Gå til innhold

'Tvungen' konfirmasjon


Novemberellie

Anbefalte innlegg

Tror bare staten vil ha folk til å konfirmere seg og i en grad bevare tradisjonene. For det er ingen vits å ha det borgerlig om man ikke er kristen. Er man ikke kristen så bør jo alternativet være å IKKE konfirmere seg i det heletatt.. :klo:



Anonymous poster hash: d13f0...d37
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig i dette. Ville selv konfirmere meg borgerlig, men når venninnen min skulle gjøre det og pappa med engang reagerte med "hah, da skal ikke hun få gave fra oss, nei!!" osv, bestemte jeg meg for å bare gjøre det i kirken. Nå er jeg 21 og har nettopp meldt meg ut av kirken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare staten vil ha folk til å konfirmere seg og i en grad bevare tradisjonene. For det er ingen vits å ha det borgerlig om man ikke er kristen. Er man ikke kristen så bør jo alternativet være å IKKE konfirmere seg i det heletatt.. :klo:

Anonymous poster hash: d13f0...d37

Hvorfor skal man fjerne overgangsritualer fra tradisjonene bare fordi vi ikke lengre primært er en kristen befolkning?

Religioner kommer og går mens kulturelle tradisjoner utvikles. Overgangsritualer av denne typen finner man over hele verden. Det er overhodet ikke et kristen påfunn.

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig få som konfirmerer seg i kirken fordi de virkelig er kristne. Som jeg skrev i en annen tråd om dette temaet: Jeg vet om én person av de 50 som konfirmerte seg i kirken på mitt årstrinn som faktisk var kristen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor ungdom skal konfirmeres overhodet hvis de ikke er kristne..

"Borgerlig konfirmasjon"... LOL. Alt for penger kan jeg tenke meg.



Anonymous poster hash: 04e79...65c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du er ironisk her?!

Vet du hva de lærer når de er borgerlige konfirmanter?

Vil anbefale deg å lese litt her:

http://www.human.no/Seremonier/Humanistisk-konfirmasjon/Hvorfor-konfirmasjon/

så slipper du å svare så intetanende en annen gang.

Litt av det de har på kurset: "Kurset inneholder ulike temaer som berører etiske problemstillinger og det fokuseres spesielt på ungdoms vilkår. Viktige temaer er livssyn, humanisme og menneskerettigheter. Utover disse kan temaer være engasjement, ansvar for verden, rasisme, toleranse, ungdom og seksualitet, rus, kjønnsroller."

Sitat fra link:

"Formålet med Humanistisk konfirmasjon er å styrke humanistiske verdier i samfunnet. Humanistisk konfirmasjon er et tilbud til ungdom som ønsker et kurs i livssyn og etikk og en høytidelig seremoni på dette grunnlaget. Målsettingen for kurset er å styrke de unges evne til selvstendig tenkning og etisk handling, gjennom å fremme

  • innsikt i egne opplevelser, holdninger og atferd
  • evne til refleksjon og til å stille kritiske spørsmål
  • bevissthet om livssyn
  • evne til omtanke, respekt, toleranse og til å ta ansvar".

Ja vel, men kall det en markering. For en konfirmasjon, det er det ikke.

Anonymous poster hash: 9aa9e...977

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man er 15, med andre ord rundt konfirmasjonsalder, kan man selv velge hvilket livssynssamfunn man ønsker å tilhøre,

Syns du er fordømmende når du påstår at det kun er for selskap og gaver, det vet du nemlig ingenting om!

:heks:

Jeg påstår da ikke at alle som melder seg inn der gjør det kun for gaver og selskap, jeg skrev at HVIS man gjør det KUN for å få gaver, men ikke tror på noe av det de tror på så blir det helt feil. Jeg konfirmerte meg i fjor og vet om så alt for som gjorde det kun derfor.

Tror du misforsto meg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror MockingJ mener er hvorfor skal man konfirmeres borgelig? Konfirmasjon er jo en kristen tradisjon for å bekrefte dåpsløftet. Dersom HEF er i mot religion, hvorfor kopierer de da en kristen tradisjon, og attpåtil kaller det konfirmasjon? Det er jo for at de også skal få en "fin dag og penger".

