Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den svigermora di må lære seg å passe sine egne saker. Hun er jo destruktiv for dine forsøk på å oppdra!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kast absolutt alt etter dem i store søppelsekker og setr bort. Og da mener jeg ALT. Sko, headset, agurkskiver, paprikafrø, minibankkort,klær, hårstrikk, bøker, skitne fat og gglass og kniver. Absolutt ALT. Rett oppi samme pose med det. Vask kun opp etter deg selv og oppbevar 1 sett bestikk, et fat og ett glass på soverommer. En ostehøvel og skje osv. om du trenger det. Rydd opp etter deg selv, og så år resten i søppelsekkene. Men du må være konsekvent med absolutt alt du finner. Kjøp inn tannkrem til deg selv, for den felles tuben og korken kommer fort til å gå i en søppelsekk.

Anonymous poster hash: 38eeb...f96

Jaja hvis du vil ha en oppskrift for å bli tvangsinnlagt på psykriatrisk så...

Anonymous poster hash: b7622...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den svigermoren skulle vært filleristet i lag med teppene, altså!:kjefte:

Og hvordan har denne sønnen din tenkt å tjene penger til å kjøpe gården når den tid kommer? Tror han at han arver den helt gratis?

Hvordan funker odelsrett, er dette noe dere reellt sett kan true med å frata ham, siden en med hans husholdningsevner og ansvarsfølelse garantert kommer til å ødelegge både bygningsmasse og firmastruktur på et par måneder?

Hadde nesten fristet å lage en "datingprofil" på han, med hans egne sitater og holdninger, og sett hvor mange treff han fikk fra annet enn postordrebruder!:ler:

Når skal han i militæret?

Endret av kaprifolen
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TS har funnet den beste metoden. Evt familivernkontor om det ikke skulle ordne seg. Det er ingen straff, alt hun har gjort er trekke seg tilbake og vist de hvordan svinesti de ville levd i resten av livet om det ikke var for henne, som de behandler som en slave i hjemmet!

Anonymous poster hash: c3de3...7f2

Jeg er enig, så jeg stusset litt på hvorfor du siterer meg med et slikt svar. Svaret jeg skrev var ikke til TS.

Det jeg skrev var myntet til en som fremstår som om han eller hun vet om bedre metoder enn det TS nå gjør, og siden den personen tydeligvis sitter på en fasit men ikke har delt den ennå, så mente jeg at den personen fint kunne selv ta den praten med TS sin familie, ettersom kommunikasjon ene og alene virket å være løsningen til denne AB.

Anonymous poster hash: 4226e...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde begynne å betale for seg, men det betyr ikke at man skal kjefte og smelle (eller trasse, slik TS gjør nå). Det går an å kommunisere på andre måter. Barnas atferd er et resultat av en fraværende oppdragelse (med positive metoder). Og faren høres ut som et tredje barn. Det er resultatet av over 20 års dårlig kommunikasjon. Da kan det være nesten umulig å snu skuta.

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

Jeg tror ikke man kommer i mål med de metodene TS bruker nå, som baserer seg på straff og trassing. Ganske barnslig egentlig. Jeg tror man hadde kommet mye lengre ved å kommunisere bedre og gjort noe hyggelig når alle har gjort sin del av husarbeidet. Men de som ikke bidrar, får heller ingen belønning. Dette burde selvsagt blitt iverksatt på et tidligere tidspunkt. Nå blir det nok vanskelig å endre noe, særlig når hun ikke engang har med seg mannen sin på laget - hun er alene "mot" alle - i stedet for å få dem med på laget.

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

Man trenger forøvrig ikke lederkurs for å skjønne at det er særdeles lite effektivt å stenge seg inne på en hytte for å få folk til å gjøre som man ønsker :)

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

Jeg har absolutt ikke sympati for slaskene. Men jeg tror ikke det å isolere seg på en hytte eller være sur og grinete vil hjelpe på situasjonen. Da kan TS like gjerne akille seg og flytte. Akternativet er å kommunisere bedre sammen. Hun må i det minste få noen med på laget sitt, for nå spiller hun alene, og det kan bli litt tregt i lengden. Jeg tror ikke situasjonen vil bedre seg kun med sanksjoner.

