Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts, jeg vil fortsatt rope hurra for det du har gjennomført. Du har så langt fått ekstremt gode resultater, i tillegg har du fått mannen og datter med på laget 100%. At en umoden og trassig 19 åring motsetter seg er å forvente. Det er også å forvente at svigermor har så lite å gjøre på at hun bruker tiden til å syns synd på guttungen.

En ting som ikke er nevnt i tråden er det følelsesmessige båndet mellom dere i familien. Altså mellom mor, far, datter og sønn. Over tid vil 19 åringen faktisk savne foreldrene og søsteren sin. Han vil savne fellesskapet dere har. Det er noe han ikke kan få hos svigermor og svigerfar på samme måte. Det kan kanskje ta lang tid, men tilslutt vil han muligens føle seg så ekskludert fra fellesskapet at han på et eller annet vis kommer krypende hjem. Hvordan vil han føle seg på julaften og på 17 mai, bursdagsfeiringer og ikke minst på sin egen bursdag ? Han kommer til å oppleve et stort savn, eller kanskje han allerede gjør det nå.

Det er veldig trist i det dere opplever med svigermor. Er det en mulighet at du og mannen kan ta en prat med svigermor og svigerfar for å se om det kan gå mot en løsning ?

Uansett, alt i alt, du har gode resultater ts, håper du ikke gir deg enda. Vi er mange som følger med og heier på deg og familien din. :)

Hold ut og stå på :blomst:

Tusen takk for støtten!

Ja hele situasjonen er jo kjempetrist og jeg har også tenkt på dette med familietilhørighet. Og hvordan dette vil bli fremover.

Jeg forsøkte i går kveld og spørre om vi skal sette en strek og fokusere på fremtiden av hensyn til familie og venner i tillegg til oss selv. Det er slitsomt å være i en konflikt over tid. Men han latet som han ikke så meg og gikk videre uten å hilse engang. Lasso er kanskje en løsning. Fange han og tjore han fast til vi får pratet igjennom ting :ler:.

Første familiebegivenhet er 18-års dagen til datteren i huset nå i juli. Hun har sagt at hun ikke vil ha familieselskap pga situasjonen og at hun heller vil reise på en tur sammen med oss foreldre og ha venneselskap litt senere. Personlig så syns jeg myndighetsdagen skal feires med brask og bram så jeg vet ikke helt hva jeg tenker om ønsket hennes. Men det er hennes dag og hennes ønsker skal jo selvsagt respekteres, men tror ikke det er det hun egentlig vil... Vanskelig... :)

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har prøvd å prate med henne mange ganger, både hver for oss og sammen. Det går dessverre ikke.

Allerede mens barna var veldig små var vi nødt til å ta en prat om forskjellsbehandling og det fungerte ikke da heller :(.

Og jeg tror ikke hun bevisst går rundt og prater dritt. Jeg tror hun rett og slett tror at slik hun opplever situasjonen er den riktig, og at hun vil få støtte fra folk rundt henne hvis hun forteller om det.

Anonymous poster hash: 51855...66a

Igjen....FAMILIEVERNKONTOR.

Kvinnen er jo ufattelig drøy, spesielt når hun deler famiøieanliggender med folk i bygda!?! Dette er jo uholdbart.

Anonymous poster hash: d3627...abf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også opplevd en del forskjellsbehandling fra familie (har to barn). Nå er de blitt såpass store at vi har funnet ut at de er store nok til å få oppdage det selv. Det er faktisk ikke farlig at barn /ungdom ser både forskjellsbehandling og hvordan enkelte familiemedlemmer oppfører seg. Barn og ungdom er smarte mennesker som fint klarer å gjøre opp en mening om ting de selv syns er urettferdig. Så kan man som foreldre veilede og snakke om ting når behovet melder seg. Vi er sluttet med å kamuflere forskjellsbehandling i familien, eller skjule dårlig stil hos familiemedlemmer. Vi oppdrar ikke glassurbarn. :)

Glasurbarn?

Det er jo forskjell på å erkjenne at det er forskjell og på å godta det.

Generelt vil jeg si det er fryktelig trist om foreldre ikke har et klart og tydelig standpunkt om at det ikke skal forekomme. Jeg hadde også takket nei til ting som åpenbart var forskjellsbehandling og forklart det favoriserte barnet dette.

Kun aksept skaper konflikt mellom barna.

Anonymous poster hash: d3627...abf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen....FAMILIEVERNKONTOR.

Kvinnen er jo ufattelig drøy, spesielt når hun deler famiøieanliggender med folk i bygda!?! Dette er jo uholdbart.Anonymous poster hash: d3627...abf

Jeg har time (-r) der i september. Det ble bestilt for lenge siden og med tanke på de problemene vi hadde da. Med respektløshet, manglende rydding mm.

