Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hurra!😀

Men skal være så smålig og si at du burde slippe den kollektive opprydningen. 😉

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at mannen din har tatt en annen vending, bedre sent enn aldri.

For min del hadde disse besteforeldrene vært en naturlig "post" på programmet.

Forklare at det er flott at de ønsker være generøse med barna, men at dere ikke kan godta pengeoverføringer uten deres godkjenning.

De overkjører dere(eller; deg da) og det på fullstendig urimelig grunnlag. De kan rett og slett ikke legge seg opp i normal oppdragelse på denne måten.

Og den samtalen, den synes jeg mannen din må ta da det jo er hans foreldre :)

Det trenger ikke være en sur samtale, men han må sette noen greie grenser og orientere om at dere har bestemt dere sammen for mer rettferdig og "normal" oppdragelse og at dette med pengeoverføringer ble feil timing og feil signal. Det skaper mer splid og motstand(mot deg på det tidspunktet, det var vel intensjonen også) enn en hyggelig gest fra deres side.

Jeg tipper dere får det mer hyggelig hjemme fremover, og, barna deres blir hyggelig for andre å bo med også nå som de snart skal(bør) flytte hjemmefra. :)

Anonymous poster hash: d3627...abf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at mannen din har tatt en annen vending, bedre sent enn aldri.

For min del hadde disse besteforeldrene vært en naturlig "post" på programmet.

Forklare at det er flott at de ønsker være generøse med barna, men at dere ikke kan godta pengeoverføringer uten deres godkjenning.

De overkjører dere(eller; deg da) og det på fullstendig urimelig grunnlag. De kan rett og slett ikke legge seg opp i normal oppdragelse på denne måten.

Og den samtalen, den synes jeg mannen din må ta da det jo er hans foreldre :)

Det trenger ikke være en sur samtale, men han må sette noen greie grenser og orientere om at dere har bestemt dere sammen for mer rettferdig og "normal" oppdragelse og at dette med pengeoverføringer ble feil timing og feil signal. Det skaper mer splid og motstand(mot deg på det tidspunktet, det var vel intensjonen også) enn en hyggelig gest fra deres side.

Jeg tipper dere får det mer hyggelig hjemme fremover, og, barna deres blir hyggelig for andre å bo med også nå som de snart skal(bør) flytte hjemmefra. :)

Anonymous poster hash: d3627...abf

1000 pluss. Det at svigermor motarbeider deg og blander seg inn så til de grader er grove overtramp. Mannen din, som er hennes sønn, må virkelig ta en alvorlig prat med henne og fortelle at det å overkjøre og undergrave deg ovenfor ektemann og barn ikke er noe alternativ. Det vil gjøre vondt verre. Det er tross alt hennes svært utdaterte og gammeldagse kvinnesyn som er skyld i disse konfliktene i utgangspunktet. Hadde det ikke vært for at hun bor 20 meter unna så hadde dere antakeligvis fungert som en gjennomsnittlig, moderne, norsk familie. Mannen din må sette foten ned ovenfor sine nærgående foreldre og stanse pengeoverføringer, svartmaling og undergraving av deg som forelder, også for å forhindre ytterligere hjernevask av 19-åringen.

Det er for øvrig noe som heter å bry seg om og ikke med, noe din svigermor hadde hatt godt av å reflektere over.

Endret av Ultiva
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Lykke til i dag!

Husk å ikke ta lederrollen, men hold heller en tilbakelent profil. Det er egentlig ikke din jobb å rydde opp noe av kaoset de har skapt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreslår at sønnen din flytter inn til farmor, så kan hun få kose seg med å rydde opp etter han. win win!

Anonymous poster hash: 7b159...66f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har kontroll på teorien din, dessverre tror jeg du ikke har helt kontroll på praksisen. Husker godt min søster og svigerinne beklaget seg til meg fordi de syntes jeg kjeftet for meget til mine barn....., men det var før de fikk egne. I ettertid har de beklaget sine uttalelser.

