Jump to content
Sign in to follow this  
Novemberellie

'Tvungen' konfirmasjon

Recommended Posts

Brunhilde

Hvis de hadde skilt det, og ikke hentet så mye fra den kristne tradisjonen hadde jeg ikke brydd meg. Har forsåvidt ikke brydd meg om det før idag heller.

De snakker om livet videre, viktige livsvalg, seksualitet, prevansjon, flyktninger, mindre heldige, folk som sliter, frihet osv som verden er opptatt av. Begge har 2-3timers opplegg noen dager i noen uker, før de møtes og blir "konfirmerte" før de deretter har en fest med familie og venner for å feire dette.

Eneste forskjellen er at kristent nå har fått inn en 5dagers leir med masse forskjellige forelesere, informering om livsvalg, sex og såkalte morsomme turer. (Kan hende dette bare er på sørlandet)

Er ikke dette samme opplegget?

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Så kirken har altså hentet noe fra HEF, men det har du ikke noe i mot? Sørlandsk dobbeltmoralisme i et (lite og trangt) nøtteskall.

:heks:

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis de hadde skilt det, og ikke hentet så mye fra den kristne tradisjonen hadde jeg ikke brydd meg. Har forsåvidt ikke brydd meg om det før idag heller.

Så kristendommen skal kunne høste fra kulturen og tidligere religioner helt fritt, men med en gang noe fra kristendom smitter over på kulturen blir det feil?

Morsomt ;)

Anonymous poster hash: d1805...c66

AnonymBruker

Så kirken har altså hentet noe fra HEF, men det har du ikke noe i mot? Sørlandsk dobbeltmoralisme i et (lite og trangt) nøtteskall.

Etter hva jeg har fått med meg har ikke kristendommen så mye mot andre religioner/ikketroende.

Men når humanetisk forbund som skal være så langt unna religioner, og mener det er så idiotisk å ha noe "større" å tro på henter opplegg fra kristne/andre religioners tradisjoner blir det feil.

AnonymBruker

Så kristendommen skal kunne høste fra kulturen og tidligere religioner helt fritt, men med en gang noe fra kristendom smitter over på kulturen blir det feil?

Morsomt ;)

Hvis den kulturen er imot der den henter opplegg fra, så ja.

Kristendommen stammer jo egentlig fra jødedommen, og har til felles med alle andre religionene at de alle tror på noe større (Gud) så at kristendommen har mye med andre religioner er kanskje ikke så overraskende, er det?

AnonymBruker

Konfirmasjonsleir har det vært sålenge jeg kan huske, og jeg er 25 år.. Tror ikke det er noe nyskapende altså :)

Anonymous poster hash: 86f4f...796

Novemberellie

De snakker om livet videre, viktige livsvalg, seksualitet, prevansjon, flyktninger, mindre heldige, folk som sliter, frihet osv som verden er opptatt av. Begge har 2-3timers opplegg noen dager i noen uker, før de møtes og blir "konfirmerte" før de deretter har en fest med familie og venner for å feire dette.

Eneste forskjellen er at kristent nå har fått inn en 5dagers leir med masse forskjellige forelesere, informering om livsvalg, sex og såkalte morsomme turer. (Kan hende dette bare er på sørlandet)

Er ikke dette samme opplegget?

Da er det isåfall kirken som har hermet etter humanetikerne! Da jeg konfirmerte meg var det verken leir, seksualitet, prevensjon, livsvalg, flyktninger eller folk som sliter!

Annonse

AnonymBruker

Hvis den kulturen er imot der den henter opplegg fra, så ja.

Kristendommen stammer jo egentlig fra jødedommen, og har til felles med alle andre religionene at de alle tror på noe større (Gud) så at kristendommen har mye med andre religioner er kanskje ikke så overraskende, er det?

Har du enda ikke skjønt at det ikke er kirken som startet med konfirmasjon?

HEF har ikke tatt noe fra kirken, men kirken har tydeligvis måttet starte å hente ting fra HEF!

Før bestod konf. undervisninga kun av pugging av bud, lesing i bibel og messing av tøys og tull.

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

AnonymBruker

Er vel ikke kristne som har herma etter hef, er vel heller det at begge retninger tar opp noe alment.

Konfirmantene i dag driver ikke å pugger salmevers og bibelvers. De diskuterer viktige tema som nevnt over her. De reflekterer over egen tro/ikke tro. Og etter å ha fulgt konfirmanter i begge retninger dette året, så vil jeg påstå at de som konfirmerer seg kristelig er innom det samme som de borgerlige pluss mye mer.

Anonymous poster hash: cde06...4f0

magicpie

Har du enda ikke skjønt at det ikke er kirken som startet med konfirmasjon?

HEF har ikke tatt noe fra kirken, men kirken har tydeligvis måttet starte å hente ting fra HEF!

Før bestod konf. undervisninga kun av pugging av bud, lesing i bibel og messing av tøys og tull.

Ja, noe må de jo ha å lokke med for å få ungdommen til å konfirmere seg kristelig.. Sitat hørt fra mange av mine jevnaldrende: "Jeg er egentlig ikke kristen, men hvis jeg konfirmerer meg borgerlig så får jeg jo ikke vært med til Kragerø!!" (som var én ukes leir på Sørlandet..)

