Gå til innhold

'Tvungen' konfirmasjon


Novemberellie

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks

Det er å ingen som har påstått at HEF er verken opprinnelig eller hedensk, hvor har du fått det i fra?

Poenget er at de fleste av dagens tradisjonen er "kristne" bare fordi kirken har "kapret" dem. Kirken kan derfor ikke klage over at andre gjør det samme, dvs å lage sin egen versjon uten religiøst innhold.

Det kirken har tatt fra HEF er innholdet. Vi skal ikke lenge tilbake enn til min bestefar, før konfirmasjonen var en "høring" i bibelkunnskap ala en muntlig eksamen. Og etter at HEF kom på banen har kirken tilpasset innholdet og hentet inn mye av det de lærer om i det borgerlige opplegget.

Anonymous poster hash: d1805...c66

Fullstendig klar over alt dette; det var brukeren jeg siterte som skrev noe om at HEF ikke hadde kopiert kirken, men omvendt. I følge vanlig ordbruk betyr det da at hun mener kirken har kopiert HEF. Da følte jeg for en liten oppklaring. Men det var sikkert bare dårlig ordlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller fleste nordmenn er da hedninger..

Stemmer det! Men siden jeg var den eneste av alle mine søsken og søskenbarn som konfirmerte meg borgerlig (på tross av at vi alle i praksis er hedninger), så fikk jeg kallenavnet. Jeg tror faktisk en eller annen onkel av meg til og meg nevnte det i en tale under konfirmasjons-middagen.

Human Etisk konfirmasjon var (den gang jeg gjorde det, jeg vet ikke hvordan det er nå), en veldig fin greie. Vi lærte om toleranse, sikker sex, homofili, etikk og moral. Selve seremonien besto av dikt og sang og noen andre kulturinnslag. Jeg syntes det var mye finere og mer givende enn en gudstjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

De fleste nordmenn er da ikke hedninger. Ateister eller agnostikere, sikkert. Hedninger er noe annet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

De fleste nordmenn er da ikke hedninger. Ateister eller agnostikere, sikkert. Hedninger er noe annet!

Jojo men hedning er jo et kallenavn man bruker på ateister av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nordmenn er da ikke hedninger. Ateister eller agnostikere, sikkert. Hedninger er noe annet!

I moderne språkbruk

Endret av Alice123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo men hedning er jo et kallenavn man bruker på ateister av og til

Bare om man er uvitende.

Jeg er ateist, men absolutt ikke hedning.

Anonymous poster hash: d1805...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Jojo men hedning er jo et kallenavn man bruker på ateister av og til

Mulig, men det er egentlig ikke riktig. Hedendom er ikke det samme som ateisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Sikkert mange som bruker det, men det er som sagt feil :)

Hedning er man strengt tatt bare hvis man bekjenner seg til en hedensk religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Bare om man er uvitende.

Jeg er ateist, men absolutt ikke hedning.

Anonymous poster hash: d1805...c66

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Mulig, men det er egentlig ikke riktig. Hedendom er ikke det samme som ateisme.

når jeg lette etter definisjonen på det så det ut som for meg at det var det samme... Men vet du en annen definisjon er jeg interessert i å høre den:). Hva er en hedensk religion?

Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig klar over alt dette; det var brukeren jeg siterte som skrev noe om at HEF ikke hadde kopiert kirken, men omvendt. I følge vanlig ordbruk betyr det da at hun mener kirken har kopiert HEF. Da følte jeg for en liten oppklaring. Men det var sikkert bare dårlig ordlegging.

Takk skal du faen meg ha, nei, du misforstod og når jeg ser hvordan kirkens konfirmasjonsundervisning har endret seg fra da jeg var ung, så gjentar jeg: Kirken kopierer HEF når det gjelder konfirmantundervisning.

