Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja det er en veldig vanskelig situasjon og jeg vet rett og slett ikke hvordan vi skal håndtere dette.

De har ingen tinglyst borett, men leier på lik linje med andre, men til en litt rimeligere husleie.

Men man kan vel ikke akkurat kaste ut svigers! Da blir det jo i hvertfall krig i familien, med store ringvirkninger :).

Men situasjonen er jo veldig spesiell og jeg håper jo at de selv ser det snart. Men innerst inne så tviler jeg vel på at det kommer til å skje.

Anonymous poster hash: 51855...66a

Jeg tenker at de kan ha din sønn boende hos seg. Da er det faktisk dem som må rydde opp etter ham og betale alle utgiftene hans, se på at han aldri jobber og at han bare ligger og drar seg. Regner med at pipen til svigerforeldrene dine får en helt annen lyd i løpet av et par år. Hadde ikke turet med utkastelse, nå får de selv slite med problemet tenker jeg. Ikke verdt å bryte opp familien for evig og alltid, hvert fall ikke foreløpig. Men kunne datteren din tenke seg å ta over gården? Er det mulig å overføre odelsretten til henne?

Anonymous poster hash: 9f402...58b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja her i huset går det meste på skinner nå og det er kjempedeilig :). Ingen konflikter og ikke noe søppel strødd rundt.

Men resten av situasjonen er jo bare til å rive seg i håret over...! Jeg er kjempefrustrert!

Anonymous poster hash: 51855...66a

Jeg kunne tenkt meg å late som om både han og svigermor er LUFT. Ingen av de ville vært velkommen i mitt hus. Men håper mannen din klarer å ordne i dette.

Klem til deg, TS.

Du kan ikke ha det lett nå!

Strengt tatt, når svigerforeldrene dine synes dette her er greit, så tror jeg at jeg ville sett over kontrakten med de og bedt de finne seg et annet sted å bo, så sant de ikke har en vanntett evig borett.

Om de går helt på tvers av deres barneoppdragelse og morarbeider dere bevisst, så er det helt umulig å bo så tett.

Og det er faktisk du og mannen som eier og driver gården.

Deilig å høre at mannen din og datteren er kommet på banen.

Mulig svigermor blir drittlei av å rydde etter gullgutten etter en stund, men hun er vel gjerne sta også...

Jeg hadde ikke akseptert dette selv.

Håper det er tak i mannnen din, og at han leser foreldrene teksten så håret flagrer bakover!

Jeg tror ikke hun bli lei. Nå har hun det fint, tilbake i rollen som "hjemmeværende mor" og det kan gjøre at hun føler seg yngre, at hun har en misjon, at det gir henne noe å føle seg viktig. Hun har vokst opp med at dette er normalt.

Tror jeg ville tatt en prat med henne selv ts, og sagt at du ikke finner deg i at hun blander seg inn og at hun pronto skal be sønnen flytte hjem igjen for å unngå flere konflikter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de kan ha din sønn boende hos seg. Da er det faktisk dem som må rydde opp etter ham og betale alle utgiftene hans, se på at han aldri jobber og at han bare ligger og drar seg. Regner med at pipen til svigerforeldrene dine får en helt annen lyd i løpet av et par år. Hadde ikke turet med utkastelse, nå får de selv slite med problemet tenker jeg. Ikke verdt å bryte opp familien for evig og alltid, hvert fall ikke foreløpig. Men kunne datteren din tenke seg å ta over gården? Er det mulig å overføre odelsretten til henne? Anonymous poster hash: 9f402...58b

Odelsrett kan ikkje overførast, det er ein fødselsrett. Den med sterkast odel, førstefødde, har førsterett til å kjøpe garden. Dersom gutungen ikkje jobbar skal det vel noko til at han kan kjøpe garden. På den andre sida verkar det som om desse besteforeldra kan komme til å gje han midlane han treng for å kjøpe. TS og mannen bør derfor evt snakke med besteforeldra om korleis ein slik latsabb kan drive ein gard, det krev myyyykje arbeid. Jentungen kan kjøpe garden, men sonen kan kreve den innløyst på odel i løpet av dei neste 12 mnd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de kan ha din sønn boende hos seg. Da er det faktisk dem som må rydde opp etter ham og betale alle utgiftene hans, se på at han aldri jobber og at han bare ligger og drar seg. Regner med at pipen til svigerforeldrene dine får en helt annen lyd i løpet av et par år. Hadde ikke turet med utkastelse, nå får de selv slite med problemet tenker jeg. Ikke verdt å bryte opp familien for evig og alltid, hvert fall ikke foreløpig. Men kunne datteren din tenke seg å ta over gården? Er det mulig å overføre odelsretten til henne? Anonymous poster hash: 9f402...58b

Ja sånn tenker egentlig jeg også, men det er jo veldig ubehagelig når han ikke engang hilser.

