Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter mange år med mas, oppmuntring, kjefting og enda mere mas, så har jeg nå bestemt meg for ikke lenger å rydde etter mann og barn. Barna er 17 og 19 nå så de er ikke akkurat småunger lenger.

De legger ikke bestikk i oppvaskmaskinen eller tørker av benken etter å ha smørt seg en brødskive. Den ytterste agurkskiven som blir skjært av, men ikke spist blir liggende på benken, det samme med paprikafrø mm. Helt til jeg rydder og vasker.

Søppel blir nesten aldri kastet. Åpner noen en juicekartong blir plastikkproppen liggende igjen.

Er det noen som steker seg noe blir panna stående på komfyren...

Sko ligger slengt innenfor døra i store hauger, enda vi har et veldig praktisk og stort skoskap. Osv... Jeg kan fortsette lenge...!

Jeg har sagt i fra i flere år, men nå er det nok!!!

Heretter rydder jeg kun etter meg selv! (Også får vi se hvor lenge jeg holder ut rotet..)

Gidder rett og slett ikke mer. Men det virker som om ingen ser rotet.

Er det noen andre som har prøv denne metoden for å få mann og barn til å rydde etter seg? Og hvor lang tid tok det evt før de skjønte hintet?

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror muligens min mor har prøvd når jeg bodde hjemme, det hjalp ikke ;)

hilsen rotekopp

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke til å hjelpe med mindre du BER dem om å rydde, og står og ser på at det faktisk blir gjort.



Anonymous poster hash: c7f06...27a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke til å hjelpe med mindre du BER dem om å rydde, og står og ser på at det faktisk blir gjort. Anonymous poster hash: c7f06...27a

Men jeg er så utrolig lei av å mase... Har heller ikke lyst til å være kjeftesmelle...

Men orker ikke å være hushjelpen deres lenger!

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si i fra hvordan det går da ;) Har vært inne på ideen selv ;)

Det skal jeg gjøre :ler:. Blir et spennende prosjekt...

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Tror ikke det at du ikke rydder etter dem vil ha noen effekt hvis det er snakk om kroniske rotekopper.

Forslag: Endre WiFi-passord og ikke gi dem det før ryddinga er gjort. Burde være effektivt hvis de, som andre tenåringer, er avhengig av nettet. Burde funke på mannen også. Så hver gang det er på tide med en ryddesjau, endrer du bare passordet på nytt. Forhandlinger :Nikke:

Det med WiFi-passord var egentlig et godt tips, men de har mobiler med fri internettbruk og kobler seg bare opp via telefon :(.

Og ja, de er kroniske rotekopper så har du flere gode tips så er de velkommene :ler:

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast absolutt alt etter dem i store søppelsekker og setr bort. Og da mener jeg ALT. Sko, headset, agurkskiver, paprikafrø, minibankkort,klær, hårstrikk, bøker, skitne fat og gglass og kniver. Absolutt ALT. Rett oppi samme pose med det. Vask kun opp etter deg selv og oppbevar 1 sett bestikk, et fat og ett glass på soverommer. En ostehøvel og skje osv. om du trenger det. Rydd opp etter deg selv, og så år resten i søppelsekkene. Men du må være konsekvent med absolutt alt du finner. Kjøp inn tannkrem til deg selv, for den felles tuben og korken kommer fort til å gå i en søppelsekk. Anonymous poster hash: 38eeb...f96

  • Liker 47
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det kommer til å fungere. Terskelen deres for hva som er rotete er nok langt høyere enn din.

Jeg ville heller prøvd en variant med å legge tingene et annet sted.

Søppel, feks agurkbiten, juicekartongen etc havner på rommet/nattbordet til den som ikke ryddet det.

Skoene/klærne som ikke blir ryddet slenger du ut i boden/opp på loftet, så kan de hente tingene sine der når de savner de..

Klær som ikke havner på vaskerommet av seg selv vasker du ikke.

EDIT:Ser det er kommet et veldig likt forslag som mitt rett før meg. Vil bare presisere at det jeg ikke tror vil fungere er det som står i førsteposten.

Endret av ekkoet
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Føler med deg. Tror ikke det at du ikke rydder etter dem vil ha noen effekt hvis det er snakk om kroniske rotekopper.

Forslag: Endre WiFi-passord og ikke gi dem det før ryddinga er gjort. Burde være effektivt hvis de, som andre tenåringer, er avhengig av nettet. Burde funke på mannen også. Så hver gang det er på tide med en ryddesjau, endrer du bare passordet på nytt. Forhandlinger :Nikke:

Dette kan være en god idé. Alt har konsekvenser. På tide de lærer det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd dette med samboeren min, og det funket fjell :fnise: Men det tok minst 2 måneder, der han bare småryddet litt for å få tak i det han trengte (typ vasket opp 1 tallerken)...og etter dette begynte han å ta en kjempeopprydding når absolutt alt var skittent (han mente det var best å vaske alt på en gang, og da måttte man jo vente til alt var skittent og fælt først..). Tror du må belage deg på minst ett år med rot og drit, men til slutt går det nok. Og husk å si ifra først, slik at de vet at det er hos dem ansvaret ligger nå. Det er faktisk viktig. Hold oss oppdatert!

P.S Har også en venninne som har prøvd dette, men hun gav seg først, og da hjelper det jo overhodet ikke. Du MÅ holde ut.



Anonymous poster hash: 869d4...98d
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd dette med samboeren min, og det funket fjell :fnise: Men det tok minst 2 måneder, der han bare småryddet litt for å få tak i det han trengte (typ vasket opp 1 tallerken)...og etter dette begynte han å ta en kjempeopprydding når absolutt alt var skittent (han mente det var best å vaske alt på en gang, og da måttte man jo vente til alt var skittent og fælt først..). Tror du må belage deg på minst ett år med rot og drit, men til slutt går det nok. Og husk å si ifra først, slik at de vet at det er hos dem ansvaret ligger nå. Det er faktisk viktig. Hold oss oppdatert! P.S Har også en venninne som har prøvd dette, men hun gav seg først, og da hjelper det jo overhodet ikke. Du MÅ holde ut. Anonymous poster hash: 869d4...98d

Er forberedt på at dette kan ta litt tid og tålmodighet ja :ler: og jeg har ikke tenkt å gi meg med det første :ler: for nå er det nok!

Skal holde dere oppdatert!

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er mitt verste mareritt, å ende opp som vaskehjelp. Lykke til :D

Ja det er et sant mareritt ;). Gratis vaskehjelp på livstidskontrakt er ingen drømmestilling :ler:

Men jeg skjønner jo ikke at de holder ut med maset mitt... Må jo være bedre å rydde etter seg... :ler:

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på, gjør det jævlig for dem! Er du sta nok ser jeg godt for meg at det kan fungere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde hjemme hadde jeg ansvar for vask av klærne til hele familien. Jeg var helt konsekvent på at det som ikke lå oppi (på lokket var ikke nok) skittentøykurven ble ikke vasket. Etter en stund fungerte det fint, klærne havnet der de skulle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...