Gå til innhold

Barnehagen forlot sønnen min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da bør jo den barnehageansatte ha en backup plan, i tilfelle det dukker opp uforutsette ting som i denne situasjonen her.

Joda, men backup-planen bor på andre siden av byen og vil ikke nå barnehagen før den stengte, og det er jo få som har mulighet til å hente i den tiden på så kort varsel.

Anonymkode: 9a886...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er alternativet? Å forvente at de ansatte i barnehagen skal sitte igjen hver gang foreldre kommer for sent? 

Anonymkode: 9a886...649

Det var snakk om en engangshendelse!

Men ellers er det flere alternativer.

Jeg ser at mange foreslår politi og barnevern.  En slik løsning hadde medført at jeg hadde måttet vente til disse hadde kunnet overta omsorgen for barnet.  Innen den tid hadde foreldrene mest sannsynlig innfunnet seg.

jeg har selv blitt oppringt av fortvilte forsinkede foreldre, og den enkleste løsningen for min del var å si at jeg tok ansvaret for barnet inntil de fikk hentet, men at de måtte hente barnet hjemme hos meg privat, fordi jeg ikke hadde mulighet til å bli etter arbeidstid.

Heller det, enn at barnet skal overlates til seg selv, eller til totalt fremmede.

 

Det handler om å finne en løsning der og da, og så får man i etterkant finne ut hva som skal gjøres dersom det samme skulle gjenta seg.

 

 

Anonymkode: 17741...93e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men er en del av kriseplan som ett vennepar har, dersom, hvissom noe skulle skje og de får ikke henta i barnehagen/skole. Vi bor ikke engang i samme fylke! Venneparet har samme jobb som TS. Det har faktisk hendt at de måtte jobbe overtid og ikke hadde mulighet og da kunne jeg hentet barnet i barnehagen før de stengte. Flere i vår krets har slike backup planer for sine barn og dette trodde jeg var vanlig for folk med barn. Noe annet er uansvarlig.

Anonymkode: 53571...0c2

Sååå... Dere bor ikke i samme fylke. Med andre ord, hvis dere hadde vært back-up planen til TS hadde dere også kommet for sent (for TS hadde ikke anledning til gi beskjed før 5 minutter for sent). Enda mer konkret: I følge enkelte her inne er dere en elendig back-up, fordi dere ikke bor i umiddelbar nærhet til barnehagen og kan ikke stille opp (=ta telefonen, kle på dere, kjøre og være i barnehagen) i løpet av 5 minutter. Du får fortelle venneparet ditt at de må finne seg en ny back-up, for dette er jo skikkelig uansvarlig (i følge enkelte).

Jeg er helt enig i at man bør ha en back-up, men å kreve at back-upen alltid er fri og tilgjengelig OG at denne bor rett ved barnehagen syns jeg var litt vel ekstremt. Må bli lite populært å bo på siden av en barnehage da, for da forventes det at man stiller opp fordi barnehageansatte ikke kan jobbe overtid ved krisesituasjoner.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under andre omstendigheter har jeg selv full forståelse for at du og andre barnehageansatte reagerer kraftig på foreldre som ikke evner å hente innen fristen. Likevel mener jeg at man ikke alltid kan skjære alle over en kam. TS forklarer at hun stod i en operasjon der pasienten hadde åpen buk som man selvsagt prioriterer å lukke/sy igjen. For meg synes det respektløst dersom noen setter egen fritid foran andres liv og helse - spesielt når det argumenteres med at de risikerer gratisarbeid. Jeg har stor respekt for de som vokter våre små og jeg priser meg lykkelig over at alle de jeg har møtt på gjennom så vel barnehage, skole og SFO gjennom årenes løp har hatt både hjernekapasitet og omsorgsevne tilstrekkelig til å forstå situasjoner tilsvarende den akutte episoden som TS beskriver - uten å så tvil om gjensidig tillit og respekt mellom ansatte og den/de involverte foresatte. Det er virkelig mye irrasjonelle utsagn i denne tråden. Lurer på hvor mange som har helgarderinger for hvem som henter poden dersom de selv brått rammes av et hjerteinfarkt mens partner er utenbys på seminar eller hvis man tilfeldigvis punkterer 10 min kjøring fra barnehagen ca. 20 min. før stengetid og tilfeldigvis ikke er maratonløper? Hva hvis batteriet på tlf i tillegg er flatt? Ting kan faktisk skje, men tydeligvis er dette uforståelig for mange moralvoktere her inne på KG. Synes det er skremmende at noens fritid står sterkere i enkeltes øyne enn andres liv og helse i akutt inntrufne krisesituasjoner. Dersom noen har så fantastisk dårlig dømmekraft burde de aldri arbeidet med mennesker i det hele tatt...

