Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2


Cata

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Så var den ferien unnagjort. Teknisk sett har jeg ferie i morgen også, riktignok. Da vi skulle legge inn ferien så var jeg litt usikker på fjellturen min - jeg husket i farten ikke om jeg kom ned torsdag eller fredag så jeg la inn godt monn. Man skal jo kjøre også. Det ble vel i overkant godt monn, men OK - gjort er gjort og det er helt greit å ha en hjemmedag å få orden i ting på. Jeg har - for å si det mildt - et og annet som må ryddes. 

Siden jeg teltet meg avgårde så ble det litt ekstra greier som måtte med. Telt for eksempel. Og liggeunderlag. Og sovepose. Dermed ble det også mye fritidstøy. 

Fritidsklærne ble brukt til en fjelltur, en mindre "ekspedisjon" i ulendt terreng og ellers til småturer mens jeg var på familiebesøk. Jeg fikk for så vidt vasket opp en del før jeg dro, men det ble radig nok skittent igjen. På vei hjemover var det nemlig på tide med 3 dagers ridetur i fjellheimen (igjen). Jeg merket godt at jeg ikke har vært på min annenhverukentlige tur-ridning i vår. Jeg var heldig og fikk yndlingshesten - min firbeinte venn fra to år tilbake. Vi kom godt overens, men rett etter vi hadde startet på tur så fikk jeg meg et rundkast. Hesten snublet i en nedoverbakke, mistet balansen en gang og jeg kom noget på skakke, så mistet han balansen for 2. gang og gikk i kne. Dermed lot jeg meg bare ramle av. Bedre å dette i lyngen og la hesten få gjenvunnet balansen enn å risikere mer kav og kanskje få en hest over beinet. Rett nok er ikke islandshester så veldig store, men de har muskler - og vekt. Jeg landet mykt i lyngen og fikk ikke et blåmerke en gang (ikke av det i hvertfall). 

Som de to foregående år så ble gjengen på tur raskt en skikkelig gjeng. I år hadde jeg også flaks for jeg hadde fått snakket rundt en gammel skolevenninne så hun ble med. Morsomt og litt uvant å dra på tur med noen jeg faktisk kjenner. Som regel ender jeg opp med å gjøre ting alene, som kjent. Møtte også noen damer som hadde vært med på samme tur som jeg for to år siden, og en som var med i fjor - samt noen nye også, naturligvis. Det går fort å bli kjent med folk når man klaprer seg fram mellom fjellbjørka. 

Dag 2 slapp jeg unna dramatikk, men en annen turdeltaker havnet i myra. Hesten tråkket seg nedi nesten til buken. Rytteren kom seg av og etter litt hvile og godord kom hesten seg heldigvis opp ved egen hjelp. Selv dro jeg nytte av at min hest ikke liker å bli våt på føttene, så han betraktet basketaket foran oss ettertenksomt, stakk ut kurs 2m til venstre for myrhullet og trippet tertefint over, nesten uten å bli våt en gang. 

Dag 3 var det min tur igjen. Jeg holdt meg for så vidt på hesten, men i det jeg satt opp etter lunchen så løsnet tøylene fra bittet på den ene siden. Dermed hadde jeg venstrestyrt hest og satt med en løs tøyle i høyrehånden. Tilfeldigvis red jeg også langt bak så det ble litt kav før jeg fikk gjort fortroppen det begripelig at de måtte stoppe og vente. Hesten min ville jo følge med kameratene, må vite og jeg følte jeg hadde heller dårlig styring. Heldigvis var det bare spennet som hadde gått opp (gudene må vite hvordan, for jeg så ingenting da jeg la på hodelaget etter pausen) så det var bare å spenne fast igjen. 

