Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2


Cata

Anbefalte innlegg

Lider av hengekøyecravings. Synd vi ikke har noen passende trær i nabolaget, nå når stativet er tatt ned. Innendørsstativ rykker stadig opp på ønskelista. Det er lenge til våren....

Hva som også rykker opp på ønskelista er....hytte. I Trøndelag. Seriøst minus med det ønsket er 

a) for tiden noget usikker jobbsituasjon

b) jeg er ikke i Trøndelag...

 

Sovepose hadde vært billigere, uten sammenlikning for øvrig :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksrenvarianten av å kjøpe ting man ikke trenger på salg og så vise til hvor mye man har spart - "når jeg ikke kjøper hytte i Trøndelag har jeg spart så mye at jeg fint kan unne meg en ny sovepose". Godt forsøk... :rulle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daria skrev:

Eksrenvarianten av å kjøpe ting man ikke trenger på salg og så vise til hvor mye man har spart - "når jeg ikke kjøper hytte i Trøndelag har jeg spart så mye at jeg fint kan unne meg en ny sovepose". Godt forsøk... :rulle:

God logikk... :engel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha hytte, jeg vil ha hytte, jeg vil... :skratte:

OK, innser jeg tar litt av her nå, men jeg tok faktisk kontakt med en leverandør bare for å få en ide om prisen og estimatet for nøkkelferdig lå på 1,6 mill + tomt + grunnarbeid. 

Det er da faktisk ikke helt umulig, eller rettere sagt  - vil ikke være det om noen år, så lenge jeg beholder jobb og inntekt. Nå kommer jeg til å sitte og sikle de neste 5 årene om jeg ikke brått ombestemmer meg i mellomtiden. Foreløpig drømmeprosjekt vist under. (Hytte fra "Røroshytta") 

2019_roroshytta_litj-kari_exterior_cam01_1920.jpg?maxheight=720

Det er for øvrig noe merkelig med mine finanser. Etter at Store Rokeringer i toppledelsen kom opp på dagsordenen, så har jeg begynt å følge litt mer med på min finansielle status bare sånn for å se hvordan jeg ligger an i fall det blir skikkelig krise. De siste to månedene så har jo forbruket vært rimelig høyt pga. ferie og etterslep etter ditto + hyttetur i begynnelsen av måneden, så vi snakker absolutt ikke måned med ekstremsparing her. Likefullt har jeg altså gått klart i pluss siste måned. Skjønner ikke fjøra. Rett nok sparer jeg, men det tenker jeg på som "flytting av penger fra brukskonto til sparekonto". Aksjefond har jeg jo, men tross alt ikke noen enorme summer der, og enkeltaksjene mine er et sørgelig skue. De er  defintivt mer i minus enn i pluss, så det er virkelig bra jeg ikke ble aksjemegler. 

Kan ikke se annet enn at jeg må ha hatt flere større regninger i forrige måned enn i denne slik at gapet er blitt unaturlig stort. Har tross alt ikke betalt kommuneavgift denne måneden. Den er kommet, men autogiro forfaller om noen dager. Skal jammen følge med på dette her i noen måneder framover. Er jo hyggelig om det pipler inn kroner som jeg ikke ser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, varmt i heimen. Var litt frossen av meg etter å ha vært ute og gått tur i regnet og det begynner vel i bli i minste laget med varmepumpa på bare 21 grader nå. For å gi den en flying start når jeg skrur den opp på astronomiske 22, så bestemte jeg meg for å fyre litt opp med gassovnen min. Det funka som bare det. Minuset er at den gir så god effekt at jeg omtrent fyrer meg selv ut av huset, så kan ikke fyre så veldig lenge med den før jeg må slå den av igjen. :ler: 

Lurer forresten på om det finnes noen som kan utføre vedlikehold på slike ovner :klo: . Propanslange har jeg byttet selv, men det er muligens pakninger inni der som burde vært byttet også. Er ikke redd for gass, men har så absolutt respekt for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror har jobbet med sånt - innstallering og vedlikehold av gasspeiser og -ovner. Litt langt å sende ham ned til deg, men det finnes sikkert firmaer i området som driver med det. Enkelte ting er det greit å ha fagfolk til å ordne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Daria skrev:

Lillebror har jobbet med sånt - innstallering og vedlikehold av gasspeiser og -ovner. Litt langt å sende ham ned til deg, men det finnes sikkert firmaer i området som driver med det. Enkelte ting er det greit å ha fagfolk til å ordne...