TS har min fullstendige støtte og sympati. Hun gjør nå det eneste rette og jeg er overbevist på at de som kritiserer henne her i tråden er teoretikere, med særdeles lite "praksis!"

Så kjære bondekone, stå på og ikke gi opp nå. :troest:

Det er i så fall flere enn meg som støtter en annen og mer konstruktiv tilnærming enn å flytte til hytta og trasse. Det er noen nyttige refleksjoner fra Antlers på forrige side i denne tråden.

Om du tror man blir klok av å presse ut et par unger, trenger du å gå tilbake til skolebenken. Du har ikke tilfeldigvis "gått livets harde skole"? Selv om du og din svigerinne kjeftet på ungene, betyr det ikke at det har noen relevans i denne saken. Det viser jo bare at dere ikke hadde bedre opplæringsmetoder enn å kjefte (som er særdeles lite effektiv). Bare mange nok gjør en feil, så blir det liksom riktig? Det bare viser at du som så mange andre, får barn uten å egentlig reflektere over hvordan man skal oppdra dem og motivere dem. Men det er mange av dem inne på KG.

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de færreste trengte 20 sider for å forstå problemstillingen....

Det er noen her inne som visstnok mener det. Man bør helst ha pugget alle postene utenat. For min del forventer jeg at en trådstarter er i stand til å presentere problemstillingen i HI.

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i så fall flere enn meg som støtter en annen og mer konstruktiv tilnærming enn å flytte til hytta og trasse. Det er noen nyttige refleksjoner fra Antlers på forrige side i denne tråden.

Om du tror man blir klok av å presse ut et par unger, trenger du å gå tilbake til skolebenken. Du har ikke tilfeldigvis "gått livets harde skole"? Selv om du og din svigerinne kjeftet på ungene, betyr det ikke at det har noen relevans i denne saken. Det viser jo bare at dere ikke hadde bedre opplæringsmetoder enn å kjefte (som er særdeles lite effektiv). Bare mange nok gjør en feil, så blir det liksom riktig? Det bare viser at du som så mange andre, får barn uten å egentlig reflektere over hvordan man skal oppdra dem og motivere dem. Men det er mange av dem inne på KG.

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

Men du tolker jo ting ut av ditt eget hode, derfor blir det vanskelig.

TS skriver selv at hun har flyttet til hytta, fordi ingenting skjedde da hun var på hyttetur. Men hun skriver også, hvis du gidder å lese, at hun er hjemme hver eneste dag fordi det også er hennes arbeidssted i tillegg til hjem. Det er altså ingen "silent treatment" eller trassing på gang, men hun orker altså ikke å bo på et sted der ingen andre enn hun ser behovet for å rydde. Og ser de behovet for å rydde, så kommer de jammen meg til henne for å kreve at hun skal rydde deres rot også. Jeg skjønner godt at hun flyttet ut, og faktisk synes jeg det er langt mer konstruktivt enn å drive en stillingskrig i hjemmet.

Anonymous poster hash: 84e11...e1a

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen her inne som visstnok mener det. Man bør helst ha pugget alle postene utenat. For min del forventer jeg at en trådstarter er i stand til å presentere problemstillingen i HI.

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

Det kan ikke tenkes at det har skjedd en utvikling i en tråd om en pågående situasjon siden HI ble skrevet? TS hadde jo ikke flyttet til hytta da tråden startet. Hun var på hyttetur med en venninne noen dager, kom tilbake og så at ingenting hadde skjedd (selv etter at hennes voksne sønn kommenterte at det var rotete og krevde at moren skulle rydde) og valgte derfor å flytte ut igjen i stedet for å enten a: bo i kaos, eller b: fortsette å rydde.