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

Disse innleggene over her, har jeg svart med innlegget under her. Som en mulig oppklaring på forrige post jeg skrev rett over her. Kanskje jeg misforsto siteringen jeg selv fikk.

Så gå å ta den praten med de selv da, eller kom med konkrete setninger som skal snu disse familiemedlemmene.

Anonymous poster hash: 4226e...c82

Anonymous poster hash: 4226e...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jer er helt åpen om alt jeg :). Inkludert denne tråden. Så de ble informert om at jeg var i kontakt med familievernkontoret og at jeg har bestilt en felles time for oss der. Det var på det tidspunkt ingen av de som "syns vi har noe der og gjøre" men pga veldig lang ventetid så har jeg beholdt timen.

Jeg tror faktisk at datteren min har lest igjennom denne tråden og at det er en medvirkende årsak til holdningsendringene hennes :).

Vi har hatt flere familieråd opp igjennom årene. Både om dette med rydding og også ang andre ting. Men alle ender dessverre med at sønnen i huset stormer ut etter ca 30 sekunder og lager helvete de neste dagene.

Nå sist om at det kanskje er på tide at han får faste arbeidsoppgaver på gården og lønn, forsikring og sosiale rettigheter på lik linje med de andre som jobber hos oss. Spesielt nå som ferien står for døren og han ikke har en annen sommerjobb. Da ble det et voldsomt oppstyr, med mye drittslenging fra hans side og han ga klar beskjed om at "alt dette blir mitt engang" og at han f... ikke kom til å slave for oss.

Han fikk da beskjed om at da kom det til å bli slutt på kontantstrømmen også... Men hva hjelper det når besteforeldrene da overfører 15 000,- til hver av barna så de har litt å klare seg på i ferien, siden jeg er så hard og urimelig ;).

Anonymous poster hash: 51855...66a

:sjokkert::sjokkert::sjokkert::sjokkert::sjokkert::sjokkert::sjokkert::sjokkert::sjokkert::sjokkert::sjokkert::sjokkert:

Anonymous poster hash: 4226e...c82

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh herregud! Svigers ødelegger jo alt jo! De kan ikke bare drive å overføre penger på den måten når du prøver å sette ned foten her!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse innleggene over her, har jeg svart med innlegget under her. Som en mulig oppklaring på forrige post jeg skrev rett over her. Kanskje jeg misforsto siteringen jeg selv fikk. Anonymous poster hash: 4226e...c82

Ja, det var en skikkelig god idé: Jeg tar praten med TS sin familie, og så kan TS fortsette å isolere seg på hytta til praten er overstått. Poenget er at TS må forholde seg til situasjonen på en annerledes måte enn tidligere, ikke at jeg som AB skal inn og løse situasjinen. Hun har kjeftet og smelt i over 20 år, ut fra hva hun selv har skrevet. Nå har hun fortsatt med det samme, bare på en annen måte.

Jeg tror prognosen er relativt dårlig. Må jeg ha presset ut et par barn for å mene det, Coolaid? Eller holder det med utdanning og ledererfaring?

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg tror prognosen er relativt dårlig. Må jeg ha presset ut et par barn for å mene det, Coolaid? Eller holder det med utdanning og ledererfaring?

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

Stor forskjell å være leder og sjef på jobb, kontra hjemme 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en skikkelig god idé: Jeg tar praten med TS sin familie, og så kan TS fortsette å isolere seg på hytta til praten er overstått. Poenget er at TS må forholde seg til situasjonen på en annerledes måte enn tidligere, ikke at jeg som AB skal inn og løse situasjinen. Hun har kjeftet og smelt i over 20 år, ut fra hva hun selv har skrevet. Nå har hun fortsatt med det samme, bare på en annen måte.

Jeg tror prognosen er relativt dårlig. Må jeg ha presset ut et par barn for å mene det, Coolaid? Eller holder det med utdanning og ledererfaring?

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

Hva slags lederutdanning er det du har da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en skikkelig god idé: Jeg tar praten med TS sin familie, og så kan TS fortsette å isolere seg på hytta til praten er overstått. Poenget er at TS må forholde seg til situasjonen på en annerledes måte enn tidligere, ikke at jeg som AB skal inn og løse situasjinen. Hun har kjeftet og smelt i over 20 år, ut fra hva hun selv har skrevet. Nå har hun fortsatt med det samme, bare på en annen måte.