Denne er en sånn frittstående en så installering er det dårlig med. Men, ja, jeg kan strekke meg til å bytte slange selv, men skal noen inni mekanismene der så vil jeg helst det er noen som kan litt mer enn jeg. Problemet er å finne dem... Muligens Montér eller Byggmakker kan ha noen kontakter. De selger jo den slags ovner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Daria skrev:

Selger burde jo vite om noen, om de ikke har folk selv som kan fikse det. :Nikke: 

Håper det, for selger er rimelig langt unna. Husker jeg bestilte via den lokale rørleggeren (av alle ting). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Å jobbe med mannfolk kan av og til være...interessant. Jeg tror kanskje språkbruken som man av og til møter er noe mer utvannet på arbeidsplasser med overveiende kvinnelige ansatte. 

I dag slet jeg litt med å rekke et møte siden jeg hadde et telefonmøte "butt-i-butt" og måtte forflytte meg til en annen bygning, så jeg gav kollega beskjed om at jeg kom sannsynligvis til å bli litt sen. Svaret kom prompte: "Da dreper jeg deg."

Takk for den, liksom. 

"Åkei, men da kommer du til å angre for i så fall så blir jeg det sureste spøkelset ever."

Og dermed var harmonien gjenopprettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Man skal kjenne kollegaene sine før man kommer med sånne svar - det ville ikke falt i god jord hos alle mine, for å si det pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Daria skrev:

:fnise:

Man skal kjenne kollegaene sine før man kommer med sånne svar - det ville ikke falt i god jord hos alle mine, for å si det pent...

Hadde vel kanskje ikke funket riktig bra på alle mine kolleger heller. Selv jeg som er relativt hardfør hevet så vidt et øyenbryn da jeg fikk "drapstrusselen". Synes liksom ikke  helt det passer seg på jobb. Klarte heldigvis å hoste opp spøkelsessvaret på ganske strak arm. Man må kunne gi igjen med samme mynt om det trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er - riktignok med helt annet fortegn - som noen av mine tidligere (nå pensjonerte) kollegaer, som stadig kalte meg vesla, jenta mi, snuppa og tilsvarende. Da jeg begynte å jobbe der var jeg 27 og en av skolens yngste ansatte, de var menn på rundt 60, og på papiret høres det jo virkelig ikke bra ut, men måten den ble sagt på og den tonen vi hadde ellers også gjorde at det var helt greit og egentlig mest koselig (jeg savner det litt...). Hadde enkelte andre prøvd seg på noe liknende hadde det blitt månelyst ganske raskt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Au, bare....au. Kollega lurte meg med på joggetur etter omtrent ett år med stillstand. Au... :skratte:

Forventer mer au i morgen. Men jeg har vel bare godt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Daria skrev:

Sånn går det når man er lettlurt... :fnise: 

:sur: *man innser at trøst og empati er glemte ord i det norske språk den 30. oktober 2019...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror det finnes de som fortsatt driver med sånt, men det har aldri ligget for meg... :vetikke: Da jeg var 6 år og hadde kusma kalte faren min meg Månefjes i en uke - empati og humor har alltid gått hånd i hånd i min verden :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Daria skrev:

Jeg tror det finnes de som fortsatt driver med sånt, men det har aldri ligget for meg... :vetikke: Da jeg var 6 år og hadde kusma kalte faren min meg Månefjes i en uke - empati og humor har alltid gått hånd i hånd i min verden :fnise: 

Jau, jeg erindrer en mor som holdt på å dø av latter da hun konkluderte: "Jeg har aldri sett deg løpe før..." Da var jeg 16 :fnise: Empatien var bare sånn passe dosert ut  i min verden også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble herdet for å klare oss i verden, i motsetning til enkelte av dagens unge som er oppdratt til å tro at alt de foretar seg er rett og riktig og fantastisk, og som ikke skjønner ironi. Jeg sliter mest med det siste sånn til hverdags - jeg sa lid i stillhet til en elev som klaget over et eller annet ubetydelig, og hun ble helt sjokkert... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Daria skrev:

Vi ble herdet for å klare oss i verden, i motsetning til enkelte av dagens unge som er oppdratt til å tro at alt de foretar seg er rett og riktig og fantastisk, og som ikke skjønner ironi. Jeg sliter mest med det siste sånn til hverdags - jeg sa lid i stillhet til en elev som klaget over et eller annet ubetydelig, og hun ble helt sjokkert... :fnise: 

:hoho:  Men jeg er enig. 

"Kom deg ut og lek, det er middagshvil," var også grei nok beskjed. (Sitte stille i stua og lese, eller rømme på rommet var akseptable alternativer når været var ugreit.) Klare beskjeder var helt greit, selv om jeg syntes det var litt teit. I dag ville det vel omtrent vært regnet som barnemishandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...