Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det siste oppfatningen din der ts var deprimerende lesing! Kan ikke fatte at mannen din ikke er med på laget heller? Skjønner godt at du brølte! Heier på deg - ikke gi opp!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er heldigvis aldri for sent å endre på hvordan ting fungerer i hjemmet, men det blir jo litt av en utfordring når man snakker om flere år med inngrodde vaner og rutiner (evt. mangel på rutiner :fnise: ).

Jeg synes det er bra at du tar tak i det, men metoden din er muligens ikke helt optimal. Når det gjelder hvordan dere vil ha det hjemme så er det faktisk "tre mot en", og du er i mindretall. Jeg har selv vært en rotekopp av dimensjoner, men nå foretrekker jeg at huset ser strøkent ut. Jeg kan absolutt se det fra din side - du vil ha det akkurat sånn jeg selv vil ha det hjemme hos meg, men samtidig har jeg stor forståelse for familien din som ikke synes det er så farlig med litt rot.

Jeg skjønner at du er lei av å mase, men jeg skjønner også hvorfor ingen hører på deg. Du har sagt ifra pent flere ganger, deretter har du mast, og til slutt sikkert kjeftet på rotehodene som aldri gidder å løfte en finger - men hver gang har du kapitulert og tatt på deg jobben selv. Du har blitt den som alltid rydder opp, og det er slik de ser deg (de tenker sikkert fortsatt at du vil rydde opp til slutt). Du har laget ris til egen bak, i likhet med veldig mange andre kvinner, fordi du ventet lovlig lenge med å "bevise" at du mente alvor.

Enkelte av tingene du nevner er helt uakseptable, uavhengig av hvor rotete man er av seg, f.eks at matvarer ødelegges fordi de blir liggende på benken. Det er slike ting jeg mener du først og fremst burde ta tak i. Det som går på normal hygiene og økonomi. Ved å kreve at alt skal endres med det samme, vil de nok oppleve det som sterkt urimelig, og er derfor mindre interessert i å hjelpe deg. Sånn ville i alle fall jeg (som eks-rotehue) reagert, og jeg ville nok til og med gått inn for å rote litt ekstra i ren irritasjon. Jeg kunne levd leeeeeenge i rot uten at det hadde gjort meg noe.

Det hjelper ikke å bare snakke med dem, siden de gang på gang har sett at du tar rotet til slutt, men med belønning (og rettferdig straff i de verste tilfellene), har de plutselig en grunn til å rydde. Å leve opp til dine forventninger om hvordan huset skal se ut er ikke en gyldig grunn. Er man personen med størst behov for et ryddig hjem, er det bare rett og rimelig at man tar på seg størstedelen av jobben også. Det betyr selvsagt ikke at man skal finne seg i hva som helst, men gulrot har gjerne større effekt enn pisk - også for voksne mennesker.

For å endre inngrodde vaner, kan dere først sette dere ned og snakke sammen om det som voksne mennesker. Fortell om hvor lei deg og sliten du blir, men ta også til deg hva familien sier når det gjelder ting de ikke synes er så viktig at blir gjort. La alle få si sitt om hvordan de helst vil ha det, og forsøk å komme frem til et, for alle parter, akseptabelt kompromiss. Bli enige om hva som skal/ikke skal gjøres - fokuser bare på det absolutt viktigste i starten (det som plager deg mest). F.eks at matvarer ikke skal bli stående ute, at det ikke skal rotes akkurat der du tar imot besøk, etc.

Skriv ned hva belønninger (og evt. straff) skal være. De store belønningene krever større innsats, men du skal ikke kreve den innsatsen - la tanken på belønning jobbe for deg her. Alt trenger ikke koste penger. Det kan godt være snakk om hyggelige ting dere kan gjøre sammen som familie. Du skal selvsagt også ha belønninger, siden poenget er at dere gjør dette sammen som en familie - til alles beste - ikke bare fordi "mamma har bestemt at det skal være sånn". Vær takknemlig og vis glede når noe blir gjort, selv om du personlig ser på det som en selvfølge at det skal gjøres. Det er alltid hyggelig å høre at man har gjort en god jobb (selv om man som tenåring gjerne skal være tøff og himle med øynene til mamma). Litt "skittent spill" er lov. Det kan jo tenkes mannen i huset blir hakket mer motivert når du viser hvor avslappet og klar for sengekos du blir når huset er rent og ryddig, og du ikke har vært alene om å gjøre jobben ;)