AnonymBruker

Er vel ikke kristne som har herma etter hef, er vel heller det at begge retninger tar opp noe alment.

Konfirmantene i dag driver ikke å pugger salmevers og bibelvers. De diskuterer viktige tema som nevnt over her. De reflekterer over egen tro/ikke tro. Og etter å ha fulgt konfirmanter i begge retninger dette året, så vil jeg påstå at de som konfirmerer seg kristelig er innom det samme som de borgerlige pluss mye mer.

Ja, da har de jo tatt noe etter HEF, da!

AnonymBruker

Ja, noe må de jo ha å lokke med for å få ungdommen til å konfirmere seg kristelig.. Sitat hørt fra mange av mine jevnaldrende: "Jeg er egentlig ikke kristen, men hvis jeg konfirmerer meg borgerlig så får jeg jo ikke vært med til Kragerø!!" (som var én ukes leir på Sørlandet..)

Litt ironisk, da det var den leiren som gjorde at jeg og de nærmeste vennene mine ikke ville konfirmere seg kristent. :fnise: (Men den var på Lista)

AnonymBruker

Ja, da har de jo tatt noe etter HEF, da! Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

Nei, det har de ikke. Er jo ikke akkurat hef som har oppfunnet disse temaene akkurat....

Er vel heller det at de som er veldig imot kirken faktisk ikke har fått med seg at kirken ikke bare er "messing av tull" lengre. Men nå kommer ikke jeg fra "bibelstripa" og tilhører en meget åpen menighet hvor alle er velkomne uansett legning etc

AnonymBruker

Ja, da har de jo tatt noe etter HEF, da!

Kristne har ikke noe imot humanetisk...? Humanetisk skal jo ikke ha noenting med religion å gjøre

Annonse

Kanutte

Hvorfor skal man fjerne overgangsritualer fra tradisjonene bare fordi vi ikke lengre primært er en kristen befolkning?

Religioner kommer og går mens kulturelle tradisjoner utvikles. Overgangsritualer av denne typen finner man over hele verden. Det er overhodet ikke et kristen påfunn.

Nettop!

Hilsen mammaen som er stolt over at sønnen har tatt et bevisst og selvstendig valg og vært humanistisk konfirmant i dag!

Kanutte

Nettop!

Hilsen mammaen som er stolt over at sønnen har tatt et bevisst og selvstendig valg og vært humanistisk konfirmant i dag!

Og jeg er selv kristen og hadde gjerne sett at han valgte konfirmasjon i kirken!

AnonymBruker

Etter hva jeg har fått med meg har ikke kristendommen så mye mot andre religioner/ikketroende.

Men når humanetisk forbund som skal være så langt unna religioner, og mener det er så idiotisk å ha noe "større" å tro på henter opplegg fra kristne/andre religioners tradisjoner blir det feil.

Bortsett fra at de indirekte sier at man kommer til helvete hvis man ikke er kristen. Jeg syns det er å ta avstand fra andre religioner/ikke-troende.

Anonymous poster hash: 94a66...491

AnonymBruker

Nei, det har de ikke. Er jo ikke akkurat hef som har oppfunnet disse temaene akkurat....

Er vel heller det at de som er veldig imot kirken faktisk ikke har fått med seg at kirken ikke bare er "messing av tull" lengre. Men nå kommer ikke jeg fra "bibelstripa" og tilhører en meget åpen menighet hvor alle er velkomne uansett legning etc

Jezzzzz! HEF har hatt slike tema hele tiden og kirken har først nå begynnt med det! Hvem kopierer hvem da?

AnonymBruker

Jezzzzz! HEF har hatt slike tema hele tiden og kirken har først nå begynnt med det! Hvem kopierer hvem da? Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

Vel, er vel ikke hef som har oppfunnet disse temaene de har jo alltid eksistert.

Vi diskuterte dem forresten den gang jeg var konfirmant for 25 år siden og. Konfirmerte meg i kirken.

Er jo ikke kirken som hermer etter hef selv om de ikke lenger lever i middelalderen.

AnonymBruker

Da får du google ordet konfirmasjon, da! Selv om det står i flere innlegg over her har du tydeligvis ikke fått det med deg.

Haha, selvfølgelig vet jeg at de kaller det konfirmasjon. Men jeg synes ikke at det er noe mer enn enn et kurs og en markering.

Anonymous poster hash: 9aa9e...977

Novemberellie

Før var konfirmasjonsundervisninga kun messing av "tull", så om de nå har gått bort fra det så følger de da vitterlig etter HEF når det gjelder innholdet i undervisninga!

Jeg konfirmerte meg for snart 30 år siden og det var KUN bud og bibel. Aldri ett eneste tema som ikke gikk på "budskapet".

Når det gjelder ordet "konfirmasjon" så er ikke det noe kirken har noe enerett på og akkurat det ordet passer veldig godt på opplegget HEF har. Så HEF har ingen etterligning av den kristne konfirmasjonen og de som tror det har ikke satt seg nok inn i det. Som sagt over her er det vanlig å markere overgangen fra barn til voksen, det er ikke noe spesiellt for kirken.

Men om det er som du sier, at kirken har tatt etter HEF når det gjelder undervisninga så er jo det topp!