Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Reis bort i 14 dager -f.eks til syden med en god venninne. Ser det grusomt ut når du kommer hjem, så snur du i døren og bor hos en venninne til det ser strøkent gjen. Har en venninne som gjorde det, og det funket som bare det ;)

Har samme problem selv, og far i huset er verst! Men barna mine er litt for ung til å gjøre dette (1 og 3 år).

Anonymous poster hash: 8a5a5...374

Når en tråd har nådd 29 sider, så er det relativt sannsynlig at det har skjedd litt siden første innlegg.

Bare som et tips ;)

Anonymous poster hash: 84e11...e1a

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje dere burde ansvarliggjøre svigermor i større grad? Skriv et brev kanskje? Hvor dere sier tydelig fra at forskjellsbehandlingen av barna opp igjennom årene har vært stygg og uønsket. At dere akkurat nå prøver å justere en sønn som har vokst opp til å bli en latpeis og pr idag og hvis dette fortsetter så er han ikke kompetent til å drive en stor gård. Svigermor vil isåfall være ansvarlig for at guttens skjevutvikling og at han ikke er bondeemne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
pinkytalks, on 07 Jul 2014 - 16:57, said:

ansett en hushjelp som jeg har gjort. problem solved-cased closed.

Da lager man bare et større problem. Voksne mennesker ( som sønnen til ts) lærer altså ingenting av enda mer bomull under armene.

Enhver foreldres ansvar er ¨å forberede barn til å kunne klare seg selv på alle områder i livet. Hushjelp bidrar ikke til det, tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpa datteren deres finner seg en odelsgutt det er tak i, i og med at hun ønsker å bo på gård. Hun kan jo ikke gå og vente i 20 år til på noe som kanskje aldri vil skje. Er jo særdeles gammeldags at odelsrett skal gå til den førstefødte, men det er jo også helt i tråd med den forhistoriske kvinnesynet som svigers forfekter.

Anonymous poster hash: 6e699...8c6

At odelsretten går til den førstefødte, uansett kjønn, er det stikk motsatte av forhistorisk kvinnesyn. Det skyldes en lovendring på 60-tallet, før den tid gikk odelsretten til eldste sønn.

Et alternativ kunne være at odelen gikk til den som er best skikket, men i veldig mange tilfeller vil det være vanskelig å avgjøre, og vil gi grobunn for langvarige konflikter i familien. (Heldigvis er de færreste odelsgutter/jenter ikke like uvillige til å ta i et tak som sønnen til ts.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et hyggelig svar :).

Jeg kan love deg at hvis jeg kunne skru tiden tilbake noen år så hadde jeg valgt veldig annerledes.

Jeg trodde i flere år at ting ville gå seg til, noe det dessverre ikke har gjort. Jeg må si at min svigermor egentlig er en person som vil andre vel. Hun bidrar med mye i saniteten her og i menigheten. Men som du kanskje har forstått så har vi en av de absolutte største gårdene i distriktet her og hun føler seg kanskje litt høyere til hest enn andre. Og hvis folk respekterer det så er alt greit. Det er bare at vi faktisk lever i 2014. Adelen er avskaffet og alle må bidra og det faller ikke helt i god jord.

Da svigermor kom til gårds her så laget de ikke engang maten sin selv her. De satte seg til bords og ble servert. Nå må sønnen og barnebarna faktisk både lage mat og sette inn i oppvaskmaskinen :ler:.

Jeg er faktisk så egoistisk og stygg (tør nesten ikke å innrømme det) at jeg noen ganger ønsker at de skal bli syke og få seg en omsorgsbolig sånn at vi kan styre oss selv...

Takk for støtten!

Anonymous poster hash: 51855...66a

Ville bare si at jeg støtter deg 100%. Det eneste dere kan gjøre nå i denne situasjonen slik ting har blitt, er å prøve å holde ut.

Svigermor kan du nok ikke endre uten at hun føler hun har æren i behold. Dette har blitt en prinsippsak for henne og hun kommer neppe til å snu. Hvis du skal nå inn til henne, så tror jeg du må jobbe over tid og så frø så hun tror hun har kommet på det selv. ;)

Kanskje nøkkelen er via svigerfar? Han kommer nok etterhvert til å ergre seg grønn over å snuble over en voksen, lat slabbedask som det ikke er tak i..

Kanskje det må sås frø hos han der en får han over "på lag"? Ikke minst ang. det at hun utleverer dere ut på bygda og skjemmer ut familien med snakket sitt. Svigerfar er tross alt en "myndighetsperson" ovf. svigermor (iflg hennes gammeldagse syn)... DU er en "inntrenger" og "konkurrent". Han kjenner hennes luner og vaner best av alle..

Uansett- ønsker dere lykke til med kampen og masse krefter til å stå ut løpet. Tror det (tross alt) er det beste dere kan lære sønnen nå som han er så gammel. (Selv om jeg skjønner at opplegget ble spolert av svigermor).

Hvordan hun kan settes på plass uten å miste ansikt tror jeg dere selv best vet. Gi det litt tid. Ingen ønsker egentlig at situasjonen skal være slik som den er nå.

Klem og god sommer!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lager man bare et større problem. Voksne mennesker ( som sønnen til ts) lærer altså ingenting av enda mer bomull under armene.

Enhver foreldres ansvar er ¨å forberede barn til å kunne klare seg selv på alle områder i livet. Hushjelp bidrar ikke til det, tvert imot.

De har jo hushjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
netpuppy, on 09 Jul 2014 - 12:16, said:

De har jo hushjelp.

