Gå til innhold

'Tvungen' konfirmasjon


Novemberellie

Anbefalte innlegg

Akkurat det samme mener jeg, men forskjellen på deg og meg er at jeg ville feiret og gitt akkurat like mye penger til alle barna mine, uavhengig av om de var troende eller ei!

Har ikke sagt jeg skulle forskjellsbehandle noen. Som sagt tidligere har jeg ikke tenkt over problematikken ved søsken. Jeg vil selvfølgelig ikke forskjellsbehandle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke sagt jeg skulle forskjellsbehandle noen. Som sagt tidligere har jeg ikke tenkt over problematikken ved søsken. Jeg vil selvfølgelig ikke forskjellsbehandle.

Siden det virker som du har glemt hva du skrev i ditt første innlegg så siterer jeg det her:

"Det hadde jeg uten tvil sagt til mitt barn også om hun endag vil konfirmere seg borgerlig. Synes det et bare tull. Et "liksom opplegg" fordi man vil ha penger selv om man ikke vil konfirmere seg i kirka. Det er førsta hyklerisk!

Her i huset blir det konfirmasjon i kirka, eller ingen konfirmasjon. Og da mener jeg selvfølgelig konfirmasjon som det skal være. At man bekrefter sin kristne tro.

Det er helt greit om hun vil være ateist altså, faren hennes er det. Men han er jo da selvfølgelig ikke konfirmert heller.

Konfirmasjon er for de kristne. Vil du ikke være kristen, så trenger du ikke finne på er opplegg for å få penger likevel. "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det virker som du har glemt hva du skrev i ditt første innlegg så siterer jeg det her:

"Det hadde jeg uten tvil sagt til mitt barn også om hun endag vil konfirmere seg borgerlig. Synes det et bare tull. Et "liksom opplegg" fordi man vil ha penger selv om man ikke vil konfirmere seg i kirka. Det er førsta hyklerisk!

Her i huset blir det konfirmasjon i kirka, eller ingen konfirmasjon. Og da mener jeg selvfølgelig konfirmasjon som det skal være. At man bekrefter sin kristne tro.

Det er helt greit om hun vil være ateist altså, faren hennes er det. Men han er jo da selvfølgelig ikke konfirmert heller.

Konfirmasjon er for de kristne. Vil du ikke være kristen, så trenger du ikke finne på er opplegg for å få penger likevel. "

Jaaa? Nå har jeg som sagt bare et barn, og hadde ikke tenkt på at søsken problematikken ved dette. Jeg vil ikke forskjellsbehandle så jeg skjønner jo at det kan være at jeg må arrangere fest for en borgerlig konfirmant.

Og siden det ble lagt fram at det kan oppleves som tvang gjør jeg meg selvfølgelig noen tanker om dette også og skal selvfølgelig unngå at hun eller framtidige søsken føler seg tvunget til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden det ble lagt fram at det kan oppleves som tvang gjør jeg meg selvfølgelig noen tanker om dette også og skal selvfølgelig unngå at hun eller framtidige søsken føler seg tvunget til noe som helst.

Så bra for datteren din og forholdet mellom dere :)

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at noen som ikke tror burde sulte og dø syntes jeg er ganske dømmende.

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

Hhahahahahh.... Utrolig hvordan du klarer å vri på det jeg skriver

Hvis han ikke klarer å respektere mennesker som tror, uten å være nedtrykkende og oppføre seg som en douchebag, så kan han bare forsvinne for min del. Da har jeg ikke noe til overs for verken han eller meningene hans, kall det å dømme hvis du vil, men tviler veldig sterkt på at normale, både religiøse og ikke-religiøse oppegående mennesker mener det.

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

At familien må punge ut fordi noen vil leke konfirmasjon er fremdeles latterlig.

I mina ögon är det "värst" att "leka konfirmation" och genomgå ceremonin utan att tro utan med ett press från föräldrar och släkt med sällskap och gåvor.

Att erbjuda ett val utan ekonomiska konsekvenser är för mig att stötta barnet i sina egna val om SIN tro.

Det er faktisk ungdommens valg og vi som foreldre SKAL respektere det valget. Å nekte ungdommen en konfirmasjon fordi ungdommen velger noe annet enn det en selv valgte, blir rett og slett for dumt. Som foreldre bør man faktisk være voksen nok til å takle dette, enn å synke ned på et barnslig nivå og nekte konfirmasjon hvis ungdommen ikke velger kirkelig

Ja, precis så
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å tvinge er jo et sterkt ord, men jeg skjønner det jeg. Det handler om tradisjoner og det er det viktig at ungdommen lærer respekt for. Det er en del av det å bli voksen....