Jeg tror prognosen er relativt dårlig. Må jeg ha presset ut et par barn for å mene det, Coolaid? Eller holder det med utdanning og ledererfaring?

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

Hun skriver jo også at både oppmuntring, familieråd og samtaler med mannen er prøvd. Men når mannen er oppdratt til at det er mammas/konas jobb å holde det ryddig i heimen, og svigermor tviholder på denne oppdragelsen som eneste fasit, mer eller mindre ... Har du forslag til konkrete gulrøtter som er mer forlokkende enn farmors 15 000 kr "å klare seg på i ferien"?

Nå skal det sies at jeg måtte ha både gulrot og pisk om hverandre av kjæresten(!) for å lære. :P (JA, så lite moden var jeg, som ikke klarte å få inn rutiner på egenhånd, fy skam!) Min mor hadde også prøvd det meste, helt fra tidlig alder. Det var ikke alle rutiner som falt like naturlig inn. Det hjalp heller ikke at pappa var den som hadde flest av sine ting i stua, samtidig som at han terpet på at vi barna måtte rydde etter oss ... Så jeg vet av erfaring at noen trenger sterkere virkemidler enn andre.

Anonymous poster hash: a0d7a...adb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men vet såpass at det ikke bare å bruke samme virkemidler på familie/barn som man benytter på voksne mennesker i arbeidslivet.

For å være helt ærlig, så fremstår du ganske naiv og uerfaren når du tror at alt løser seg ved å bare prate med barna, at ved å fortelle hvordan det er for ts å være alene om husarbeidet vil gjøre at de forstår situasjonen og skjerper seg deretter. Tror du ikke at de vet godt hvor kjipt det må være å slave? De syns jo ikke det er gøy selv å slave rundt, men det er altfor behagelig å la noen andre gjøre det. Den eneste måten de kan lære er å bli satt i den situasjonen selv.

Og i dette tilfellet har jo ts snakket med dem og forklart situasjonen. Hun har fortalt dem at de er en husholdning der det er rettferdig at alle bidrar og at det ikke er riktig at hun skal rydde opp etter alle. Når de nekter å ta ansvar, hva skal da ts gjøre? Snakke med dem igjen? Du kan snakke så mye du vil, men det skjer ingenting uten handling! Og jeg forstår ikke at du mener at ts er barnslig? Hun bare lar være å rydde opp etter alle andre. Med andre ord så gjør hun akkurat det samme som de andre, med unntak av at HUN faktisk rydder etter SEG selv. Hvorfor er det greit at de andre ikke tar noe som helst ansvar, mens når ts heller ikke orker å ta ansvar lengre, så er det HUN som er den slemme i denne historien?

Ja, det var en skikkelig god idé: Jeg tar praten med TS sin familie, og så kan TS fortsette å isolere seg på hytta til praten er overstått. Poenget er at TS må forholde seg til situasjonen på en annerledes måte enn tidligere, ikke at jeg som AB skal inn og løse situasjinen. Hun har kjeftet og smelt i over 20 år, ut fra hva hun selv har skrevet. Nå har hun fortsatt med det samme, bare på en annen måte.

Jeg tror prognosen er relativt dårlig. Må jeg ha presset ut et par barn for å mene det, Coolaid? Eller holder det med utdanning og ledererfaring?

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

Anonymous poster hash: 7b159...66f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, dere. Hva i alle dager har hennes lederutdanning med saken å gjøre? Og belønning?! Det er snakk om tre relativt voksne mennesker her, det er fader meg ingen grunn til å friste med en gulrot når det kommer til å plukke opp egne agurkskiver!!

Ufattelig at dere krever belønning for slike selvsagte ting; hvor går dette i lengden, om man ikke kan plukke opp egne agurkskiver uten belønning?!



Anonymous poster hash: a2794...964
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan funker odelsrett, er dette noe dere reellt sett kan true med å frata ham, siden en med hans husholdningsevner og ansvarsfølelse garantert kommer til å ødelegge både bygningsmasse og firmastruktur på et par måneder?