Ja, det er utrolig kjedelig når skitne sokker og truser havner på gulvet istedenfor i skittentøyskurven, men sett i forhold til svett og ødelagt ost er det egentlig en liten greie. Om du først får noen andre til å ta ansvar for rydding/vasking av et bestemt område, er det superviktig å ikke klage på hvordan det utføres, for det er i høyeste grad en typisk kvinneting å pirke på andres metoder! Får du f.eks sønnen din til å ta klesvasken, skal du ikke klage på at det ligger sokker på baderomsgulvet! Om du får familien din til å innse at det ikke er optimalt med integrert slangagurk på fjøla - ikke klag over at det ligger noen smuler der. Gå inn for å finne kompromiss; f.eks ved å ha en pakke mellomleggspapir stående rett ved fjøla, så kan man skjære agurk på det før man kaster det rett i søpla.. Noen foretrekker å skylle tallerkner rett etter et måltid, mens andre synes det er best å vente til kvelden, så de kan ta alt samtidig. Forsøk å innføre nye, gode rutiner, men ikke krev at det skal gjøres på din måte.

Jeg tror du kommer lengre ved å legge lista litt lavere, og ved å legge en plan sammen som famile, enn ved å sette høye krav og innby til passiv aggressiv-oppførsel. Du kaster tingene deres hvis de roter og så drar du til hytta fordi du er så oppgitt -> de roter mer og bryr seg enda mindre, fordi de oppfatter det som en provokasjon -> ond sirkel. Ønsker deg lykke til, og håper dere kan komme frem til en løsning som fungerer for alle :)

Endret av Antlers
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, risikoen er jo stor for at svigermoren tar på seg martyrrollen og rydder og vasker. Om svigermor gjør det, er det ingenting TS kan gjøre for å hindre det, og alt har blitt ødelagt. For ei merr svigermor er. Hun er skuffet over TS, fordi TS ikke ønsker å være gratis hushjelp lenger. :hakeslepp:Anonymous poster hash: 60484...1af

Kan det være lurt å ringe svigermor for å fortelle hva som egentlig skjer hos deg? Kan det være hun tar ditt parti og dermed lar ting gå sin gang? Kanskje du da kan unngå at hun blander seg inn i ting?

Er litt redd for at svigermor kommer til å rydde og vaske ja, men samtidig så ga jeg en ganske klar beskjed om hvor grensene går for innblanding allerede for 14-15 år siden. Da kom jeg hjem og hun hadde skiftet på alle sengene, rundvasket huset og ommøblert både i kjøkkenskapene og i dagligstuen fordi hun syntes at vi hadde det upraktisk :). Så jeg håper hun respekterer meg nå også.

Jeg forsøkte å forklare situasjonen for henne tidligere i dag, men hun mener bestemt at det er min oppgave å holde hus og hjem i orden og lage mat og stryke klær. Hun er av den gamle bondekone-typen :).

Og stakkars sønnen og barnebarna hennes...

Hun spurte til og med om jeg hadde funnet meg en elsker, siden jeg hadde fått så mange griller i hodet når det gjaldt egentid og mitt liv :).

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkar deg TS! Jeg er 19 år og jeg tror faktisk jeg rydder mer enn foreldrene mine hjemme. Når man er såpass gammel og bor hjemme så bør det være en selvfølge at man hjelper til. Og i hvertfall rydder etter seg! Stå på! Anonymous poster hash: 26b1f...9c7

Det siste oppfatningen din der ts var deprimerende lesing! Kan ikke fatte at mannen din ikke er med på laget heller? Skjønner godt at du brølte! Heier på deg - ikke gi opp!

Takk for støtten! :) Det er godt å vite at det er flere enn meg som syns at situasjonen hjemme er urimelig.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt redd for at svigermor kommer til å rydde og vaske ja, men samtidig så ga jeg en ganske klar beskjed om hvor grensene går for innblanding allerede for 14-15 år siden. Da kom jeg hjem og hun hadde skiftet på alle sengene, rundvasket huset og ommøblert både i kjøkkenskapene og i dagligstuen fordi hun syntes at vi hadde det upraktisk :). Så jeg håper hun respekterer meg nå også.

Jeg forsøkte å forklare situasjonen for henne tidligere i dag, men hun mener bestemt at det er min oppgave å holde hus og hjem i orden og lage mat og stryke klær. Hun er av den gamle bondekone-typen :).

