Gå til innhold

'Tvungen' konfirmasjon


Novemberellie

Anbefalte innlegg

Haha, selvfølgelig vet jeg at de kaller det konfirmasjon. Men jeg synes ikke at det er noe mer enn enn et kurs og en markering.

Anonymous poster hash: 9aa9e...977

Eeeehhhhh.... JA! Det er jo det det er! Et kurs og en markering. Akkurat som konfirmasjonen i kirken!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eeeehhhhh.... JA! Det er jo det det er! Et kurs og en markering. Akkurat som konfirmasjonen i kirken!

Har ikke ord på hvor enig jeg er med deg.

Nå er det jo også så mange andre livssyn som også tilbyr konfirmasjon. Synes det er bedre det finnes flere alternativer jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at de indirekte sier at man kommer til helvete hvis man ikke er kristen. Jeg syns det er å ta avstand fra andre religioner/ikke-troende.

Anonymous poster hash: 94a66...491

Jeg lever nå fint med ikke-kristne mennesker hver dag og skal nok klare meg med min ikke-kristne kjæreste. Deres valg påvirker ikke meg på en måte at jeg skal blande meg inn i det

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at du blir automatisk kristen og forguder bibelen så fort du blir konfirmert uansett..

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Om det hadde fantes en gud så hadde det vel vært slik, tenker jeg! ;)

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hadde fantes en gud så hadde det vel vært slik, tenker jeg! ;)

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

Jeg derimot tenker det er en grunn til at vi har fått individuelle hjerner, og at religion ikke er "rett" for alle. Såjaja. Men jeg er kristen, så jeg har vell ikke lov til å mene noenting som ikke står i bibelen

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg uten tvil sagt til mitt barn også om hun endag vil konfirmere seg borgerlig. Synes det et bare tull. Et "liksom opplegg" fordi man vil ha penger selv om man ikke vil konfirmere seg i kirka. Det er førsta hyklerisk!

Her i huset blir det konfirmasjon i kirka, eller ingen konfirmasjon. Og da mener jeg selvfølgelig konfirmasjon som det skal være. At man bekrefter sin kristne tro.

Det er helt greit om hun vil være ateist altså, faren hennes er det. Men han er jo da selvfølgelig ikke konfirmert heller.

Konfirmasjon er for de kristne. Vil du ikke være kristen, så trenger du ikke finne på er opplegg for å få penger likevel.

Dette tror jeg tar pallen for det største sprøytet jeg har lest her inne på lenge.

Hva med å la barnet ditt ta det valget selv, og respektere valget hennes? Er det ikke hyklersk av deg å indirekte påtvinge henne å bekrefte dåpsløftet, som jo er det konfirmasjonen er? Og å straffe henne for å velge noe du synes er "tull", er rett og slett hårreisende.

De lærer faktisk noe nyttig ved humanistisk konfirmasjon. Noe mer nyttig enn å lese en eventyrbok om noe som visstnok skal ha skjedd for 2000 år siden. De får med seg kunnskap som er viktig å ha med i voksenlivet, og som ikke alle får andre steder.

Men selv om jeg synes kristen konfirmasjon er tull, hadde jeg selvsagt respektert det hvis mine barn ønsket å gjøre det. Fordi jeg har respekt for barna mine og deres livsvalg.

Synes du bør ta en lang kikk på deg selv og tenke over hva slags verdier du egentlig vil gi videre til barna dine...

Anonymous poster hash: 6638e...5a9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette tror jeg tar pallen for det største sprøytet jeg har lest her inne på lenge.

Hva med å la barnet ditt ta det valget selv, og respektere valget hennes? Er det ikke hyklersk av deg å indirekte påtvinge henne å bekrefte dåpsløftet, som jo er det konfirmasjonen er? Og å straffe henne for å velge noe du synes er "tull", er rett og slett hårreisende.

De lærer faktisk noe nyttig ved humanistisk konfirmasjon. Noe mer nyttig enn å lese en eventyrbok om noe som visstnok skal ha skjedd for 2000 år siden. De får med seg kunnskap som er viktig å ha med i voksenlivet, og som ikke alle får andre steder.

Men selv om jeg synes kristen konfirmasjon er tull, hadde jeg selvsagt respektert det hvis mine barn ønsket å gjøre det. Fordi jeg har respekt for barna mine og deres livsvalg.

Synes du bør ta en lang kikk på deg selv og tenke over hva slags verdier du egentlig vil gi videre til barna dine...

