Gå til innhold

Elsker gentlemen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet du hva en gentleman er? Det virker ikke som at du gjør det, for du assosierer det med dørmatte og selvutslettelse. Å bry seg om et annet menneske og vise denne personen at du gjør det, skal ikke være selvutslettende. Men, nå er det ikke alle som passer å være i et forhold. 

Anonymous poster hash: e4e22...c9a

Ja, her står det ordrett hva en gentleman er. Jeg uthever det viktigiste.

Det virker som om det er helt "ut"her i landet? Han som låner deg jakka si(klassisk:-)

Han som åpner dører og behandler deg på en mer hensynsfull måte enn om han er med kompiser(sitter ikke å jabber om udelikate ting,men gir deg et blikk som sier at han skjønner det ikke er Ok når kompisene ikke har sperrer)

Han som tenker på meg,framfor seg selv(sånn:hva slags mat liker du? Hvilke filmer vil du se?)

Han som sier fra(på en rolig og ordentlig måte)når andre oppfører seg dårlig mot deg.

Dette handler ikke om at jeg ikke kan ordne opp selv,for det kan jeg:-) Det handler heller om at en som vil stå opp for deg.

Det er en som vil være der,avlaste litt kanskje.

Her i Norge synes det å være mer sånn kompisforhold mellom kjønnene.Det er som om alle ulikheter er visket bort mellom kvinner og menn,og det ER jo forskjeller

Så på livsstid skal han altså tenke på henne fremfor seg selv, uten at dette er selvutslettende i følge deg. I tillegg skal han passe på alle andre, at de ikke sier eller opptrer på en måte som er ubehagelig for hans utkårede, der jeg antar dette innbefatter alt fra snakk om pene kvinner, for mye snakk om fotball, litt for rølpete språkbruk osv. Han skal altså være vaktbikja som passer på å opprettholde dama si sine høflighetsstandarder iblant alle andre. At en annen dame har med seg en annen "gentleman", som utviser samme opptreden etter hennes standard og normer, og bruker dette mot henne, det spiller tydeligvis ingen rolle. Dette blir for dumt rett og slett. Sånne menn som det der er ikke gentlemen, men vaginastyrte tyranner som opprettholder et kastesystem som favoriserer kvinner over menn

Anonymous poster hash: 1df31...e2e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

AB e2e - det var litt av en gravemaskin du fant frem for å grave deg ned med.

Du oppnår absolutt ingen ting her. Tvert i mot. Dette er jo bare patetisk. Om du enda ikke har lest og skjønt noe av dette som står i tråden så vil du aldri gjøre det.

I mens sier jeg JA til gentlemen. Fine og flotte menn med hjertet på rett sted. De er det verdt å ta vare på.

Anonymous poster hash: 9e691...10a

• Liker 3
Skrevet

Så på livsstid skal han altså tenke på henne fremfor seg selv, uten at dette er selvutslettende i følge deg. I tillegg skal han passe på alle andre, at de ikke sier eller opptrer på en måte som er ubehagelig for hans utkårede, der jeg antar dette innbefatter alt fra snakk om pene kvinner, for mye snakk om fotball, litt for rølpete språkbruk osv. Han skal altså være vaktbikja som passer på å opprettholde dama si sine høflighetsstandarder iblant alle andre. At en annen dame har med seg en annen "gentleman", som utviser samme opptreden etter hennes standard og normer, og bruker dette mot henne, det spiller tydeligvis ingen rolle. Dette blir for dumt rett og slett. Sånne menn som det der er ikke gentlemen, men vaginastyrte tyranner som opprettholder et kastesystem som favoriserer kvinner over menn

Først, en gentleman er en veloppdrag mann som har manener og vet hvordan han skal behandle andre (dette gjelder ikke deg, så jeg forstår ikke hvorfor du blir så irritert)

At du, etter at flere har prøvd å forklare deg, fremdeles ikke forstår, begynner jeg å lure litt.

Kopierer det en annen AB skrev:

A gir B et eple fordi A ønsker å gjøre noe godt for B.

B blir så glad at B gir en banan tilbake til A for å glede A.

Skrevet

AB e2e - det var litt av en gravemaskin du fant frem for å grave deg ned med.

Du oppnår absolutt ingen ting her. Tvert i mot. Dette er jo bare patetisk. Om du enda ikke har lest og skjønt noe av dette som står i tråden så vil du aldri gjøre det.

I mens sier jeg JA til gentlemen. Fine og flotte menn med hjertet på rett sted. De er det verdt å ta vare på.

