Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Egg, kylling, kjøttfe og/eller mjølk + gras, gris, potet og korn. Litt avhengig av hvor mye jord som disponeres

Tipper 3-4 av disse :)

Vanskelig å si noe om skogen og størrelsen på denne. men hvis det er ansatte knyttet til skogen må det være litt.

Med fare for å drite meg ut tipper jeg at denne gården ville vært blant de to-tre største i 90-95% av landets kommuner

Og svaret kom mens jeg skrev :)

Endret av ransfelt are
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke å være flau over å ikke vite så mye om det. Og det er helt riktig og kalle det en industriell gårdsdrift selv om jeg ikke helt liker tanken på at det er det vi driver... :(

Men vi har ca 140-150 000 kyllinger pr år, ca 2000 slaktegriser + en del avlsdyr og rundt 90 melkekuer.

Har også rundt 70 kjøttdyr, men ikke her. De er på en annen gård vi leier. Anonymous poster hash: 51855...66a

I tillegg til jord og skogproduksjon selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 51855...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn å forstå at de bor på gården deres, forstår jeg. Hva betaler de for å bo der? Sparer de penger på å bo der?

En radikal ide kunne jo vært å kaste dem på hue og ræva ut, sånn at de må se seg om etter et annet husvære, som forhåpentligvis koster mye mer.

Og voilà, når de blir nødt til å bruke alle pengene sine på husleie, er det dessverre ingen mulighet til å stille opp med kjøpesummen som lilleprinsen på 19 må ha klar når han skal overta gården. :lur:



Anonymous poster hash: 60484...1af
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil bestemor at barnebarnet skal være en taper? Jeg nekter å tro at hun ikke ser skaden hun gjør.



Anonymous poster hash: 03dca...866
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støtten!

Ja hele situasjonen er jo kjempetrist og jeg har også tenkt på dette med familietilhørighet. Og hvordan dette vil bli fremover.

Jeg forsøkte i går kveld og spørre om vi skal sette en strek og fokusere på fremtiden av hensyn til familie og venner i tillegg til oss selv. Det er slitsomt å være i en konflikt over tid. Men han latet som han ikke så meg og gikk videre uten å hilse engang. Lasso er kanskje en løsning. Fange han og tjore han fast til vi får pratet igjennom ting :ler:.

Første familiebegivenhet er 18-års dagen til datteren i huset nå i juli. Hun har sagt at hun ikke vil ha familieselskap pga situasjonen og at hun heller vil reise på en tur sammen med oss foreldre og ha venneselskap litt senere. Personlig så syns jeg myndighetsdagen skal feires med brask og bram så jeg vet ikke helt hva jeg tenker om ønsket hennes. Men det er hennes dag og hennes ønsker skal jo selvsagt respekteres, men tror ikke det er det hun egentlig vil... Vanskelig... :)

Anonymous poster hash: 51855...66a

Du kan ikke annet enn å respektere datterens ønsker, nei. Jeg kommer selv fra en familie med stor splid og nettopp av den grunn unngår jeg alle store feiringer. Det blir for sårt. Bryllupet vårt bestod av forloverne kun, og samtlige bursdager forbigås i stillhet. Enkelte i familien er ikke fornøyde, men de tar heller ikke stilling i konflikten som ligger til grunn for dette.

Jeg synes du og mannen din skal fortelle svigermor hva som er konsekvensene av oppførselen hennes, selv om jeg ærlig talt tror at dette forholdet er tapt for all overskuelig fremtid.

Anonymous poster hash: 20cb1...723

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er nok å få svigerfar på gli. Og dit kommer han nok etterhvert, så TS trenger bare litt tålmodighet nå, tenker jeg.



Anonymous poster hash: 7fe5e...0bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sjokkert over å lese om svigermors forskjellsbehandling! At hun har hjerte til det!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jammen meg litt av ei grepa dame TS! :blomst:

Trist å høre om forskjellsbehandlingen av barna, slikt er ikke OK. Får ta tiden til hjelp, og satse på at svigermor blir luta lei av barnebarnet som ikke gjør en pøkk. Så skal du nok se at det skjer noe, for da er ikke dere de eneste som "ser" ham.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dødsimponert.

TS har klart å holde på interessen til ganske mange med hovedinnlegget sitt, fått mange med seg etterhvert og når sympatien stopper klarer hun/han å snu og tviste på ting for å holde på interessen. Først er det å få et ryddig hus, så er det å få eldstemann med på laget. Nå er det plutselig at det er en av de største gårdene i landet. Imponerende.

Twist and turns will keep your readers.



Anonymous poster hash: 2fa50...9a6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dødsimponert.