Anonymous poster hash: 84e11...e1a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen her inne som visstnok mener det. Man bør helst ha pugget alle postene utenat. For min del forventer jeg at en trådstarter er i stand til å presentere problemstillingen i HI. Anonymous poster hash: b79c5...2c9

Jeg synes hun forklarer godt i sitt første innlegg hvor skoen kniper. Noe hun også har presisert senere i tråden, dette handler altså ikke om husvask, men å generelt rydde ting på plass etter seg selv - akkurat som hun sier i hovedinnlegget. Jeg begynner å lure på om du er den 19-årige sønnen hennes, siden du har så vondt for å forstå hvorfor TS har sluttet å finne seg i å bli behandlet som en dørmatte av sin voksne sønn?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men støtter ts. Jeg ville kalt sammen til et familiemøte med mann og barn og forklart barna at hun egentlig ikke har blitt streng bare for å være streng, men at ingen kan forvente at hun skal være ryddehjelp. Ville også forklart at den dagen de flytter ut og kanskje får seg samboere etterhvert, er det svært få (om ingen) damer som er villige til å overta hennes rolle med rydding. De bør også lære seg hvordan vaskemaskinen fungerer, og lære hvordan man vasker vinduer og gulv selv om dere har vaskehjelp. Å lære matlaging bør også være noe de har litt kjennskap til, og egentlig bør alle i en familie bidra til å lage middag.

Jeg har ikke fått med meg hvor svigermor kommer inn i bildet, annet enn at hun gir de penger og bor rett i nærheten. Har ts og mannen kuttet ut lommepenger? Det er mannen som må ta en prat med sin mor. Men så lenge penger ikke bør være en belønning- eller motivasjonsfaktor er jeg usikker på hva som er problemet her.

Hvis alle rydder 15 minutter daglig, og har ansvar for bad, kjøkkenbenk, holde det ryddig i stua, og klesvask på tur kan det kanskje hjelpe? Gutterommene ville jeg latt de ta ansvar for selv og jeg ville sagt til vaskehjelpen at hun ikke trenger vaske der hvis de ikke har ryddet før hun kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg og brødrene mine bodde hjemme, var jeg den eneste som ryddet opp etter meg. Spilte ingen rolle hvor mange ganger de fikk beskjed om det, hjalp ikke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

TS her:

Jeg er veldig glad for at tråden min skaper engasjement og for alle mer (eller mindre ;) ) gode råd!

Jeg har stor nytte av å lese andres synspunkter og se at ikke det bare er jeg som mener at det er naturlig å rydde etter seg :)

Ser også at mange tror saken dreier seg om arbeidsfordelingen i hjemmet og det er jo egentlig ikke tilfelle. Selve husarbeidet er ikke et tema. Det har vi hjelp til og gjør ikke det selv, med unntak av støvsuging en sjelden gang. Men det er ikke noe som skaper problemer ;).

Hvis det er noen som ikke har fått det med seg eller som ikke helt husker hva tråden opprinnelig handler om så er det altså det med å rydde etter seg selv, i hovedsak. Rydde bort brød og pålegg hvis man har smørt seg en brødskive, sette inn melken etter seg, legge skitneklær i skittentøydunken, har man spist en kronesis så skal papiret i søplekassen og tilsvarende. Forventer også at det blir bidratt ved felles måltider.

Dette er enkle oppgaver som for de fleste er en selvfølge.

Jeg ser selv og har også understreket tidligere at dette burde vært tatt tak i for mange år siden og når noen stadig sier at jeg har kjeftet og smelt i 20 år fordi jeg skrev det tidlig i tråden, så var det selvfølgelig ment som litt humor og ironi fra min side :).

Jeg har selvfølgelig mast og kjeftet som alle foreldre gjør, men ikke som noen fremstiller det :). Har nok heller vært mer godmodig kjefting og masing.