Anonymous poster hash: 9e691...10a

Fordi jeg tenker litt lenger enn min egen nesetipp når det kommer til dette. Den definisjonen av gentleman er skadelig, både for han selv og andre. 

1. Det er en forventning om at han skal holde vennene sine i skinnet rundt dama. Som betyr at de ikke får ha den vante praten tonen når hun er i nærheten. Dette skaper konflikt innad, gjør dama upopulær blant guttene, setter press på typen om å velge mellom å respektere vennene eller føye seg etter dama osv. 

2. Den indirekte konsekvensen blir at kvinner igjen ser etter ledertypen i et gitt miljø, noe som igjen betyr konkurranse innad i gutteflokker som blant annet gjør at de nevnte tingene i punkt 1. faktisk blir høyrisiko, siden det er med på å avgjøre rangordningen i en gjeng som får konsekvenser for mennene og deres muligheter blant kvinner. Det kan mao bli jævlig ampert med verre ringvirkninger, noe vi ser hele tiden. Slåssing i byen, drama når kvinner kommer inn i gjenger osv.

Og igjen, du tar ikke vare på en mann ved å tvinge han til å opptre på en måte du aldri ville forventet at venninner eller barn skulle gjort rundt deg. Du bruker han. Slutt og innbill deg noe annet.

• Liker 1
Skrevet

Først, en gentleman er en veloppdrag mann som har manener og vet hvordan han skal behandle andre (dette gjelder ikke deg, så jeg forstår ikke hvorfor du blir så irritert)

At du, etter at flere har prøvd å forklare deg, fremdeles ikke forstår, begynner jeg å lure litt.

Kopierer det en annen AB skrev:

A gir B et eple fordi A ønsker å gjøre noe godt for B.

B blir så glad at B gir en banan tilbake til A for å glede A.

Hvor mange menn ser du gå rundt og trekke ut stoler for andre menn, samt løper til døra for å holde den opp. Ikke mange? Det er derfor selektiv oppførsel i forhold til kvinner, som ikke er et kvalitetstegn, men et tegn på at han opphøyer kvinner til en verdi over andre. En fyr er ikke en fin fyr bare fordi han er grei mot alle de pene jentene heller. Han gjør det for de det er lønnsomt i forhold til mennesker han er tiltrukket av. Det er ikke noe nobelt over det.

• Liker 2
Skrevet

Hvor mange menn ser du gå rundt og trekke ut stoler for andre menn, samt løper til døra for å holde den opp. Ikke mange? Det er derfor selektiv oppførsel i forhold til kvinner, som ikke er et kvalitetstegn, men et tegn på at han opphøyer kvinner til en verdi over andre. En fyr er ikke en fin fyr bare fordi han er grei mot alle de pene jentene heller. Han gjør det for de det er lønnsomt i forhold til mennesker han er tiltrukket av. Det er ikke noe nobelt over det.

Jeg tror du har misforstått litt. Det handler jo om å bli sett. Dersom noen holder døra åpen for meg fordi de ser jeg har en tung handlepose, blir jeg automatisk mer samarbeidsvillig og positivt innstilt. Da tenker jeg jo, shit for en hyggelig person.

Jeg synes også det er helt kurant å skulle endre dynamikken i en kompisgjeng når en ny jente introduseres. Det ville vært utenkelig for meg å mine venninner å ikke gjøre det samme, dersom en av oss har med en date. Da gjør vi jo vårt for at han skal føle seg velkommen, verdsatt og likt. Og mens vi damer kanskje gjør disse tingene på et litt mer emosjonelt plan, har det jo tradisjonelt vært slik at menn utrykker dette mer gjennom å dele ressurser eller dele av sin fysiske overlegenhet. Men for all del, jeg ønsker meg vel så gjerne emosjonell validering av det motsatte kjønn, jeg klarer nemlig fint å åpne dører for meg selv og andre. Men dersom en mann åpner døra for meg, føler jeg meg alltid litt ekstra spesiell og det glemmer jeg ikke med det første. Gentlemen FTW <3

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror du har misforstått litt. Det handler jo om å bli sett. Dersom noen holder døra åpen for meg fordi de ser jeg har en tung handlepose, blir jeg automatisk mer samarbeidsvillig og positivt innstilt. Da tenker jeg jo, shit for en hyggelig person.