De problemene har jo forsåvidt løst seg, men det har jo dukket opp andre og kanskje alvorligere ting så jeg har beholdt de timene.

Jeg syns også det er litt drøyt å gå rundt på bygda og prate, men jeg får ikke gjort noe med det annet enn å velge og ikke svare med samme mynt. Er nok det man vinner på i lengden :).

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
AnonymBruker, on 02 Jul 2014 - 11:08, said:

Glasurbarn?

Det er jo forskjell på å erkjenne at det er forskjell og på å godta det.

Generelt vil jeg si det er fryktelig trist om foreldre ikke har et klart og tydelig standpunkt om at det ikke skal forekomme. Jeg hadde også takket nei til ting som åpenbart var forskjellsbehandling og forklart det favoriserte barnet dette.

Kun aksept skaper konflikt mellom barna.

Anonymous poster hash: d3627...abf

Ja glasurbarn. Glasurbarn er barn som blir behandlet forsiktig, som har foreldre som børster hindringer og utfordringer ut av veien for dem og syr puter under armen deres.

Håper du ikke misforstod. Vi er helt enig i at foreldre ikke skal godta forskjellsbehandling. Men vi skal heller ikke skjerme dem for livets realiteter når de er gammel nok til å se dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glasurbarn?

Det er jo forskjell på å erkjenne at det er forskjell og på å godta det.

Generelt vil jeg si det er fryktelig trist om foreldre ikke har et klart og tydelig standpunkt om at det ikke skal forekomme. Jeg hadde også takket nei til ting som åpenbart var forskjellsbehandling og forklart det favoriserte barnet dette.

Kun aksept skaper konflikt mellom barna.Anonymous poster hash: d3627...abf

TS her: Jeg ser at det egentlig ikke er meg du svarer, men jeg kommer med en liten tilbakemelding likevel.

Vi har selvsagt opp i gjennom barnas oppvekst gitt mange og sterke tilbakemeldinger på at forskjellsbehandling og favorisering ikke aksepteres, men det er umulig å styre det når vi bor sånn som vi bor.

Er nok lettere for de som bor med litt avstand fra hverandre.

Man klarer f.eks ikke å styre at den ene blir oppvartet med kaker og kakao når han kommer hjem med skolebussen, men den andre som kommer kanskje et par timer før eller etter må tusle inn til seg selv for å gjøre lekser.

Og at den ene blir roset opp i skyene, mens den andre blir oversett.

På 10-års dagen fikk sønnen her i huset en heftig offroadsykkel, Scott eller noe, til langt over 10 000,-

datteren fikk året etter en Diamantsykkel til 1990,- kjøpt på obs!

For ungene er kanskje en sykkel en sykkel, men sånt gjør vondt i mammahjertet.

I fjor sommer så pusset jentungen alle vinduene til bestemoren og fikk 200,- for det. Samme kveld fikk broren 500,- uten å gjøre noen ting. Fordi søsteren hadde "fått litt penger før på dagen". Da tok frustrasjonen overhånd her og jeg gikk over tunet og sa hva jeg mente om det. Dagen etter fikk jentungen 300,- til "fordi jeg hadde forlangt at det skulle være rettferdig" i følge hva bestemoren hadde sagt. Hadde det vært rettferdig så skulle jo hun også hatt 500,- + 200,- for vinduspussen. Men man kan ikke gå og krangle om sånt hver dag i kanskje 20 år...!

Jeg skulle nok gjort mye for å skru klokken noen år tilbake og foretatt noen andre valg...

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

TS her: Jeg ser at det egentlig ikke er meg du svarer, men jeg kommer med en liten tilbakemelding likevel.

Anonymous poster hash: 51855...66a

Jepps, det var ikke rettet mot deg :)

Forskjellsbehandling er kjiperen og spesielt kjipt når det skjer på en slik måte som du beskriver, det er gigantisk feil. Og som du skriver, det er vanskelig å gjøre noe med. Man gjør det man kan. I tillegg er det lurt at barna ser det selv når de er gamle nok.

Svigermor virker for øvrig som en komplett ufølsom idiot. Lurer på hvorfor hun forskjellsbehandler i det hele tatt. Dette virker jo som galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et fælt kvinnemenneske! Håper datteren din forstår at det ikke er noe galt med henne, men at bestemoren har store problemer som ikke ser hvor flott barnebarn hun har!

Er ikke rart sønnen din har blitt som han er, når han blir lovpriset og gjort stas på uten grunn. Han må jo gå rundt og tro at han er en konge og at verden dreier seg om han.