Når man bor sånn som vi gjør, både med tanke på kjønnsroller og gammeldagse meninger om arbeidsfordeling og oppgaver, samt med svigerforeldre kloss innpå, så er det ikke så lett som noen later til å tro. Det er helt andre utfordringer enn om man flytter hjemmefra, skaffercseg utdanning, jobb, partner, barn, v70 og golden retriever :).

Det er gamle fastgrodde forhistoriske regler som gjelder og disse er ikke lett å snu på :)

Jeg mener fortsatt, til tross for ganske mange innlegg som mener det stikk motsatte, at jeg ikke skal belønne tre voksne mennesker for å rydde etter seg og den slags kommer ikke til å bli innført her noen sinne!

Hvis ikke de kan kaste ispapiret eller sette inn gulosten uten å bli belønnet for dette så blir det jo nesten humoristisk og rett og slett tåpelig. Setter stor pris på at en AB er veldig engasjert og kommer med mange gide råd vedr dette. Og jeg er i utgangspunktet enig i belønningsprinsippet, men ikke i den saken her.

I går hadde jeg en veldig koselig kveld sammen med mannen min. Grilling på brygga i solnedgang og en lang og hyggelig prat. Jeg lot han lese igjennom denne tråden og han fikk åpnet øynene på en annen måte enn jeg har klart å få ham til å gjøre tidligere. Takk til dere for å ha bidratt til dette :).

Vi er enige om at holdningsendring må til og at det må strammes betraktelig inn på godene til barna dersom de ikke forandrer seg.

Vi skal på søndag ha en kollektiv opprydding og hvis 19 åringen velger ikke å hjelpe til med dette og begynne med å rydde etter seg, så får han to måneder på seg til å flytte.

Veldig fint å vite at jeg ikke lenger er alene om kampen! :)

Så nå får vi se hvordan det blir fremover. Om det er bare tomme ord eller om det blir forandring...

Anonymous poster hash: 51855...66a

TS. Støtter deg fortsatt 100%. Er bare litt skeptisk til at du skal være med å rydde opp dette. Da kommer liksom mor inn og redder hele bøtteballetten, enn at de som har griset til faktisk må rydde etter seg selv for første gang. Frykter bare du ikke er konsekvent nok og at de ikke forstår budskapet. På den andre side er fellesskap viktig og en god start på nye rutiner. Det var bare et innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det i dag TS?



Anonymous poster hash: 9f402...58b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er i så fall flere enn meg som støtter en annen og mer konstruktiv tilnærming enn å flytte til hytta og trasse. Det er noen nyttige refleksjoner fra Antlers på forrige side i denne tråden.

Om du tror man blir klok av å presse ut et par unger, trenger du å gå tilbake til skolebenken. Du har ikke tilfeldigvis "gått livets harde skole"? Selv om du og din svigerinne kjeftet på ungene, betyr det ikke at det har noen relevans i denne saken. Det viser jo bare at dere ikke hadde bedre opplæringsmetoder enn å kjefte (som er særdeles lite effektiv). Bare mange nok gjør en feil, så blir det liksom riktig? Det bare viser at du som så mange andre, får barn uten å egentlig reflektere over hvordan man skal oppdra dem og motivere dem. Men det er mange av dem inne på KG. Anonymous poster hash: b79c5...2c9

Så flott at du er så flink. Mine barn er nå voksne og klarer seg aldeles utmerket. Vi har et kjempeforhold, så noe må jeg nok ha gjort riktig, selv om jeg nok ikke er så dyktig som du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du er så flink. Mine barn er nå voksne og klarer seg aldeles utmerket. Vi har et kjempeforhold, så noe må jeg nok ha gjort riktig, selv om jeg nok ikke er så dyktig som du.

Da er det nok på tross av kjeftingen, ikke på grunn av. Mange barn er motstandsdyktige, og klarer seg til tross for feil fra foreldre.

Anonymous poster hash: b79c5...2c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan gårsdagen forløp, TS? :)



Anonymous poster hash: 60484...1af
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...