Jeg synes også det er helt kurant å skulle endre dynamikken i en kompisgjeng når en ny jente introduseres. Det ville vært utenkelig for meg å mine venninner å ikke gjøre det samme, dersom en av oss har med en date. Da gjør vi jo vårt for at han skal føle seg velkommen, verdsatt og likt. Og mens vi damer kanskje gjør disse tingene på et litt mer emosjonelt plan, har det jo tradisjonelt vært slik at menn utrykker dette mer gjennom å dele ressurser eller dele av sin fysiske overlegenhet. Men for all del, jeg ønsker meg vel så gjerne emosjonell validering av det motsatte kjønn, jeg klarer nemlig fint å åpne dører for meg selv og andre. Men dersom en mann åpner døra for meg, føler jeg meg alltid litt ekstra spesiell og det glemmer jeg ikke med det første. Gentlemen FTW <3

Poenget er at fyren nødvendigvis ikke er en god fyr eller en gentleman bare fordi han unntaksvis er god mot deg eller kvinner. Dere rettferdiggjør det med at menn burde være sånn, fordi det er en bra ting, men det er ikke nødvendigvis en bra ting mot andre enn kvinner. For alle andre kan det være en stor uting. Det er en uting hvis damas behov skal gå på bekostning av dynamikken mellom kompiser osv. Utover det så tror jeg at jeg har lest utallige innlegg fra menn her inne om at menn ikke syns det er spesielt stas å bruke ressurser for kvinner, men det går vist aldri inn, for dere rettferdiggjør det å få penger,gaver og helt unødvendig særbehandling med at vi liksom liker å gi dere det, når det er opplagt at det ikke er sånn for en stor del av oss. Du må gjerne like gentleman, men slutt å fremhev det som om gentlemanfakter er en bra ting, og ikke en karakterbrist blant narsissistiske kvinner som syns det er helt greit å få særbehandling som går på bekostning av likeverd mellom kjønnene. 

Skrevet (endret)

Generelt så skulle jeg gjerne sett litt mer gentelmanfakter i samfunnet uansett kjønn.  Eller rett og slett mer folkeskikk. Selv om det å forvente seg en perfekt engelsk gentelmann er en smule overfladisk og overromantisk. Vi begynner å bli mer og mer arogante og egoistiske her i landet, det er ikke til å komme bort i fra. Et godt forhold bør være bygget på gjensidig raushet og varme. Blir utrolig trist når jeg leser om mange forhold her på KG. Koster så lite å få en annen person til å føle seg verdsatt i hverdagen. Jeg mener personen som velger å tilbringe hverdagen med deg. Ta de aldri for gitt. Det kan aldri være en enveis ting. Hvem enn du er i forholdet.

Også bør en være klar over at en tradisjonell gentelmann er en kultur man ofte er oppdratt til, det trenger dog ikke være et kvalitetsstempel. En som kommer med blomster og oppmuntringer kan liksågodt være en utro drittsekk, bare med mer stil. Også dere patetiske smågutter som går i fistel og skriker hvit ridder, selvutslettelse, det er beyond patetisk. Dere har en del modning å gjøre hvis dere skal håpe på et brukbart kvinnemenneske. Seriøst, hva hadde mora deres sagt?

Endret av Cordelia
  • Liker 4
Skrevet

Jeg låner jakka mi til jentene, uansett om det er venninne, kjæreste eller date. Jeg er varmblodig så jeg fryser sjelden. Jeg åpner alltid dørene for jenter, barn (som oppfører seg, de ville får klare seg selv), damer, og handikappa. Så smiler jeg som oftest til de. Friske menn klarer og åpne dørene selv ;)

Hvis kompisene mine begynner å oppføre seg dårlig eller det blir for mye av de når jeg har ei dame med så sier jeg i fra med en gang. Ingen får behandle henne jeg liker dårlig. Ikke en gang venninnene mine får de snakke sånt om. Andre kvinner kan de snakke hvordan de vil om. 

Jeg tenker på henne foran meg, men det er viktig at vi deler. Av og til noe jeg liker, av og til noe hun liker. Ikke bare en person som skal ha viljen sin hele tiden ;) I et forhold er vi to og da må vi tenke på hverandre, også og ikke bare oss selv. Jeg blir sint når noen oppfører seg dårlig mot meg eller mine nærmeste. 

Mannen min er omtrent som Captain Hook beskriver, og ja jeg setter pris på det.

Da spør jeg dere begge. Hvorfor skal det være nok for dere å sette pris på noe, mens det er hans oppgave  å yte ekstra for at dere skal ha noe å sette pris på? Hvorfor holder det ikke at han setter pris på at du ikke trenger disse gestene? Er er det en fundamental dobbeltmoral som gjør det umulig at vi blir likestilte. Deres bidrag er altså å sette pris på at han gjør ting for dere. 