Og stakkars sønnen og barnebarna hennes...

Hun spurte til og med om jeg hadde funnet meg en elsker, siden jeg hadde fått så mange griller i hodet når det gjaldt egentid og mitt liv :).

Anonymous poster hash: 51855...66a

Huff!! Mannen din slipper henne hvert fall villig til ,er jo tross alt han som har løpt til mammaen sin og sladret om at hushjelpa har forduftet..

Anonymous poster hash: 9f402...58b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis aldri for sent å endre på hvordan ting fungerer i hjemmet, men det blir jo litt av en utfordring når man snakker om flere år med inngrodde vaner og rutiner (evt. mangel på rutiner :fnise: ).

Jeg synes det er bra at du tar tak i det, men metoden din er muligens ikke helt optimal. Når det gjelder hvordan dere vil ha det hjemme så er det faktisk "tre mot en", og du er i mindretall. Jeg har selv vært en rotekopp av dimensjoner, men nå foretrekker jeg at huset ser strøkent ut. Jeg kan absolutt se det fra din side - du vil ha det akkurat sånn jeg selv vil ha det hjemme hos meg, men samtidig har jeg stor forståelse for familien din som ikke synes det er så farlig med litt rot.

Jeg skjønner at du er lei av å mase, men jeg skjønner også hvorfor ingen hører på deg. Du har sagt ifra pent flere ganger, deretter har du mast, og til slutt sikkert kjeftet på rotehodene som aldri gidder å løfte en finger - men hver gang har du kapitulert og tatt på deg jobben selv. Du har blitt den som alltid rydder opp, og det er slik de ser deg (de tenker sikkert fortsatt at du vil rydde opp til slutt). Du har laget ris til egen bak, i likhet med veldig mange andre kvinner, fordi du ventet lovlig lenge med å "bevise" at du mente alvor.

Enkelte av tingene du nevner er helt uakseptable, uavhengig av hvor rotete man er av seg, f.eks at matvarer ødelegges fordi de blir liggende på benken. Det er slike ting jeg mener du først og fremst burde ta tak i. Det som går på normal hygiene og økonomi. Ved å kreve at alt skal endres med det samme, vil de nok oppleve det som sterkt urimelig, og er derfor mindre interessert i å hjelpe deg. Sånn ville i alle fall jeg (som eks-rotehue) reagert, og jeg ville nok til og med gått inn for å rote litt ekstra i ren irritasjon. Jeg kunne levd leeeeeenge i rot uten at det hadde gjort meg noe.

Det hjelper ikke å bare snakke med dem, siden de gang på gang har sett at du tar rotet til slutt, men med belønning (og rettferdig straff i de verste tilfellene), har de plutselig en grunn til å rydde. Å leve opp til dine forventninger om hvordan huset skal se ut er ikke en gyldig grunn. Er man personen med størst behov for et ryddig hjem, er det bare rett og rimelig at man tar på seg størstedelen av jobben også. Det betyr selvsagt ikke at man skal finne seg i hva som helst, men gulrot har gjerne større effekt enn pisk - også for voksne mennesker.

For å endre inngrodde vaner, kan dere først sette dere ned og snakke sammen om det som voksne mennesker. Fortell om hvor lei deg og sliten du blir, men ta også til deg hva familien sier når det gjelder ting de ikke synes er så viktig at blir gjort. La alle få si sitt om hvordan de helst vil ha det, og forsøk å komme frem til et, for alle parter, akseptabelt kompromiss. Bli enige om hva som skal/ikke skal gjøres - fokuser bare på det absolutt viktigste i starten (det som plager deg mest). F.eks at matvarer ikke skal bli stående ute, at det ikke skal rotes akkurat der du tar imot besøk, etc.