Anonymous poster hash: 7b159...66f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et fælt kvinnemenneske! Håper datteren din forstår at det ikke er noe galt med henne, men at bestemoren har store problemer som ikke ser hvor flott barnebarn hun har!

Er ikke rart sønnen din har blitt som han er, når han blir lovpriset og gjort stas på uten grunn. Han må jo gå rundt og tro at han er en konge og at verden dreier seg om han.Anonymous poster hash: 7b159...66f

Der traff du midt i blinken :).

Det er jo det som er veldig mye av årsaken til de problemene vi har og har hatt de siste årene.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et fælt kvinnemenneske! Håper datteren din forstår at det ikke er noe galt med henne, men at bestemoren har store problemer som ikke ser hvor flott barnebarn hun har!

Er ikke rart sønnen din har blitt som han er, når han blir lovpriset og gjort stas på uten grunn. Han må jo gå rundt og tro at han er en konge og at verden dreier seg om han.

Anonymous poster hash: 7b159...66f

Enig. Svigermor virker som en som elsker konflikter. Jeg ville gått rett hjem til henne, skrevet ned punkter eller først sendt henne et brev hvor du tegner opp all forskjellsbehandling og dagens situasjon og sagt at om dette fortsetter ber jeg HENNE flytte ut, med 3 mnd oppsigelsestid. Mannen hennes kan vel gjerne bli boende siden han neppe gidder være husmor for et voksent barnebarn.

Endret av sunSpring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og guttevalpen ønsker et friår? Skal han da bidra med arbeid på gården? Ville sagt til han at den dagen han evt. overtar vil gården uten å begynne å ta ansvar nå, vil den være så skakkjørt at han vil få en stor jobb med å få den i gang igjen. Nå er jeg ikke gårdbruker, men det skal vel ikke så mye til før man på par års tid kan kjøre hele gården i økonomisk uføre. (jeg ville sikkert ikke kjørt gården i ruin, men sagt det for å sette det på spissen og kanskje få han til å forstå)

Ønsker han å overta gården eller føler han et press? Jeg ville spurt han.

Endret av sunSpring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og guttevalpen ønsker et friår? Skal han da bidra med arbeid på gården? Ville sagt til han at den dagen han evt. overtar vil gården uten å begynne å ta ansvar nå, vil den være så skakkjørt at han vil få en stor jobb med å få den i gang igjen. Nå er jeg ikke gårdbruker, men det skal vel ikke så mye til før man på par års tid kan kjøre hele gården i økonomisk uføre. (jeg ville sikkert ikke kjørt gården i ruin, men sagt det for å sette det på spissen og kanskje få han til å forstå)

Ønsker han å overta gården eller føler han et press? Jeg ville spurt han.

Sorry, det går ikke. Ingen ordentlig gårdbruker har hjerte til å rævkjøre gården med overlegg.

Trolig er odelsloven borte i sin nåværende form innen guttungen skal/kan overta.(Det har jeg egentlig litt blandede følelser for, men i dette tilfellet tror jeg det er greit :) )

Bedriten situasjon :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og guttevalpen ønsker et friår? Skal han da bidra med arbeid på gården? Ville sagt til han at den dagen han evt. overtar vil gården uten å begynne å ta ansvar nå, vil den være så skakkjørt at han vil få en stor jobb med å få den i gang igjen. Nå er jeg ikke gårdbruker, men det skal vel ikke så mye til før man på par års tid kan kjøre hele gården i økonomisk uføre. (jeg ville sikkert ikke kjørt gården i ruin, men sagt det for å sette det på spissen og kanskje få han til å forstå)

Ønsker han å overta gården eller føler han et press? Jeg ville spurt han.

Vi har dessverre ikke et lite koselig småbruk med pelargonia i vinduet, svart og hvitt katt på trappen og et velpleid hvitt stakittgjerde (vel, noe av det har vi), så noen skakkjøring er nok ikke aktuelt :)

Dette er en arbeidsplass for ganske mange ansatte, både i skogen og på gården. Vi har de siste årene kostet på over 25 millioner i nye driftsbygninger og redskap så her bør det helst gå på skinner det meste av tiden.

Men jeg skjønner tanken din :).

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry, det går ikke. Ingen ordentlig gårdbruker har hjerte til å rævkjøre gården med overlegg.

Trolig er odelsloven borte i sin nåværende form innen guttungen skal/kan overta.(Det har jeg egentlig litt blandede følelser for, men i dette tilfellet tror jeg det er greit :) )

Bedriten situasjon :(

Nei, noen skakkjøring er (som jeg skrev i svaret over her) ikke aktuelt.

Har selv litt blandede følelser når det gjelder odelsloven, men selv om man har odel så skal jo gården både betales og drives og det igjen medfører en del forsakelser jeg ikke tror vår sønn er klar for på mange år. Om noen sinne...

