Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2


Cata

Anbefalte innlegg

Vaskemaskin er handlet. Da jeg sto og så på at den startet å sentrifugere nå i helga og trommelen hadde sånn kast i seg at "ytterveggen" på maskina bokstavelig talt bulet ut så skjønte jeg at det måtte handles. Går nå tilbake til gammelt oppsett med kombimaskin - lurt eller dumt får tiden vise. Fant en AEG til grei pris og selger anbefalte merket og den hadde greit med gode skussmål på nettsiden. Akkurat nå var "grei pris" litt utslagsgivende, samt det faktum at de ikke hadde Bosch som jeg helst ville ha verken i butikken eller på nettlager. 

Satser på det går bra. Føler meg litt dum som bytter ut en fungerende vanlig tørketrommel, men de siste årene har jeg kjent på at hvis vaskesøyla beveger seg litt ut av stilling så er det et styr å få to enheter tilbake på plass. En enhet er mer overkommelig. Dessuten er det et eller annet slags "skap" som har med røropplegget å gjøre som nå er dekket av tørketrommelen der den står oppå vaskemaskina. Med en kombimaskin får jeg frigjort adgangen til det skapet. Aner ikke hva det er til, men greit å ha det tilgjengelig dersom en rørlegger en eller annen gang skulle få bruk for det. 

Håper dette byttet går bra og jeg får en maskin som i det minste varer 7-10 år. (De to foregående har vart hhv 17 og ca. 15 år så omløpstiden er ikke stor her i huset.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trøtt 🥱. Var ute på festligheter i går for første gang på fåglarna må vite hvor lang tid. Kom dinglende hjem ca. rundt midnatt så det ble ikke voldsomt seint, men når god mat og noen vinglass også var involvert så kjenner jeg at formen ikke er på topp i dag. Æ'kke vant til sånt :fnise: . Men det var hyggelig da. 

Tenker det blir kompaniskap med sofa og bok resten av dagen også så får jeg heller ta tur og frisk luft i morgen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt. Ny vaskemaskin er på plass og i gang med oppstartsprogrammet sitt. Men - i byttet oppdaget de/vi at stengekranen inn til maskinen ikke stenger helt lenger. Er vel en pakning som er kaputt, men...det blir da rørleggerbesøk. Akkjasan. De mente det ikke ville ha noe å si før neste gang jeg bytter maskin (og det får jeg håpe blir lenge til), men jeg liker nå uansett at kraner som skal stenge faktisk stenger...

Rørlegger er kontaktet ;) . Dukker vel opp i neste uke en gang. De pleier være rimelig raske, men definerer ikke dette som krise akkurat. 

Furter litt for maskinen ble ikke plassert heeeelt der jeg ville men ikke søren om jeg prøver å dytte den 3-4 cm til venstre. Den skal få stå der den står. Fikk satt støtdempere under føttene på den - mest for å unngå at den glir på flisene om det blir noen rystelser, men det betyr vel at den ikke er så himla lett å skubbe på. Dessuten gidder jeg ikke vatre opp på nytt nå når jeg fikk det gjort. Apropos - hadde det ikke vært rimelig at de hadde med vater selv? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskin funker. Etter det innledningsvise "vask med litt vaskemiddel på max temp" så hadde jeg litt T-skjorter og annet småtteri som godt kunne få seg en vask og legges i skapet for vinteren. De fikk seg en liten syntetvask. Har ikke tøy nok til full hvitvask enda. Men klær ute av trommel etter halvannen time er vel ikke så verst på en ny maskin. 

Spent på å prøve tørketrommel. Den fungerte ganske bra på min fordums Zanussi kombimaskin så håper og tror den er grei her også. Dessuten fant jeg noe moderne kampprogram, men bruker nesten ikke skjorter så det blir neppe mye brukt. 

Det slår meg forresten at dette er min 3. vaskemaskin, mens jeg sliter på min 5. bil :ler: . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roadrunner skrev (44 minutter siden):

Med speedy-funksjon?

Jepp. Tror den kom seg ned på ca. 2 timer etterhvert da. 

Kommer til å ta litt tid å venne seg til dette kjenner jeg, så jeg er ganske glad for at jeg byttet fordi jeg måtte og ikke fordi jeg ville ha noe nytt :fnise: . Det er iallfall fred og ro på badet. 

God ting er at dette er den største vasken jeg har så det er sikkert også den som vil ta lengst tid. Greit å vite at jeg må sette av 5-6 timer til hele greia med både vask og tørk. For vanlige klær lufttørker jeg som regel klærne på stativ så da er det bare 1,5 til 2 timer siden det som regel er lettere klær også. 

