Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

:hug: til deg TS, håper det løser seg med sønnen din. Du har en fantastisk datter uten tvil, og mannen din høres ut som en grei mann som ser sin kone i et nytt lys. Håper deres sønn vokser og blir voksen snart, og at i mellomtiden finner dere styrken i hverandre i å holde sammen.

Det Jørild kom med høres også litt fornuftig ut, om dere ikke lager til drama fra deres kant, eller fôrer dem med oppmerksomhet for en stund, så vil det kanskje være en mulighet at det snur seg. Fra sønnen din sin side. Nå har jeg igrunn god innsikt i hva du strever med om dagen, så er din svigermor som min bestemor så kan det også være til at det blir et permanent brudd i familiebåndet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Så flott at dere tre har funnet ut av det og at hus og gard nå holdes i orden.

Når det gjelder de andre "på tunet" er den beste medisin å vise dem hvor hyggelig dere har det som drar lasset sammen. La de holde på med treåringstrassen sin, det blir ikke fullt så stas å holde på med det etterhvert som de ser at dere har det fredelig og hyggelig hjemme.

Etterhvert kan det jo være at din mann kan snakke litt med sin far om tingenes tilstand slik at han ser at "den stakkars sønnen som må gjøre kvinnfolk arbeid" lever og trives i beste velgående og at det eneste problemet er 19-åringen som ikke bidrar verken med mannfolk eller kvinnfolk arbeide noe sted. La det nå endelig få gå en stund før praten finner sted.

Svigers har valgt å blande seg i deres liv, og det skulle de på mange måter ikke ha gjort. Hvorfor de i tillegg bidrar til isfronten er meg en gåte. Det kan jo være på sin plass å minne om at de leier, og at ingen ønsker uhyggelige naboer. Mao begrav uenigheten om hva som skal skje innenfor deres fire vegger og la 19-åringen bo hos svigermor til hun blir lei. Men forlang at surmulingen opphører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm....tror fortsatt jeg hadde vurdert familievernkontor altså.

Jeg skjønner at du ikke gidder forholde deg til "negative" kommentarer om fortid og oppdragelse etc, men nå er det på tide å gjøre det riktig synes jeg.

Ikke helt sikker på hva fasiten er, men jeg tror muligens ikke det bedres av å innta en passiv og aksepterende rolle ovenfor svigermors oppførsel.

På denne måten splittes jo familien, og sønnen lærer ikke en ting. Jeg synes fortsatt dere må gjøre er realt forsøk på å få en dialog, for dette går litt over stokk og stein synes jeg- spesielt at han er så fæl med søsteren ifht blokkering på Facebook.

Sånn oppfører man seg ikke.

Anonymous poster hash: d3627...abf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la han "ha gården" en uke eller to? Hvor dere later som dere ikke finnes på en måte.. Verken du, mannen din eller søsteren? Kjøp en sydentur til svigers så de drar bort..

For en drittunge han på 19 er!! Ser du skriver datteren din går på tomb, da kan det hende vi bor i nærheten.. Nesten lyst å fake en date med han for så å sjenere han så sinnsykt at han nesten angrer på at han eksisterer..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ille at fred med svigers må gå foran det å sørge for at 19-åringen blir et mannfolk som klarer å ta hånd om seg selv. Han er tross alt på nivå med en 5/6-åring når det gjelder egoisme og selvsentrering.



Anonymous poster hash: 9f402...58b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la han "ha gården" en uke eller to? Hvor dere later som dere ikke finnes på en måte.. Verken du, mannen din eller søsteren? Kjøp en sydentur til svigers så de drar bort..

For en drittunge han på 19 er!! Ser du skriver datteren din går på tomb, da kan det hende vi bor i nærheten.. Nesten lyst å fake en date med han for så å sjenere han så sinnsykt at han nesten angrer på at han eksisterer..

Det kan jo ikke være så vanskelig å finne ut. En lat nittenåring som bor hos besteforeldrene er det vel ikke så mange av i nabolaget?

Anonymous poster hash: 12bf8...83d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det?

Her er det ikke så veldig mye nytt å fortelle. Alt går på skinner her i huset. Vi samarbeider bra, datteren vasker egne og evt andres klær, rydder etter seg og kort sagt har jeg ikke noe å klage på :).

Men når det kommer til sønn og svigerforeldre så er det nesten som en tragisk reality.

Svigermor og sønnen vår har helt sluttet å prate med oss. Hilser ikke. Overser oss hvis vi treffes. Svigermor er veldig glad i å være ute og pusle i hagen. Nå er hun ikke utenfor døra hvis vi er hjemme.

