Gå til innhold

'Tvungen' konfirmasjon


Novemberellie

Anbefalte innlegg

Joda, ungdommen skal få velge selv, å må ta konsekvensene av sine valg.

Foreldrene må også få velge hvor de vil legge pengene sine, å vil de ikke bruke masse penger på en borgerlig konfirmasjon, må ungdommen ta konsekvensen av det. Ungdommen kan selvsagt velge borgerlig, men må da være klar over at det ikke blir hverken selskap eller penger. Kanskje bare en hyggelig søndagsmiddag.

Anonymous poster hash: e97d1...d64

Men HVORFOR får man penger om man er kristen, men ikke om man ikke er troende?

Belønner du ungene for å tro?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var du på Camp Refugee også?

Nei, det er 14år siden jeg ble konfirmert. Så de har nok enda bedre undervisninger nå og ting man får bli med på.

Det var ingenting vi fikk bli med på det året jeg gikk, opplevelser osv, men god undervisning fikk vi.

Kanskje er også opplegget litt forskjellig fra sted til sted. Jeg kommer fra et bittelite sted hvor det knapt er 100 meter mellom hvert bedehus. Så det var heller ikke mange som konfirmerte seg via HEF.

Jeg var den eneste fra "sør" på stedet og resten var fra "nord" som er "byen". Kronglete forklart men.

Var faktisk den eneste i fra min kommune som konfirmerte seg via HEF det året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HVORFOR får man penger om man er kristen, men ikke om man ikke er troende?

Belønner du ungene for å tro?

Det lurer jeg på også.

For meg virker det som opplæring i hykleri. Fake religion for penger er bedre enn ærlighet?

Jeg vil i alle fall belønne barna mine mer for ærlighet enn religionshåning.

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HVORFOR får man penger om man er kristen, men ikke om man ikke er troende?

Belønner du ungene for å tro?

Alle jeg kjenner som har blitt borgerlig konfirmert de siste årene har fått penger? (Oftest mer enn de som har tatt det kristent, og.. )

De som ikke har konfirmert seg i det hele tatt har også fått omtrent lik sum.

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg på også.

For meg virker det som opplæring i hykleri. Fake religion for penger er bedre enn ærlighet?

Jeg vil i alle fall belønne barna mine mer for ærlighet enn religionshåning.

Anonymous poster hash: d1805...c66

Du virker som et veldig reflektert og klokt menneske.

I like you!

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Human etisk konfirmasjon er helt greit dersom man er medlem av human etisk forbund og har det livssynet, men det blir helt feil å melde seg inn dit i forveien av konfirmasjonen kun fordi man vil ha selskapet og gavene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle jeg kjenner som har blitt borgerlig konfirmert de siste årene har fått penger? (Oftest mer enn de som har tatt det kristent, og.. )

De som ikke har konfirmert seg i det hele tatt har også fått omtrent lik sum.

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Ja, det er jo bare rett og rimelig, mener nå jeg!

De aller fleste får jo like mye enten de konfirmerer seg i kirken eller borgerlig, men jeg syntes det er veldig rart at noen velger å belønne barna sine for å tro (selv om barna antagelig bare er "troende" for å innkassere penger i slike tilfeller.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Human etisk konfirmasjon er helt greit dersom man er medlem av human etisk forbund og har det livssynet, men det blir helt feil å melde seg inn dit i forveien av konfirmasjonen kun fordi man vil ha selskapet og gavene.

Man må da ikke melde seg inn i HEF for å konfirmere seg borgerlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Human etisk konfirmasjon er helt greit dersom man er medlem av human etisk forbund og har det livssynet, men det blir helt feil å melde seg inn dit i forveien av konfirmasjonen kun fordi man vil ha selskapet og gavene.

Når man er 15, med andre ord rundt konfirmasjonsalder, kan man selv velge hvilket livssynssamfunn man ønsker å tilhøre,

Syns du er fordømmende når du påstår at det kun er for selskap og gaver, det vet du nemlig ingenting om!