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle brukte 1:50 på 90-grader kokvask (brukte det til sengetøy og håndklær), og 1:17 på 60 grader... Mener 60 grader på den nye med speedfunksjon aktivert er ca 2:35. Kokvask må tas i løpet av helgen, så da får vi se... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (10 minutter siden):

Min gamle brukte 1:50 på 90-grader kokvask (brukte det til sengetøy og håndklær), og 1:17 på 60 grader... Mener 60 grader på den nye med speedfunksjon aktivert er ca 2:35. Kokvask må tas i løpet av helgen, så da får vi se... 

Muligens vil vaskemaskinprodusentene vi skal være mer hjemme? :vetikke:

Menmen, så lenge den holder tett, vasker rent og ikke bråker for mye så er det greit nok for meg. Det er vesentlig bedre enn å vaske for hånd med Bio-Tex. (Finnes det forresten enda?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (1 time siden):

Kokvask må tas i løpet av helgen, så da får vi se... 

Oi, bruker du det? Jeg hadde ikke brukt min siden jeg hadde dobbeltsidig øyebetennelse og kokte alt som hadde vært i nærheten av fjeset omtrent for ikke å smitte meg selv om igjen. 

Dvs. jeg kjørte jo kokvask på tom maskin da jeg fikk denne, men det gjelds ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bio-Tex poser med på ferieturer :opplyser: Er genialt når noe må skylles opp på tur.

Kan melde at kokvask 90 grader på ny maskin er 2:47 på fullt program og 1:36 når speedy er aktivert. Ikke galt det synes jeg! Går altså raskere med 90 grader enn 60 og 40...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, husker ikke tiden for kokvask på speedy tok i oppstartsprogrammet så det kan være det er sånn på min også. Men hva vasker man egentlig på kokvask? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cata skrev (1 minutt siden):

Hm, husker ikke tiden for kokvask på speedy tok i oppstartsprogrammet så det kan være det er sånn på min også. Men hva vasker man egentlig på kokvask? :klo:

Tar nesten alltid håndklær og sengetøy på kokvask, av gammel (u)vane kanskje? 

Det meste av klær går på 60 grader, og kun enkelte plagg får lavere temp eller annet program. Er en enkel (og lat?) sjel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (1 minutt siden):

Tar nesten alltid håndklær og sengetøy på kokvask, av gammel (u)vane kanskje? 

Det meste av klær går på 60 grader, og kun enkelte plagg får lavere temp eller annet program. Er en enkel (og lat?) sjel...

Aha, jeg er 20 grader under deg altså :fnise: . Jeg tar håndklær og sengetøy på 60 og ca. alt annet på 40. Dagens vaskemaraton er over. Sengetøy og noen håndklær gikk i formiddag. Ble greit tørre men kunne kanskje hatt litt mer plass i trommelen pga krølling. Tok en liten håndklevask til og testet ut vask & tørk på direkten. Ikke noe jeg kommer til å bruke masse, men greit å vite at det funker. Nå har jeg temmelig tom skittentøysdunk og  nyvasket sengetøy er lagt på. 

Tenker det skal få bli litt kaldere før favoritten (percale) ditches til fordel for det andre settet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må uansett ta treningstøy og undertøy på 60 grader og da er det lettvint å ta resten også. År med erfaring har vist meg at alt funker på 60 grader, bortsett fra enkelte ullplagg (mulig jeg har en relativt enkel garderobe uten så mye silke og skjøre materialer...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kvalifiserer for "Crazy Kite Lady" tittel på mine gamle dager. Her for noen måneder siden så så jeg noen som holdt på med draker ute på stranda. Det er noe jeg ikke har prøvd siden jeg var ....øh....veldig mye yngre enn jeg er nå, men med ett fikk jeg lyst å prøve.

Ebay er som kjent min venn og det er ikke langt fra tanke til handling i slike tilfeller.  Billig drake ble bestilt og jeg ventet. Det tok litt tid men den dukket da opp i posten omsider. Og jeg har vært ute og prøvd. :fnise:  Kan vel si jeg føler meg litt...ikke helt A4. Siden det var oppholds og ikke så innmari mye vind i dag så fant jeg meg et åpent sted etter jobb i dag og tok meg en halvtimes flaksing. Var faktisk godt med litt frisk luft og få strukket nakken. 

 

Godt jeg kan vise til denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke prøvd siden... ja, veldig mye yngre er vel en god beskrivelse, og vi fikk det aldri skikkelig til. Men nå fikk jeg selvfølgelig denne på hjernen umiddelbart...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (4 minutter siden):

 

Det har jeg ikke prøvd siden... ja, veldig mye yngre er vel en god beskrivelse, og vi fikk det aldri skikkelig til. Men nå fikk jeg selvfølgelig denne på hjernen umiddelbart...

 

Hm, med ett var jeg ikke så gammel likevel... De gubbene med flosshatt mot slutten der leder på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...