Jordbærene er nå på sitt absolutt beste og normalt ville hun ha vært ute og plukket kassevis og syltet... Men ikke i år.

Hører også på bygda at hun sier at vi forsøker å fryse de ut. Noe som ikke medfører riktighet overhodet og som er veldig sårende å høre.

Hun ga også klar beskjed til datteren vår her om dagen at hun visste hva hun går og planlegger (!), og at hun skulle gjøre alt som står i hennes makt for å hindre at hun får overta gården...

Jeg vet rett og slett ikke hvordan vi skal komme oss videre.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for dere å sette dere ned med svigermor for å prate med henne?

Men hun er kanskje ikke helt normal siden hun går med drit på bygda..



Anonymous poster hash: 03c75...949
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, stakkars jente. Virker jo som bestemoren hennes hater henne bare fordi hun ikke har odel og ikke er gutt. Håper virkelig hun får overta gården; det er helt klart hun som er best skikket til å drive den.



Anonymous poster hash: 60484...1af
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Hun ga også klar beskjed til datteren vår her om dagen at hun visste hva hun går og planlegger (!), og at hun skulle gjøre alt som står i hennes makt for å hindre at hun får overta gården...

Jeg vet rett og slett ikke hvordan vi skal komme oss videre.

Anonymous poster hash: 51855...66a

Wow. Dette er jo helt vilt! Skjønner ikke at en bestemor kan favoritisere slik? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, stakkars jente. Virker jo som bestemoren hennes hater henne bare fordi hun ikke har odel og ikke er gutt. Håper virkelig hun får overta gården; det er helt klart hun som er best skikket til å drive den.

Anonymous poster hash: 60484...1af

Må bare kommentere denne :) Slik jeg leser denne tråden er det mange år til det blir aktuelt å ta over noen gård for barna til TS. Da kan datteren ha mistet interesse og guttungen ha vokst seg til. Eller guttungen er ikke lenger interessert og heller ikke datteren. Her kan det gå alle veier. Selv hadde jeg lyst til å ta over gården hjemme inntil jeg kom opp i 20-årene, men nå er det helt uaktuelt.

Det er et lite hverdagsdrama som utspiller seg og som sikkert går seg til med tiden. Kanskje faktisk svigermor får gutten ut døra og i arbeid, selv om han nå er en latsabb (ikke uvanlig for tenåringer).

Anonymous poster hash: 84061...56b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei suppe.

Hvor er sistemann (svigerfar/kårkall)? Har han noen mening?

Eller er han redd for å åpne kjeften og bli kastet ut? Kanskje han kommer flyttende inn til dere... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
AnonymBruker, on 24 Jun 2014 - 11:43, said:

...men har han ikke råd, så ville det vel ikke akkurat vært så overraskende om disse besteforeldrene stiller opp. :roll:

Anonymous poster hash: c9d47...e3f

AnonymBruker, on 24 Jun 2014 - 12:04, said:

Om besteforeldrene "står klar" med penger, betyr vel det egentlig at dere må vente med gardsoverdragelse til de ikke lever lengre.

Anonymous poster hash: 442a0...5a8

Ja det tenkte jeg også. Eierne av gården kan jo holde på gården så lenge man selv ønsker ? Og hvorfor er det egentlig en diskusjon om at sønnen skal overta gården bare fordi han har odelsrett ? Han har jo ingen vilje eller innsats som gjør at han er en person som kan drive den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Ts, jeg vil fortsatt rope hurra for det du har gjennomført. Du har så langt fått ekstremt gode resultater, i tillegg har du fått mannen og datter med på laget 100%. At en umoden og trassig 19 åring motsetter seg er å forvente. Det er også å forvente at svigermor har så lite å gjøre på at hun bruker tiden til å syns synd på guttungen.

En ting som ikke er nevnt i tråden er det følelsesmessige båndet mellom dere i familien. Altså mellom mor, far, datter og sønn. Over tid vil 19 åringen faktisk savne foreldrene og søsteren sin. Han vil savne fellesskapet dere har. Det er noe han ikke kan få hos svigermor og svigerfar på samme måte. Det kan kanskje ta lang tid, men tilslutt vil han muligens føle seg så ekskludert fra fellesskapet at han på et eller annet vis kommer krypende hjem. Hvordan vil han føle seg på julaften og på 17 mai, bursdagsfeiringer og ikke minst på sin egen bursdag ? Han kommer til å oppleve et stort savn, eller kanskje han allerede gjør det nå.