Det at mannen min viser omsorg og at han tenker på meg, bidrar til at jeg også viser/yter det samme tilbake. Om jeg gir mye i forholdet, vet jeg at det blir satt pris på. Jeg yter mye ekstra for hans del, og det samme gjør han for meg. 

Når begge gir mye i forholdet, får begge tilsammen et bedre forhold enn når en/begge yter lite og passer på å bare gjøre akkurat nok. En får ikke så lyst til å glede den andre, hvis man er den eneste som gjør det. Enten det er kvinne eller mann. Men hvis begge gleder hverandre med jevne mellomrom, og blir satt pris på, så gjør det forholdet bedre for begge totalt sett.

Mannen min er romslig, raus og omsorgsfull mot meg, og det er jeg også mot han. I det er det så mange hverdagslige ting vi begge gjør for hverandre, at det blir en lang liste å ramse opp, og det skal jeg ikke kjede deg med. Poenget er at vi begge bidrar, og gjør ting for hverandre der vi ser det trengs eller bare for å glede hverandre. En blir ikke dørmatte, 50-tallshusmor eller hund av å gjøre gode ting for kjæresten sin.

• Liker 2
Skrevet

Generelt så skulle jeg gjerne sett litt mer gentelmennfakter i samfunnet uansett kjønn.  Eller rett og slett mer folkeskikk. Selv om det å forvente seg en perfekt engelsk gentelmann er en smule overfladisk og overromantisk. Vi begynner å bli mer og mer arrogante og egoistiske her i landet, det er ikke til å komme bort i fra. Et godt forhold bør være bygget på gjensidig raushet og varme. Blir utrolig trist når jeg leser om mange forhold her på KG. Koster så lite å få en annen person til å føle seg verdsatt i hverdagen. Jeg mener personen som velger å tilbringe hverdagen med deg. Ta de aldri for gitt. Det kan aldri være en enveis ting. Hvem enn du er i forholdet.

Også bør en være klar over at en tradisjonell gentelmann er en kultur man ofte er oppdratt til, det trenger dog ikke være et kvalitetsstempel. En som kommer med blomster og oppmuntringer kan liksågodt være en utro drittsekk, bare med mer stil. Også dere patetiske smågutter som går i fistel og skriker hvit ridder, selvutslettelse, det er beyond patetisk. Seriøst, dere har en del modning å gjøre hvis dere skal håpe på enm brukbart kvinnemenneske. Seriøst, hva hadde mora deres sagt?

Kloke ord!

Skrevet

Også bør en være klar over at en tradisjonell gentelmann er en kultur man ofte er oppdratt til, det trenger dog ikke være et kvalitetsstempel. En som kommer med blomster og oppmuntringer kan liksågodt være en utro drittsekk, bare med mer stil. Også dere patetiske smågutter som går i fistel og skriker hvit ridder, selvutslettelse, det er beyond patetisk. Seriøst, dere har en del modning å gjøre hvis dere skal håpe på et brukbart kvinnemenneske. Seriøst, hva hadde mora deres sagt?

Hvorfor det? Hva får deg til å tro at min mor ikke har advart meg mot nettopp kvinner som skal ha special treathment og setter pris på gentlemansfakter? Kanskje jeg har en uavhengig og sterk kvinne til mor? 

• Liker 3
Skrevet

Poenget er at fyren nødvendigvis ikke er en god fyr eller en gentleman bare fordi han unntaksvis er god mot deg eller kvinner. Dere rettferdiggjør det med at menn burde være sånn, fordi det er en bra ting, men det er ikke nødvendigvis en bra ting mot andre enn kvinner. For alle andre kan det være en stor uting. Det er en uting hvis damas behov skal gå på bekostning av dynamikken mellom kompiser osv. Utover det så tror jeg at jeg har lest utallige innlegg fra menn her inne om at menn ikke syns det er spesielt stas å bruke ressurser for kvinner, men det går vist aldri inn, for dere rettferdiggjør det å få penger,gaver og helt unødvendig særbehandling med at vi liksom liker å gi dere det, når det er opplagt at det ikke er sånn for en stor del av oss. Du må gjerne like gentleman, men slutt å fremhev det som om gentlemanfakter er en bra ting, og ikke en karakterbrist blant narsissistiske kvinner som syns det er helt greit å få særbehandling som går på bekostning av likeverd mellom kjønnene. 

Jeg oppfatter mannen min som høflig og at han kan å oppføre seg i ethvert miljø både når han er gentleman overfor meg og ellers. Det handler altså like mye om hvordan han blir oppfattet av omgivelsene, og det omhandler mye mer enn å bare være gentleman overfor kvinner.

