Gå til innhold

Elsker gentlemen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Haha, jeg har ikke sex med uattraktive kvinner, men de kan fortsatt være venner.

Så begynn med deg selv og vær den forandringen du mener verden trenger og slutt og forvent å bli behandlet som en prinsesse bare fordi du er kvinne.

Anonymous poster hash: 1df31...e2e

Igjen så påpeker du at det er en forskjell på pene/ikke pene. Og så skal du ha oss til å tro at du ikke forskjellsbehandler? Du er virkelig litt av en karakter :P

Jeg er høffelig, har respekt for mennesker og jeg tar veldig godt vare på mine ;) Alltid. Jeg har et hjerte og jeg følger dette.

Anonymous poster hash: 9e691...10a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Utrolig døllt å ikke innse at menn og kvinner er forskjellige. Jeg vil at en mann skal se meg som en kvinne og ikke som et intetkjønn. Og denne tråden handler om romantikk og kjærlighet. Man oppfører seg ilikg ovenfor hverandre i ulike settinger. Og det er meningsløst at jeg dom er mye svakere fysisk enn en mann skal bære den tyngste posen..

Men du skjønner ikke implikasjonen av å bli sett på som kjønn, fremfor et individ. Å bli sett på som kjønn betyr at du blir behandlet som det vedkommende mener du er basert på kjønn. Noe som igjen betyr at dersom jeg mener at kvinner flest er dårlige ledere, sladdrete, intellektuelt underlegne, så vil jeg også behandle deg som det. Jeg vil ikke se an om du er annerledes, jeg vil behandle deg utifra den stereotypen jeg har i hodet mitt. De større implikasjonene av dette er at kvinner ikke får lederjobber, blir sett ned på om de skiller seg ut nevneverdig, blir avfeid som irrasjonelle osv. Tilsvarende ulemper ser vi også for hvilke stereotyper vi setter på menn.

Man kan selvsagt se på en person som kvinne og individ. Poenget mitt er at det at man er kvinne ikke skal overskygge de personlighetstrekkene dine som ikke stemmer med stereotypen. Ikke forvent at jeg skal like stoltrekking fordi jeg er kvinne, forvent det dersom det virker som noe jeg hadde satt pris på som individ. Ikke forvent at jeg skal like babyer fordi jeg er kvinne, ikke forvent at jeg liker mote og sminke. Sånn sett er stoltrekking en tom gest basert rent på at jeg er kvinne, som ikke tar hensyn til hvem jeg er som individ.

Når det gjelder tunge poser, så 1. man blir sterkere og kan bære tyngre ting av å faktisk bære tyngre ting. Bærer man aldri tunge ting vil man alltid være svak. Jeg regner ikke med at de veier 50kg de posene du bærer på heller.

Det er selvsagt greit at noen par liker denne gentlemann greia og sånn, poenget mitt er bare at man ikke skal gjøre det til en generell greie alle må være med på (aka "hva er galt med menn som ikke drar ut stolen). Dere liker gentlemann på første date, jeg liker pc spilling på første date. Men det betyr ikke at det er noe galt med verken meg eller den type menn jeg ville gått på date med.

Redigert inn: Det er selvsagt fysiske forskjeller på kjønn, men jeg ser ikke helt hva det har med stoltrekking og å gi jakken sin å gjøre.

Endret av ord deling
  • Liker 1
Skrevet

Men du skjønner ikke implikasjonen av å bli sett på som kjønn, fremfor et individ. Å bli sett på som kjønn betyr at du blir behandlet som det vedkommende mener du er basert på kjønn. Noe som igjen betyr at dersom jeg mener at kvinner flest er dårlige ledere, sladdrete, intellektuelt underlegne, så vil jeg også behandle deg som det. Jeg vil ikke se an om du er annerledes, jeg vil behandle deg utifra den stereotypen jeg har i hodet mitt. De større implikasjonene av dette er at kvinner ikke får lederjobber, blir sett ned på om de skiller seg ut nevneverdig, blir avfeid som irrasjonelle osv. Tilsvarende ulemper ser vi også for hvilke stereotyper vi setter på menn.

Man kan selvsagt se på en person som kvinne og individ. Poenget mitt er at det at man er kvinne ikke skal overskygge de personlighetstrekkene dine som ikke stemmer med stereotypen. Ikke forvent at jeg skal like stoltrekking fordi jeg er kvinne, forvent det dersom det virker som noe jeg hadde satt pris på som individ. Ikke forvent at jeg skal like babyer fordi jeg er kvinne, ikke forvent at jeg liker mote og sminke.