Anonymous poster hash: 6638e...5a9

Vi leser ikke en 2000år gammel eventyrbok idag.. Vi får like mye nyttig informasjon som de som tar humanetisk gjør, men vi får også lære om bibelen og historien, samtidig som vi får reflektere og tenke selv.

Store deler av den kristne opplæringen til konfirmasjon idag handler om å tenke selv. :)

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leser ikke en 2000år gammel eventyrbok idag.. Vi får like mye nyttig informasjon som de som tar humanetisk gjør, men vi får også lære om bibelen og historien, samtidig som vi får reflektere og tenke selv. Store deler av den kristne opplæringen til konfirmasjon idag handler om å tenke selv. :)Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Det er kjempebra og betryggende å høre! Men da må det vel være flott med humanististisk konfirmasjon også, hvis den kristne har begynt å ta opp mange momenter fra den humanistiske, og kanskje gått mer vekk fra dåpsløftet og mer mot et overgangsrituale fra barn til voksen?

Anonymous poster hash: 6638e...5a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempebra og betryggende å høre! Men da må det vel være flott med humanististisk konfirmasjon også, hvis den kristne har begynt å ta opp mange momenter fra den humanistiske, og kanskje gått mer vekk fra dåpsløftet og mer mot et overgangsrituale fra barn til voksen?

Anonymous poster hash: 6638e...5a9

Det er nå opp til hver enkelt, men for de som vil være kristne, og tror på det kristne grunnlaget så er det ikke det? Vi lærer om at det skjer mer i verden, og at verden går videre, samtidig som det blir flettet inn i kristendommen hvis jeg kan si det på den måten. At verden forandres omhandler da veldig mye kristendommen :)

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå opp til hver enkelt, men for de som vil være kristne, og tror på det kristne grunnlaget så er det ikke det? Vi lærer om at det skjer mer i verden, og at verden går videre, samtidig som det blir flettet inn i kristendommen hvis jeg kan si det på den måten. At verden forandres omhandler da veldig mye kristendommen :)

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Svaret på den siste setningen din er NEI.

Eneste som forandrer seg er at folk får mer vett i hodet til å skjønne at det er bullshit!

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk lettere sjokkert når jeg hører om foreldre som presser på barna tvungen konfirmasjon. Da er det foreldrene som er noen idioter og de har tydeligvis ikke noe mellom øra. De oppfører seg som noen drittunger for å si det rett ut.... Snakk om å respektere ungdommens valg!

Endret av Kittykat
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg uten tvil sagt til mitt barn også om hun endag vil konfirmere seg borgerlig. Synes det et bare tull. Et "liksom opplegg" fordi man vil ha penger selv om man ikke vil konfirmere seg i kirka. Det er førsta hyklerisk!

Her i huset blir det konfirmasjon i kirka, eller ingen konfirmasjon. Og da mener jeg selvfølgelig konfirmasjon som det skal være. At man bekrefter sin kristne tro.

Det er helt greit om hun vil være ateist altså, faren hennes er det. Men han er jo da selvfølgelig ikke konfirmert heller.

Konfirmasjon er for de kristne. Vil du ikke være kristen, så trenger du ikke finne på er opplegg for å få penger likevel.

Så det er viktigere for deg å presse barna til noe de ikke vil enn å akseptere at de faktisk har tatt et annet valg enn deg? Da har du faktisk ingen respekt for barnet i det hele tatt. Og etter noe sånt, så ikke forvent respekt tilbake....

Hadde mine foreldre gjort dette, så hadde jeg mistet all respekt for dem og jeg hadde faktisk ikke tilgitt dem for at de ikke kunne være voksne nok til å respektere mitt valg av syn på ting. Ganske enkelt.

Endret av Kittykat
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoffet for borgerlig konfirmasjon burde være pensum på ungdomsskolen. En del av samfunnsfag/religions- undervisningen. Litt sprekere opplegg enn vanlig undervisning.

Jeg synes alle bør få en overgangsrite når de går fra barn til voksen. Men borgerlig konfirmasjon er litt for mye kopi for min del. Hva er det de bekrefter da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis den kulturen er imot der den henter opplegg fra, så ja

Kristendommen stammer jo egentlig fra jødedommen, og har til felles med alle andre religionene at de alle tror på noe større (Gud) så at kristendommen har mye med andre religioner er kanskje ikke så overraskende, er det?

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Men kristendommen har da overhodet ikke bare hentet ting fra jødedommen. Det var ikke det jeg snakket om. Det var mer ting som at julen bygger på Saturnalia. Og at det ble laget kristne versjoner av hedenske tradisjoner. Det blir sammevsak som borgerlig konfirmasjon, bare motsatt retning.