:heks:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i ditt hus er det bare de, eventuellt, kristne barna som får penger?

Nice!

Det jeg tror MockingJ mener er hvorfor skal man konfirmeres borgelig? Konfirmasjon er jo en kristen tradisjon for å bekrefte dåpsløftet. Dersom HEF er i mot religion, hvorfor kopierer de da en kristen tradisjon, og attpåtil kaller det konfirmasjon? Det er jo for at de også skal få en "fin dag og penger".

Da er det jo bare å velge å ikke konfirmere seg?

Anonymous poster hash: 86f4f...796

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bare de som ikke vet hva undervisningen på borgerlig konf. går ut på mener at det er teit og unødvendig.

Eldstemannen min syntes det var et veldig bra opplegg og han sier at Camp Refugee er noe av det verste og beste han har vært med på. Han mener også at det burde vært påbudt for alle, ikke bare borgerlige konfirmanter.

Da han var konfirmant (er 19 nå) hadde de bl.a. om nettvett, noe som var veldig kjekt på den tiden for selv om det ikke er så lenge siden så var det ikke så vanlig å tenke på det da.

De hadde også mye om mobbing og narkotika og alkohol. Meget bra opplegg!

Jeg kan være enig i at opplæringen i borgerlig komf er kjempefint opplegg, men jeg synes ikke det hører hjemme i en kristelig konfirmasjon! Jeg synes Camp Refugee og det man lærer på borgerlig komf kan komme i undervisningen på skolen isteden. På den måten kan alle være med på det :)

Anonymous poster hash: cd50f...173

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror MockingJ mener er hvorfor skal man konfirmeres borgelig? Konfirmasjon er jo en kristen tradisjon for å bekrefte dåpsløftet. Dersom HEF er i mot religion, hvorfor kopierer de da en kristen tradisjon, og attpåtil kaller det konfirmasjon? Det er jo for at de også skal få en "fin dag og penger".

Da er det jo bare å velge å ikke konfirmere seg?

Anonymous poster hash: 86f4f...796

Å konfirmere seg i kirken er jo en "ha en litt kjip og løgnaktig dag og få penger og gaver" for de aller fleste. Hv er så bra med det?

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo bare rett og rimelig, mener nå jeg!

De aller fleste får jo like mye enten de konfirmerer seg i kirken eller borgerlig, men jeg syntes det er veldig rart at noen velger å belønne barna sine for å tro (selv om barna antagelig bare er "troende" for å innkassere penger i slike tilfeller.)

Jada.. Men skjønner ikke hvorfor du sier at det bare er de som gjør det kristent blir belønnet? Det er hvertfall feil i dag.

Nå vet jeg heller ikke når du konfirmerte deg, så det kan hende ting var annerledes da.

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg tror MockingJ mener er hvorfor skal man konfirmeres borgelig? Konfirmasjon er jo en kristen tradisjon for å bekrefte dåpsløftet. Dersom HEF er i mot religion, hvorfor kopierer de da en kristen tradisjon, og attpåtil kaller det konfirmasjon? Det er jo for at de også skal få en "fin dag og penger".

Da er det jo bare å velge å ikke konfirmere seg?

Anonymous poster hash: 86f4f...796

Signerer denne :) Borgerlig komf kan være fint nok, men det er fremdeles kristelig tradisjon. Jeg valgte å ikke konfirmere meg på grunn av dette. Om jeg fikk penger eller ikke brydde jeg meg ikke noe om, jeg hadde uansett ikke rike familiemedlemmer.

Anonymous poster hash: cd50f...173

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at opplæringen i borgerlig komf er kjempefint opplegg, men jeg synes ikke det hører hjemme i en kristelig konfirmasjon! Jeg synes Camp Refugee og det man lærer på borgerlig komf kan komme i undervisningen på skolen isteden. På den måten kan alle være med på det :)

Anonymous poster hash: cd50f...173

Så det er ordet "konfirmasjon" du har problemer med? Kaller vi det "overgangsritualefest", så er det ok?