Når det gjelder tunge poser, så 1. man blir sterkere og kan bære tyngre ting av å faktisk bære tyngre ting. Bærer man aldri tunge ting vil man alltid være svak. Jeg regner ikke med at de veier 50kg de posene du bærer på heller.

Det er selvsagt greit at noen par liker denne gentlemann greia og sånn, poenget mitt er bare at man ikke skal gjøre det til en generell greie alle må være med på. Dere liker gentlemann på første date, jeg liker pc spilling på første date. Men det betyr ikke at det er noe galt med verken meg eller den type menn jeg ville gått på date med.

Jeg mener man skal se på positive trekk ved kjønnene og ikke negative trekk. Selv om jeg liker gentlemen så er ikke det dermed sagt at jeg hadde vært en dårlig leder eller dummere enn en mann. Er ikke det det handler om..

Skrevet

Og jeg innser at jeg heller vil leve alene fordi ingen mann fortjener meg om de er som enkelte her i denne tråden.

Og det er ikke fordi jeg er så eksepsjonelt bra, men fordi mannfolka er så jævli dårlige :P

Skrevet

Utrolig døllt å ikke innse at menn og kvinner er forskjellige. Jeg vil at en mann skal se meg som en kvinne og ikke som et intetkjønn. Og denne tråden handler om romantikk og kjærlighet. Man oppfører seg ilikg ovenfor hverandre i ulike settinger. Og det er meningsløst at jeg dom er mye svakere fysisk enn en mann skal bære den tyngste posen..

Ja, man oppfører seg ulikt overfor hverandre i ulike settinger.

Jeg bærer gjerne den tyngste posen, og såvidt jeg vet har det ikke gjort meg mindre kvinnelig. Det er heller ikke sånn at jeg først oppdager at mannen min er mann når han løfter meg og de ufornuftige skoene mine over en søledam (det hender at han gjør det  :ler:).

• Liker 4
Skrevet

Ja, man oppfører seg ulikt overfor hverandre i ulike settinger.

Jeg bærer gjerne den tyngste posen, og såvidt jeg vet har det ikke gjort meg mindre kvinnelig. Det er heller ikke sånn at jeg først oppdager at mannen min er mann når han løfter meg og de ufornuftige skoene mine over en søledam (det hender at han gjør det :ler:).

Kanskje jeg er svakere enn deg. Er ganske tydelig å se på meg om jeg kaver med å bære posen fordi jeg syns den er tung. Da syns jeg faktisk det er dårlig gjort av mannen om han ikke så mye som tilbyr seg å hjelpe meg når han ser jeg sliter

Skrevet

Kanskje jeg er svakere enn deg. Er ganske tydelig å se på meg om jeg kaver med å bære posen fordi jeg syns den er tung. Da syns jeg faktisk det er dårlig gjort av mannen om han ikke så mye som tilbyr seg å hjelpe meg når han ser jeg sliter

Ja, men jeg synes det ville ha vært like dårlig gjort av meg dersom vi var venner og jeg så deg slite uten å hjelpe til. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ja, men jeg synes det ville ha vært like dårlig gjort av meg dersom vi var venner og jeg så deg slite uten å hjelpe til.

Hadde ikke forventet at du skulle bære sterkere enn meg. Hadde blitt fornermet om du trodde du var sterkere, eller bedre enn meg Endret av Maleficenta
Skrevet

Jeg har ingen problem med å ta den tyngste posen. Selv om jeg er knøttliten med mine 50 kg. Jeg har ingen problem med å skifte dekk på bilen heller. Men jeg vet at mannen føler seg bedre om han kan gjøre dette for meg. Og jeg blir veldig glad for hans gester. Det er så godt å kunne gjøre hverandre godt. Ingen forventer noe men begge er takknemlige. Sånn som det skal være.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen problem med å ta den tyngste posen. Selv om jeg er knøttliten med mine 50 kg. Jeg har ingen problem med å skifte dekk på bilen heller. Men jeg vet at mannen føler seg bedre om han kan gjøre dette for meg. Og jeg blir veldig glad for hans gester. Det er så godt å kunne gjøre hverandre godt. Ingen forventer noe men begge er takknemlige. Sånn som det skal være.

