Gå til innhold

'Tvungen' konfirmasjon


Novemberellie

Anbefalte innlegg

Jeg er konfirmert borgerlig, og det var et utrolig bra opplegg. Vi lærte om selvstendig tenking, være kritisk, lytte til andres meninger men selv danne oss et bilde av hva som var rett, i tillegg til de ulike livssynene, etikk og mye mye mer.

Derimot ble jeg sjokkert av en kristelig konfirmasjon jeg var i. Der handlet en time om menneskeverd, at alle var like mye verdt, de handikappede, flyktninger ol (men ikke de homofile, sa jeg til meg selv). Uansett, kurslederen hadde vist et bilde til konfirmantene av et foster i ulike stadier av utviklingen, og fortalt at dette er et menneske fra det er 4 uker gammel, fordi det da så ut som et ferdig utviklet barn. Dette ble da dratt frem i talen i konfirmasjonen. Jeg blir så vanvittig provosert av denne hjernevaskingen. Helt greit å være mot abort, men det skal hver enkelt person finne ut av selv, makan!!

Anonymous poster hash: 421f5...e4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Riskjeks

når jeg lette etter definisjonen på det så det ut som for meg at det var det samme... Men vet du en annen definisjon er jeg interessert i å høre den:). Hva er en hedensk religion?

Det er førkristne religioner.

Takk skal du faen meg ha, nei, du misforstod og når jeg ser hvordan kirkens konfirmasjonsundervisning har endret seg fra da jeg var ung, så gjentar jeg: Kirken kopierer HEF når det gjelder konfirmantundervisning.

Hva angår andre ritualer og tradisjoner så handler det ikke om kopier, men om regelrett tyveri. ;)

:heks:

Jeg vet ikke hvordan konfirmasjonsopplegget er hos hverken HEF eller kirken, jeg snakket om selve ritualet.

Fortell gjerne konkret hva du mener er "tyveri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er førkristne religioner.

Jeg vet ikke hvordan konfirmasjonsopplegget er hos hverken HEF eller kirken, jeg snakket om selve ritualet.

Fortell gjerne konkret hva du mener er "tyveri".

Det jeg mener er tyveri er for eksempel jul og sankthans. Både midtvinter og midtsommer ble feiret i hedensk tid, og jeg mener at kirken stjal disse høytidene ved å gjøre dem til sine. Jeg mener, de fleste vet vet vel at jesus mest sannsynlig ble født sommerstid.

:heks:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det jeg mener er tyveri er for eksempel jul og sankthans. Både midtvinter og midtsommer ble feiret i hedensk tid, og jeg mener at kirken stjal disse høytidene ved å gjøre dem til sine. Jeg mener, de fleste vet vet vel at jesus mest sannsynlig ble født sommerstid.

:heks:

"Tyveri" er likevel et sterkt ord. Jeg er ikke religiøs, men synes det blir feil å bruke slike ord. Når kristendommen begynte å bli vanlig, var den mye mer enn en religion (akkurat som hedensk religion var) - det var en kultur som omfattet hele samfunnet/hverdagslivet til menneskene. Det var heller ikke slik at kristendommen ble innført fra én dag til en annen, det var en gradvis prosess, og at ritualer ble utført på samme tid, har ingenting med "tyveri" (som er en bevisst handling) å gjøre, men tilpasning og gradvis kulturendring. Hedenske religioner var jo heller ikke helt de samme gjennom hundrevis av år; åsatro/norrøn mytologi forandret seg ganske mye frem mot kristen tid, fra naturreligion til gradvis mer dyrking av enkeltguder, noe som kan settes i sammenheng med påvirkning fra kristendommen. Jeg synes du fremstiller ting veldig svart-hvitt og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tyveri" er likevel et sterkt ord. Jeg er ikke religiøs, men synes det blir feil å bruke slike ord. Når kristendommen begynte å bli vanlig, var den mye mer enn en religion (akkurat som hedensk religion var) - det var en kultur som omfattet hele samfunnet/hverdagslivet til menneskene. Det var heller ikke slik at kristendommen ble innført fra én dag til en annen, det var en gradvis prosess, og at ritualer ble utført på samme tid, har ingenting med "tyveri" (som er en bevisst handling) å gjøre, men tilpasning og gradvis kulturendring. Hedenske religioner var jo heller ikke helt de samme gjennom hundrevis av år; åsatro/norrøn mytologi forandret seg ganske mye frem mot kristen tid, fra naturreligion til gradvis mer dyrking av enkeltguder, noe som kan settes i sammenheng med påvirkning fra kristendommen. Jeg synes du fremstiller ting veldig svart-hvitt og enkelt.