TS har klart å holde på interessen til ganske mange med hovedinnlegget sitt, fått mange med seg etterhvert og når sympatien stopper klarer hun/han å snu og tviste på ting for å holde på interessen. Først er det å få et ryddig hus, så er det å få eldstemann med på laget. Nå er det plutselig at det er en av de største gårdene i landet. Imponerende.

Twist and turns will keep your readers.

Anonymous poster hash: 2fa50...9a6

Jeg liker ikke å beskylde andre for å være troll.

Livet er rart, og man kan ikke alltid forestille seg andres situasjoner.

Men jeg skal innrømme at jeg har undret meg over at hun jobber nattevakter innen helse, når hun sier at de har et par dusin ansatte. Det rimer ikke i mine ører. Mer effektivt å være tilstede på dagtid og ta seg av de ansatte.

Og orker man å jobbe på dagtid på kontoret når man jobber natta andre steder?

Videre, et gårdsbruk i den størrelsesordenen bør være såpass mekanisert at jeg ikke ser at det skulle være behov for mer enn maks 2-3 eksterne til å jobbe der.

Melkerobot i fjøset.

Automatisk foring av høns og kylling.

Automatisk foring av svinene.

Eggene går vel på "samlerbånd" inn i pakkehuset?

Og så utearbeid på traktorer. Men det er fortsatt ikke så mye at man har mange ansatte, man gjør det i mellom fjøsøktene.

Hun sier riktignok at de driver et transportfirma også. Men det er uasett ikke knyttet opp mot odelen på gården, så jeg ser ikke sammenhengen.

Mulig TS ikke er et troll, og har sine grunner her i forhold til prioriteringer og arbeidstider, men jeg synes det er rart ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Themis, men det som er enda rarere er bestemorens behandling av gutten. Hun mener han skal være mannen i huset og dermed skal slippe å rydde. Da er jo litt rart at hun syns det er greit at han later seg hele dagen. Da burde hun jo ville at han skal ut og kjøre traktor som søsteren gjør.



Anonymous poster hash: 12bf8...83d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må folk lese det som står uten å legge så mye vrangvilje til...

Nattevakten kan være passiv, kontorstillingen virker ikke som om den er 100%?

Og ts har vel aldri sagt noe om største gården? Det var en annen bruker som sa at han ville tippe fra antall ansatte osv at gården ville vært av de 2-3 største i de fleste kommuner i landet. Rundt regnet altså muligens en av de 800-900 største gårdene i landet.

Og nå er det nå en gang slik at når mennesker er i en pågående konflikt, så vil denne utvikle seg, og "historien" få flere og til dels nye elementer.

Endret av kaprifolen
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke å beskylde andre for å være troll.

Livet er rart, og man kan ikke alltid forestille seg andres situasjoner.

Men jeg skal innrømme at jeg har undret meg over at hun jobber nattevakter innen helse, når hun sier at de har et par dusin ansatte. Det rimer ikke i mine ører. Mer effektivt å være tilstede på dagtid og ta seg av de ansatte.

Og orker man å jobbe på dagtid på kontoret når man jobber natta andre steder?

Videre, et gårdsbruk i den størrelsesordenen bør være såpass mekanisert at jeg ikke ser at det skulle være behov for mer enn maks 2-3 eksterne til å jobbe der.

Melkerobot i fjøset.

Automatisk foring av høns og kylling.

Automatisk foring av svinene.

Eggene går vel på "samlerbånd" inn i pakkehuset?

Og så utearbeid på traktorer. Men det er fortsatt ikke så mye at man har mange ansatte, man gjør det i mellom fjøsøktene.

Hun sier riktignok at de driver et transportfirma også. Men det er uasett ikke knyttet opp mot odelen på gården, så jeg ser ikke sammenhengen.

Mulig TS ikke er et troll, og har sine grunner her i forhold til prioriteringer og arbeidstider, men jeg synes det er rart ja.

Hyggelig at du engasjerer deg og jeg ser egentlig ingen grunn til å forklare hvorfor vi prioriterer slik vi gjør, men for å rydde opp i en del misforståelser så skal jeg ta et kjapt sammedrag :).

Grunnen til at jeg jobber nattevakter innenfor helsesektoren er at jeg ønsker å benytte utdannelsen min. Jeg personlig er ingen gårdjente selv om jeg har havnet på en likevel..så derfor kombinasjonen mellom nattevakter og vårt eget kontorarbeid.

Vi har selvfølgelig melkeroboter og et automatisert fjøs, samt kyllinghus. Vi driver ikke med høns og egg så hvor du har det fra vet jeg ikke.

Grisehuset er også til en viss grad automatisert.