Anonymous poster hash: dcfa1...24b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tvinge er jo et sterkt ord, men jeg skjønner det jeg. Det handler om tradisjoner og det er det viktig at ungdommen lærer respekt for. Det er en del av det å bli voksen....

Anonymous poster hash: dcfa1...24b

Så det er viktigere for deg at ungdommen din følger en hyklersk tradisjon enn at de tar selvstendige valg? Interessant!

Er ikke en del av det å bli voksen å nettopp ta selvstendige valg?

Får meg til å tenke på en bygdeoriginal her. Bestefar, far og sønm, kjeltringer alle tre, flott tradisjon! Skulle ikke forundre meg om det fortsetter enda en generasjon.

Endret av Novemberellie
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg hadde hatt vondt av å arrangere fest for ungene om de hadde valgt en såkalt "borgerlig konfirmasjon" i regi av HEF. I mine øyne er HEF en sneversynt livsynsorganisasjon der deres største kall er å sable ned alt som omhandler religion og lage sitt eget "hallelujakor".

Interessant å lese i wikipedia at to av barna til HEFs grunnlegger har meldt seg ut av organisasjonen fordi de kaller HEF for en sekt:

Noen av veteranene i Human-Etisk Forbund har kritisert utviklingen som har skjedd i organisasjonen etter at den tidligere pinsevennen og legpredikanten Levi Fragell overtok sentrale verv i organisasjonen. To av barna til grunnleggeren Kristian Horn – den ene av dem, Kjell Horn, selv en medstifter og veteran i organisasjonen – har meldt seg ut av Human-Etisk Forbund og karakterisert organisasjonen som en sekt. Horn peker ut Levi Fragell som sentral premissleverandør for det han kaller «en negativ utvikling»[11], og hevder at «Levi Fragell alltid har ønsket å lage en menighet eller sekt for dem som står utenfor religionen».[12]

I boken Svik. Fra humanetikk til humanisme (2008) kritiserer Kjell Horn også at HEF under Levi Fragells ledelse har forsøkt å bytte ut betegnelsen på forbundets livssyn, humanetikk, med det svært vanskelig avgrensbare ordet humanisme, som har en rekke andre betydninger. Forbundets stifter, Kristian Horn, gikk selv inn for humanetikk, fordi han mente humanisme var et for mange­tydig begrep. Kjell Horn argumenterer for at HEFs livssyn fortsatt bør kalles humanetikk og ikke humanisme. Også kristne humanister, bl.a. Nansenskolens rektor Dag Hareide, har reagert på Human-Etisk Forbunds forsøk på å «annektere» ordet humanisme, og påpekt at humanismen er en strømning innen mange religioner og at ordet humanisme ikke kan brukes i Grunnloven og skolens formålsparagraf dersom Human-Etisk Forbund får annektere ordet.[13]

Jeg hadde istenden gledelig arrangert en egen overgangsfest der jeg inviterte familie og venner på en liten feiring. Det kunne jeg feks gjort ved å lage en ekstra høytidelig markering av 15-års dagen. Dette var jeg med på å arrangere for 3 av mine tantebarn og jeg syns det var en flott markering på overgang fra barn til ungdom/voksen.



Anonymous poster hash: 39d12...82e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er viktigere for deg at ungdommen din følger en hyklersk tradisjon enn at de tar selvstendige valg? Interessant!

Er ikke en del av det å bli voksen å nettopp ta selvstendige valg?

Får meg til å tenke på en bygdeoriginal her. Bestefar, far og sønm, kjeltringer alle tre, flott tradisjon! Skulle ikke forundre meg om det fortsetter enda en generasjon.

For meg er det ikke en hyklerisk tradisjon, det er en verdifull familietradisjon som vi fører videre. Jeg har jo også gjort ting for familien opp gjennom årene, fordi det betydde mye for noen jeg er glad i , det lærer ungdommen ansvarsfølelse, og det er jo også en verdifull erfaring...

Anonymous poster hash: dcfa1...24b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste. Jeg blir like oppgitt hvert år jeg hører det. Trodde konfirmasjon i kirken var for de troende jeg...