Så er vi uenige om dette, men det gjør jo ikke noe.

Dette er et diskusjonsforum, om jeg forenkler betyr ikke noe, det er jo ikke en vitenskapelig avhandling det er snakk om.

Du ville vite konkret hva jeg mente, jeg svarte - det er egentlig ikke mer komplisert enn det.

:heks:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Så er vi uenige om dette, men det gjør jo ikke noe.

Dette er et diskusjonsforum, om jeg forenkler betyr ikke noe, det er jo ikke en vitenskapelig avhandling det er snakk om.

Du ville vite konkret hva jeg mente, jeg svarte - det er egentlig ikke mer komplisert enn det.

:heks:

Helt greit det :)

Jeg synes likevel det er greit å problematisere enkle dikotomier når man diskuterer. Ellers blir det vanskelig å diskutere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt greit det :)

Jeg synes likevel det er greit å problematisere enkle dikotomier når man diskuterer. Ellers blir det vanskelig å diskutere...

Sant nok, men nå har jeg bidratt så mye i denne tråden at jeg egentlig verken gidder eller orker mer, og strengt handler den jo om konfirmasjon, ikke om høytiden som jeg mener kirken har stjålet, ergo ingen stor grunn til å gå så dypt inn i materien som du ønsker. :)

:heks:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lindiana

Nå er det vel 14 år siden jeg ble konfirmert og jeg ble tvunget til å konfirmeres i kirken selv om jeg klart og tydelig ga uttrykk for at jeg over hodet ikke var kristen eller hadde ønske om å bli konfirmert, hverken kristent eller borgelig. Men det var ikke snakk om noe annet fra mamma og pappa.

Hele sermonien var en pinelang messe hvor vi måtte opp og diktere flere vers og strofer som vi måtte kunne ordrett utenatt. På samlingene før konfirmasjonen ble vi straffet med å måtte løpe en runde rundt kirka dersom vi ikke klarte å framføre versene ordrett uten å se på arket. Særdeles lite oppmuntrende for en som fra før av ikke hadde noe interesse for å pugge bibelvers på rams. Det ble mange løpeturer den våren.

Når det gjalt penger ble det et kjempe stort tema på skolen. "Hvor my fikk du??" og det gikk en heslig konkurranse i hvem som har fått mest. "30.000". "40.000". "Haha! Jeg fikk 60.000!". Og om du (jeg) hadde fått mindre enn 10.000 ble man hånlig ledd av, kalt fattiglus og direkte mobbet. "Blir du med på butikken i matpausen? ..Eller nei, du har vel ikke RÅD?? AHAHAHAHA"

Jeg meldte meg ut av statskirken 2 uker etter jeg fylte 15. Det vet ikke mamma eller pappa og det trenger de strengt tatt ikke å vite heller. Tro er en personlig ting enten man har den eller ikke. Jeg synes ungdommen skal få bestemme selv om de ønsker å konfirmere seg eller ikke basert på om de tror eller ikke. Det er i det heletatt en ganske stor ting å konfirmere sin tro, noe jeg tror de aller færreste tenker over.


  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Sant nok, men nå har jeg bidratt så mye i denne tråden at jeg egentlig verken gidder eller orker mer, og strengt handler den jo om konfirmasjon, ikke om høytiden som jeg mener kirken har stjålet, ergo ingen stor grunn til å gå så dypt inn i materien som du ønsker. :)

:heks:

Når du ikke ville diskutere mer, handlet det plutselig ikke om stjeling likevel? Selv om du har skrevet en masse innlegg om det? Ja ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke ville diskutere mer, handlet det plutselig ikke om stjeling likevel? Selv om du har skrevet en masse innlegg om det? Ja ja...

Dine ord, ikke mine.

Jeg har sagt at kirken har kopiert undervisninger og stjålet høytidene. Du var ikke fornøyd med det, jeg sa, ditt problem - ikke mitt. :ler:

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Dine ord, ikke mine.

Jeg har sagt at kirken har kopiert undervisninger og stjålet høytidene. Du var ikke fornøyd med det, jeg sa, ditt problem - ikke mitt. :ler:

:heks:

Jeg var ikke fornøyd med det du sa fordi du ikke begrunnet påstanden skikkelig. Du ville ikke utdype det da jeg utdypet min påstand, fordi du ikke ønsket å gå så dypt inn i det. Beleilig...

