Gå til innhold

Elsker gentlemen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uff da. Skuffa faktisk.

Jeg sa at likestillingen bidrar ikke til å sette disse åpenbare (og åpenbart ønskede, fra mange) forskjellene på dagsorden.

Dessuten er jeg uenig når du hevder at likestilling har med forskjellsbehandling av samfunnet å gjøre.

Du går i den klassiske radikale fella der likestilling gjerne defineres, og innsnevres til lønn, yrkesvalg, fedrekvote, kvotering og kjønnspoeng. Det er skammelig snevert og helt på vidda.

Likestilling har ingen ting med likekjønnet å gjøre. Likestilling handler primært om å speile kvinner mot menn og gradere i hvilken grad kvinnene oppnår/agerer/reagerer/mottar/presterer som menn.

Det er direkte dårlig gjort.

Samtidig spiller duste-politikken (unnskyld uttrykket) på gentlemans-kortet, i den forstand at menn skal toe sine hender, vært lyttende, imøtekommende og på tilbudssiden til alt kvinner tilsynelatende vil oppnå. Eller mer presist - motta - uten å sprenge en barriere eller et blodkar for å komme dit.

Det er synd, skam og soleklart ødeleggende for den, etter min oppfatning, fundamentale kjønnsbalansen som skiller oss til dels betydelig og ligger til grunn for evolusjonen.

Biologisk primitiv? Mulig det. Se på Sverige, der er de i ferd med å sage over den greina de sitter på men alt dette påtatte tøyset om "hen", kjønnsløs debatt og vi er alle (like og likestilte) mennesker.

Vi blir aldri likestilte. Fordi vi verken kan eller innerst inne ønsker det. Heldigvis.

Punktum

Vi blir aldri likekjønnet! Det vil alltid være forskjell på kjønnene. Men det betyr ikke at menn skal ha større fordeler i samfunnet enn kvinner. Det er det det handler om.

Typisk smålige menn å slenge ut svada om likestilling fordi de er redde for å miste sine privilegier.

Anonymous poster hash: 9e691...10a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da. Skuffa faktisk.

Jeg sa at likestillingen bidrar ikke til å sette disse åpenbare (og åpenbart ønskede, fra mange) forskjellene på dagsorden.

Dessuten er jeg uenig når du hevder at likestilling har med forskjellsbehandling av samfunnet å gjøre.

Du går i den klassiske radikale fella der likestilling gjerne defineres, og innsnevres til lønn, yrkesvalg, fedrekvote, kvotering og kjønnspoeng. Det er skammelig snevert og helt på vidda.

Likestilling har ingen ting med likekjønnet å gjøre. Likestilling handler primært om å speile kvinner mot menn og gradere i hvilken grad kvinnene oppnår/agerer/reagerer/mottar/presterer som menn.

Det er direkte dårlig gjort.

Samtidig spiller duste-politikken (unnskyld uttrykket) på gentlemans-kortet, i den forstand at menn skal toe sine hender, vært lyttende, imøtekommende og på tilbudssiden til alt kvinner tilsynelatende vil oppnå. Eller mer presist - motta - uten å sprenge en barriere eller et blodkar for å komme dit.

Det er synd, skam og soleklart ødeleggende for den, etter min oppfatning, fundamentale kjønnsbalansen som skiller oss til dels betydelig og ligger til grunn for evolusjonen.

Biologisk primitiv? Mulig det. Se på Sverige, der er de i ferd med å sage over den greina de sitter på men alt dette påtatte tøyset om "hen", kjønnsløs debatt og vi er alle (like og likestilte) mennesker.

Vi blir aldri likestilte. Fordi vi verken kan eller innerst inne ønsker det. Heldigvis.

Punktum

Tull og vas. Menn blir jo ikke kuet av å åpne døra for eller låne jakken til en kvinne. De gjør det jo helt frivill7g. Tror ikke en mann hadde følt seg som veldig mye mann om en kvinne skulle gjøre det samme for han. Selvsagt skal begge vise omsorg for hverandre. Men kvinner og menn viser det forskjellig.