Men det går seg vel til om en stund.

Datteren vår er nok veldig klar på at hun har lyst til å overta og har nettopp fullført 2. året på Tomb (landbruksskole). Og skal fortsette der neste skoleår også.

Hun deltar i gårdsarbeidet og viser stor interesse. Jeg tror ikke det er mulig å overføre odelsretten, men det er jo snakk om at den skal bortfalle helt og da er jo alle muligheter åpne.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer egentlig dette med odel? Selv om 19-åringen har odelsrett må han vel likevel betale ut søsteren? Man kan jo håpe at han ikke vil ha penger til å gjøre dette, og at søsteren dermed får rett til å overta gården.



Anonymous poster hash: 60484...1af
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenkt meg å late som om både han og svigermor er LUFT. Ingen av de ville vært velkommen i mitt hus. Men håper mannen din klarer å ordne i dette.

Jeg tror ikke hun bli lei. Nå har hun det fint, tilbake i rollen som "hjemmeværende mor" og det kan gjøre at hun føler seg yngre, at hun har en misjon, at det gir henne noe å føle seg viktig. Hun har vokst opp med at dette er normalt.

Tror jeg ville tatt en prat med henne selv ts, og sagt at du ikke finner deg i at hun blander seg inn og at hun pronto skal be sønnen flytte hjem igjen for å unngå flere konflikter.

Ja hun storkoser seg om dagen! Går rundt og stråler og degger for mann og barnebarn.

Har forsøkt å prate med henne men det er som å prate til en vegg.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Odelsrett kan ikkje overførast, det er ein fødselsrett. Den med sterkast odel, førstefødde, har førsterett til å kjøpe garden. Dersom gutungen ikkje jobbar skal det vel noko til at han kan kjøpe garden. På den andre sida verkar det som om desse besteforeldra kan komme til å gje han midlane han treng for å kjøpe. TS og mannen bør derfor evt snakke med besteforeldra om korleis ein slik latsabb kan drive ein gard, det krev myyyykje arbeid. Jentungen kan kjøpe garden, men sonen kan kreve den innløyst på odel i løpet av dei neste 12 mnd.

Ja dessverre. De står klar med pengene som skal til. Men nå er jo et generasjonsskifte for vår del langt frem i tid håper jeg og da kan jo den situasjonen ha forandret seg.

I tillegg så må jo i hvertfall svigerfar se at gutten ikke har evner og interesse og at gården da ikke vil bli drevet slik den bør.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner en smule om "odelsgutten på Evenstad", denne her sønnen. Men nevnte unge mann viste muligens en smule mer initsiativ.

Jeg tror at enten må dere gå hardt ut mot svigers, ellers må dere behandle de fullstendig som luft.

Dere kan finne historier om alle slabedasker i bygden som har fått gård på odel men ikke drevet den. Sikkert noen skrekkhistorier ute og går. Snakk om hvordan de stakkars foreldrene må ha det når de ser at alt går dit høna sparker, og så videre. I ei bygd er det vanligvis litt å ta av når det gjelder gode historier.

Lykke til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dessverre. De står klar med pengene som skal til. Men nå er jo et generasjonsskifte for vår del langt frem i tid håper jeg og da kan jo den situasjonen ha forandret seg.

I tillegg så må jo i hvertfall svigerfar se at gutten ikke har evner og interesse og at gården da ikke vil bli drevet slik den bør.

Anonymous poster hash: 51855...66a

Får håpa datteren deres finner seg en odelsgutt det er tak i, i og med at hun ønsker å bo på gård. Hun kan jo ikke gå og vente i 20 år til på noe som kanskje aldri vil skje. Er jo særdeles gammeldags at odelsrett skal gå til den førstefødte, men det er jo også helt i tråd med den forhistoriske kvinnesynet som svigers forfekter.

Anonymous poster hash: 6e699...8c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun storkoser seg om dagen! Går rundt og stråler og degger for mann og barnebarn.

Har forsøkt å prate med henne men det er som å prate til en vegg.

Anonymous poster hash: 51855...66a

ja da får hun kose seg med det. Dere kan hvert fall si at det er uaktuelt at han flytter inn til dere igjen. Håper de liker å betale alle hans utgifter også og at de etter hvert setter pris på damebesøk inkl overnattinger.

Anonymous poster hash: 6e699...8c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis svigermor er av dengammeldagse typen hvor mannfolka jobber og damene rydder så er nok ikke hun fornøyd så lenge heller! For mannfolka SKAL jobbe! De kan ikke ligge å dra seg, de skal bidra i husholdningen med penger og mat! Kjenner et par folk med den holdningen og de er nådeløse når det kommer til jobbiten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis svigermor er av dengammeldagse typen hvor mannfolka jobber og damene rydder så er nok ikke hun fornøyd så lenge heller! For mannfolka SKAL jobbe! De kan ikke ligge å dra seg, de skal bidra i husholdningen med penger og mat! Kjenner et par folk med den holdningen og de er nådeløse når det kommer til jobbiten!