Skriv ned hva belønninger (og evt. straff) skal være. De store belønningene krever større innsats, men du skal ikke kreve den innsatsen - la tanken på belønning jobbe for deg her. Alt trenger ikke koste penger. Det kan godt være snakk om hyggelige ting dere kan gjøre sammen som familie. Du skal selvsagt også ha belønninger, siden poenget er at dere gjør dette sammen som en familie - til alles beste - ikke bare fordi "mamma har bestemt at det skal være sånn". Vær takknemlig og vis glede når noe blir gjort, selv om du personlig ser på det som en selvfølge at det skal gjøres. Det er alltid hyggelig å høre at man har gjort en god jobb (selv om man som tenåring gjerne skal være tøff og himle med øynene til mamma). Litt "skittent spill" er lov. Det kan jo tenkes mannen i huset blir hakket mer motivert når du viser hvor avslappet og klar for sengekos du blir når huset er rent og ryddig, og du ikke har vært alene om å gjøre jobben ;)

Ja, det er utrolig kjedelig når skitne sokker og truser havner på gulvet istedenfor i skittentøyskurven, men sett i forhold til svett og ødelagt ost er det egentlig en liten greie. Om du først får noen andre til å ta ansvar for rydding/vasking av et bestemt område, er det superviktig å ikke klage på hvordan det utføres, for det er i høyeste grad en typisk kvinneting å pirke på andres metoder! Får du f.eks sønnen din til å ta klesvasken, skal du ikke klage på at det ligger sokker på baderomsgulvet! Om du får familien din til å innse at det ikke er optimalt med integrert slangagurk på fjøla - ikke klag over at det ligger noen smuler der. Gå inn for å finne kompromiss; f.eks ved å ha en pakke mellomleggspapir stående rett ved fjøla, så kan man skjære agurk på det før man kaster det rett i søpla.. Noen foretrekker å skylle tallerkner rett etter et måltid, mens andre synes det er best å vente til kvelden, så de kan ta alt samtidig. Forsøk å innføre nye, gode rutiner, men ikke krev at det skal gjøres på din måte.

Jeg tror du kommer lengre ved å legge lista litt lavere, og ved å legge en plan sammen som famile, enn ved å sette høye krav og innby til passiv aggressiv-oppførsel. Du kaster tingene deres hvis de roter og så drar du til hytta fordi du er så oppgitt -> de roter mer og bryr seg enda mindre, fordi de oppfatter det som en provokasjon -> ond sirkel. Ønsker deg lykke til, og håper dere kan komme frem til en løsning som fungerer for alle :)

At det lukter mugg på baderomsgulvet fordi våte badehåndklær og badetøy slippes i en haug, at det vandrer fluer og andre insekter rundt på stinkende tallerkener fulle av matrester, det er Beyond gross!! Her er det snakk om tre voksne mennesker på hhv 17, 19 og 50 (?) år som oppfører seg som narkomane fylliker på hjemmebane hva angår hygiene og omgivelser!

Anonymous poster hash: 9f402...58b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Fortell svigermor at innblanding nå betyr at hun får gjøre dette i fremtiden også. For hvis ikke disse tre rotebøttene kan respektere deg nok til å rydde sitt eget rot så er det vel ingenting som tilsier flytting fra hytten i nær fremtid? Og mannen din, hvor utrolig dum i hodet er han egentlig? Forstår han ikke at dette dreper forholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Bare noen tanker:

- Er dette trolleri fra ts sin side eller er den bortskjemte bande så utrolig hardbarka ?

- Dersom dette er ekte - kan ts risikere skilsmisse dersom hun ikke gir seg ?

- Hvor er den andre voksne oppe i dette ? Har vanskelig for å tro at han er så hjernedød som vi får inntrykket av her.

- Hvordan var relasjonene i familien før dette begynte ? - Det virker rart at barna oppfører seg så respektløst mot en mor dersom relasjonene er bra.

Jeg håper dette prosjektet er ekte. Liker nemlig at helten vinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis aldri for sent å endre på hvordan ting fungerer i hjemmet, men det blir jo litt av en utfordring når man snakker om flere år med inngrodde vaner og rutiner (evt. mangel på rutiner :fnise: ).

Jeg synes det er bra at du tar tak i det, men metoden din er muligens ikke helt optimal. Når det gjelder hvordan dere vil ha det hjemme så er det faktisk "tre mot en", og du er i mindretall. Jeg har selv vært en rotekopp av dimensjoner, men nå foretrekker jeg at huset ser strøkent ut. Jeg kan absolutt se det fra din side - du vil ha det akkurat sånn jeg selv vil ha det hjemme hos meg, men samtidig har jeg stor forståelse for familien din som ikke synes det er så farlig med litt rot.