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror MockingJ mener er hvorfor skal man konfirmeres borgelig? Konfirmasjon er jo en kristen tradisjon for å bekrefte dåpsløftet. Dersom HEF er i mot religion, hvorfor kopierer de da en kristen tradisjon, og attpåtil kaller det konfirmasjon? Det er jo for at de også skal få en "fin dag og penger".

Da er det jo bare å velge å ikke konfirmere seg?

Anonymous poster hash: 86f4f...796

Da vet ikke du hva borgerlig konfirmasjon går ut på.

Human-Etisk Forbunds bruk av betegnelsen konfirmasjon begrunner seg dels i tradisjonen om en rite i den aktuelle alder, og i ordets etymologi. Fra humanetisk side begrunnes navnevalget slik:

«Fordi vi skulle finne navn på en verdslig konfirmasjonsordning. Den kirkelige konfirmasjon hadde allerede langt på vei vært en verdslig ordning gjennom flere hundre år. Konfirmasjon i kirken var nødvendig for å oppnå rent verdslige goder så som videre utdanning, arbeid og giftermål. Konfirmasjonen var pliktig for alle. Den gjaldt alle i samfunnet. Slik sett var kirkelig konfirmasjon hele tiden uttrykk for noe allment og verdslig. Alternative ungdomsfeiringer var forbudt. Det norske folk fikk på denne måten aldri noe annet språklig uttrykk for markering av ungdomstiden enn nettopp ordet "konfirmasjon". Selvsagt er selve ordet "confirmare" god latin, og betyr å støtte, styrke, gjøre fast, bekrefte osv.»[2]
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forøvrig synes jeg det er helt idiotisk å kalle det for konfirmasjon når det er borgerlig, da konfirmasjon er kristent, og en kristen tradisjon.



Anonymous poster hash: 1d94c...8f1
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada.. Men skjønner ikke hvorfor du sier at det bare er de som gjør det kristent blir belønnet? Det er hvertfall feil i dag.

Nå vet jeg heller ikke når du konfirmerte deg, så det kan hende ting var annerledes da.

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Jeg svarte bare på et annet innlegg og glemte å sitere.

Beklager

Det er faktisk flere som kun vil "belønne" barna sine dersom de er troende. De finnes til og med i denne tråden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg det er helt idiotisk å kalle det for konfirmasjon når det er borgerlig, da konfirmasjon er kristent, og en kristen tradisjon.

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Selve ordet "confirmare" er latin, betyr å støtte, styrke, gjøre fast, bekrefte osv.

Så selve ordet konfirmasjon er ikke et ord kun kirken kan gjøre noe krav på! Les forøvrig innlegget rett over ditt, der står det mer om det.

Endret av Novemberellie
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne :) Borgerlig komf kan være fint nok, men det er fremdeles kristelig tradisjon. Jeg valgte å ikke konfirmere meg på grunn av dette. Om jeg fikk penger eller ikke brydde jeg meg ikke noe om, jeg hadde uansett ikke rike familiemedlemmer.

Anonymous poster hash: cd50f...173

Tradisjoner og religion har filtrer seg sammen på mange vis opp gjennom historien. Mye av det som i fag oppfattes som del av den kristne tradisjon har opprinnelig kommet fra andre religioner og/eller kulturelle tradisjoner. Det foregår en kontinuerlig utveksling.

Nå som vi som samfunn er i en "avkristningsprosess" er det helt naturlig at vi bringer med oss noen tradisjoner som har vært knyttet til kristendom en periode.

Og vi må på ingen måte tro at denne typen overgangsritualer er en kristen oppfinnelse. Slike ritualer har eksister til alle tider.

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...