Men INGEN har støttet barnehageansattes valg her!

Dersom TS hadde ringt, derimot, så ville alt vært unngått.

Uansvarlig bhg, uansvarlig foreldre!

Og: noe sier meg at dette barnet blir hentet "5 over" ofte..

Anonymkode: 4a615...116

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fokuset på operasjonen her er tåpelig.

Dette var noe TS valgte å bruke for å styrke sine valg; og det funker...

Men INGEN har støttet barnehageansattes valg her!

Dersom TS hadde ringt, derimot, så ville alt vært unngått.

Uansvarlig bhg, uansvarlig foreldre!

Og: noe sier meg at dette barnet blir hentet "5 over" ofte..

Anonymkode: 4a615...116

Forventer du virkelig at noen vil støtte og rettferdiggjøre at en barnehageansatt låste barnehagen, gikk hjem og overlot en unge til seg selv? Forhåpentligvis vil ingen synes det er greit at et barn i barnehagealder må sitte alene utenfor en låst barnehage helt alene og vente på å bli hentet....

Ts GA beskjed, og hun fikk bekreftelse på at beskjeden om at hun var forsinket ble mottatt. Ts hadde nok ikke drømt om at ungen skulle bli overlatt alene på det viset ungen ble. 

Ts skriver også, hvis du leser, at dette var første gang hun ble forsinket. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fokuset på operasjonen her er tåpelig.

Dette var noe TS valgte å bruke for å styrke sine valg; og det funker...

Men INGEN har støttet barnehageansattes valg her!

Dersom TS hadde ringt, derimot, så ville alt vært unngått.

Uansvarlig bhg, uansvarlig foreldre!

Og: noe sier meg at dette barnet blir hentet "5 over" ofte..

Anonymkode: 4a615...116

Det går ikke an å støtte den barnehageansattes valg. Det var direkte farlig. Morens "valg" var kanskje respektløst, men ikke uansvarlig. Hun kunne da ikke i sin villeste fantasi tro at noen som hadde ansvar for barnet hennes kunne forlate det? 

   

Anonymkode: d4b20...83b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg!

Jeg har med egne øyne sett og hørt et tilfelle der en barnehageansatt, etter å ha låst døren, formante et barn om å sitte rolig på trappen til det ble hentet, før hun gikk 10 minutter før stengetid.

I dette tilfellet ventet jeg sammen med barnet inntil far kom, og forklarte ham hvorfor,  Den ansatte overså meg glatt da jeg sjokkert bemerket at hun ikke kunne la barnet være alene, hun bare ropte over skulderen at hun måtte løpe, fordi hun måtte rekke bussen.  Far var på plass to minutter senere, men de to minuttene ville vært lange for den lille 3-åringen som satt alene på trappen.

 

Anonymkode: 17741...93e

tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Formidlet TS til barnehagen HVOR LENGE hun ble forsinket?

Kan de ansatte i barnehagen ha oppfattet at TS bare ble litt senere enn vanlig, og at TS var rett rundt hjørnet? Og at de da oppfattet det slik at TS mente det var greit at barnet ble kledd på og etterlatt på barnehagens uteområde, fordi TS var der nesten ved stengetid?

SMS er farlig, fordi man ikke alltid oppgir all den informasjonen man tror man gir. Og personen i andre enden tolker kanskje mer i informasjonen enn det som ble sagt.

Det hadde nok vært lurt om TS ringte barnehagen, eller at barnehagen ringte TS opp da de fikk SMS'en. Så hadde de kunnet snakke om hva de skulle gjøre.

Jeg mener at TS i tilfelle denne typen situasjoner skjer, burde laget seg en avtale med noen av foreldrene til barnets venner. Og at barnet blir med vennen hjem, og så henter TS der, dersom TS må hente nesten ved stengetid, eller vet at hun blir veldig forsinket.

Vi har ofte spurt andre om å hente vårt barn, dersom vi visste at vi KANSKJE ikke rakk å hente før barnehagen stengte.

Hos oss er barnehagen pålagt å ringe barnevernsvakta som kommer og overtar barn som ikke hentes. Men det tar jo tid før de kommer også. Og da hender det de ansatte i barnehagen velger å vente med barnet dersom de vet foreldrene er på vei. (Noen har også avtalt at barnet blir med den ansatte hjem, men sånt løser seg jo først når det er dialog mellom foreldre og ansatte.)