Resten av turen ned gikk fint for alle mann alle, men en liten halvtime før vi var nede så begynte det å pøse ned. Selv hadde jeg ikke tatt å regnbukse for den er så innmari glatt, så jeg ble godt og grundig blaut både på lår og stump. Hadde ikke tenkt på at vannet nødvendigvis renner ned i salen i slike tilfeller. Vi var riktignok bedt om å ta på regntøy men jeg hadde gamblet på at regnet ikke ville komme før vi var nesten nede og fikk rett i det. I etterpåklokskapens ånd burde jeg muligens lyttet til erfarne fjellfolk, men på den annen side så hadde jeg tørre klær i bilen så jeg angrer egentlig ikke på avgjørelsen. Med ull innerst rakk jeg ikke å bli kald før jeg fikk byttet. Det var dessuten greit å sitte fast i salen for turleder tok alle snarveier han visste om mot slutten av turen da regnet kom - her var det best å få folk og hester ned fort som fy. 

Atter en vellykket tur altså. Faktisk så vellykket at jeg som ikke er spesielt lettrørt hadde antydning til fukt i øyekroken et øyeblikk der oppe på fjellet. Man blir rent høytidsstemt når man ser rekken med små, stødige islandshester lunte frem over fjell og mose i solskinnet og det eneste man hører er klapring av hover og suset fra vinden. Jeg slutter ikke å forundre meg over hvor stødige de små rakkerne er når de setter ned beina og hvor friskt de går på selv i de seigeste bakkene. Enda har de krefter igjen til litt friskt trav når vi kommer ned på vei og det bærer hjemover. 

Det som var mindre behagelig var siste etappe hjem i bil. Kjøringen gikk greit nok, men et eller annet i bilen stinket - det luktet "råttent vann". Jeg mistenkte fjellstøvlene som hadde vært temmelig våte da jeg satte dem inn i bilen og de tørker jo ikke så lett, men da jeg kom hjem oppdaget jeg at de bare var normalt illeluktende. Det som skapte lukta var søkkvåte, lett polstrede ridehansker som hadde ligget og kost seg i en varm bil et par dager. Fysj & æsj. Det luktet så ille at jeg fryktet for at vaskemaskinen ikke ville få bukt med problemet, men jaggu... En 40 graders vask senere var de  helt OK. Det luktet fremdeles litt hest av dem, men den nærmest råtne stanken var vekk.  

Får ta resten av klesvasken i morgen så jeg har orden i det meste før jeg begynner å jobbe igjen på onsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Cata skrev:

Atter en vellykket tur altså. Faktisk så vellykket at jeg som ikke er spesielt lettrørt hadde antydning til fukt i øyekroken et øyeblikk der oppe på fjellet. Man blir rent høytidsstemt når man ser rekken med små, stødige islandshester lunte frem over fjell og mose i solskinnet og det eneste man hører er klapring av hover og suset fra vinden. Jeg slutter ikke å forundre meg over hvor stødige de små rakkerne er når de setter ned beina og hvor friskt de går på selv i de seigeste bakkene. Enda har de krefter igjen til litt friskt trav når vi kommer ned på vei og det bærer hjemover. 

Det høres jo flott ut. Neppe noe for meg, men jeg har ingen problemer med å skjønne at det absolutt kan være det for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daria skrev:

Det høres jo flott ut. Neppe noe for meg, men jeg har ingen problemer med å skjønne at det absolutt kan være det for andre.

Det ER flott, men for de av oss som ikke har rideerfaring fra før så er det også bratt læringskurve :ler: . Min langt mer veltrente venninne (med rideerfaring) kommenterte at det var tøffere enn forventet. Det gikk i perioder radig unna med trav og litt galopp der forholdene lå til rette for det. Og det å ri i terreng med trestammer, stein og myr krever sitt av både hest og rytter. Selv om det er hesten som gjør jobben så må jo du som rytter følge bevegelsene, styre unna innpåslitne trær og dukke under kvist og greiner som av og til henger over traséen. Det er ikke uten grunn at jeg kommer ned med solid gangsperre etter de turene der for selv om hesten er den som går, så må jeg balansere i salen og det betyr at jeg delvis står i stigbøylene for å "sitte" stødig i kupert terreng og det blir mye ny muskelbruk av sånt. 

