Gå til innhold

'Tvungen' konfirmasjon


Novemberellie

Anbefalte innlegg

Gjest Whitestripes

Det jeg tror MockingJ mener er hvorfor skal man konfirmeres borgelig? Konfirmasjon er jo en kristen tradisjon for å bekrefte dåpsløftet. Dersom HEF er i mot religion, hvorfor kopierer de da en kristen tradisjon, og attpåtil kaller det konfirmasjon? Det er jo for at de også skal få en "fin dag og penger".

Da er det jo bare å velge å ikke konfirmere seg?

Anonymous poster hash: 86f4f...796

Dette er jeg helt enig i. Borgerlig konfirmasjon er jo bare tull, tatt etter den kristelige, slik at ungdommen som ikke vil konfirmere seg i kirka også skal kunne ha selskap og få gaver og penger. Konfirmasjon er jo bekreftelse av dåpen for de som er kirkelig døpt. Enten konfirmere seg i kirka eller la være, mener jeg.

Her har ungene selv fått velge, og min eldste konfirmerte seg i kirka, den yngste lot helt være. Begge deler er helt i orden for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endring skjer sakte. Og det er mange færre med den holdningen i dag enn for ca 20 år siden, da jeg ble konfirmert. Var i konfirmasjon i går, og denne konfirmanten hadde valgt humanistisk konfirmasjon. Foreldrene sa at nesten 50% av trinnet hennes hadde valgt dette. For 20 år siden var det bare "særingene" som tok det valget (for å sette det veldig på spissen).

Selv hadde jeg et mildt press mot å konfirmere meg i kirken. Noe jeg valgte å gjøre (noe som også var veldig fint, det er jo naturligvis veldig avhengig av prest/kateket hvordan undervisningen blir, men vi hadde stort fokus på nestekjærlighet, menneskeverd og "å tenke sjæl"). Ville jeg konfirmere meg borgelig, som det het den gang, så måtte jeg gjerne det, men da måtte jeg også ordne meg skyss til og fra samlingene som var i nærmeste by. Dessuten krasjet samlingene med en av fritidsaktivitetene mine.

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser INGEN hva jeg skriver?

Jo, jeg har lest det du skriver og du skriver det at hvis barnet ditt velger kirken, så blir det konfirmasjon. Hvis barnet derimot velger borgerlig, så blir det ingen konfirmasjon. For meg så rimer ikke dette..... Det er faktisk ungdommens valg og vi som foreldre SKAL respektere det valget. Å nekte ungdommen en konfirmasjon fordi ungdommen velger noe annet enn det en selv valgte, blir rett og slett for dumt. Som foreldre bør man faktisk være voksen nok til å takle dette, enn å synke ned på et barnslig nivå og nekte konfirmasjon hvis ungdommen ikke velger kirkelig.

Vår datter konfirmerte seg borgerlig nå i April. Vi er ikke kristne, men hadde hun valgt kristelig, så hadde det ikke gjort oss noe. Hennes liv, hennes valg, hennes dag, såre enkelt.

Endret av Kittykat
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......

Blir bare mer og mer oppgitt av denne tråden. Mer sneversynt gjeng skal man lete lenge etter! Jeg gjør akkurat det jeg mener er best, og det vil ikke forandres fordi noen foreldre i trass mener deres pode også skal ha fest :ler:

Og forøvrig - jeg bor ikke i noe bibel belte, men om jeg hadde gjort det så har det ingen ting med denne diskusjon å gjøre.

Så da velger du også å kanskje få et dårligere forhold til ditt barn fordi du "tvinger" frempå din måte og tro hvis barnet ditt skulle velge noe annet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du sir så :) :) ærlig talt får du tolke meg som du vil, i dont give a shit.

At familien må punge ut fordi noen vil leke konfirmasjon er fremdeles latterlig.

Vet du ikke at mange religioner feirer overgangen mellom barn og voksen og at det antagelig er en eldre tradisjon en den kirken holder på med? Og vet du heller ikke at ordet konfirmasjon IKKE er noe kirken har laget eller har enekrav på?

Så hvordan kan da borgerlig konfirmasjon være mer "tullete" enn kristelig konfirmasjon? :klo:

Jeg trodde de fleste, i 2014, var litt mer oppegående når det gjaldt slike ting. Men det finnes jo fortsatt de som mener homofili er en sykdom også, og at de ikke har noe i en kirke å gjøre.........

Noen har vel bare litt tungt for det, og man kan alltids bare håpe at barna deres ikke tar skade av det og at de får inn allmennkunnskapen sin fra andre, siden foreldrene tydeligvis lever i fortiden.