Av og til er vi i formelle selskaper, og da er det godt for oss begge at vi vet hvordan man oppfører seg riktig. Blant kompiser er nok ikke sånt hverken verdifullt eller viktig, men det har betydning i noen settinger. For de fleste betyr det f.eks bryllup, men for oss betyr det også middagsselskaper, julebord, ball, og store selskap der det "å føre seg" teller. Mannen min er offiser, og de gjennomgår faktisk kurs i "takt og tone" tidlig i utdanningen.

Jeg er enig i at det å være unntaksvis gentleman ikke viser om en mann er en god mann eller ikke. Det som teller er jo at begge er snille og gode mot hverandre over tid, og at det er en viss balanse i hvor mye man yter i forholdet. Det er lett å føle seg tatt for gitt om en gir mye uten å få noe særlig tilbake.

Jeg har aldri fått noe særlig av penger eller gaver fra mannen min, og jeg har aldri savnet det heller. Men han har alltid vist meg at jeg er viktig for han, og han har alltid vist meg omsorg og omtanke. Det har han fått tilbake også. Vi gjør begge mye for at den andre skal ha det bra. Vil du ha liste, så skal du få det, men den blir omfattende.

• Liker 1
Skrevet

Du er en dørmatte om du gir jakka de til noen annen. Stol kan du dra ut selv, dører klarer du også å åpne. Jeg er ikke en sirkusape som skal gjøre små triks for deg fordi du syns det er underholdende.

Haha trådens beste..:P

Anonymous poster hash: 27406...e2f

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skulle vi menn egentlig gidde å behandle dere som prinsesser? 

Den tider er over kvinner :)

Dere skulle være likestillt, og det ble dere

Anonymous poster hash: 0df66...29f
  • Liker 3
Skrevet

Ja helt enig. Kvinner ville ha likestilling, men bare på de onrådene som gavner de.. Nå skal damer være like mye forsørger, spandere like mye som menn osv osv. Vi vil ikke ha ei svak underdaning jente..

• Liker 2
Skrevet

Du er en dørmatte om du gir jakka de til noen annen. Stol kan du dra ut selv, dører klarer du også å åpne. Jeg er ikke en sirkusape som skal gjøre små triks for deg fordi du syns det er underholdende.

Tipper du er singel

Anonymous poster hash: 62543...822

• Liker 1
Skrevet

Tipper du er singel

Anonymous poster hash: 62543...822

Jeg har vært i forhold i 15 år nå, og er helt enig med han. Kanskje du lever i en bobble?

• Liker 2
Skrevet

Ok, men hva hjelper det disse mennene? Jeg elsker også folk som kommer og rydder opp etter meg når jeg ikke gidder å plukke med meg søpla mi, men det betyr ikke at jeg ikke skal plukke opp søpla mi, eller at jeg har gjort meg fortjent til å få søpla mi rydda opp ved å neglesjere det. Du kan elske det så mye du vil, men når du ikke har forståelse for at noen av oss reagerer på de holdningene, så sier det noe om deg. Noe du burde tenke mer over, enn hvor mye du ønsker at folk skal plukke opp søpla di.

For en absurd sammenlikning!

Du blander kortene fullstendig og har overhode ikke forstått finesse.

Dette handler om gester, manerer og...finesse.

Har du det ikke så har du det ikke.

Ta med søppelet ditt og lykke til!

Anonymous poster hash: 27e78...901

Skrevet

Ja helt enig. Kvinner ville ha likestilling, men bare på de onrådene som gavner de.. Nå skal damer være like mye forsørger, spandere like mye som menn osv osv. Vi vil ikke ha ei svak underdaning jente..

Du har ikke forstått det.

Det handler ikke om likestilling!!

Dette handler om kurtise/romantikk/høflighet og manerer.

Tenk over det!

Jeez.

Skrevet

Du forstår ikke poenget...

Likestilling er ikke relevant.

I de andre landene der det er helt normalt med gode manerer og høflighet så spiller det ingen rolle om kvinnen er yrkesaktiv eller ikke: menn gir det lille ekstra til en kvinne uansett hennes posisjon: dette handler om kurtise som du finner i naturen - det handler ikke om noe så usexy som "likestilling"!!

Dere nordmenn som ikke forstår dette, dere får bare fortsette og surre rundt, som de likestillings-bankende sosialister dere må være.

La oss andre som verdsetter og forstår naturens kurtisespill og gester få lov til å fremheve hvor nydelig og vakkert det er!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...