Odelsretten er rett og slett en rett barna har til å kjøpe tilbake gården om TS og mannen velger å selge den til noen andre. Sønnen kan overhodet ikke kreve å få kjøpe gården. TS og mannen kan sitte på den livet ut om de ønsker. Dette med odelsrett er altså ikke spesielt relevant i denne sammenhengen. Jeg har en misstanke om at sønnen til TS innbiller seg at han automatisk skal få overta gården når det passer ham og til en hyggelig pris. Tror foreldrene (da kanskje særlig faren) snarest bør gi ham en realitetsorientering for å få ham ned på bakken.

Anonymous poster hash: 442a0...5a8

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder odelsrett, kan de da velge å heller selge til datteren om hun ser ut til å ta bedre vare på gården?



Anonymous poster hash: 60484...1af
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder odelsrett, kan de da velge å heller selge til datteren om hun ser ut til å ta bedre vare på gården?

Anonymous poster hash: 60484...1af

Sønnen er eldst, så da kan han "rykke inn" med odelsretten og tvinge datteren til å selge til han. Det må han gjøre innen ett år.

Dusteregel, spør du meg. Den er også trolig i fred med å forsvinne.. (?)

Anonymous poster hash: 442a0...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ærlig talt, dere. Hva i alle dager har hennes lederutdanning med saken å gjøre? Og belønning?! Det er snakk om tre relativt voksne mennesker her, det er fader meg ingen grunn til å friste med en gulrot når det kommer til å plukke opp egne agurkskiver!! Ufattelig at dere krever belønning for slike selvsagte ting; hvor går dette i lengden, om man ikke kan plukke opp egne agurkskiver uten belønning?! Anonymous poster hash: a2794...964

Så du mener at det å isolere seg på en hytte og praktisere en form for silent treatment er veien å gå? Er ikke det barnslig? I tillegg til å kjefte (óg gjøre husarbeidet) i 20 år? Om man skal kjefte, får man i det minste følge opp ordene med handling (nekte å gjøre drittjobben). Kommunikasjon er selvsagt viktig, for om TS ikke får med seg noen på laget, er det vanskelig å endre noe.

Når det er snakk om belønning fremfor straff, er poenget at man må få til å gjøre husarbeidet til noe positivt (for eks gjøre noe hyggelig etterpå), for hvis alt barna forbinder med husarbeid er kjefting og mas, så kommer de til å få det opp i halsen resten av livet.

Det har nok dessuten gått så langt at familievernkontoret kanskje er siste utvei. Der kan familien få konkrete råd.

Stor forskjell å være leder og sjef på jobb, kontra hjemme

Nettopp! TS skriver jo at hun har ledererfaring fra jobb, men det har tydeligvis ikke latt seg overføre til hjemmebane.

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jer er helt åpen om alt jeg :). Inkludert denne tråden. Så de ble informert om at jeg var i kontakt med familievernkontoret og at jeg har bestilt en felles time for oss der. Det var på det tidspunkt ingen av de som "syns vi har noe der og gjøre" men pga veldig lang ventetid så har jeg beholdt timen.

Jeg tror faktisk at datteren min har lest igjennom denne tråden og at det er en medvirkende årsak til holdningsendringene hennes :).

Vi har hatt flere familieråd opp igjennom årene. Både om dette med rydding og også ang andre ting. Men alle ender dessverre med at sønnen i huset stormer ut etter ca 30 sekunder og lager helvete de neste dagene.

Nå sist om at det kanskje er på tide at han får faste arbeidsoppgaver på gården og lønn, forsikring og sosiale rettigheter på lik linje med de andre som jobber hos oss. Spesielt nå som ferien står for døren og han ikke har en annen sommerjobb. Da ble det et voldsomt oppstyr, med mye drittslenging fra hans side og han ga klar beskjed om at "alt dette blir mitt engang" og at han f... ikke kom til å slave for oss.

Han fikk da beskjed om at da kom det til å bli slutt på kontantstrømmen også... Men hva hjelper det når besteforeldrene da overfører 15 000,- til hver av barna så de har litt å klare seg på i ferien, siden jeg er så hard og urimelig ;).

Anonymous poster hash: 51855...66a

Wow......