Konfirmasjonen er EGENTLIG en hedensk tradisjon. Den ble overtatt av kirken etter at man begynte med barnedåp i kirken, siden dåpen i kristendommen EGENTLIG er en trosbekjennesle og derfor i utgangspunktet skjedde på samme tidpunkt i livet som konfirmasjonen skjer nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene har døpt barna, så skal ungen nekte i kirken.

Vel, jeg har møtt mange av disse ungene senere. Det var så in å konfirmere seg borgelig. De samme ungene kommer til kirken for å gifte seg. Noen valgte etterpå å ikke døpe barna sine.

MAN VANDRER UT OG INN AV KIRKEN ALT ETTER BEGIVENHETEN



Anonymous poster hash: 59681...5a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene har døpt barna, så skal ungen nekte i kirken.

Vel, jeg har møtt mange av disse ungene senere. Det var så in å konfirmere seg borgelig. De samme ungene kommer til kirken for å gifte seg. Noen valgte etterpå å ikke døpe barna sine.

MAN VANDRER UT OG INN AV KIRKEN ALT ETTER BEGIVENHETEN

Anonymous poster hash: 59681...5a3

Dette er utfordringen når man gjør ting til tradisjon: Man gjør det ikke lenger basert på en begrunnelse, men av vane. Kirkehuset er vår høytidelige fremvisningslokale, og følgelig er det der vi presenterer merkedagene våres.

Konfirmasjonen er sånn sett den tradisjonen som naturlig nok først blir utfordret siden den også er koblet med selvstendighet og det å ta egne valg.

Men vi ser det også ved giftermål på rare steder, der prester i større og større grad blir dratt rundt i uvante settinger for å representere kirkebygget og gi utradisjonelle bryllup en verdig bakgrunn.

Vil du se hvem som er kristne i Norge, møt i en kirke på en helt vanlig søndag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det man "bekrefter" når man konfirmere seg i kirken nå for tiden?

Jeg konfirmerte meg i kirken for 20 år siden, og bekreftet ikke noe. Var ikke kristen da og er det ikke nå. Ingenting ble "bekreftet".

Anonymous poster hash: d1805...c66

Du bekreftet dåpshandlingen som ikke var ditt valg, du bekrefter altså at du er kristen og vil tilhøre det kirkesamfunnet. At du ikke mente det eller skjønte det, endrer ikke på handlingen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utfordringen når man gjør ting til tradisjon: Man gjør det ikke lenger basert på en begrunnelse, men av vane. Kirkehuset er vår høytidelige fremvisningslokale, og følgelig er det der vi presenterer merkedagene våres.

Konfirmasjonen er sånn sett den tradisjonen som naturlig nok først blir utfordret siden den også er koblet med selvstendighet og det å ta egne valg.

Men vi ser det også ved giftermål på rare steder, der prester i større og større grad blir dratt rundt i uvante settinger for å representere kirkebygget og gi utradisjonelle bryllup en verdig bakgrunn.

Vil du se hvem som er kristne i Norge, møt i en kirke på en helt vanlig søndag.

Man trenger ikke være i en kirke for å snakke med sin gud, og det trenger ikke være søndag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hva du vil, men jeg trodde at det å være kristen også var å være litt ydmyk? Du fremstår jo som rene svovelpredikanten.

Innlegget er ryddet for slettet sitat.

Irrlys, mod.

Hva er det hvem bekrefter? Kirkelig konfirmasjon bekrefter ingenting, det et undervisningsopplegg etterfulgt av en markering som er en forbønnshandling, humanistisk konfirmasjon er et alternativ og det brukes ordet konfirmasjon i betydningen "bestyrke", ungdommen skal gå videre og ha mer kunnskap, ergo er han/hun bedre rustet enn før undervisningen.

:heks:

Konfirmasjon -> confirm = bekrefte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner at jeg hadde hatt vondt av å arrangere fest for ungene om de hadde valgt en såkalt "borgerlig konfirmasjon" i regi av HEF. I mine øyne er HEF en sneversynt livsynsorganisasjon der deres største kall er å sable ned alt som omhandler religion og lage sitt eget "hallelujakor".