• Liker 1
Skrevet

Akkurat det lurte jeg også på. Og det er ikke noe galt i å ha asperger. De klarer fint å skjønnet at man kan gjøre godt for andre, selv om de ikke skjønner følelsen. Anonymous poster hash: 9e691...10a

De skjønner følelsen, de har hatt den følelsen. De skjønner bare ikke hvordan en følelse er for noen andre, eller hvordan noe kan føles ulikt for noen andre.

Anonymous poster hash: e0e0f...af8

Skrevet

Tull og vas. Menn blir jo ikke kuet av å åpne døra for eller låne jakken til en kvinne. De gjør det jo helt frivill7g. Tror ikke en mann hadde følt seg som veldig mye mann om en kvinne skulle gjøre det samme for han. Selvsagt skal begge vise omsorg for hverandre. Men kvinner og menn viser det forskjellig.

Det å være mann og kvinne er ikk e det samme som før. I dag har alle varme klær, egne penger osv. Ingen trenger å ta vare på den andre parten. Du sier menn gjør det av fri vilje? Her får du mange eksempler på at de ikke synes noe om det. Det at noen enda gjør dette, handler om redselen for å ikke være bra nok. Jeg kunne ikke vært med ei dame som tenkte sånn iallefall..

Anonymous poster hash: 27406...e2f

• Liker 2
Skrevet

Det virker som om det er helt "ut"her i landet? Han som låner deg jakka si(klassisk:-)

Han som åpner dører og behandler deg på en mer hensynsfull måte enn om han er med kompiser(sitter ikke å jabber om udelikate ting,men gir deg et blikk som sier at han skjønner det ikke er Ok når kompisene ikke har sperrer)

Han som tenker på meg,framfor seg selv(sånn:hva slags mat liker du? Hvilke filmer vil du se?)

Han som sier fra(på en rolig og ordentlig måte)når andre oppfører seg dårlig mot deg.

Dette handler ikke om at jeg ikke kan ordne opp selv,for det kan jeg:-) Det handler heller om at en som vil stå opp for deg.

Det er en som vil være der,avlaste litt kanskje.

Jeg blir dønn sjarmert:-)

Her i Norge synes det å være mer sånn kompisforhold mellom kjønnene.Det er som om alle ulikheter er visket bort mellom kvinner og menn,og det ER jo forskjeller.Det ser en jo tydelig,uansett likestilling.

For ordens skyld så mener jeg at likestilling,eller likeverd er viktig,selvfølgelig!

Men å bli satt pris på,på en tydelig måte,er bekreftelse på at en er spesiell.

Er det flere enn meg som mener dette eller? Eller det vet jeg jo,har jo en omgangskrets: -),men her tenker jeg på?

Hvis det alltid er sånn, så er det kleint. Det bør gå begge veier. 

Anonymous poster hash: 0343e...915

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det å være mann og kvinne er ikk e det samme som før. I dag har alle varme klær, egne penger osv. Ingen trenger å ta vare på den andre parten. Du sier menn gjør det av fri vilje? Her får du mange eksempler på at de ikke synes noe om det. Det at noen enda gjør dette, handler om redselen for å ikke være bra nok. Jeg kunne ikke vært med ei dame som tenkte sånn iallefall..

Anonymous poster hash: 27406...e2f

Går man i selskap har damer fortsatt tynne kjoler mens menn har skjorte og jakke og langbukse. Varmer litt mer tror du ikke?

Jeg tar med glede vare på en jeg er glad i. Lage middag til han, servere frokost på senga om han er syk, vise omsorg, osv. Jo man trenger det. Ikke alle kan være like kalde og gi faen i andre som deg.