Anonymkode: eee76...4f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er så stappafull av enten troll eller personer som burde ha hatt støttekontakt. Alle må jo skjønne at visse yrker har "lovbestemt"  overtid. Altså overtid man ikke kan si nei til fordi det ville bli sett på som grov uforstand i tjeneste. Dette være seg en politibetjent som plutselig får melding om skyting 10 min før vakta er ferdig, sykepleiere som plutselig må hjelpe til med noe akutt rett før vakta er ferdig, kirurger og uforutsette komplikasjoner under operasjonen.. Og! Bussjåfør som plutselig sitter fast i trafikk grunnet kø. Han kan ikke bare gå fra bussen. Frisøren som klippet sakte og undervurderer kundens hår kan heller ikke bare legge fra seg saksa. Piloter og flyverter hvor flyet er forsinket i lufta grunnet kraftig motvind eller kø for landing kan HELLER ikke bare parkere flyet i lufta og ta seg hjem. Jeg nevner litt flere bare for at det kanskje skal synke inn hos enkelte: brannpersonell, ambulansesjåfør, personell som jobber med alt av rutegående trafikk; buss, båt, tog, trikk, etc, advokater, dommere, bygningsarbeidere, veiarbeidere.. 

Det er uhorvelig mange yrker hvor folk FAKTISK ikke kan dra hjem om noe uforutsett skjer! Personer her inne diskuterer om den enes fritid er mer verdt enn den andres, når jeg tror det heller er flere som er hårsåre fordi man tror folk mener at det å være kirurg er så himla mer viktig enn barnehageansatt. NEI! Det er jo akkurat det som er poenget her! Begges fritid er like mye verdt, og jobben deres er like viktig!

Nå skal jeg gå og ta meg en bolle. 

Dette!

Anonymkode: 9b18f...3ca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan går det Ann å svare slik på et innlegg?

 

vet du om alt det rare som foregår rundt i landets barnehager?

det går an, og jeg vet såpass mye om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er merkverdig å lese alle svarene her inne, spesielt de som mener at TS "IKKE BURDE KOMMET FOR SENT". Mener dere da at fritiden til en barnehageansatt er viktigere enn et liv? I det hele tatt viktigere enn et barn? Jeg skjemmes, merker jeg! Det er fullstendig uakseptabelt å forlate et barn i barnehagen, uansett hva årsaken er! Et barn har ingen forutsetninger for å takle situasjoner som kan oppstå ved å være helt alene. Hva om noen hadde kommet og tatt barnet? Eller barnet hadde vandret avgårde, blitt påkjørt eller fryst i hjel (ja, det er KALDT ute nå). 

TS hadde all rett til å skjelle ut de ansatte for dette, og jeg støtter anmeldelse 100 % i denne saken. Til og med sak i avisa, for dette er fullstendig skandale. Dette SKAL ikke skje what so ever. Uansett unnskyldning, uansett om TS burde ha hatt et bedre nettverk, uansett om dette hadde skjedd flere ganger. Jeg kan ikke fatte og begripe at enkelte her inne skal svartmale TS, spesielt når hun står under operasjon og skal lappe sammen et annet menneske. Jeg syns det sier utrolig mye om dere som skylder på TS. Det er helt ubegripelig for meg... 

Hva om det hadde vært din mor, far, søster, bror, kjæreste eller venn som lå på det operasjonsbordet? Ville DU at TS skulle prioritert å komme til tiden i bhg da? Eller ville du at hun skulle fikset din kjære som lå der... Tygg litt på den.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke har toleranse for at en lege som står midt i en livreddende operasjon ikke er i full stand til å planlegge barnehagehenting der og da er også dypt trist og tragisk. Verdsetter man virkelig det å hjelpe mennesker i krise så lite i dag? 

Både du, jeg og legen risikerer å bli vitne til en trafikkulykke, og det er faktisk straffbart å ikke om nødvendig hjelpe. Det er noe vi kanskje kommer borti én gang i livet. Da har man god nok unnskyldning for å komme for sent. Men i mange yrker, også legeyrket, vet man at man iblant blir forsinket. Det er helt uakseptabelt ikke å ha på plass reserveløsninger for situasjoner man vet vil komme, før eller siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formidlet TS til barnehagen HVOR LENGE hun ble forsinket?

Kan de ansatte i barnehagen ha oppfattet at TS bare ble litt senere enn vanlig, og at TS var rett rundt hjørnet? Og at de da oppfattet det slik at TS mente det var greit at barnet ble kledd på og etterlatt på barnehagens uteområde, fordi TS var der nesten ved stengetid?

SMS er farlig, fordi man ikke alltid oppgir all den informasjonen man tror man gir. Og personen i andre enden tolker kanskje mer i informasjonen enn det som ble sagt.