JEG har problemer med det. Jeg kan ikke skifte dekk

Skrevet

Jeg mener man skal se på positive trekk ved kjønnene og ikke negative trekk.

Mulig du mener det, men det er ikke det som faktisk skjer i praksis. For å ikke snakke om at noen stereotyper kan være positive for de kvinnene og mennene som passer dem, men kan lett ødelegge for de som er annerledes. Eller at de kan være positive på noen områder, men negative i andre. 

Noen kvinner liker å bli sett på som litt følsomme, for eksempel. De syns det kan være fint og kanskje litt søtt å gråte i armkroken til en mann mens de ser en trist film. Men den stereotypen kan skade meg om jeg velger et yrke der jeg må være upartisk og rasjonell. Da vil folk vurdere meg som mindre egnet fordi jeg er kvinne. Og dersom de ser at jeg hisser meg opp en dag, så er de mer tilbøyelige til å tenke at jeg er en følsom kvinne, i forhold til om de hadde observert en mann gjøre det samme. Dette er psykologisk bias man finner i de aller fleste.

Og det er dette som er de større implikasjonene. Det er dette som skjer i praksis når folk tenker sterkt i kvinner vs menn.

Selv om jeg liker gentlemen så er ikke det dermed sagt at jeg hadde vært en dårlig leder eller dummere enn en mann. Er ikke det det handler om..

Det har jeg ikke sagt heller. Da burde du lese over det jeg skrev en gang til. Dersom det er noe du ikke skjønner, så spør så jeg kan utdype og klargjøre det.

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke forventet at du skulle bære sterkere enn meg. Hadde blitt fornermet om du trodde du var sterkere, eller bedre enn meg

Bedre enn deg fordi jeg er sterkere? 

Er menn bedre enn kvinner? Dersom du mener det forstår jeg jo hvorfor du stiller høyere krav til en mann.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det jeg leser ut av HI er at TS vil bli dullet med og at hun prøver å pakke det inn i kjønnsroller. Gir meg assosiasjoner til en dame som ikke vil grave møkk på gården og bidra fordi det er "mannfolkarbeid". Så lenge det er fordeler for kvinnen (jobb, utdanning), så er vi med. Men når det er snakk om at menn behandler oss som likeverdige og ikke kjønn, og at det innebærer mindre dulling, så er det plutselig galt.

Jeg håper disse måtene å se ting på er i mindretall. At de fleste syns det er positivt at menn og kvinner kan ha et kompisforhold. At de fleste syns gjensidig høflighet er det fornuftige. Å se hverandre som individer er viktigere enn kjønn. Dersom jeg går inn i et møte som leder og direktør, så vil jeg ikke ha 10 menn frem for å dra ut stolen min.

Høflighet burde gå begge veier. Kvinnen burde også tilby mannen å ta de tunge posene iblant, holde ting dersom han skal se på noe i en butikk, osv. For meg strider det mot rettferdighetssansen at han skulle tilby og gjøre alle disse greiene, mens jeg aldri gjorde noe tilbake.

Men dette er to ulike emner. Det ene handler om å akseptere flere personligheter enn den ene eller få man mener menn skal være. Dvs at man mener menn er fortsatt menn, selv om de ikke passer inn i en stereotypisk rolle. Jeg regner med det er dette AB mener. Det skal være lov å fortsatt være en mann, selv om man ikke trekker ut stoler. Man skal være respektert som mann selv om man går med en rosa genser, er følsom, liker strikking. At man ikke blir sett på som annenrangs fordi man ikke er ute i skogen og sager ned trær. Der skal få være plass til flere personligheter, vaner, tendenser enn bare de som trekker ut stoler.

På samme måte som man fortsatt er akseptert som kvinne selv om man ikke liker babyer, driver med matematikk osv.

Det er mange måter å vise at man bryr seg på. Noen bryr seg ved å snakke, noen ved å gjøre tjenester, andre ved å klemme osv. Å dra ut stoler er bare en av mange. Når det er sagt, så er det mange som drar ut stoler fordi det er forventet, ikke fordi de bryr seg. De vil bare ikke ha den negative oppmerksomheten når noen påpeker at de ikke dro ut stolen. Jeg regner med det siste er mer vanlig i England og deromkring. På samme måte vil de fleste holde døren, ikke fordi de føler omsorg eller bryr seg om menneskene som kommer etter, men fordi det er forventet og vanlig.