Jeg hadde tenkt å foreslå at du fortalte om denne tråden, men tenkte de kunne føle seg litt utlevert(selv om den jo er anonym og ingen vet hvem dere er). De får jo rimelig mye tyn her, og det er faktisk velfortjent.

Men hva synes datteren din om kjønnsrollene i hjemmet deres?

Og hva tenker du selv om din rolle i dette som har gått med på det i alle år?

Jeg sier ikke det for å legge alt ansvar på deg - men jeg bare sier at her er det jo en etablert familie- og kjønnsrollekultur som har vært hos dere i alle år.

Her i huset hadde det vært fullstendig uaktuelt fra sekund 1, jeg hadde aldri funnet meg i noe sånt - spesielt ikke når dere har gårdsbruk som jo er ufattelig mye arbeid bare det alene.....!

Uansett; jeg tenker dette handler om langt mer enn bare rot.

Det handler om en ektemann som iallefall etter min mening ikke oppfører seg som hverken kjæreste eller forelder, og barn som oppfører seg ufattelig respektløst og regelrett grisete.

Så har du datteren din som ved ettertanke har endret seg litt foreløpig - men det sier kanskje noe om kjønnsrollene i deres hjem og?

Datteren endrer seg først - mens mann og sønn tar det fortsatt som en selvfølge at mor skal være slave.

Hva har de tenkt? Han sønnen din TRENGER en time eller fem på det familievernskontoret - han kommer aldri i verden til å få en eneste jente i verden som gidder bo med ham. Ikke kamerater i bofellesskap heller for den saks skyld.

Og mannen din.........et kapittel for seg selv. At han ikke er sinnsykt flau.

Her går de fleste andre menn i fulltidsjobber, med full innsats på hjemmebane og alt - og i tillegg evner de jo rydde som normale mennesker og ikke anta at kvinnen i hjemmet skal være hushjelp.

Besteforeldrene må vi jo bare gi opp - noe så ufattelig respektløst. Men jaja. Jeg hadde latt de bruke de pengene til hva de ville, og så hadde jeg holdt på den timen uansett hva resultatet blir.

Jeg hadde personlig ønsket mer enn bare ryddig hjem - jeg hadde ønsket en familie hvor man faktisk respekterer hverandre, og kan reflektere litt over hvorfor man lot det gå så langt.

Anonymous poster hash: d3627...abf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, dere. Hva i alle dager har hennes lederutdanning med saken å gjøre? Og belønning?! Det er snakk om tre relativt voksne mennesker her, det er fader meg ingen grunn til å friste med en gulrot når det kommer til å plukke opp egne agurkskiver!!

Ufattelig at dere krever belønning for slike selvsagte ting; hvor går dette i lengden, om man ikke kan plukke opp egne agurkskiver uten belønning?! Anonymous poster hash: a2794...964

Nå har TS kjeftet i 20 år, så det er jo tydelig at det ikke har fungert. Da kan det være greit å endre strategi. Snu det til noe positivt. Det burde selvsagt vært gjort for lenge siden. Det ser ærlig talt litt dårlig ut nå. Når man må kontakte Bufetat fordi man ikke har klart å oppdra barna sine - og barna er voksne - ser det dårlig ut. Og faren til barna virker helt fraværende. Han må komme på banen, og da må TS starte med å snakke med fyren. Begge foreldrene har et ansvar for at det har gått så langt.

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har TS kjeftet i 20 år, så det er jo tydelig at det ikke har fungert. Da kan det være greit å endre strategi. Snu det til noe positivt. Det burde selvsagt vært gjort for lenge siden. Det ser ærlig talt litt dårlig ut nå. Når man må kontakte Bufetat fordi man ikke har klart å oppdra barna sine - og barna er voksne - ser det dårlig ut. Og faren til barna virker helt fraværende. Han må komme på banen, og da må TS starte med å snakke med fyren. Begge foreldrene har et ansvar for at det har gått så langt.

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

Hun har da ikke bare kjeftet i 20 år. Hun har snakket og hatt familieråd og skakket mye med mannen. Hun har prøvd og prøvd i årevis.

Personlig hadde jeg flyttet fra denne mannen her før vi kom så langt som til å få barn, og det sier noe.

Anonymous poster hash: 442a0...5a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...