Men, men, vi kan avslutte diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke fornøyd med det du sa fordi du ikke begrunnet påstanden skikkelig. Du ville ikke utdype det da jeg utdypet min påstand, fordi du ikke ønsket å gå så dypt inn i det. Beleilig...

Men, men, vi kan avslutte diskusjonen.

Men kjære, vakre, vene, hvor har du mest vondt? Det var da et gnål uten like!

:heks:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg uten tvil sagt til mitt barn også om hun endag vil konfirmere seg borgerlig. Synes det et bare tull. Et "liksom opplegg" fordi man vil ha penger selv om man ikke vil konfirmere seg i kirka. Det er førsta hyklerisk!

Her i huset blir det konfirmasjon i kirka, eller ingen konfirmasjon. Og da mener jeg selvfølgelig konfirmasjon som det skal være. At man bekrefter sin kristne tro.

Det er helt greit om hun vil være ateist altså, faren hennes er det. Men han er jo da selvfølgelig ikke konfirmert heller.

Konfirmasjon er for de kristne. Vil du ikke være kristen, så trenger du ikke finne på er opplegg for å få penger likevel.

Du høres ut som en "fantastisk" forelder må jeg si.

Poenget med konfirmasjon er å bekrefte dåpen. Hvis man er imot det overgrepet foreldre påførte deg når man var liten, når de meldte deg inn i en tro uten bekreftelse, kan man annulere dette med å konfirmere seg borgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg må jeg si at jeg ble tvunget til en kristen konfirmasjon, og dum som jeg var gjorde jeg ikke noe med det.

"Seksualundervisningen" vi fikk var at jentene og guttene ble skilt, og så kom den en ultrakristen dame opp og fortalte hvordan man skulle vente med sex og at det ikke var flaut å være jomfru. I tillegg kom lederne for opplegget med stygge bemerkningen om kvinner som tar abort og homofile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Seksualundervisningen" vi fikk var at jentene og guttene ble skilt, og så kom den en ultrakristen dame opp og fortalte hvordan man skulle vente med sex og at det ikke var flaut å være jomfru. I tillegg kom lederne for opplegget med stygge bemerkningen om kvinner som tar abort og homofile.

Dette skremmer meg litt. Man er ikke mindreverdig selv om man har sex for ekteskapet, tar abort eller er homofil/ikke har noe i mot homofile. Jeg er ganske liberal av meg på de områdene der og prøver å lære barna mine at alle mennesker er verdt like mye uansett. Og det virker jo ikke som om at de lærer dette på det kristne konfirmasjonskurset. Men akkurat det skal jeg ikke være så bastant på, da jeg ikke vet det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente valgte også humanistisk konfirmasjon. Er ikke sammen med faren, og han prøvde å overtale henne til å velge kristlig. Da satte jeg ned foten og sa dette skal hun få bestemme selv!!

Kom med så mye sprøyt hvis hun tok humanitisk konfirmasjon.

Blir så oppgitt over de som tvinger konfirmantene til å ta kristelig. De kan sette seg inn i hva humanistisk konfirmasjon er før de rakker ned på det.

Søstra derimot hun vil ha kristelig og det er også helt greit. Synes de skal velge selv.



Anonymous poster hash: b51cc...f86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du høres ut som en "fantastisk" forelder må jeg si.

Poenget med konfirmasjon er å bekrefte dåpen. Hvis man er imot det overgrepet foreldre påførte deg når man var liten, når de meldte deg inn i en tro uten bekreftelse, kan man annulere dette med å konfirmere seg borgelig.

Man blir ikke automatisk meldt ut av kirka eller automatisk meldt inn i humaisk etisk forbund.

Poenget med den borgelige (humanitiske ) konfirmasjonen er jo det at man stiger inn i de voksne rekker. Like fin og verdig sermni de har på humansitiske konfirmasjoene.

Hun er fremdeles medlem av statkirka. Hun kan jo selvsagt å velge å medle seg ut, men det valget er opp til henne.

Anonymous poster hash: b51cc...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en "fantastisk" forelder må jeg si.

Poenget med konfirmasjon er å bekrefte dåpen. Hvis man er imot det overgrepet foreldre påførte deg når man var liten, når de meldte deg inn i en tro uten bekreftelse, kan man annulere dette med å konfirmere seg borgelig.

Les hele tråden er du grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...