 

Anonymkode: eee76...4f1

Fullstendig irrelevant. For det første kan vi være ganske sikre på at TS ikke skrev i SMS "bare gå fra gutten, jeg kommer snart", så å TOLKE det slik er jo fullstendig riv, ruskende galt. Og HVIS ts skrev dette, så er det fortsatt riv, ruskende galt av barnehagen å forlate gutten. Fullstendig! Barnehagen skal ikke tolke noe som helst, de skal ikke stenge og gå fra barnehagen før ALLE barna er hentet. Ferdig snakka!

Både du, jeg og legen risikerer å bli vitne til en trafikkulykke, og det er faktisk straffbart å ikke om nødvendig hjelpe. Det er noe vi kanskje kommer borti én gang i livet. Da har man god nok unnskyldning for å komme for sent. Men i mange yrker, også legeyrket, vet man at man iblant blir forsinket. Det er helt uakseptabelt ikke å ha på plass reserveløsninger for situasjoner man vet vil komme, før eller siden.

Men det hjelper jo ikke en døyt med reserveløsninger når man bare har fem minutter på seg (ingen har reserveløsninger som kan stille opp på 5 minutter, folk kommer seg knapt ut døra på den tida), og når man har en barnehage som svarer "ok" og likevel forlater barna!

Jeg er enig i at man bør ha reserveløsninger, og det har jo ts også innsett, men akkurat i denne situasjonen ville det jo hjulpet lite, med mindre reserveløsningen bor i barnehagen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkverdig å lese alle svarene her inne, spesielt de som mener at TS "IKKE BURDE KOMMET FOR SENT". Mener dere da at fritiden til en barnehageansatt er viktigere enn et liv? I det hele tatt viktigere enn et barn? Jeg skjemmes, merker jeg! Det er fullstendig uakseptabelt å forlate et barn i barnehagen, uansett hva årsaken er! Et barn har ingen forutsetninger for å takle situasjoner som kan oppstå ved å være helt alene. Hva om noen hadde kommet og tatt barnet? Eller barnet hadde vandret avgårde, blitt påkjørt eller fryst i hjel (ja, det er KALDT ute nå). 

TS hadde all rett til å skjelle ut de ansatte for dette, og jeg støtter anmeldelse 100 % i denne saken. Til og med sak i avisa, for dette er fullstendig skandale. Dette SKAL ikke skje what so ever. Uansett unnskyldning, uansett om TS burde ha hatt et bedre nettverk, uansett om dette hadde skjedd flere ganger. Jeg kan ikke fatte og begripe at enkelte her inne skal svartmale TS, spesielt når hun står under operasjon og skal lappe sammen et annet menneske. Jeg syns det sier utrolig mye om dere som skylder på TS. Det er helt ubegripelig for meg... 

Hva om det hadde vært din mor, far, søster, bror, kjæreste eller venn som lå på det operasjonsbordet? Ville DU at TS skulle prioritert å komme til tiden i bhg da? Eller ville du at hun skulle fikset din kjære som lå der... Tygg litt på den.

TS har en jobb der det kan skje at hun kommer for sent. (Selv om det aldri har skjedd før.)

Jeg har også en jobb der jeg plutselig kommer meg senere avgårde enn planlagt. Men da henter jeg normalt sett ikke i siste liten. Jeg henter en times tid før stengetid. Og så tåler jeg å bli 30-40 minutter forsinket en gang i blant, fordi jeg har en margin.

Og hvis jeg ikke har en margin, så vet jeg om det, og lager avtaler om at noen andre tar med mitt barn hjem til seg, og så henter jeg barnet der istedenfor i barnehagen. Da går det hverken ut over barnet, eller de ansatte, at jeg blir forsinket.

Uansett skulle ikke den ansatte i barnehagen etterlatt barnet alene. (Men vi vet jo faktisk ikke om den ansatte som gjorde dette opplevde å ha en avtale med TS om å gjøre akkurat det.) Alternativet var kanskje å ringe barnevernsvakta, og be dem hente barnet og ha det hos seg til TS kom og hentet der. Det er faktisk det som er rutinen. Og TS var mer forsinket enn det jeg ville tro det kan forventes at en ansatt i barnehagen skal trenge å vente.

TS hadde uansett kunnet løst hele situasjonen ved å lage en tydelig avtale med barnehagen, om at hun var forsinket, men om en av dem kunne vente sammen med hennes barn til hun kom kl XXXX. Og dersom det ikke gikk, kunne de avtalt hvordan dette kunne løses så barnet ikke ble etterlatt alene.

Anonymkode: eee76...4f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...