Jeg skjønner at du er lei av å mase, men jeg skjønner også hvorfor ingen hører på deg. Du har sagt ifra pent flere ganger, deretter har du mast, og til slutt sikkert kjeftet på rotehodene som aldri gidder å løfte en finger - men hver gang har du kapitulert og tatt på deg jobben selv. Du har blitt den som alltid rydder opp, og det er slik de ser deg (de tenker sikkert fortsatt at du vil rydde opp til slutt). Du har laget ris til egen bak, i likhet med veldig mange andre kvinner, fordi du ventet lovlig lenge med å "bevise" at du mente alvor.

Enkelte av tingene du nevner er helt uakseptable, uavhengig av hvor rotete man er av seg, f.eks at matvarer ødelegges fordi de blir liggende på benken. Det er slike ting jeg mener du først og fremst burde ta tak i. Det som går på normal hygiene og økonomi. Ved å kreve at alt skal endres med det samme, vil de nok oppleve det som sterkt urimelig, og er derfor mindre interessert i å hjelpe deg. Sånn ville i alle fall jeg (som eks-rotehue) reagert, og jeg ville nok til og med gått inn for å rote litt ekstra i ren irritasjon. Jeg kunne levd leeeeeenge i rot uten at det hadde gjort meg noe.

Det hjelper ikke å bare snakke med dem, siden de gang på gang har sett at du tar rotet til slutt, men med belønning (og rettferdig straff i de verste tilfellene), har de plutselig en grunn til å rydde. Å leve opp til dine forventninger om hvordan huset skal se ut er ikke en gyldig grunn. Er man personen med størst behov for et ryddig hjem, er det bare rett og rimelig at man tar på seg størstedelen av jobben også. Det betyr selvsagt ikke at man skal finne seg i hva som helst, men gulrot har gjerne større effekt enn pisk - også for voksne mennesker.

For å endre inngrodde vaner, kan dere først sette dere ned og snakke sammen om det som voksne mennesker. Fortell om hvor lei deg og sliten du blir, men ta også til deg hva familien sier når det gjelder ting de ikke synes er så viktig at blir gjort. La alle få si sitt om hvordan de helst vil ha det, og forsøk å komme frem til et, for alle parter, akseptabelt kompromiss. Bli enige om hva som skal/ikke skal gjøres - fokuser bare på det absolutt viktigste i starten (det som plager deg mest). F.eks at matvarer ikke skal bli stående ute, at det ikke skal rotes akkurat der du tar imot besøk, etc.

Skriv ned hva belønninger (og evt. straff) skal være. De store belønningene krever større innsats, men du skal ikke kreve den innsatsen - la tanken på belønning jobbe for deg her. Alt trenger ikke koste penger. Det kan godt være snakk om hyggelige ting dere kan gjøre sammen som familie. Du skal selvsagt også ha belønninger, siden poenget er at dere gjør dette sammen som en familie - til alles beste - ikke bare fordi "mamma har bestemt at det skal være sånn". Vær takknemlig og vis glede når noe blir gjort, selv om du personlig ser på det som en selvfølge at det skal gjøres. Det er alltid hyggelig å høre at man har gjort en god jobb (selv om man som tenåring gjerne skal være tøff og himle med øynene til mamma). Litt "skittent spill" er lov. Det kan jo tenkes mannen i huset blir hakket mer motivert når du viser hvor avslappet og klar for sengekos du blir når huset er rent og ryddig, og du ikke har vært alene om å gjøre jobben ;)

Ja, det er utrolig kjedelig når skitne sokker og truser havner på gulvet istedenfor i skittentøyskurven, men sett i forhold til svett og ødelagt ost er det egentlig en liten greie. Om du først får noen andre til å ta ansvar for rydding/vasking av et bestemt område, er det superviktig å ikke klage på hvordan det utføres, for det er i høyeste grad en typisk kvinneting å pirke på andres metoder! Får du f.eks sønnen din til å ta klesvasken, skal du ikke klage på at det ligger sokker på baderomsgulvet! Om du får familien din til å innse at det ikke er optimalt med integrert slangagurk på fjøla - ikke klag over at det ligger noen smuler der. Gå inn for å finne kompromiss; f.eks ved å ha en pakke mellomleggspapir stående rett ved fjøla, så kan man skjære agurk på det før man kaster det rett i søpla.. Noen foretrekker å skylle tallerkner rett etter et måltid, mens andre synes det er best å vente til kvelden, så de kan ta alt samtidig. Forsøk å innføre nye, gode rutiner, men ikke krev at det skal gjøres på din måte.