Men du glemmer at roboter og automatiserte systemer ikke kan vise omsorg og dyrevelfsrd, avsløre skader, sykdom mm. Og skal holdes i drift.

Automatikken er også veldig sensibel og krever minimum to personer til enhver tid.

To dusin ansatte har vel aldri blitt nevnt. Det varierer nemlig i forhold til årstidene. Vinterstid har vi fire faste, sommerstid er vi nærmere 35, ikke alle i fulle stillinger.

I tillegg har vi et transportselskap som var opparbeidet allerede før vi overtok gården og som min mann har stor glede av å fortsatt være en del av.

Jeg er ikke ute etter å høste sympati og er heller ikke veldig aktiv i denne tråden lenger, men ser at aktiviteten her inne til tider er både stor og engasjert og det er veldig hyggelig.

Da jeg startet tråden var jeg veldig frustrert og har fått mange gode råd.

Tusen takk til alle som har kommet med råd og støttet meg.

Selv om situasjonen innenfor husets fire vegger har forandret seg til det bedre, så er det dessverre ting som på veien har tatt en uventet vending og som vi fortsatt sliter med.

Dette er en komplisert familiesituasjon som tærer på veldig mange involverte og jeg skulle gitt mye for å bare skjære over og sette en strek og si at det må bli en slutt på galskapen.

Så enkelt er det dessverre ikke.

Ser du tror at jeg er et troll :) og svigermor kunne nok ikke vært mer enig! :ler:

God sommer til deg!

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at du engasjerer deg og jeg ser egentlig ingen grunn til å forklare hvorfor vi prioriterer slik vi gjør, men for å rydde opp i en del misforståelser så skal jeg ta et kjapt sammedrag :).

Grunnen til at jeg jobber nattevakter innenfor helsesektoren er at jeg ønsker å benytte utdannelsen min. Jeg personlig er ingen gårdjente selv om jeg har havnet på en likevel..så derfor kombinasjonen mellom nattevakter og vårt eget kontorarbeid.

Vi har selvfølgelig melkeroboter og et automatisert fjøs, samt kyllinghus. Vi driver ikke med høns og egg så hvor du har det fra vet jeg ikke.

Grisehuset er også til en viss grad automatisert.

Men du glemmer at roboter og automatiserte systemer ikke kan vise omsorg og dyrevelfsrd, avsløre skader, sykdom mm. Og skal holdes i drift.

Automatikken er også veldig sensibel og krever minimum to personer til enhver tid.

To dusin ansatte har vel aldri blitt nevnt. Det varierer nemlig i forhold til årstidene. Vinterstid har vi fire faste, sommerstid er vi nærmere 35, ikke alle i fulle stillinger.

I tillegg har vi et transportselskap som var opparbeidet allerede før vi overtok gården og som min mann har stor glede av å fortsatt være en del av.

Jeg er ikke ute etter å høste sympati og er heller ikke veldig aktiv i denne tråden lenger, men ser at aktiviteten her inne til tider er både stor og engasjert og det er veldig hyggelig.

Da jeg startet tråden var jeg veldig frustrert og har fått mange gode råd.

Tusen takk til alle som har kommet med råd og støttet meg.

Selv om situasjonen innenfor husets fire vegger har forandret seg til det bedre, så er det dessverre ting som på veien har tatt en uventet vending og som vi fortsatt sliter med.

Dette er en komplisert familiesituasjon som tærer på veldig mange involverte og jeg skulle gitt mye for å bare skjære over og sette en strek og si at det må bli en slutt på galskapen.

Så enkelt er det dessverre ikke.

Ser du tror at jeg er et troll :) og svigermor kunne nok ikke vært mer enig! :ler:

God sommer til deg!

Anonymous poster hash: 51855...66a

Heisan.

Mente inne å støte deg, har fulgt med fra starten. Problemet her inne nå er at det er alt for mange som faktisk er troll.

Og når man engasjerer seg med gode råd og varme tanker i en sak, og så etterpå finner ut at man var lurt trill rundt, så er det surt. Derfor er man kanskje litt på vakt.

I forhold til detaljene rundt gårdsdriften, så har du jo fortalt i en del ulike innlegg. Derfor blir det fort litt feil når man forsøker å huske alt.

I forhold til utdannelsen din kan jeg forstå at fu vil bruke den, og svigers har vel ikke direkte tatt deg i mot med åpne armer og ønsket deg velkommen til gards. Men blir det ikke alt for mye å jobbe på denne måten?

Videre, svigermoren din er faktisk i en klasse for seg selv om jeg legger til grunn at alt dette er sant. Totalt mangel på folkeskikk og gangsyn, iherdig favorisering av et utvalgt barnebarn. Trekk pusten og tenk etter, TS. Om noen hadde fortalt deg denne historien, hadde du ikke lurt litt selv? Jeg trodde ikke det fantes sånne mennesker lenger.