Anonymkode: ea8f5...864

Jeg har ALDRI skrevet noe sted at min fritid er viktigere enn andre sitt liv. Jeg skrev kun at jeg lettere blir irritert dersom foreldre er forsinket pga det allerede er mange som ALLTID er forsinket fra før. Jeg hadde aldri forlatt en unge uansett. Men når man jobber i en barnehage der foreldre bevisst kommer forsent hver dag, merker man det på tålmodigheten. Stakkars barn og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI skrevet noe sted at min fritid er viktigere enn andre sitt liv. Jeg skrev kun at jeg lettere blir irritert dersom foreldre er forsinket pga det allerede er mange som ALLTID er forsinket fra før. Jeg hadde aldri forlatt en unge uansett. Men når man jobber i en barnehage der foreldre bevisst kommer forsent hver dag, merker man det på tålmodigheten. Stakkars barn og.

Så "Anne", som for første gang har blitt for sen til henting, skal straffes for at "Berit" alltid, og med vilje, er for sent ute?

Jeg har jobbet med barn i mange år, og jeg vet at man kan miste tålmodigheten med enkelte foreldre, men aldri i verden om jeg hadde latt irritasjonen over "Berit" gå ut av "Anne".

Det må gå an å skille snørr fra bart.

Trådstarter hadde helt sikkert lagt seg paddeflat dersom hun ikke hadde opplevd at barnet ble overlatt til seg selv første gangen det ble forsinkelse ved henting.

Anonymkode: 17741...93e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men i alle yrker kan ting skje, slik at man må jobbe overtid. Være seg en kirurg som står i en operasjon (hun har også barn å hente, barn som skal på aktiviteter...et ), eller en som jobber i bhg.

Hvorfor skal fritiden til de som jobber i barnehage være så hellig?

hvorfor skal fritiden til alle andre være så hellig? det virker som om du ikke leste det jeg skrev?

poenget mitt var at folk mener bastant at bhg-ansatte SKAL vente, som om de ikke har egne barn å ta seg av. Nei, de burde ringt barnevernet for veldig mange foreldre er så sløve og som jeg nevnte før, dette skjer ofte. Skremmende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem sin jobb og hvem sin fritid som er viktigst er fullstendig irrelevant her, dette handler ikke om å vise manglende respekt for andres tid.

Man forlater ikke et barnehagebarn alene. Det er fullstendig uforsvarlig uansett, og bør anmeldes både til politiet og selvfølgelig til eier av barnehagen. Pluss at de andre foreldrene må varsles, og barnehagen må garantere at dette ikke vil skje igjen.

Hvis en som forelder risikerer at barnehagen forlater våre barn alene utendørs, kan vi ikke levere barna i barnehagen.

En person som er i stand til noe slikt kan ikke ha en jobb der man har ansvaret for barn.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste kritikken jeg er enig i mot TS er at det må foreligge en kriseplan, at dersom slike ting skjer, noe som det er fult mulig siden hun jobber på operasjonsstue. MEN det som folk som ikke jobber på sykeshus/operasjon ikke  vet er at dersom det oppstår krise så er det ikke lett å få  noen til å ringe, selv om det er en sykepleier "for hånde" som det heter så er denne også veldig opptat med å hente blod, henge opp væske, calle på hvelp av andre kirurger osv, den har ikke allitd tid den heller til å få noen til å ringe barnehagen til en kollega. Så klart finnes det en sekretær på avdelingen og, men den kan og være optatt ikke til stede akkurat da. Det er ikke som man ser på Gray`s anatomy at det står en og heng i operasjonssalen som kan ringe hit og dit.. Jeg kan fortså irritasjon hos barnehage ansatte, men dette var første gang, de vet sikkert hva TS jobber med og de fikk beksjed og bekreftet. Ut i fra situasjonen må det kunne gå ann at begge parter har en dialog, og finner ut at hva man skal gjøre for å unngå det til neste gang. Det er rystende at barnet ble satt igjen alene, en stressende mor hjem i trafikken kan lett komme ut for en ulykke, og hva da?? Jeg er for langåpnen eller døgnåpnen barnehage, nettop pga slike situasjoner!