Det har du rett i. Så kanskje det løser seg selv når "slabbedasken" blir et irritasjonsmoment til og med hos svigermor.

Jeg ville pratet med han og ikke gitt meg. Kjenner en som hadde en sønn der han alltid stakk til mormor, og det varte i mange år før han kjøpte seg et eget hus og fikk seg en jobb. Noen dame har han ikke funnet seg og han nærmer seg 30. Ville poengtert dette med damer (hvis han ikke er homo da, men de samme reglene gjelder for alle parforhold som skal være levedyktige).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan fungerer egentlig dette med odel? Selv om 19-åringen har odelsrett må han vel likevel betale ut søsteren? Man kan jo håpe at han ikke vil ha penger til å gjøre dette, og at søsteren dermed får rett til å overta gården.

Anonymous poster hash: 60484...1af

...men har han ikke råd, så ville det vel ikke akkurat vært så overraskende om disse besteforeldrene stiller opp. :roll:

Anonymous poster hash: c9d47...e3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dessverre. De står klar med pengene som skal til. Men nå er jo et generasjonsskifte for vår del langt frem i tid håper jeg og da kan jo den situasjonen ha forandret seg.

I tillegg så må jo i hvertfall svigerfar se at gutten ikke har evner og interesse og at gården da ikke vil bli drevet slik den bør.

Anonymous poster hash: 51855...66a

Jeg synes mer og mer synd på søsteren oppi alt dette. Har besteforeldrene tenkt å gi en tilsvarende sum til henne, eller er det bare odelsgutten som er verdig deres hjelp?

Anonymous poster hash: 60484...1af

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om besteforeldrene "står klar" med penger, betyr vel det egentlig at dere må vente med gardsoverdragelse til de ikke lever lengre.

Anonymous poster hash: 442a0...5a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om besteforeldrene "står klar" med penger, betyr vel det egentlig at dere må vente med gardsoverdragelse til de ikke lever lengre.

Anonymous poster hash: 442a0...5a8

:ler: Rått, men sant, med mindre odelsretten fjernes innen den tid.

Enn så lenge tror jeg det er best å bare la tingene gå sin gang. Kanskje svigermor får opp øynene etter hvert og skjønner at barnebarnet er en doven slabbedask.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! Så bra at ting har blitt bedre, i hvertfall mtp din mann og datter. Det er selvfølgelig veldig leit hvordan din sønn oppfører seg og jeg må si at de besteforeldrene har misforstått sin rolle helt.. Jeg er sjokkert over at bestemor støtter opp under denne oppførselen, men kanskje hun ser sitt snitt til å "sette deg på plass"? Ingen er jo fortjent med at gårdens "arvtager" ikke gidder å dyppe fingeren i kalt vann og det burde de jo egentlig forstå.. Men gratulerer med en flink og søt datter som står på og tar ansvar :) Jeg er helt enig i at hun burde få lov til å over gården og håper at hun i fremtiden vil få anledning til akkurat det! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mer og mer synd på søsteren oppi alt dette. Har besteforeldrene tenkt å gi en tilsvarende sum til henne, eller er det bare odelsgutten som er verdig deres hjelp? Anonymous poster hash: 60484...1af

Er enig i at det på en måte er synd på henne.

Det er odelsgutten for "alle pengene" der i gården, dessverre. Det har det vært fra den dagen han ble født. Og er jo en medvirkende årsak til at situasjonen er som den er nå.

Nå fikk de faktisk 15 000,- hver for et par uker siden, fordi jeg var blitt så umulig ;), men oppveksten har vært preget av stor forskjellsbehandling.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det på en måte er synd på henne.

Det er odelsgutten for "alle pengene" der i gården, dessverre. Det har det vært fra den dagen han ble født. Og er jo en medvirkende årsak til at situasjonen er som den er nå.

Nå fikk de faktisk 15 000,- hver for et par uker siden, fordi jeg var blitt så umulig ;), men oppveksten har vært preget av stor forskjellsbehandling.

Anonymous poster hash: 51855...66a

Kanskje det beste å gjøre er å la han bo hos svigers og være hyggelig og imøtekommende. Han er nitten år, mye kan forandre seg i løpet av par, tre år. Men ville fått mannen til å prate med sine foreldre og forklare viktigheten av at han får seg en jobb. Det er ganske vanlig at en atten, nittenåring vil ha et friår. La han gå og kjede seg, vent til vinteren, tipper dagene vil bli lange for han. Hvis han ikke er nettavhengig, er dessverre mange som er det?

Endret av sunSpring
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...