Blåmerkene skal vi ikke en gang nevne :fnise: . Selv uten å trille av kommer jeg ned som et fargekart fordi jeg kløner med salen. Dels får jeg blåmerker av remmene til stigbøylene mens vi rir og jeg pleier gjerne få et saftig et midt på magen etter de gangene jeg kløner med å komme ut av salen og blir hengende over salknappen før jeg slipper meg ned på bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Noen souvenirer skal man jo ha med seg hjem fra ferie. Selv går jeg som regel (også der) for te og bøker, men blåmerker tar jo mindre plass i bagasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Daria skrev:

:ler: Noen souvenirer skal man jo ha med seg hjem fra ferie. Selv går jeg som regel (også der) for te og bøker, men blåmerker tar jo mindre plass i bagasjen...

Absolutt. Jeg regner dem som "hedersmerker" a la "sofapotet prøver seg i naturen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av gledene ved å komme tilbake i jobb er kommentarer av ymse slag. Dagen i dag ble avrundet med telefonmøte med amerikaner som utvikler dataprogram for oss. For ordens skyld - sitatene under er relatert til å slå på en modul i et dataprogram, IKKE noe annet :ler: : 

Amerikaner: "I can turn you on this afternoon."

Meg (fullt oppmerksom på dobbeltbetydningen): "Huh? I'm sure you can. Please do so."

Amerikaner (innser dobbeltbetydningen): "Uh, that didn't come out quite right..."

 

De øvrige møtedeltakere fikk seg en god glis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho:

Jeg hadde en jobb hvor det stadig ringte noen (særlig advokater og politifolk) og lurte på om jeg ville ha et nummer... :fnise:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar til neste utskeielse. Fjellstøvler er vasket (lunkent vann og klut). Så kan de få tørke til i helga og så blir det et godt lag med voks på dem. 

 

*føle seg flink *
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Roadrunner skrev:

Her er ny pulsklokke i hus, har bare ikke kommet meg på trening ennå...

 

Det er under planlegging, ikke sant? Alt starter med en god plan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Cata skrev:

Det er under planlegging, ikke sant? Alt starter med en god plan. 

Jepp! 

I morgen er dagen :opplyser: Klokken er fulladet, sensoren er oppdatert og har nytt batteri. Bør bli bra :trene:

Dessuten heter det vel at det er tanken som teller? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Roadrunner skrev:

 

Dessuten heter det vel at det er tanken som teller? :klo:

Om det hadde vært riktig så ville jeg vært slank og meget rik......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Roadrunner skrev:

Dessuten heter det vel at det er tanken som teller? :klo:

Tanken teller masse, den kommer bare ikke helt i mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Cata skrev:

PS @Roadrunner- klokken kan brukes når man går tur også :opplyser: 

 

Klokken er på hele tiden :jepp:

Sjekker at hjertet slår og at jeg beveger meg litt innimellom. Den er bare litt oppgitt over at det er tosifret antall dager siden forrige registrerte treningsøkt... :sjenert: Gått en lang og en kort tur i mellomtiden, men uten pulsbelte/registrering (kun skrittelling). Men i dag! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, Roadrunner skrev:

Sjekker at hjertet slår og at jeg beveger meg litt innimellom.

Veldig kjekt at hjertet slår. Formen er heller dårlig om ikke. 

Jeg slåss med JetCarrier. Booket forsendelse for to dager siden og nå kommer de med at jeg ikke har booket. Forno' tull. Sjekket for noen timer siden og da var bookingen der - og dessuten har de sendt meg bookingbekreftelse. Men da  mailen kom sjekket jeg og fant ingenting, og da jeg la inn ny booking så dukket med ett den gamle opp. 

Inkvisitorisk (og forvirret) mail er sendt til kundeservice med masse vedlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ny mail mottatt fra JetCarrier etter at jeg sendte skjermdump og kopi av bookingbekreftelse og kvitteringer. Tar det foreløpig som et godt tegn. 

Ellers litt i rotehuemodus. Våknet i syvtiden (for tidlig til å stå opp på en lørdag), så halv ni ("jeg ligger og daffer noen minutter til før jeg står opp") og så..."hææææ, halv elleve?????"

:sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...