Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

TS her:

På søndag hadde vi et forsøk på en kollektiv opprydding.

Grunnen til at jeg hjalp til var både for at det skulle være litt motiverende og for ikke å låse situasjonen enda mer.

19-åringen hjalp ikke til. Han ga F etter eget utsagn og det syns jeg var veldig skuffende.

Mann og datter jobbet som helter og huset ble strøkent :) så nå får vi se hvordan tingene utvikler seg fremover og om den daglige ryddingen vil fungere.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få 19-åringen ut av huset, hvorfor får han bo der når han ikke bidrar!?



Anonymous poster hash: a2794...964
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Så bra at mannen og datteren din stod på :)

Men den sønnen din trenger virkelig en hestekur, altså. Er han ferdig på videregående nå i disse tider? Hva er planen hans framover? Skal han i militæret?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere setter hardt mot hardt!

Hold oss oppdatert dette kan vi lære av :)



Anonymous poster hash: fe4e7...583
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få 19-åringen ut av huset, hvorfor får han bo der når han ikke bidrar!? Anonymous poster hash: a2794...964

Så bra at mannen og datteren din stod på :)

Men den sønnen din trenger virkelig en hestekur, altså. Er han ferdig på videregående nå i disse tider? Hva er planen hans framover? Skal han i militæret?

Håper dere setter hardt mot hardt!Hold oss oppdatert dette kan vi lære av :)Anonymous poster hash: fe4e7...583

Ja det var utrolig at han ikke ville bidra!

Han var ferdig på videregående nå og skal etter planen da visstnok ha et friår for å bestemme seg for veien videre :(. Noe som vi selvsagt har frarådet. Han gikk ikke videre fra sesjon 1, så da skal han vel dessverre ikke ut i millitæret.

Han får nå beskjed om å finne seg et annet sted å bo innen to måneder. Vet ikke hva vi skal gjøre hvis han nekter å flytte men....

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror rett og slett det er på tide at din sønn flytter for seg selv og står på egne bein. Jeg tror rett og slett han trenger litt "tough love", hvor dere slutter å yte service og han opplever at det er ikke noen andre som kommer og ordner ting for ham.

Hvis han bor for seg selv vil han fort oppdage at hvis melk/ost/brød går raskere ut fordi han ikke gidder å rydde inn i kjøleskap eller pakke inn i plast, så dukker ikke noe nytt opp i kjøleskapet av seg selv, det må han betale med egne penger. (Det gir initiativ til å rydde opp etter seg på kjøkkenet.) Og han vil fort skjønne at matrester og oppsamlet rot forsvinner ikke magisk kun fordi man skal ha besøk.

Din sønn er åpenbart vant til å få viljen sin og hvis han noensinne skal få til et velfungerende forhold må han lære seg at det handler ikke bare om hans behov og han må kvitte seg med "meg, meg, meg" holdningen. Så lenge han får lov til å bo hjemme, med full service og null konsekvenser for å oppføre seg som en drittunge (ref de siste 2 -3 ukene), vil han ikke endre seg..

(Han er uansett ca 60 år for sent ute til å ha en reel sjanse for å møte en kvinne med farmor sine holdninger.!)

Ps. Jeg kan legge til at jeg er også en odalsjente og har hjelpet til/jobbet både inne og ute på gården fra jeg var 5-6 år. Det hadde blitt månelyst om jeg hadde oppført meg som din sønn.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Ja det var utrolig at han ikke ville bidra!

Han var ferdig på videregående nå og skal etter planen da visstnok ha et friår for å bestemme seg for veien videre :(. Noe som vi selvsagt har frarådet. Han gikk ikke videre fra sesjon 1, så da skal han vel dessverre ikke ut i millitæret.

Han får nå beskjed om å finne seg et annet sted å bo innen to måneder. Vet ikke hva vi skal gjøre hvis han nekter å flytte men....

Anonymous poster hash: 51855...66a

Hva skal han leve av dette friåret?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal han leve av dette friåret?

Mor og far og farmor?

Ikke mor og far i hvertfall!!! Blir ikke aktuellt!

Og når det gjelder farmor så skal mannen i huset ha en prat med de i kveld ang hvorfor ting har blitt som de har og at vi og de ikke lenger skal fortsette å ødelegge barna på denne måten.

Vi vet jo at de mener det godt. Men det blir jo så veldig galt alt sammen.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han nekter å flytte så ta fra han goder. La han klare seg uten tv og internett så kanskje han skjønner hintet.



Anonymous poster hash: 12bf8...83d
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mor og far i hvertfall!!! Blir ikke aktuellt!

Og når det gjelder farmor så skal mannen i huset ha en prat med de i kveld ang hvorfor ting har blitt som de har og at vi og de ikke lenger skal fortsette å ødelegge barna på denne måten.

Vi vet jo at de mener det godt. Men det blir jo så veldig galt alt sammen. Anonymous poster hash: 51855...66a

Hehe, jeg håper ikke det nei! Mente bare at det er muligens det han ser for seg!
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett det er på tide at din sønn flytter for seg selv og står på egne bein. Jeg tror rett og slett han trenger litt "tough love", hvor dere slutter å yte service og han opplever at det er ikke noen andre som kommer og ordner ting for ham.