Endret av Maleficenta
Skrevet

Og du har tydeligvis ikke skjønt noe som helst av det jeg har prøvd å få frem. Jeg bryr meg ikke om kvinner tenner på det eller ikke. Jeg respekterer ikke menn som opptrer ut i fra hva kvinner tenner på. Jeg respekterer menn som er individ utover de forventningene andre stiller til dem, og ingen mann med respekt for seg selv gidder å opptre på en måte som gjør kvinner kåte, så lenge det går på bekostning av hans egne interesser. Jeg dominerer omgivelsene mine gjennom min tilstedeværelse. Jeg har aldri trengt å gjort noe for å få jentene interessert, utover det å være morsom å henge med.Mange kvinner syns til og med det er A/O at jeg ikke gjør noe spesielt for å ha høy status blant dem, men det er langt mellom jenter som skiller seg ut på en sånn positiv måte. Du vil ha gentleman som gjør noe ekstraordninært rundt kvinner, det gjør deg alt annet enn unik eller verdt å ta vare på. Det gjør deg til en dråpe i havet av alle jentene med nykker. Hvorfor skulle jeg ha noe interesse av å glede deg? 

Anonymous poster hash: 1df31...e2e

Det driter jeg vel i. Jeg har mine preferanser og de må jeg kunne ha uten at jeg har noe å "svare for" hos deg.

Anonymous poster hash: 1a62c...3b2

• Liker 2
Skrevet (endret)

Riktig. Det er jo det jeg sier ;)

Endret av Gorgonzola
  • Liker 1
Skrevet

Går man i selskap har damer fortsatt tynne kjoler mens menn har skjorte og jakke og langbukse. Varmer litt mer tror du ikke?

Jeg tar med glede vare på en jeg er glad i. Lage middag til han, servere frokost på senga om han er syk, vise omsorg, osv. Jo man trenger det. Ikke alle kan være like kalde og gi faen i andre som deg.

Er det mennene sin feil at kvinnene ikke skal ta på seg rett yttertøy på byen?

Anonymous poster hash: 699f2...073

• Liker 3
Skrevet

Det er snakk om å være hyggelig mot medmennesker. Om du føler deg som et offer ved å låne en kvinne din jakke, neivel. Så ikke gjør det da. Andre menn må få lov å være galante om de har lyst.

Skrevet

Men dere liker å se jenter i tynne kjoler. Det er greit.

Gud bedre å kalde og kyniske en del av dere menn er.

• Liker 1
Skrevet

Det du beskriver TS går begge veier. "Å bli satt pris på, avlaste litt, bekreftelse" er noe begge kjønn har bruk for. Det blir veldig feil når det går bare en vei.

Enig. Man setter partneren sin forst, det gjelder begge kjonn.

Skrevet

Enig. Man setter partneren sin forst, det gjelder begge kjonn.

Ingen som har sagt at vare kvinner fortjener bekreftelse. Men jeg tror få menn ønsker at en kvinne skal åpne døra for han eller bære noe tungt for han. Tror de fleste menn liker å føle seg som menn og ville satt pris på om en kvinne vidte sin begristring for han på en litt annen måte

Skrevet

Ingen som har sagt at vare kvinner fortjener bekreftelse. Men jeg tror få menn ønsker at en kvinne skal åpne døra for han eller bære noe tungt for han. Tror de fleste menn liker å føle seg som menn og ville satt pris på om en kvinne vidte sin begristring for han på en litt annen måte

Jeg ville likt at jenten inviterte på date og spanderte på meg, men det får jeg jo ikke si og det hender jo ikke, fordi å be på date OG betale for hele greien er en ting som menn skal gjøre! Og hvis jeg sier at jeg ikke liker det er jeg en grinete mann som tydeligvis aldri får meg noe.

Anonymous poster hash: d56ee...5b1

• Liker 2
Skrevet

Naa tok du meg veldig bokstavelig :) Det jeg mente, er at for meg er et bra forhold et forhold hvor begge setter den andre forst.

Skrevet

Jeg ville likt at jenten inviterte på date og spanderte på meg, men det får jeg jo ikke si og det hender jo ikke, fordi å be på date OG betale for hele greien er en ting som menn skal gjøre! Og hvis jeg sier at jeg ikke liker det er jeg en grinete mann som tydeligvis aldri får meg noe.

Anonymous poster hash: d56ee...5b1

Dummeste. Klart damer kan invitere og spandere. Det er helt normalt det.