Jeg tror du kommer lengre ved å legge lista litt lavere, og ved å legge en plan sammen som famile, enn ved å sette høye krav og innby til passiv aggressiv-oppførsel. Du kaster tingene deres hvis de roter og så drar du til hytta fordi du er så oppgitt -> de roter mer og bryr seg enda mindre, fordi de oppfatter det som en provokasjon -> ond sirkel. Ønsker deg lykke til, og håper dere kan komme frem til en løsning som fungerer for alle :)

Ts her:

Takk for at du engasjerer deg og for et gjennomtenkt og bra innlegg :)

Jeg stiller faktisk ikke så veldig høye krav, så det vil ikke medføre store omveltninger her i huset. Vi har vaskehjelp, så det eneste jeg forventer er helt vanlig alminnelig rydding etter seg selv.

Det er derfor ikke aktuelt å ta dette over langen og innføre regler litt etter litt :).

Å rydde etter seg er et minimum når de det gjelder er 17, 19 og snart 50 år :)

Det er heller ikke aktuelt med et belønningssystem. Det var sånt vi holdt på med da barna gikk i barnehage og skole. Ikke når de er gamle nok til å flytte hjemmefra :).

Jeg drar vel egentlig ikke på hytta fordi jeg er oppgitt, men fordi jeg ikke ønsker å være en del av det rotet og jeg har en mistanke om at jeg når som helst snart hadde kommet til å gitt etter og ryddet nok en gang :).

Jeg har heller ikke støv på hjernen og tolererer litt rot og sure sokker, men jeg syns det er helt uakseptabelt at man ikke kan kaste søppel etter seg, sette oppvasken i oppvaskmaskinen og oppføre seg som siviliserte relativt veloppdratte mennesker.

Og jeg vet at de kan...! Begge mine barn er speiderledere, med ansvar for tilrettelegging av turer, barn osv. De blir sett på som positive og ansvarsfulle utad. Men når de kommer innenfor døren så er det slutt. Da blir de små dovendyr :).

Dette er selvfølgelig også litt preget av at vi har svigerfamilien på gården og at de er av den gamle skolen og at både mannen og ungene her i huset er oppdratt til at mor har husholdningsansvaret.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det at noen har "ansvaret" betyr ikke at denne skal gjøre jobben. Lederen delegerer oppgaven til de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen tanker:

- Er dette trolleri fra ts sin side eller er den bortskjemte bande så utrolig hardbarka ?

- Dersom dette er ekte - kan ts risikere skilsmisse dersom hun ikke gir seg ?

- Hvor er den andre voksne oppe i dette ? Har vanskelig for å tro at han er så hjernedød som vi får inntrykket av her.

- Hvordan var relasjonene i familien før dette begynte ? - Det virker rart at barna oppfører seg så respektløst mot en mor dersom relasjonene er bra.

Jeg håper dette prosjektet er ekte. Liker nemlig at helten vinner :)

Ts her:

Haha :ler: Jeg skulle ønske dette var trolleri, men det er nok dessverre upolert sannhet!

Som jeg har skrevet tidligere så er den andre voksne oppdratt på denne måten. Vi har overtatt farsgården hans og har foreldrene hans boende her på gården. Det er en godt over gjennomsnittlig stor gård og fra gammelt av så hadde de tjenestefolk både ute og inne. Det har vi for så vidt fortsatt, men ikke i samme skala :).

Han er oppdratt til at husarbeide er kvinnfolk-jobb. Mannfolka går ut når de er ferdige med å spise, eller leser avisen og hviler ;). Og dette har min sønn på 19 også blitt lært opp til, av farmor spesielt. Ikke for at hun/de ønsker å være ondskapsfulle. Det er bare sånn det alltid har vært. Problemet er at vi lever i 2014 og jeg ser ikke sånn på saken :).

Relasjonene i familien har vel egentlig vært ganske gode opp igjennom. Det er vel først nå som jeg har gitt beskjed om at jeg ikke lenger ønsker å bruke livet mitt på å rydde etter andre at det har blitt problematisk.

Jeg har jo maset i årevis før også, men har vært så dum at jeg ikke har tatt kampen før nå.

Og ja, jeg vil heller skilles enn å fortsette på dette viset. Selv om jeg selvfølgelig ønsker at alt ordner seg og at vi kan gå videre som ektepar og familie :). Er litt gammeldags jeg også, så skilsmisse er ikke akkurat den første løsningen jeg går for. :)

Og prosjektet er veldig ekte, men det må ikke nødvendigvis være noen vinnere. Bare gjensidig respekt for hverandres liv :).