Det er veldig trist i det dere opplever med svigermor. Er det en mulighet at du og mannen kan ta en prat med svigermor og svigerfar for å se om det kan gå mot en løsning ?

Uansett, alt i alt, du har gode resultater ts, håper du ikke gir deg enda. Vi er mange som følger med og heier på deg og familien din. :)

Hold ut og stå på :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for dere å sette dere ned med svigermor for å prate med henne? Men hun er kanskje ikke helt normal siden hun går med drit på bygda.. Anonymous poster hash: 03c75...949

Vi har prøvd å prate med henne mange ganger, både hver for oss og sammen. Det går dessverre ikke.

Allerede mens barna var veldig små var vi nødt til å ta en prat om forskjellsbehandling og det fungerte ikke da heller :(.

Og jeg tror ikke hun bevisst går rundt og prater dritt. Jeg tror hun rett og slett tror at slik hun opplever situasjonen er den riktig, og at hun vil få støtte fra folk rundt henne hvis hun forteller om det.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wow, stakkars jente. Virker jo som bestemoren hennes hater henne bare fordi hun ikke har odel og ikke er gutt. Håper virkelig hun får overta gården; det er helt klart hun som er best skikket til å drive den. Anonymous poster hash: 60484...1af

Wow. Dette er jo helt vilt! Skjønner ikke at en bestemor kan favoritisere slik? :(

Ja det er veldig trist :(. Da barna var mindre så kunne vi til en viss grad kamuflere og dekke over forskjellsbehandling og favorisering. Det går dessverre ikke lenger og nå er jeg redd det går utover søskenforholdet snart.

Anonymous poster hash: 51855...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
AnonymBruker, on 02 Jul 2014 - 10:16, said:

Ja det er veldig trist :(. Da barna var mindre så kunne vi til en viss grad kamuflere og dekke over forskjellsbehandling og favorisering. Det går dessverre ikke lenger og nå er jeg redd det går utover søskenforholdet snart.

Anonymous poster hash: 51855...66a

Vi har også opplevd en del forskjellsbehandling fra familie (har to barn). Nå er de blitt såpass store at vi har funnet ut at de er store nok til å få oppdage det selv. Det er faktisk ikke farlig at barn /ungdom ser både forskjellsbehandling og hvordan enkelte familiemedlemmer oppfører seg. Barn og ungdom er smarte mennesker som fint klarer å gjøre opp en mening om ting de selv syns er urettferdig. Så kan man som foreldre veilede og snakke om ting når behovet melder seg. Vi er sluttet med å kamuflere forskjellsbehandling i familien, eller skjule dårlig stil hos familiemedlemmer. Vi oppdrar ikke glassurbarn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere denne :) Slik jeg leser denne tråden er det mange år til det blir aktuelt å ta over noen gård for barna til TS. Da kan datteren ha mistet interesse og guttungen ha vokst seg til. Eller guttungen er ikke lenger interessert og heller ikke datteren. Her kan det gå alle veier. Selv hadde jeg lyst til å ta over gården hjemme inntil jeg kom opp i 20-årene, men nå er det helt uaktuelt. Det er et lite hverdagsdrama som utspiller seg og som sikkert går seg til med tiden. Kanskje faktisk svigermor får gutten ut døra og i arbeid, selv om han nå er en latsabb (ikke uvanlig for tenåringer). Anonymous poster hash: 84061...56b

Ja et evt generasjonsskifte er veldig langt frem i tid og derfor er det ekstra trist og rart at dette blir en fremprovosert kilde til konflikter allerede nå.

For oss som foreldre har det aldri vært et tema. Vi lever etter mottoet; tiden får vise.

Jeg tror nok også at dramaet vil gå over av seg selv etter en stund, men mange mener at jeg er naiv :). Og at så lenge han bor hos bestemor med alle bekvemmeligheter, uten krav, fri bil og med lettvint tilgang til penger så vil han ikke forandre seg. Men dette er det også bare tiden som vil vise :).

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei suppe.

Hvor er sistemann (svigerfar/kårkall)? Har han noen mening?

Eller er han redd for å åpne kjeften og bli kastet ut? Kanskje han kommer flyttende inn til dere... :)

Nei, ikke meninger han tør å hevde i hvertfall ;).

Men han sa faktisk en dag at han syns det var rart at "gutten kaster bort tiden på denne måten" så han er nok ikke helt fornøyd med situasjonen han heller.

Vi har jo ledig plass, så han er velkommen :ler: ...

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...