Interessant å lese i wikipedia at to av barna til HEFs grunnlegger har meldt seg ut av organisasjonen fordi de kaller HEF for en sekt:

Noen av veteranene i Human-Etisk Forbund har kritisert utviklingen som har skjedd i organisasjonen etter at den tidligere pinsevennen og legpredikanten Levi Fragell overtok sentrale verv i organisasjonen. To av barna til grunnleggeren Kristian Horn – den ene av dem, Kjell Horn, selv en medstifter og veteran i organisasjonen – har meldt seg ut av Human-Etisk Forbund og karakterisert organisasjonen som en sekt. Horn peker ut Levi Fragell som sentral premissleverandør for det han kaller «en negativ utvikling»[11], og hevder at «Levi Fragell alltid har ønsket å lage en menighet eller sekt for dem som står utenfor religionen».[12]

I boken Svik. Fra humanetikk til humanisme (2008) kritiserer Kjell Horn også at HEF under Levi Fragells ledelse har forsøkt å bytte ut betegnelsen på forbundets livssyn, humanetikk, med det svært vanskelig avgrensbare ordet humanisme, som har en rekke andre betydninger. Forbundets stifter, Kristian Horn, gikk selv inn for humanetikk, fordi han mente humanisme var et for mange­tydig begrep. Kjell Horn argumenterer for at HEFs livssyn fortsatt bør kalles humanetikk og ikke humanisme. Også kristne humanister, bl.a. Nansenskolens rektor Dag Hareide, har reagert på Human-Etisk Forbunds forsøk på å «annektere» ordet humanisme, og påpekt at humanismen er en strømning innen mange religioner og at ordet humanisme ikke kan brukes i Grunnloven og skolens formålsparagraf dersom Human-Etisk Forbund får annektere ordet.[13]

Jeg hadde istenden gledelig arrangert en egen overgangsfest der jeg inviterte familie og venner på en liten feiring. Det kunne jeg feks gjort ved å lage en ekstra høytidelig markering av 15-års dagen. Dette var jeg med på å arrangere for 3 av mine tantebarn og jeg syns det var en flott markering på overgang fra barn til ungdom/voksen.

Anonymous poster hash: 39d12...82e

Det som er så flott er at HEF over hodet ikke predikerer noe som helst! Man trenger slett ikke melde seg inn i HEF for å konfirmere seg borgerlig. Det er null press what so ever! Ingen forkynning om noe som helst.

Det blir som å sende barna på leirskole med klassen. Der jeg bor drar de til Sørlandet og ligger over på et slags menighetshus. De sover der. Skolen leier det. Det er det. Hadde aldri nektet barna mine å dra på leir fordi de skulle sove over i "guds hus". :)

Og den infoen du siterer er jo så uinteressant som det kan få blitt. Hvor står dette? Se og Hør? Tenk om man skulle dratt opp alle sakene som er skrevet om kirken de siste åra! Homofili, sparking av prester fordi de er kvinner, eller fordi de er homofile. Tafsing på konfirmasjonsjenter.... Listen er LANG!

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjon -> confirm = bekrefte

Jeg forstår betydningen av ordet, kjære deg, men ved en kirkelig konfirmasjon bekreftes ikke noe. Det er en ren forbønnshandling, i hvert fall hvis man skal forholde seg til hva kirken selv sier.

:heks:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen er EGENTLIG en hedensk tradisjon. Den ble overtatt av kirken etter at man begynte med barnedåp i kirken, siden dåpen i kristendommen EGENTLIG er en trosbekjennesle og derfor i utgangspunktet skjedde på samme tidpunkt i livet som konfirmasjonen skjer nå.

Jada, men når man konfirmeres seg i kirken mener jeg at man skal være troende. Selv om det ikke er en kristen tradisjon i utgangspunktet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det i kirken. Helt bortkastet tid ettersom jeg ikke er kristen nå. Jeg visste ikke mye om det borgerlige, men om jeg ville kunne jeg selvfølgelig ha valgt det. Jeg syns det virker som om de som gjør det borgerlig får mye mer ut av det.

For de som sier at konfirmasjon bare er for kristne så er det bare tullball. De fleste kulturer har seremonier der det er en overgang fra å være ungdom til å bli mer voksen. Dette er ikke bare for kristne. Hva om barnet dit ville ha en Bar Mitsva? Skal du si "Nei, det er bare kristne som får selskap og gaver"?

Hvorfor skal ikke noe som ditt barn syns er viktig telle like mye som en kristen konfirmasjon? Har kristendommen monopol på slike feiringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...