Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2


Cata

Anbefalte innlegg

Ovn er i hus og er fyrt opp. Og veldig fort slått av igjen. Ville bare brenne av den litt i fall det ble litt lukt. Er jo såpass mildt nå at jeg kunne greit fyre for kråkene i kveld om jeg måtte lufte litt. Så nå står den og kjøler seg på stua mens villaventen går for fullt. Energivennlig much? Nope, men det er etter sigende litt støpejern i den så den magasinerer varme og avgir en del lunk etter den er avslått. 

Nedtur (halvveis ventet) kom da jeg skulle bytte gassflaska. Måtte kjøpe helt ny for den jeg hadde var for gammel til innbytte. fytti det var dyrt. Men skulle vare i ca. 10 år da, sa han jeg handlet av. Til da kan det jo være jeg har omplassert meg og fått vedfyring så det er OK. 

Tilfeldigvis hadde fyllinga kveldsåpent i kveld så den gamle ovnen er deportert. Det gjorde rent vondt å kvitte seg med den for jeg var så glad i den (i overkant opptatt av materielle ting kanskje???) . Men jeg var jo rimelig sikker på den ikke kom til å bli brukt mer når ingen ville overhale den så da så ...

Alt i alt fornøyd med handel, men visakortet liiiiiiiider..... :grine: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Rapport fra dagens spasertur: Varm!!! Ikke så mange kuldegrader her men ganske luftig så effektiv kulde lå vel på minus 10-12 grader tenker jeg. Dermed kravlet jeg på loftet etter den vatterte buksa jeg kjøpte for noen år siden. Siden det var fra min slanke periode så hadde jeg bange anelser. Jeg liker nemlig å kunne puste når jeg går tur og det var ikke lagt til rette for det i den buksa slik jeg er nå. 

Dermed ble det ny klatretur opp loftsstigen og jeg kom ned med varmedressen fra "totusenogtidlig" :fnise: . Husker ikke når jeg kjøpte den, men har bilder fra 2009 der jeg har den på meg så den er nok kjøpt noen år før den tid. Tror jeg må på jakt etter ny for da jeg skulle legge mobilen og nøkkel i lommen på den så merket jeg at "gummieringen" som gjør den motstandsdyktig mot fukt rett og slett føltes litt klissete. 

Kjekt å ha for dager som i dag og greit å ha liggende om man må ut og redde søppelkasser en mørk og stormfull aften. Eller for den del ha i bilen på vinterturer i fall noe skjer underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er "sustainable" :fnise: . Her for noen dager siden så kollapset sofaen min (tegn på at jeg må gå mer turer???) og fortvilelsen var stor i heimen. Etter å ha byttet både varmepumpe og vaskemaskin og kjøpt en ovn attpå så føler jeg virkelig ikke for flere storinnkjøp med det samme. 

Men sofa hadde unektelig et problem. Ene fjæra under hadde løsnet i ene siden og det var så trangt at jeg ikke kunne stifte fast festet. Har vel i grunnen ikke styrke i hendene heller til å få strammet fjæra. Fjær ble midlertidig festet med strips...

Så ble det en runde på nett og jaggu - jeg klarte å finne en lokal snekker som tok sånne smårep. oppdrag så nå er fjær på plass og sofa fikset. Kjenner at dette er en av de små gledene i hverdagen. Jeg skal nok kjøpe ny når jeg MÅ men foreløpig er det deilig å slippe. Kommer vel til å sjekke januarsalget litt mer enn vanlig men så lenge sofa virker igjen så har det ingen hast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt - det er jo så greit, både for samvittighet, lommebok og miljø (for ikke å snakke om hvis ,am faktisk liker tingen det er snakk om) å få ting reparert heller enn å kjøpe nytt, men det er ofte ikke så lett å finne noen som kan gjøre det. Jeg har en lokal skomaker jeg bruker av og til - sist for å fikse remmen på en 25 år gammel, høyt elsket og mye brukt veske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 time siden):

Så kjekt - det er jo så greit, både for samvittighet, lommebok og miljø (for ikke å snakke om hvis ,am faktisk liker tingen det er snakk om) å få ting reparert heller enn å kjøpe nytt,

Så sant, og jeg er treeeeg til å bytte ut ting for stort sett liker jeg tingene jeg har skaffet meg i årenes løp. Nevnte sofa er ca. 20 år gammel så den er vel for så vidt snart moden for utskifting, men jeg sliter med å finne en jeg liker bedre, så da så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jul...

I år er juleentusiasmen nede for telling selv om jeg "fikk lov" å være hjemme og slipper den grusomme turen gjennom landet for å besøke slekta. Mor fikk heldigvis besøk så da var jeg av kroken, og ikke er det spesielt greit med overnattingsplass der heller og hotellet stengte i juleuka, så det ville blitt flatseng i et kott.

Men laber stemning lell, og  jeg har fri hele uka siden jeg tok høyde for reisevekkferie. Håper det bedrer seg med noen bøker og et par rusleturer. 

Akk ja, Fant i allfall pinnekjøtt i siste liten og alt annet har jeg vel i hus, mer eller mindre. Bare ut og kjøpe et par liter melk nå og tabletter til oppvaskmaskinen så blir det sikkert greit. 

Og hvorfor spiser noen av de nye ledlysene mine batterier??? :klo:  Når oppgitt brenntid er satt til ca 150 timer så skal de da ikke dø etter 80?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jul :nissevink: Jeg synes julestemning og -entusiasme har vært mangelvare i år, selv ikke snøfallet forleden hjalp nevneverdig. Men det kan jo bli deilig med noen rolige dager uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (38 minutter siden):

Au. Håper du har relevante piller ingen rekkevidde...

Nope, pleier normalt ikke ta piller for det. Men til ære for jula så lempet jeg inn en paracet denne gangen.  De pillene jeg hadde igjen fra den gang det var skikkelig ille leverte jeg på apoteket for destruksjon i sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Roadrunner skrev (1 time siden):

:sukk:

God bedring! 

Takk, Kom meg ut på rusletur i dag. Det skal jo være sunt å røre på seg når man har ryggvondt og etter en stund flatt ut på sofaen klarte jeg faktisk få på sko. Sneglet meg avgårde og klarte 1,7 km på 40 minutter. Muligens ikke årsbeste. 

Heldigvis er jeg ikke i full vranglås så hvis jeg først kommer meg opp av stol eller sofa så klarer jeg tusle forsiktig over gulvet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lumbago er oppskrytt. Smertefri natt, men fikk det igjen med renter da jeg skulle stå opp. Påkledning var en langtekkelig affære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysioterapeuten min hilser og bekrefter at det å røre på seg, innen rimelighetens grenser, er det lureste man kan gjøre - vi hadde den samtalen tidligere i høst... Den muntre legevaktlegen jeg en gang hadde den samtalen med slo fast at det er helt ufarlig - men ganske vondt - det siste hadde jeg innsett helt på egen hånd. Men oppskrytt er det absolutt - får satse på at det ikke er så langvarig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (24 minutter siden):

Men oppskrytt er det absolutt - får satse på at det ikke er så langvarig.

Det pleier gi seg sånn noenlunde i løpet av 2-3 dager så satser på jeg holder skjema. Hadde mest lyst til å bli liggende men innser jo at det å stivne helt til ikke akkurat hjelper på noe som helst så jeg er nok enig med både fysio og legevaktlege. Så lenge det ikke er noen direkte skade så er det bare vondt, ikke invalidiserende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...