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da velger du også å kanskje få et dårligere forhold til ditt barn fordi du "tvinger" frempå din måte og tro hvis barnet ditt skulle velge noe annet.

Jeg skal ikke tvinge fram en dritt. Hun får VELGE selv! Er ikke høy religiøs jeg heller, og mannen er jo som sagt ateist.

Vi snakket akkurat om dette, og han lurte også på hvorfor i all verden noen folk skal tvinge fram en egen fest som egentlig ikke har noe med noe å gjøre.

Å komme med slike irrasjonelle påstander om foreldre rolle opp i dette er så latterlig at jeg pisser på meg. Vi støtter ikke hykleri og plagiat og slik er det.

Jeg driter i om du, kjære kittykat, ikke godtar hvordan jeg og hundre til tusen andre gjør i våre hjem. Du må nesten bare leve med at ikke alle er enig med deg.

Alle kan gjøre hva de vil i denne verden. Både jeg, datteren min og deg.

Endret av MockingJay
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke tvinge fram en dritt. Hun får VELGE selv! Er ikke høy religiøs jeg heller, og mannen er jo som sagt ateist.

Vi snakket akkurat om dette, og han lurte også på hvorfor i all verden noen folk skal tvinge fram en egen fest som egentlig ikke har noe med noe å gjøre.

Å komme med slike irrasjonelle påstander om foreldre rolle opp i dette er så latterlig at jeg pisser på meg. Vi støtter ikke hykleri og plagiat og slik er det.

Jeg driter i om du, kjære kittykat, ikke godtar hvordan jeg og hundre til tusen andre gjør i våre hjem. Du må nesten bare leve med at ikke alle er enig med deg.

Alle kan gjøre hva de vil i denne verden. Både jeg, datteren min og deg.

Og akkurat det utsagnet som jeg her har markert viser at du virkelig ikke har peiling på hva en borgerlig konfirmasjon handler om!

Det er en fordel å lese seg opp og å kunne litt om et emne før man skriver. Ellers virker man bare vanvittig dum.

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke tvinge fram en dritt. Hun får VELGE selv! Er ikke høy religiøs jeg heller, og mannen er jo som sagt ateist.

Vi snakket akkurat om dette, og han lurte også på hvorfor i all verden noen folk skal tvinge fram en egen fest som egentlig ikke har noe med noe å gjøre.

Å komme med slike irrasjonelle påstander om foreldre rolle opp i dette er så latterlig at jeg pisser på meg. Vi støtter ikke hykleri og plagiat og slik er det.

Jeg driter i om du, kjære kittykat, ikke godtar hvordan jeg og hundre til tusen andre gjør i våre hjem. Du må nesten bare leve med at ikke alle er enig med deg.

Alle kan gjøre hva de vil i denne verden. Både jeg, datteren min og deg.

Om hundre tusen hjem har det slik som du så blir jeg litt bekymra for alle disse barna.

Jeg tviler sterkt på at så mange foreldre er så lite oppegående, dømmende og urettferdige!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke tvinge fram en dritt. Hun får VELGE selv!.

Men når du premierer det ene valget med en fest og gaver, mens det andre valget ikke er noe å feire respekterer di virkelig ikke hennes valg. Få legger di sterke føringer for hva som er riktig valg.

Og hvorfor mener du at overgangsrituale fra barn til voksen ikke et noe å feire for andre enn kristne? Denne tradisjonen et mye eldre enn kristendomme, så er det noen som har "hermet" er det er kristne.

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk, hvorfor da?

Ser ut som de lærer mye bra, ingen tvil om det. Men jeg står enda ved mine ord om at det er et hyklerisk oppfunn for å få penger selv om man ikke er kristen.

De som er godt voksne, og som velger å døpe barna sine "fordi det er tradisjon" selv om de aldri har satt sine bein i en kirke, er faen meg de mest hykleriske av dem (dere!) alle.

Og til din info konfirmerte jeg meg borgerlig for ... en haug av år siden, og jeg anser meg selv som mer reklektert som femtenåring enn det du fremstår som nå: godt voksen osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kristne gå foran med gode eksempler? Hva slags kristen er du egentlig?

Egentlig så viser du meg vel bare det jeg trodde: at de fleste kristne er trangsynte, snevre mennesker som dømmer og hater. De sitter på sin høye hest og ser ned på, og dømmer. Jeg trodde det sto noe i den eventyrboka deres om at dere ikke skulle dømme andre jeg...... Men det er kanskje også et av de punktene dere har valgt å gå bort fra.