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle bør få en overgangsrite når de går fra barn til voksen. Men borgerlig konfirmasjon er litt for mye kopi for min del. Hva er det de bekrefter da?

Hva er det man "bekrefter" når man konfirmere seg i kirken nå for tiden?

Jeg konfirmerte meg i kirken for 20 år siden, og bekreftet ikke noe. Var ikke kristen da og er det ikke nå. Ingenting ble "bekreftet".

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi er i nå er et nytt paradigmeskifte på nivå reformasjonen og innføringen av kristendom. Nå foregår en sekularisering.

Og i denne overgangen, som i de tidligere, vil nye versjoner av gjeldende tradisjoner erstatte de gamle.

Hovedforskjellen er at i dag er det FRIVILLIG hvilken versjon man velger. Da kristendommen ble innført var det tvang.

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest New_Girl

Jeg tenker at når tiden er kommet for å ta valget om å konfirmere seg eller ikke, så skal vi forklare henne nøye hva konfirmasjon er, og så får hun ta et gjennomtenkt valg selv. Vi holder selskap uansett om hun velger kirkelig eller borgerlig. Men om hun velger bort begge deler blir det ikke selskap. Da kan vi heller gjøre ekstra stas på henne på 15-års dagen.

Å tvinge noen til å gjennomføre konfirmasjon i kirken er bare helt feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg derimot tenker det er en grunn til at vi har fått individuelle hjerner, og at religion ikke er "rett" for alle. Såjaja. Men jeg er kristen, så jeg har vell ikke lov til å mene noenting som ikke står i bibelen

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Joda, men hva du vil, men jeg trodde at det å være kristen også var å være litt ydmyk? Du fremstår jo som rene svovelpredikanten.

Innlegget er ryddet for slettet sitat.

Irrlys, mod.

Stoffet for borgerlig konfirmasjon burde være pensum på ungdomsskolen. En del av samfunnsfag/religions- undervisningen. Litt sprekere opplegg enn vanlig undervisning.

Jeg synes alle bør få en overgangsrite når de går fra barn til voksen. Men borgerlig konfirmasjon er litt for mye kopi for min del. Hva er det de bekrefter da?

Hva er det hvem bekrefter? Kirkelig konfirmasjon bekrefter ingenting, det et undervisningsopplegg etterfulgt av en markering som er en forbønnshandling, humanistisk konfirmasjon er et alternativ og det brukes ordet konfirmasjon i betydningen "bestyrke", ungdommen skal gå videre og ha mer kunnskap, ergo er han/hun bedre rustet enn før undervisningen.

:heks:

Endret av irrlys
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg tar pallen for det største sprøytet jeg har lest her inne på lenge.

Hva med å la barnet ditt ta det valget selv, og respektere valget hennes? Er det ikke hyklersk av deg å indirekte påtvinge henne å bekrefte dåpsløftet, som jo er det konfirmasjonen er? Og å straffe henne for å velge noe du synes er "tull", er rett og slett hårreisende.

De lærer faktisk noe nyttig ved humanistisk konfirmasjon. Noe mer nyttig enn å lese en eventyrbok om noe som visstnok skal ha skjedd for 2000 år siden. De får med seg kunnskap som er viktig å ha med i voksenlivet, og som ikke alle får andre steder.

Men selv om jeg synes kristen konfirmasjon er tull, hadde jeg selvsagt respektert det hvis mine barn ønsket å gjøre det. Fordi jeg har respekt for barna mine og deres livsvalg.

Synes du bør ta en lang kikk på deg selv og tenke over hva slags verdier du egentlig vil gi videre til barna dine...

Anonymous poster hash: 6638e...5a9

Har da ettertrykkelig poengtert at hun skal bli respektert om hun blir ateist, akkurat som faren hennes er.

Men vi er begge enige i at om man konfirmeres er det i kirka (med troen på Gud), ellers konfirmeres man ikke. Enkelt og greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er viktigere for deg å presse barna til noe de ikke vil enn å akseptere at de faktisk har tatt et annet valg enn deg? Da har du faktisk ingen respekt for barnet i det hele tatt. Og etter noe sånt, så ikke forvent respekt tilbake....

Hadde mine foreldre gjort dette, så hadde jeg mistet all respekt for dem og jeg hadde faktisk ikke tilgitt dem for at de ikke kunne være voksne nok til å respektere mitt valg av syn på ting. Ganske enkelt.

Leser INGEN hva jeg skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...