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

jeg har prøvd det, det hjalp ikke, så jeg begynte å rydde igjen etter en stund, da ble det dobbelt så mye jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde likt å se bilder - ikke fordi jeg tror det er trolleri, men fordi jeg lurer på hvor ille det kan bli rundt folk uten at de tar tak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde likt å se bilder - ikke fordi jeg tror det er trolleri, men fordi jeg lurer på hvor ille det kan bli rundt folk uten at de tar tak.

Jeg har faktisk vært innom tanken på å legge ut bilder :), men føler vel at det berører privatlivet til de andre i familien såpass at jeg måtte nok tatt en prat om det først :).

Men du skal aldri si aldri :)

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tror du må vinne mannen over til din side først - uten han på laget blir dette umulig.

Datteren din forstår jeg overhodet ikke. Hun må jo nødvendigvis se at det husets menn kaller "kvinnfolk arbeid" faller på henne. Dermed burde hun jo faktisk innse hva budskapet ditt er: alle rydder etter seg selv, da blir det litt arbeid på alle fremfor en diger mengde med arbeid på en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har prøvd det, det hjalp ikke, så jeg begynte å rydde igjen etter en stund, da ble det dobbelt så mye jobb

Huff da! Det hørtes jo ikke bra ut :(.

Er det jeg er redd for her også. Derfor har jeg bestemt meg for å kjøre løpet ut denne gangen :).

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

føler vel at det berører privatlivet til de andre i familien såpass at jeg måtte nok tatt en prat om det først :).

Anonymous poster hash: 51855...66a

Ser den.

Minner meg litt om en jeg kjenner som hadde 3 søsken som alle var flyttet ut. Han hadde det til slutt så rotete på rommet at han bare begynte å sove på ett av de gamle rommene til søsknene. Etter noen mnd gikk det knapt an å åpne døren der heller, så da flyttet han til neste rom. På et tidspunkt hadde han altså 3 rom, hvor 2 av de bare var fraflyttet og gitt opp. Puter under armene på den karen, nå har han flyttet for seg selv, så håper han har skjerpet seg litt der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må vinne mannen over til din side først - uten han på laget blir dette umulig.

Datteren din forstår jeg overhodet ikke. Hun må jo nødvendigvis se at det husets menn kaller "kvinnfolk arbeid" faller på henne. Dermed burde hun jo faktisk innse hva budskapet ditt er: alle rydder etter seg selv, da blir det litt arbeid på alle fremfor en diger mengde med arbeid på en.

Ja jeg må ha han på laget. Har invitert han hit ut på hytta på middag fredag kveld. Og sagt at vi må prate om situasjonen slik at vi har noen felles mål :).

Datteren er klar på en ting og det er at hun aldri skal bli noen bondekone!!! Og når vi har spurt om hvorfor så er svaret at hun ikke gidder det slitet...!

Så hun har skjønt budskapet, men velger bekvemmeligheten :(.

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de snart tar til vett og rydder etter seg før det går på hus og helse løs!

Som rotehue fikk jeg selv en real oppvekker da jeg skulle hjelpe ei venninne med å rydde/vaske leiligheten til broren hennes.
Han hadde bare flytta fra alt og skulle betale for at vi påtok oss drittjobben. Han advarte mot at det var en del dritt, men at det var så jævlig som det faktisk var hadde jeg aldri trodd!!

I det vi åpnet døra slo en voldsom stank imot oss, det var ikke mulig å være inne lenge av gangen før man måtte ut å brekke seg!
Det var brukte kjeler med gamle matrester i, søppelet fløt i hee leiligheten. Badet var det verste, toalettet var egentlig hvitt, men total mangel på hygiene hadde satt sine spor...
Vi holdt ut kanskje et kvarter før vi ga opp. Hun ringte broren og ba han ansette profesjonelle, for det var rett og slett en fare for helsa å være der inne.
Leiligheten var totalskadd.

Det skal vel sies at de kom fra et mindre ryddig hjem fra før av, men likevel, voksne folk vet bedre!

Håper virkelig du slipper at det går så langt som i dette tilfellet, du ber dem jo ikke om noe umennesklig. Å rydde etter seg burde jo være en selvfølge når de er såpass store.



Anonymous poster hash: b09f7...7c4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...