Ja det er en mildt sagt bedriten situasjon :).

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel, for en kjip situasjon. Jeg synes virkelig du gjør alt riktig i denne situasjonen, TS, og jeg håper dere makter å gi datteren deres troen på at det faktisk ikke er hun som er problemet - det er svigermor. Du sier dere har snakket med henne gjentatte ganger, og det høres jo ikke ut som det har vært så vellykket. Du har sikkert prøvd denne innfallsvinkelen også, men jeg tar den med for sikkerhetsskyld. Jeg ville nå gått til svigermor på et tidspunkt hun er alene, og sagt at du veldig gjerne vil ha en samtale med henne - når kan det passe for henne? Så ville jeg satt meg ned, telt til hundre på forhånd, og tatt en slik vinkling: "Vi har jo hatt noen turbulente uker bak oss, og det synes jeg er veldig leit. Jeg vet du ikke har forståelse for måten jeg har håndtert dette på, og det er forsåvidt greit. Men, vi skal bo her videre alle sammen, og jeg er sikker på at vi alle ønsker det beste for både familien og gården fremover. Hva tenker du er den beste løsningen for å begynne å bygge opp et godt familieforhold her igjen? Hvordan skal vi gjøre det fremover slik at det blir til det beste for alle - både sønnen og datteren, dere og oss?". Når hun svarer ville jeg vært nøye med å svelge egne kameler og vist at du respekterer det hun sier. Hun: "Jeg skjønner ikke hva som går av deg, vil du ødelegge familien? Hvordan kan du kaste ut din egen sønn?" Du: "Jeg kan forstå at det er sånn det virker på deg. Dette er jo ikke akkurat den måten det har pleid å blitt gjort på her på gården. Men alt jeg har gjort har jeg gjort i beste mening for barna, både sønn og datter".

Altså, jeg mener jo selvfølgelig at du har rett og hun er sprøyte gal - men, det ER spesielt å bo så nærme, og særlig i et tradisjonelt arbeidsfellesskap som en gård er. Jeg tror nøkkelen til å fikse dette ligger i relasjonen deg-svigermor, og i så fall er det bedre å selv svelge kamelene og bite i seg det du egentlig vil si, enn å komme med krav og klar tale, hvis du skjønner hva jeg mener? Jeg er selv svigerdatter på en tradisjonell gård i full drift, med svigerforeldre i nabohuset. For oss har den eneste mulige veien til et funksjonelt naboforhold og familieforhold ligget i å gi henne en opplevelse av at meningene hennes blir respektert, at vi egentlig ønsker det samme, men at jeg har en annen måte å komme til det målet enn henne ... Aller helst burde hun jo blitt med på familievernkontoret, men det spørs kanskje om hun vil ...?



Anonymous poster hash: 40495...fc2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal han ta over en slik bedrift, må han ikke da ta utdannelse? Landbruk/agronom, naturbruk eller hva det heter, bedriftsøkonomi, kurs om HMS, maskinlære, dyrehold, plantevern eller whatever? Og hvis dere ikke har noen som helst planer om å la ham eller noen overta på mange år, kanskje ti, tjue, tredve, hva er planen hans? Burde han ikke bli ansatt, som en hvilken som helst annen, med de plikter og lønn det medfører. Eller kanskje aller helst et annet sted, for å få erfaring?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo det må utdannelse til. Men det viktigste av alt er at gutten lærer å jobbe.

(her begynte jeg å skrive om hvordan børdrene mine og jeg ble oppdratt, men det så så kvalmt perfekt ut jeg dropper det... Det eneste jeg vil si er at min mor (dvs svigermor til våre koner) med stor glede har sett sine sønner fått en grundig etterutdanning i husstell og matlaging av sine koner)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg vet skammelig lite om industriell gårdsdrift... Føler meg litt naiv og flau som ikke helt klarer å se for meg hva slags produksjon man har på en såpass stor gård som dette later til å være...:sjenert:

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få ett sammendrag av hva som har skjedd etter du dro på hytta? Her har kommet mange mange innlegg siden sist jeg leste i tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg vet skammelig lite om industriell gårdsdrift... Føler meg litt naiv og flau som ikke helt klarer å se for meg hva slags produksjon man har på en såpass stor gård som dette later til å være...:sjenert:

Du trenger ikke å være flau over å ikke vite så mye om det. Og det er helt riktig og kalle det en industriell gårdsdrift selv om jeg ikke helt liker tanken på at det er det vi driver... :(

Men vi har ca 140-150 000 kyllinger pr år, ca 2000 slaktegriser + en del avlsdyr og rundt 90 melkekuer.

Har også rundt 70 kjøttdyr, men ikke her. De er på en annen gård vi leier.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...