Anonymkode: 80973...16b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå... Dere bor ikke i samme fylke. Med andre ord, hvis dere hadde vært back-up planen til TS hadde dere også kommet for sent (for TS hadde ikke anledning til gi beskjed før 5 minutter for sent). Enda mer konkret: I følge enkelte her inne er dere en elendig back-up, fordi dere ikke bor i umiddelbar nærhet til barnehagen og kan ikke stille opp (=ta telefonen, kle på dere, kjøre og være i barnehagen) i løpet av 5 minutter. Du får fortelle venneparet ditt at de må finne seg en ny back-up, for dette er jo skikkelig uansvarlig (i følge enkelte).

Jeg er helt enig i at man bør ha en back-up, men å kreve at back-upen alltid er fri og tilgjengelig OG at denne bor rett ved barnehagen syns jeg var litt vel ekstremt. Må bli lite populært å bo på siden av en barnehage da, for da forventes det at man stiller opp fordi barnehageansatte ikke kan jobbe overtid ved krisesituasjoner.

Man kan hvis man vil. Det har uansett aldri skjedd at barnet blir hentet sist. Da jeg vokste opp, hadde mine foreldre backup plan med venner/familie/nabo hvis noe skulle skje. Det var en gjensidig backup for alle involverte. Det er ikke noe problem hvis man bare planlegger. Og at man legger godviljen til ;)

Anonymkode: 53571...0c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan hvis man vil. Det har uansett aldri skjedd at barnet blir hentet sist. Da jeg vokste opp, hadde mine foreldre backup plan med venner/familie/nabo hvis noe skulle skje. Det var en gjensidig backup for alle involverte. Det er ikke noe problem hvis man bare planlegger. Og at man legger godviljen til ;)

Anonymkode: 53571...0c2

Og jeg mener det er en utrolig naiv holdning å tro at man kan planlegge seg bort fra alt. Krisesituasjoner kan ikke planlegges. Man kan ikke planlegge at back-upen som bor en halvtime unna skal være 5 minutter unna akkurat den dagen noe uforutsett skal skje. Det er umulig å ta hensyn til alle om og hvis og men, og nettopp derfor må barnehageansatte, i likhet med veldig mange andre arbeidstakere, bare finne seg i at noen dager blir jobbdagen lengre. 

Godvilje hjelper liksom ikke en dritt når man har 5 minutter på seg og back-upen ikke er 5 minutter unna. Man kan ikke bare smile seg til at ting går som planlagt! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men er en del av kriseplan som ett vennepar har, dersom, hvissom noe skulle skje og de får ikke henta i barnehagen/skole. Vi bor ikke engang i samme fylke! Venneparet har samme jobb som TS. Det har faktisk hendt at de måtte jobbe overtid og ikke hadde mulighet og da kunne jeg hentet barnet i barnehagen før de stengte. Flere i vår krets har slike backup planer for sine barn og dette trodde jeg var vanlig for folk med barn. Noe annet er uansvarlig.

Anonymkode: 53571...0c2

Og dersom du var ute på reise denne gangen krisen oppstod, hva da?
Best å ha en kriseplan for kriseplanen, og en backup-plan dertil.
Summen av omstendigheter, betyr gjerne at planene ikke var tilstrekkelige. Uforutsette hendelser kan skje. Punktum. Selv med de mest omfattende planer og backup-løsninger.
Og mange vil ikke tenke tanken på backup-løsning før de selv har kjent på behovet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på denne historien.

Ingen barnehage i dette landet ville forlatt et barn uten tilsyn på denne måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagen har her gjort en grov feil. Uavhengig av om TS kom for sent så har de ansvaret for barnet og man lar ikke et barn sitte alene på huska og vente på mor. Om så TS kom for sent hver eneste dag, året rundt, lar man ikke et barn sitte alene på huska og vente på mor. Jeg har full forståelse for at det er utrolig surt å måtte jobbe overtid, uten kompensasjon fordi foresatte ikke holder sin del av avtalen, men det er faktisk sånn det er noen ganger, og man lar fortsatt ikke et barn sitte alene på huska og vente på mor. (tror jeg har sagt det nok ganger nå).

-dacini-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom du var ute på reise denne gangen krisen oppstod, hva da?Best å ha en kriseplan for kriseplanen, og en backup-plan dertil.
Summen av omstendigheter, betyr gjerne at planene ikke var tilstrekkelige. Uforutsette hendelser kan skje. Punktum. Selv med de mest omfattende planer og backup-løsninger.
Og mange vil ikke tenke tanken på backup-løsning før de selv har kjent på behovet.