Jeg får også samme assosiasjoner til hovedinnlegget, og det er derfor jeg har prøvd å belyse det ved å beskrive hvordan man kan få et godt forhold gjennom mange år ved at begge bryr seg om hverandre, og at begge bidrar og gjør ting for hverandre.

Ettersom du siterer meg nedenfor, så svarer jeg likegodt på alt :)

Ja, dette med å trekke ut stoler og holde opp døra er noe som forventes av mange, derfor er det også mange menn som gjør det uten at det betyr så mye. Min mann gjør også det i formelle settinger, men han gjør det ikke når vi er ute på Egon eller Burgerking. Verdien i å kunne oppføre seg er likevel til stede, og det forventes av mannen min i mange settinger at han kan det. Det forventes også av meg at jeg kan oppføre meg pent. Og ja, det legges merke til at en mann ikke drar ut stolen for damen sin i en formell setting, så det er nok derfor mange gjør det. 

Jeg tror også at de som IKKE trekker ut stoler, holder døra eller låner ut jakken sin av prinsipp i de tilfeller det er naturlig å gjøre det, blir sett litt ned på av menn som er trygge på seg selv. Menn som er trygge på seg selv, taper ikke noe selvtillit av å være høflige. De vet at de har mer enn nok å by på ellers også. Det er fortsatt ikke så lett å bli godtatt som mann av andre menn om man liker å strikke eller å gå i rosa genser. Sånn er det bare.

Jeg tror jeg har låst meg litt fast i min oppfatning av hvordan en mann skal være. Jeg har lang erfaring med hvordan menn i Forsvaret er, gjennom mannen min og hans venner og bekjente. De strikker ikke rosa gensere, men de drar ut stoler for damen. Det forventes at de gjør det.

Min mann, som de fleste i Forsvaret, har vært igjennom ulike ting, og ofte mer enn mange andre. De har gjerne vært med i krigshandlinger i ulike land, og blitt preget av det. Og damene har vært alene (med barn) i 6-12 mnd. Sånn sett har vi som par gjerne større utfordringer når det gjelder det å fungere sammen enn andre par har. Da er det desto mer viktig å kunne behandle hverandre bra.

Endret av Majott
Skrevet

Bedre enn deg fordi jeg er sterkere?

Er menn bedre enn kvinner? Dersom du mener det forstår jeg jo hvorfor du stiller høyere krav til en mann.

På noen områder, ja

Skrevet

På noen områder, ja

Hvis du, som sier at du er svak, jeg som er sterk, og en utrent mann med begynnende influensa og gangsperre i begge armene skulle bære poser hjem fra butikken, så ville du ha blitt fornærmet på meg hvis jeg tok de tyngste posene og fornærmet på ham hvis han ikke gjorde det? 

Kjønnsroller på sitt beste. :ler:

• Liker 3
Skrevet

Hvis du, som sier at du er svak, jeg som er sterk, og en utrent mann med begynnende influensa og gangsperre i begge armene skulle bære poser hjem fra butikken, så ville du ha blitt fornærmet på meg hvis jeg tok de tyngste posene og fornærmet på ham hvis han ikke gjorde det? 

Kjenner jeg kvinner rett ville de blitt fornærmet om en sånn mann i hele tatt var i nærheten av dem om det ikke var for å legge seg over en plaskedam for dem.

Skrevet

Kjenner jeg kvinner rett ville de blitt fornærmet om en sånn mann i hele tatt var i nærheten av dem om det ikke var for å legge seg over en plaskedam for dem.

Da kjenner du ikke mange kvinner :P

Vi klarer oss aldeles fint uten menn, men vi går en ekstra mil for en mann som viser oss respekt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var fortsatt kvinne sist jeg sjekket, og jeg har utrolig nok flere kompiser som ikke kunne tatt Thor i håndbak, og som setter seg ned uten å ta hatten av og bukke for meg først. :ler2:

• Liker 2
Skrevet

Har man influensa ligger man hjemme

Skrevet

Har man influensa ligger man hjemme

Jeg tror ikke du tok poenget. Det er ikke alltid det er naturlig at mannen bærer tyngst, men det er ingen grunn til at han skal behøve å føle seg som mindre "mann".

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...