Hvis han bor for seg selv vil han fort oppdage at hvis melk/ost/brød går raskere ut fordi han ikke gidder å rydde inn i kjøleskap eller pakke inn i plast, så dukker ikke noe nytt opp i kjøleskapet av seg selv, det må han betale med egne penger. (Det gir initiativ til å rydde opp etter seg på kjøkkenet.) Og han vil fort skjønne at matrester og oppsamlet rot forsvinner ikke magisk kun fordi man skal ha besøk.

Din sønn er åpenbart vant til å få viljen sin og hvis han noensinne skal få til et velfungerende forhold må han lære seg at det handler ikke bare om hans behov og han må kvitte seg med "meg, meg, meg" holdningen. Så lenge han får lov til å bo hjemme, med full service og null konsekvenser for å oppføre seg som en drittunge (ref de siste 2 -3 ukene), vil han ikke endre seg..

(Han er uansett ca 60 år for sent ute til å ha en reel sjanse for å møte en kvinne med farmor sine holdninger.!)

Ps. Jeg kan legge til at jeg er også en odalsjente og har hjelpet til/jobbet både inne og ute på gården fra jeg var 5-6 år. Det hadde blitt månelyst om jeg hadde oppført meg som din sønn.

Ja det tror jeg også!

Nå må han lære på den harde måten.

Begge barna, men spesielt sønnen vår, er ekstremt bortskjemte. Første barnebarn på begge sider, odelsgutten på gården. Hjelpes jeg blir nesten kvalm når jeg tenker 19-20 år tilbake i tid :ler:

Men nå har vi satt foten ned og jeg håper han lærer av dette.

Jeg syns jo selv at det er en selvfølge at barna hjelper til både ute og inne. Datteren har faktisk vært veldig flink til å hjelpe til med gårdsarbeidet i alle år. Men sønnen derimot...

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg håper ikke det nei! Mente bare at det er muligens det han ser for seg!

Er ganske sikker på at det var sånn han så for seg livet ja... Men den gang ei :ler:...

Akkurat nå sitter jeg på kontoret og ser ut av vinduet. Der kjører datteren rundt på jordet med en doning av en traktor og presser høy i rundballer, mens sønnen i huset ikke har stått opp ennå... :ler:

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at det var sånn han så for seg livet ja... Men den gang ei :ler:...

Akkurat nå sitter jeg på kontoret og ser ut av vinduet. Der kjører datteren rundt på jordet med en doning av en traktor og presser høy i rundballer, mens sønnen i huset ikke har stått opp ennå... :ler:

Anonymous poster hash: 51855...66a

Jeg tror jeg ville gitt beskjed om at jeg anser at datteren er den som skal overta gården. Så får han finne på noe annet.

Å være bonde er ikke noe latmannsliv.

For det første tror jeg at odelsretten er avviklet før noen skal overta noe som helst.

For det andre, om den ikke er det, så er det liten sjanse for at han har penger til å kjøpe gården av søsteren sin hvis dere lar henne få den rimelig. (Han må jo betale full pris ved innløsning).

Dere gjør begge ungene en bjørnetjeneste om det liksom er en forståelse for at han automatisk skal ha alt.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

På søndag hadde vi et forsøk på en kollektiv opprydding.

Grunnen til at jeg hjalp til var både for at det skulle være litt motiverende og for ikke å låse situasjonen enda mer.

19-åringen hjalp ikke til. Han ga F etter eget utsagn og det syns jeg var veldig skuffende.

Mann og datter jobbet som helter og huset ble strøkent :) så nå får vi se hvordan tingene utvikler seg fremover og om den daglige ryddingen vil fungere.

Anonymous poster hash: 51855...66a

Godt å høre at dere nå er på rett vei. Skjønner godt at du er skuffet over 19-åringen. Har nok blitt til en maktkamp fra hans side. Lykke til fremover

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ganske sikker på at det var sånn han så for seg livet ja... Men den gang ei :ler:...

Akkurat nå sitter jeg på kontoret og ser ut av vinduet. Der kjører datteren rundt på jordet med en doning av en traktor og presser høy i rundballer, mens sønnen i huset ikke har stått opp ennå... :ler:Anonymous poster hash: 51855...66a

Og det er gutten som skal overta?! Jeg trodde kanskje han jobbet mer ute og mente derfor han skulle få full service inne! :-o Sier som de andre, det høres ut som datteren er selvskreven arving!!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville gitt beskjed om at jeg anser at datteren er den som skal overta gården. Så får han finne på noe annet.

Å være bonde er ikke noe latmannsliv.

For det første tror jeg at odelsretten er avviklet før noen skal overta noe som helst.

For det andre, om den ikke er det, så er det liten sjanse for at han har penger til å kjøpe gården av søsteren sin hvis dere lar henne få den rimelig. (Han må jo betale full pris ved innløsning).

Dere gjør begge ungene en bjørnetjeneste om det liksom er en forståelse for at han automatisk skal ha alt.

Enig i dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen kommer vel at odelsloven endrer seg; det barnet som bidrar flest timer og dager totalt vinner loddet på odelsrett! De andre betales ut etter innsats og alle arver likt fra foreldrene. (Drøm)

Ser mange plasser at de yngre bidrar langt mer enn odelsbarn, de bare hviler på odelen fester og turer mens de venter på den dagen de skal overta,



Anonymous poster hash: fe4e7...583
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal sønnen klare å drive gården om han en gang arver den? Om man ikke jobber/bidrar på gården lærer man heller ikke noe om gårdsdrift ville jeg tro..?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...