Det er ikke slik at jeg er den eneste backupløsningen. Vi oppdaterer hverandre og vet hvor alle er til enhver tid. Er jeg bortreist, så er det noen andre som er informert. Som sagt så har det aldri oppstått ett problem når man planlegger slike ting på forhånd. 

 

F.eks har naboer med med ungdommer som er russ i år avtalt hvem som er tilgjengelig sjåfør for den og den uka/arrangement de ungdommene er på. Ungdommene skal selvsagt først sørge for å komme seg hjem selv, men oppstår det situasjoner er det "mammaen til Emilie" som skal ringes den uka osv osv.. Begge parter føler seg trygge. Det er bare tåpelig å tenke at ett problem er ett problem som ikke kan løses istedenfor å ha en løsning klar i tilfelle noe skjer. Og det er så lett å skylde på andre enn seg selv. Jeg trodde fornuftig planlegging var vanlig blant folk, men jeg var visst naiv igjen. 

 

 

 

Anonymkode: 53571...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på denne historien.

Ingen barnehage i dette landet ville forlatt et barn uten tilsyn på denne måten.

Jeg tror ikke det jeg heller. Det hadde havnet i avisen med én gang. 

Men, sånn i tilfelle jeg tar feil, så spiller det ingen rolle at TS burde ha hatt en back-up-plan og fått andre til å hente barnet. Det finnes ingen unnskyldning for barnehageansatte som drar fra barna. Ingen. Han/hun burde fått sparken. Jeg hadde aldri stolt på vedkommende igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

.. og hva hvis den barnehageansatte er blitt oppringt av sin mann som står i en like viktig operasjon og hun må hente sin 2 åring i barnehagen som er 15 minutter unna og snart stenger?

.. og hva hvis..

.. og hva hvis..

.. og slik kan man konstruere problemstillinger i det uendelige! 

Nettopp - man kan konstruere uendelige problemstillinger og likevel finnes det et utall brukere her inne som ikke evner å fremvise forståelse for at det én gang faktisk kan inntreffe en slik krisesituasjon som TS beskriver. De hetser henne for at hun prioriterte å redde en fremmed manns liv fremfor å sette himmel og jord i bevegelse denne ene gangen. Til neste gang har hun kanskje tenkt ut en kriseplan - den forelå ikke nå. La oss håpe barnehagen også tenker ut en bedre kriseplan enn den de satte til verks!

Anonymkode: ea8f5...864

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI skrevet noe sted at min fritid er viktigere enn andre sitt liv. Jeg skrev kun at jeg lettere blir irritert dersom foreldre er forsinket pga det allerede er mange som ALLTID er forsinket fra før. Jeg hadde aldri forlatt en unge uansett. Men når man jobber i en barnehage der foreldre bevisst kommer forsent hver dag, merker man det på tålmodigheten. Stakkars barn og.

Igjen; det du sikter til er helt andre omstendigheter enn den faktiske situasjonen TS skisserer. Lag gjerne en egen tråd om det du skisserer og du skal se du får massiv støtte - av meg inkludert. Men jeg ser stor forskjell på en som til stadighet står og skravler bort tiden på butikken/café eller annet og det å bli forsinket én gang grunnet behovet for å redde livet til et medmenneske som dessverre krevde noe mer tid enn ønskelig/planlagt.

Anonymkode: ea8f5...864

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det jeg heller. Det hadde havnet i avisen med én gang. 

Men, sånn i tilfelle jeg tar feil, så spiller det ingen rolle at TS burde ha hatt en back-up-plan og fått andre til å hente barnet. Det finnes ingen unnskyldning for barnehageansatte som drar fra barna. Ingen. Han/hun burde fått sparken. Jeg hadde aldri stolt på vedkommende igjen. 

Det kan godt tenkes at TS ikke ønsker oppslag i media for barnets del (og kanskje egen del også), og media er avhengig av at noen tipser.
Tror heller ikke barnehagen er interessert i mediaoppslag, så det er slettes ikke umulig at dette virkelig har skjedd uten at media har kjennskap til det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt tenkes at TS ikke ønsker oppslag i media for barnets del (og kanskje egen del også), og media er avhengig av at noen tipser.Tror heller ikke barnehagen er interessert i mediaoppslag, så det er slettes ikke umulig at dette virkelig har skjedd uten at media har kjennskap til det.

Da vil jeg i så fall vite hvilken barnehage det er, slik at jeg ikke risikerer å ha mitt eventuelle fremtidige barn der. Men det er bare så grovt brudd med hva de ansatte i barnehagen skal gjøre, at jeg ikke kan tro at det skal ha skjedd i Norge. Men man vet jo aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...