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

Herre. Har da aldri kalt meg en god kristen, og har aldri sagt jeg er enig i alt i bibelen heller. Akkurat nå gjør du det du mener jeg gjør- du dømmer. Du dømmer ikke bare meg, men alle religioner som har "eventyrbøker". Har aldri noensinne verken dømt eller hatet noen fordi de har andre livssyn, uansett hva de mener. Nettopp fordi de respekter det faktum at jeg tror på noe annet. De skjønner det kanskje ikke, men de respekterer det. Dessverre er ikke du sånn, og det er utrolig trist for din del.

aeNyQAj_700b_v1.jpg

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære barnet mitt. Du får velge helt selv om du viø be bordbønn eller ei.

... om du ber bordbønn får du mat, om du ikke ber bordbønn er det bare tull å dele ut mat..

Presse barnet mitt, jeg? Brut, hun får da velge helt selv!

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og akkurat det utsagnet som jeg her har markert viser at du virkelig ikke har peiling på hva en borgerlig konfirmasjon handler om!

Det er en fordel å lese seg opp og å kunne litt om et emne før man skriver. Ellers virker man bare vanvittig dum.

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

Har lest på det, to ganger faktisk, ettersom det har dukket opp her i tråden.

Dere snakker om frie valg, hvorfor kan ikke vi ha det? Det er mange i tråden som ikke vil støtte en borgerlig konfirmasjon, er det så grusomt at vi ikke deler deres syn? Våre barn vil med høyest sannsynlighet dele vårt syn, men også med den innstillingen at folk får gjøre som de vil. En innstilling jeg synes mangler blant andre her i tråden.

Om hun vil konfirmere seg borgerlig så får vi ta det da. Jeg kommer ikke til å hindre henne i å dra på samlinger, og vil nok hjelpe og delta på dagen. Men jeg må få lov til å mene hva jeg vil om det likevel. Og jeg håper datteren min er så klok at hun forstår at alle har rett på sin egen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke tvinge fram en dritt. Hun får VELGE selv! Er ikke høy religiøs jeg heller, og mannen er jo som sagt ateist.

Vi snakket akkurat om dette, og han lurte også på hvorfor i all verden noen folk skal tvinge fram en egen fest som egentlig ikke har noe med noe å gjøre.

Å komme med slike irrasjonelle påstander om foreldre rolle opp i dette er så latterlig at jeg pisser på meg. Vi støtter ikke hykleri og plagiat og slik er det.

Jeg driter i om du, kjære kittykat, ikke godtar hvordan jeg og hundre til tusen andre gjør i våre hjem. Du må nesten bare leve med at ikke alle er enig med deg.

Alle kan gjøre hva de vil i denne verden. Både jeg, datteren min og deg.

Når du, som en annen nevner, belønner det ene barnet med fest og gaver fordi akkurat det barnet valgte kirkelig konfirmasjon, mens det andre barnet ikke får noe fest eller gaver fordi det barnet valgte borgerlig konfirmasjon, så blir det i mine øyne feil.

For meg så gjør det meg ingenting om andre ikke er enig med meg. Det gjør meg ingeting at du ikke er enig med meg engang. Jeg reagerer bare på at du ikke kommer til å feire barnet ditt hvis h*n ikke velger kirkelig konfirmasjon. Det er det du sier med andre ord/inndirekte. Hvordan tror du barnet ditt vil føle seg hvis du sier dette til barnet ditt? Jeg har lest og hørt om mange ungdommer som føler seg tvunget til å velge kirkelig pga foreldrene, fordi de har sagt rett ut at de vil ikke feire ungdommen hvis det ikke blir kirkelig konfirmasjon. Og da har man overhodet ingen respekt for ungdommen i det hele tatt.

Min datter valgte som sagt borgerlig konfirmasjon. På konfirmasjonskurset så snakket og lærte de om etikk, menneskerettigheter, sex m.m. De var også på en utflukt hvor de skulle være flyktninger i 24 timer. Når selve dagen kom, så bestod seremonien av utdeling av kursbevis, sanger, dans og taler både til og fra konfirmantene. Jeg tror faktisk at datteren min lærte mye på dette kurset i forhold til mange ting. Hun tok et selvstendig valg i forhold til hennes syn på ting. Hun lot seg ikke presse av noen og hun gjorde det som var riktig for henne.

Og når det gjelder festen, så er den for å feire ungdommen og retningen h*n har tatt på dette stadiet i livet og vise hvor stolt man er av ungdommen som kan ta dette valget uavhengig av hva andre valgte, inkludert foreldre/familie.