Ja vi damer liker at menn viser omsorg for oss. Bekrefter at de vil være med oss. At de i sine handlinger viser oss en interesse.

Og så klart menn vil ha det samme tilbake.

Vi bare gjør det på forskjellig måte.

Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå :P

• Liker 2
Skrevet

Dummeste. Klart damer kan invitere og spandere. Det er helt normalt det.

Ja vi damer liker at menn viser omsorg for oss. Bekrefter at de vil være med oss. At de i sine handlinger viser oss en interesse.

Og så klart menn vil ha det samme tilbake.

Vi bare gjør det på forskjellig måte.

Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå :P

Gjør det bare på forskjellige måter ja, som at kvinner bar trenger å sette pris på den "stilfylte" selvutslettende rollen vi liksom skal påta oss, mens dere gir tilbake i form av å gjøre ting dere uansett liker og som det kan høstes ordentlig ros og anerkjennelse for, som matlaging eller en god blow job.

Det er du som tydelig har vanskelig for å forstå at vi faktisk ikke liker det. Det er et par stykker her inne som har nevnt at de ser på det som naturlig å påta seg en gentlemanrolle, og begge skriver under nick, som indikerer at de vil ha anerkjennelse for disse holdningene sine. Det er derfor grunn til å betvile hvor genuint det faktisk er at de liker det. Resten av oss har sagt klart og tydelig fra om hva vi syns om denne tåpelige gentleman rollen, så da er det du som har tungt for å forstå at vi faktisk mener det vi sier.

Og den aller viktigste grunnen til at jeg ikke vil være gentleman for noen er at det er så ufattelig turn off med kvinner som trenger å bli behandlet "som kvinner". Hele den rollen de påtar seg er en reneste byrde for meg, som at jeg må behandle henne på en var måte fordi hun ikke føler seg vell uten å bli tatt vare på som en liten unge. Det er andre mer konstruktive ting jeg kunne brukt tiden på. 

• Liker 1
Skrevet

Det henger sammen med at jeg fortsatt ikke har sett noen motsi nettopp det som står i hovedinnlegget. Folk ser ut til å i fult alvor mene at menn skal sette  kvinners behov  foran sine egne, spesielt siden det er påpekt at dette ikke bare skal gjelde i startfasen av forholdet, men forholdet gjennom. 

Jeg har svart deg før, men det er mulig du har misforstått.

Jeg mener ikke at mannen skal sette kvinnens behov over sine egne. Men det å ta hensyn til hverandre er fint, og det må gå begge veier.

Rene gentlemans"ting" koster det nesten ingenting å gjøre, som f.eks det å vite hvordan en mann bør oppføre seg når man er ute sammen. Det dreier seg om å trekke ut stolen, holde opp døra osv. Det regnes faktisk som høflighet og ikke noe som får mannens ego til å bikke under. Det som er høflig av en dame i den sammenhengen er å være oppmerksom mot mannen, vise at hun er hans dame.

I et langvarig forhold dreier deg seg om at man vil det beste for HVERANDRE og for forholdet, men at man likevel har grenser, og også har egne behov i fokus. Jeg vil det beste for mannen min, jeg liker at han er glad og fornøyd, og jeg både gjør mye og ofrer en del ting for at han skal være det og ha det bra. Han gjør det samme for min del. 

Resultatet er at begge ofrer litt og gjør mye for den andre. Når begge har samme innstilling, betyr det at vi får det igjen på noe annet. Ingen av oss ofrer ting som har stor betydning, da tar vi heller en diskusjon. Men så er det også sånn at det som er viktig for den andre, støtter man også opp om, nettopp fordi det har betydning for både trivsel og glede. Heldigvis har vi samme mening om hva som er grensene i forholdet, og hva det bør inneholde, så det slipper vi å ta stilling til. 

Når det gjelder småtteri som tv og hva vi skal se på, så har vi overhode ikke samme smak. Jeg har utholdt utrolig mange timer med bråkete actionfilmer med dramatisk musikk, og alle mulige bilprogrammer. For ikke å snakke om fotballkamper. Han holder ut når jeg vil se på noe etter min smak. Den ene ser tv, den andre bruker internett, og det er helt greit. En sjelden gang hender det at begge liker et tv-program eller film, og da kan vi kose oss med det.