Hva angår andre ritualer og tradisjoner så handler det ikke om kopier, men om regelrett tyveri. ;)

:heks:

Endret av Brunhilde
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konfirmerte meg i 2010, mange av vennene mine hadde det slik "hvis du ikke konfirmerer deg i kirken, blir det verken gaver, penger elle selskap". Jeg har heldigvis en utrolig "åpen" familie, så jeg fikk velge selv. Tok humanetisk konfirmasjon og angrer ikke i det hele tatt :-) Besteforeldrene mine ble litt sinte, men det er da mitt valg.



Anonymous poster hash: 7b37c...750
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du er eller ikke er, så er det ikke noen som rituelt bekrefter noe under en konfirmasjon i kirken.

At du personlig bekrefter at du er en kristen og ønsker å fortsette å være det endrer ikke det faktum at kirkelig konfirmasjon er en forbønnshandling og ikke noe annet!

Jeg syns jo også du er litt søt som tror at det er HEF som kopierer kirken, når det egentlig er motsatt. Vet du egentlig hva en humanistisk konfirmasjon inneholder og innebærer? Har du for eksempel deltatt under en av seremoniene?

Og du, husk at du ikke kan stole 100% på Wikipedia, HEF er like lite en sekt som folkekirken er det!

:heks:

Jeg har ikke lest på wikipedia, det var noen andre. Og jeg synes ikke du er det spor søt når du kaster ut hersketeknikker i hytt og pine. Da mister jeg interessen for å diskutere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest på wikipedia, det var noen andre. Og jeg synes ikke du er det spor søt når du kaster ut hersketeknikker i hytt og pine. Da mister jeg interessen for å diskutere.

Du kaller HEF en sekt som i sitatet fra wiki, og det at du er tom for argumenter betyr ikke at jeg "kaster ut hersketeknikker", det betyr at du er tom for argumenter.

Men det er helt greit at du ikke vil diskutere mer, jeg kan leve med det.

:heks:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaller HEF en sekt som i sitatet fra wiki, og det at du er tom for argumenter betyr ikke at jeg "kaster ut hersketeknikker", det betyr at du er tom for argumenter.

Men det er helt greit at du ikke vil diskutere mer, jeg kan leve med det.

:heks:

"Du er nå bra søt som mener det" ,"lille enn" og "du er åpenbart uvitende" er ikke argumenter, det er usaklig hersketeknikk som ikke krydrer debatten, men heller fremstiller deg som slitsom. Og da gidder jeg bare ikke, dette blir det aldri en god diskusjon av uansett ser jeg. Jeg anspores ikke til å lage gode innlegg her. So long.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh hvorfor skal man måtte være kristen for å ha et overgangsrituale? Og hvorfor skal wannabekristne som konfer i kirka kun for pengenes skyld egentlig fortjene å få penger?

Vær grei å les hele tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Du er nå bra søt som mener det" ,"lille enn" og "du er åpenbart uvitende" er ikke argumenter, det er usaklig hersketeknikk som ikke krydrer debatten, men heller fremstiller deg som slitsom. Og da gidder jeg bare ikke, dette blir det aldri en god diskusjon av uansett ser jeg. Jeg anspores ikke til å lage gode innlegg her. So long.

Med andre ord: du skjønner at du har driti deg ut!

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord: du skjønner at du har driti deg ut!

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

Hvor har jeg driti meg ut? Fordi jeg er uenig med deg? Fordi jeg bare klarte å engasjere meg halvhjerta i denne tråden? Dust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg driti meg ut? Fordi jeg er uenig med deg? Fordi jeg bare klarte å engasjere meg halvhjerta i denne tråden? Dust.

Du klarer jo ikke å svare for deg når Brunhilde konfronterer deg med dine utsagn. Da tyr du bare til svada om "hersketeknikker" og bruker det som unnskyldning.

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer jo ikke å svare for deg når Brunhilde konfronterer deg med dine utsagn. Da tyr du bare til svada om "hersketeknikker" og bruker det som unnskyldning.

Anonymous poster hash:

9cddb...9e5

Jeg svarte men hun likte ikke svarene. Det var ikke så gode svar riktignok, da jeg ikke var så inspirert. Religion er ikke noe favoritt-tema, og Brunhilde var krass og spydig. Over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...