Endret av Kittykat
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er godt voksne, og som velger å døpe barna sine "fordi det er tradisjon" selv om de aldri har satt sine bein i en kirke, er faen meg de mest hykleriske av dem (dere!) alle.

Og til din info konfirmerte jeg meg borgerlig for ... en haug av år siden, og jeg anser meg selv som mer reklektert som femtenåring enn det du fremstår som nå: godt voksen osv.

Hvor i all verden fikk du dratt inn dåp? Men selvfølgelig er det hyklerisk ingen som hevder noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du, som en annen nevner, belønner det ene barnet med fest og gaver fordi akkurat det barnet valgte kirkelig konfirmasjon, mens det andre barnet ikke får noe fest eller gaver fordi det barnet valgte borgerlig konfirmasjon, så blir det i mine øyne feil.

For meg så gjør det meg ingenting om andre ikke er enig med meg. Det gjør meg ingeting at du ikke er enig med meg engang. Jeg reagerer bare på at du ikke kommer til å feire barnet ditt hvis h*n ikke velger kirkelig konfirmasjon. Det er det du sier med andre ord/inndirekte. Hvordan tror du barnet ditt vil føle seg hvis du sier dette til barnet ditt? Jeg har lest og hørt om mange ungdommer som føler seg tvunget til å velge kirkelig pga foreldrene, fordi de har sagt rett ut at de vil ikke feire ungdommen hvis det ikke blir kirkelig konfirmasjon. Og da har man overhodet ingen respekt for ungdommen i det hele tatt.

Min datter valgte som sagt borgerlig konfirmasjon. På konfirmasjonskurset så snakket og lærte de om etikk, menneskerettigheter, sex m.m. De var også på en utflukt hvor de skulle være flyktninger i 24 timer. Når selve dagen kom, så bestod seremonien av utdeling av kursbevis, sanger, dans og taler både til og fra konfirmantene. Jeg tror faktisk at datteren min lærte mye på dette kurset i forhold til mange ting. Hun tok et selvstendig valg i forhold til hennes syn på ting. Hun lot seg ikke presse av noen og hun gjorde det som var riktig for henne.

Og når det gjelder festen, så er den for å feire ungdommen og retningen h*n har tatt på dette stadiet i livet og vise hvor stolt man er av ungdommen som kan ta dette valget uavhengig av hva andre valgte, inkludert foreldre/familie.

Nå har jeg bare et barn, så den problemstillingen hadde jeg ikke tenkt på. Men er klart det er noe å tenke på. I en slik situasjon hadde vi nok måtte bite i det sure eplet ja. Vil selvfølgelig ikke at hun skal føle seg tvunget, og vil passe på at hun ikke gjør det. Om eneste løsning er fest, så må det vel bli sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil selvfølgelig ikke at hun skal føle seg tvunget, og vil passe på at hun ikke gjør det.

Og det er jo det eneste som teller, sånt sett ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest på det, to ganger faktisk, ettersom det har dukket opp her i tråden.

Dere snakker om frie valg, hvorfor kan ikke vi ha det? Det er mange i tråden som ikke vil støtte en borgerlig konfirmasjon, er det så grusomt at vi ikke deler deres syn? Våre barn vil med høyest sannsynlighet dele vårt syn, men også med den innstillingen at folk får gjøre som de vil. En innstilling jeg synes mangler blant andre her i tråden.

Om hun vil konfirmere seg borgerlig så får vi ta det da. Jeg kommer ikke til å hindre henne i å dra på samlinger, og vil nok hjelpe og delta på dagen. Men jeg må få lov til å mene hva jeg vil om det likevel. Og jeg håper datteren min er så klok at hun forstår at alle har rett på sin egen mening.

Akkurat det samme mener jeg, men forskjellen på deg og meg er at jeg ville feiret og gitt akkurat like mye penger til alle barna mine, uavhengig av om de var troende eller ei!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende innlegg, persondebatt, personangrep og svar til dette.

Irrlys, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre. Har da aldri kalt meg en god kristen, og har aldri sagt jeg er enig i alt i bibelen heller. Akkurat nå gjør du det du mener jeg gjør- du dømmer. Du dømmer ikke bare meg, men alle religioner som har "eventyrbøker". Har aldri noensinne verken dømt eller hatet noen fordi de har andre livssyn, uansett hva de mener. Nettopp fordi de respekter det faktum at jeg tror på noe annet. De skjønner det kanskje ikke, men de respekterer det. Dessverre er ikke du sånn, og det er utrolig trist for din del.

aeNyQAj_700b_v1.jpg

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Å si at noen som ikke tror burde sulte og dø syntes jeg er ganske dømmende.

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...