Vi har også veldig ulike interesser, og vi bruker begge både tid og penger på det. 

Til tross for at vi er så ulike, så har vi det fortsatt veldig bra etter 14 år sammen, og ja jeg vet at mannen min mener det samme. Det er ikke lenge siden han sa at han aldri har vært så glad i meg som han er nå. Vi har behandlet hverandre bra, og når en gjør det, så vokser kjærligheten. Det blir en god spiral. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Og du har tydeligvis ikke skjønt noe som helst av det jeg har prøvd å få frem. Jeg bryr meg ikke om kvinner tenner på det eller ikke. Jeg respekterer ikke menn som opptrer ut i fra hva kvinner tenner på. Jeg respekterer menn som er individ utover de forventningene andre stiller til dem, og ingen mann med respekt for seg selv gidder å opptre på en måte som gjør kvinner kåte, så lenge det går på bekostning av hans egne interesser. Jeg dominerer omgivelsene mine gjennom min tilstedeværelse. Jeg har aldri trengt å gjort noe for å få jentene interessert, utover det å være morsom å henge med.Mange kvinner syns til og med det er A/O at jeg ikke gjør noe spesielt for å ha høy status blant dem, men det er langt mellom jenter som skiller seg ut på en sånn positiv måte. Du vil ha gentleman som gjør noe ekstraordninært rundt kvinner, det gjør deg alt annet enn unik eller verdt å ta vare på. Det gjør deg til en dråpe i havet av alle jentene med nykker. Hvorfor skulle jeg ha noe interesse av å glede deg? 

Det å være "morsom å henge med" er det minste jeg bryr meg om når det gjelder en mann. Han kan kanskje være artig en kveld eller to, men når det gjelder forhold, så er det mye mer og andre ting som har betydning.

En gentleman som trekker ut stoler, åpner dører og låner bort jakka si er en mann som av de fleste betegnes som en som kan dette med å føre seg og være høflig. Mange menn gjør det overfor kvinner bare for å være høflige og vise at de kan dette med å oppføre seg "korrekt" i videre forstand enn hva som er gjengs i kameratgjengen. Det handler altså ikke om at man er villig til å gjøre ALT for kvinner, men at man viser kvinnen og omgivelsene at man (i tillegg til alt annet) også vet hvordan man skal oppføre seg. 

Jeg tror ikke noen forventer at gutten (evt mannen) trekker ut stolen for dama på Burgerking. Men man bør gjøre det i bryllup, på julebord og i formelle selskap, og når man går ut på en litt finere restaurant sammen.

Endret av Majott
Skrevet

Gjør det bare på forskjellige måter ja, som at kvinner bar trenger å sette pris på den "stilfylte" selvutslettende rollen vi liksom skal påta oss, mens dere gir tilbake i form av å gjøre ting dere uansett liker og som det kan høstes ordentlig ros og anerkjennelse for, som matlaging eller en god blow job.

Det er du som tydelig har vanskelig for å forstå at vi faktisk ikke liker det. Det er et par stykker her inne som har nevnt at de ser på det som naturlig å påta seg en gentlemanrolle, og begge skriver under nick, som indikerer at de vil ha anerkjennelse for disse holdningene sine. Det er derfor grunn til å betvile hvor genuint det faktisk er at de liker det. Resten av oss har sagt klart og tydelig fra om hva vi syns om denne tåpelige gentleman rollen, så da er det du som har tungt for å forstå at vi faktisk mener det vi sier.

Og den aller viktigste grunnen til at jeg ikke vil være gentleman for noen er at det er så ufattelig turn off med kvinner som trenger å bli behandlet "som kvinner". Hele den rollen de påtar seg er en reneste byrde for meg, som at jeg må behandle henne på en var måte fordi hun ikke føler seg vell uten å bli tatt vare på som en liten unge. Det er andre mer konstruktive ting jeg kunne brukt tiden på.

Nei nei. Det er DU som ikke har skjønt noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...