Du får ha lykke til med å nøste opp videre.

Om de fortsetter å være så sta, så hadde jeg faktisk kastet de ut. Hadde ikke orket å ha det negative gufset til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Mente inne å støte deg, har fulgt med fra starten. Problemet her inne nå er at det er alt for mange som faktisk er troll.

Og når man engasjerer seg med gode råd og varme tanker i en sak, og så etterpå finner ut at man var lurt trill rundt, så er det surt. Derfor er man kanskje litt på vakt.

I forhold til detaljene rundt gårdsdriften, så har du jo fortalt i en del ulike innlegg. Derfor blir det fort litt feil når man forsøker å huske alt.

I forhold til utdannelsen din kan jeg forstå at fu vil bruke den, og svigers har vel ikke direkte tatt deg i mot med åpne armer og ønsket deg velkommen til gards. Men blir det ikke alt for mye å jobbe på denne måten?

Videre, svigermoren din er faktisk i en klasse for seg selv om jeg legger til grunn at alt dette er sant. Totalt mangel på folkeskikk og gangsyn, iherdig favorisering av et utvalgt barnebarn. Trekk pusten og tenk etter, TS. Om noen hadde fortalt deg denne historien, hadde du ikke lurt litt selv? Jeg trodde ikke det fantes sånne mennesker lenger.

Du får ha lykke til med å nøste opp videre.

Om de fortsetter å være så sta, så hadde jeg faktisk kastet de ut. Hadde ikke orket å ha det negative gufset til daglig.

Takk for et hyggelig svar :).

Jeg kan love deg at hvis jeg kunne skru tiden tilbake noen år så hadde jeg valgt veldig annerledes.

Jeg trodde i flere år at ting ville gå seg til, noe det dessverre ikke har gjort. Jeg må si at min svigermor egentlig er en person som vil andre vel. Hun bidrar med mye i saniteten her og i menigheten. Men som du kanskje har forstått så har vi en av de absolutte største gårdene i distriktet her og hun føler seg kanskje litt høyere til hest enn andre. Og hvis folk respekterer det så er alt greit. Det er bare at vi faktisk lever i 2014. Adelen er avskaffet og alle må bidra og det faller ikke helt i god jord.

Da svigermor kom til gårds her så laget de ikke engang maten sin selv her. De satte seg til bords og ble servert. Nå må sønnen og barnebarna faktisk både lage mat og sette inn i oppvaskmaskinen :ler:.

Jeg er faktisk så egoistisk og stygg (tør nesten ikke å innrømme det) at jeg noen ganger ønsker at de skal bli syke og få seg en omsorgsbolig sånn at vi kan styre oss selv...

Takk for støtten!

Anonymous poster hash: 51855...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men jeg er så utrolig lei av å mase... Har heller ikke lyst til å være kjeftesmelle...

Men orker ikke å være hushjelpen deres lenger!

Anonymous poster hash: 51855...66a

ansett en hushjelp som jeg har gjort. problem solved-cased closed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et hyggelig svar :).

Jeg kan love deg at hvis jeg kunne skru tiden tilbake noen år så hadde jeg valgt veldig annerledes.

Jeg trodde i flere år at ting ville gå seg til, noe det dessverre ikke har gjort. Jeg må si at min svigermor egentlig er en person som vil andre vel. Hun bidrar med mye i saniteten her og i menigheten. Men som du kanskje har forstått så har vi en av de absolutte største gårdene i distriktet her og hun føler seg kanskje litt høyere til hest enn andre. Og hvis folk respekterer det så er alt greit. Det er bare at vi faktisk lever i 2014. Adelen er avskaffet og alle må bidra og det faller ikke helt i god jord.

Anonymous poster hash: 51855...66a

norge har aldri hatt rene adelsfamilier. hilsen en med adelig relasjon fra danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis bort i 14 dager -f.eks til syden med en god venninne. Ser det grusomt ut når du kommer hjem, så snur du i døren og bor hos en venninne til det ser strøkent gjen. Har en venninne som gjorde det, og det funket som bare det ;)
Har samme problem selv, og far i huset er verst! Men barna mine er litt for ung til å gjøre dette (1 og 3 år).



Anonymous poster hash: 8a5a5...374
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorosseru

Har fulgt med på tråden siden begynnelsen og må bare få si at jeg heier på deg, TS! Er spent på å høre hvordan ting utvikler seg, og om svigermor blir lei av å ha barnebarnet sitt der som bare ligger der og gjør ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...