Jeg har lest hele tråden. Hushjelpen har ikke den funksjonen som ts sliter med å få sønnen til å gjøre. Vanlig rydding etter seg og hjelpe til er ikke hushjelpen sin jobb. Skulle likt å se en hushjelp som rydder agurkskiver på skjærefjølen eller hjelper til å dekke på bordet når familien skal spise middag.

De har hushjelp som tar seg av noen renholdsfunksjoner, ikke personlig rot og småting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes oppriktig synd på den damen som blir første samboer til denne sønnen av TS. Håpe han faller rimelig hardt for den jenta, og at hun har bein nok i nesa til å få ham til å innse for en tosk han er.

Min svigermor elsker husarbeid, elsker å vaske og styre, og mannen min er skikkelig attpåklatt, så hun hadde ikke andre unger i redet når han var liten. Åh, som han ble dullet med. Og han flyttet rett inn sammen med meg. Det var kultursjokk for ham. En veldig fin fyr, snill og god og totalt lat og sjuskete og ute av stand til å innse hvordan noe skal gjøres. Hadde vel aldri tatt i en dokost før, vridd opp en fille, aldri pusset speil/vindu, satt på vaskemaskin med tøy. Han dro støvsugeren over midten av gulvet og samlet søppel i fine hauger rundt i stue og rundt PC. For sånt søppel forsvinner jo av seg selv? Gjør det ikke? Klær vasker seg selv. Doen også. Og man må vel ikke KJØPE vaskemidler? Det står jo alltid i skapet.

Heldigvis var han ikke av den typen som mente at hans mors tidligere gjøremål var min jobb, og nå gjør han trolig MER husarbeid/klesvask enn jeg gjør. Men hadde han utvist noen "Kan du ikke vaske og gjøre det trivelig til helgen?"-holdning, så hadde dette forholdet vart mer i tolv dager enn tolv år...



Anonymous poster hash: e2f5b...205
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hedra

Jeg syns ts bør engasjere advokat og få sendt svigers et offentlig brev med varsel om utkastelse dersom de ikke etter x antal tid går med på å snakke ut om situasjonen.

Videre leieforhold bør fornyes tre mnd av gangen forutsett at de oppfører seg som folk, er hyggelige og ikke gjør forskjell på ungene.

Brudd på kontrakten betyr utkastelse uten videre megling !

Det får være grenser !!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ts bør engasjere advokat og få sendt svigers et offentlig brev med varsel om utkastelse dersom de ikke etter x antal tid går med på å snakke ut om situasjonen.

Videre leieforhold bør fornyes tre mnd av gangen forutsett at de oppfører seg som folk, er hyggelige og ikke gjør forskjell på ungene.

Brudd på kontrakten betyr utkastelse uten videre megling !

Det får være grenser !!

På en odelsgård har ofte kår-folk tinglyst borett, så det er ikke bare å sende varsel om utkastelse.

Men vært fint om TS kunne gitt en oppdatering.

Anonymous poster hash: fe4e7...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en odelsgård har ofte kår-folk tinglyst borett, så det er ikke bare å sende varsel om utkastelse.

Men vært fint om TS kunne gitt en oppdatering.

Anonymous poster hash: fe4e7...583

Ja det hadde vært fint med en oppdatering, men kan hende TS føler at hun har fått det hun trenger ut av denne tråden, og at hun føler hun allerede har utlevert litt for mye her? Litt synd da hun har engasjert svært mange som har brukt tid på å komme med meninger og råd, TS burde få slettet denne tråden og så komme en oppfølgingstråd i så fall :fnise:

Anonymous poster hash: 9f402...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norge har aldri hatt rene adelsfamilier. hilsen en med adelig relasjon fra danmark.

Hvis du legger godviljen til skjønner du kanskje at ts skrev adel med en liten dose ironi....?

Anonymous poster hash: b0cde...96a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest hulderjenta

Ja, hvordan går det med dere, TS? har sendt noen tanker deres vei innimellom siden sist du skrev, fingrene er fortsatt krysset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen alle som har fulgt med meg i denne tråden :).

Det har skjedd en del her siden sist. Både positivt og negativt.

Her inne hos oss selv fungerer alt helt topp! Mann, datter og jeg selv har det veldig bra og datteren har skjønt hva jeg har ment og har forandret seg veldig. Er blid, positiv, rydder etter seg og bidrar både i samtaler, aktiviteter og måltider.

Sønnen vår flyttet i fullt sinne ut fra besteforeldrene i kårboligen og hjem til en kamerat. Han har selvfølgelig fortalt sin versjon av saken og får mye støtte der, men det spørs hvor lenge det varer. Jeg føler det også litt urimelig at jeg får høre at vi har kastet ham ut på bygda, men jeg hever hodet og vet sannheten.

Svigermor har skjønt hva jeg jobbet med i familien og i den grad hun er i stand til det, så har hun bedt om en viss form for unnskyldning. Hun har også sluttet å gi barna ubegrenset med penger, fordi hun visstnok følte seg utnyttet.

Men hun mener fortsatt at husarbeid er kvinnfolkarbeid :), men har moderert seg litt. Og vi er på talefot igjen.

Så alt i alt så har vel situasjonen på hjemmeplan stabilisert seg så godt det lar seg gjøre, men vi har dessverre ingen kontakt med sønnen vår. Hverken vi eller besteforeldrene.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres da absolutt ut som en forbedring i forhold til situasjonen da han bodde i kårboligen. Nå blir han nødt til å stå på egne bein, noe han forhåpentligvis vil vokse på.



Anonymous poster hash: 442a0...5a8
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...