Da er det jo bare å velge å ikke konfirmere seg?

Anonymous poster hash: 86f4f...796

Å markere overgangen fra barn/ungdom til voksen er ikke en kristen greie, nei. Det er en markering de fleste samfunn og religioner har i en eller annen form. På linje mer markeringer av fødsler, ekteskap og dødsfall. Det settes også gjerne i sammenheng med de viktigere delene av livet, som tro/religion og livssyn, etikk og rett og slett hvordan man har tenkt å leve livet - som voksen. Man skal være ganske sneversynt for å tro at dette er noe kristendommen har enerett på. At det har vært den rådende tradisjonen i Norge lenge derimot - det er riktig. De siste 500 årene. Før det var det jo den katolske typen konfirmasjon (som ikke er det samme opplegget som protestantene bruker), og jeg synes ærlig talt det er litt morsomt når folk blir såpass historieløse at de glemmer at dagens konfirmasjonsordning er resultatet av nettopp litt rebellering og ønsket om å skape et alternativ til en reigion som hevder å sitte med fasiten.

Ellers er den opprinnelige betydningen av konfirmasjon å "styrke" og "støtte". Hvorfor kirken mener det kun kan brukes om kristen tro og ikke andre meninger og livssyn er vel kanskje heller det man egentlig burde spørre om?

Og om du tror at "HEF er imot religion" så har du ikke satt deg nok inn i saken til at du egentlig burde tørre å uttale deg om noe som helst.

Anonymous poster hash: b2872...331

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor ungdom skal konfirmeres overhodet hvis de ikke er kristne..

"Borgerlig konfirmasjon"... LOL. Alt for penger kan jeg tenke meg.

Anonymous poster hash: 04e79...65c

Fordi det å ha et slik overgangsrituale er en del av kulturen vår. Slik det også var FØR kristendommen kom.

Og jeg for min del er glad for at ungene får et likeverdig tilbud, så de ikke får økonomisk insentiv til å lyve på seg en religion.

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve ordet "confirmare" er latin, betyr å støtte, styrke, gjøre fast, bekrefte osv.

Så selve ordet konfirmasjon er ikke et ord kun kirken kan gjøre noe krav på! Les forøvrig innlegget rett over ditt, der står det mer om det.

Det er uansett en kristen tradisjon, og det er poenget mitt. Blir rart at å late som om de holder seg så langt unna religioner som mulig, men å kalle det konfirmering, ha det samtidig som kristen, og ha samme typen opplegg

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det ordet man henger seg opp i, burde man jo gå rundt å kjefte på alle kristne som feirer "jul". Det er jo navnet på den førkristne tradisjonen. Jeg som ikke religiøs feirer faktisk jul, men kristne feirer "kristusmesse" og kaller det jul.

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår da ikke at alle som melder seg inn der gjør det kun for gaver og selskap, jeg skrev at HVIS man gjør det KUN for å få gaver, men ikke tror på noe av det de tror på så blir det helt feil. Jeg konfirmerte meg i fjor og vet om så alt for som gjorde det kun derfor.

Tror du misforsto meg litt :)

Det gjorde jeg og jeg beklager at jeg kalte deg fordømmende. :)

Jeg kjenner ingen som har tatt lett på valget rundt konfirmasjon - men de jeg kjenner har foreldre som er åpne for at barna velger selv, så det er sikkert derfor.

:heks:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte at jeg ikke hadde noe valg da jeg konfirmerte meg. Det var forventet av meg at jeg skulle konfirmere meg kristent, og det var aldri noe spørsmål om jeg følte meg kristen eller om jeg ville ha det annerledes. Jeg var ikke kristen, men konfirmerte meg kristent for ikke å skuffe besteforeldrene mine. Den ene søsteren min er ett år yngre enn meg, og gjorde det samme. Søsteren som er ni år yngre enn meg valgte annerledes (til forferdelse for visse familiemedlemmer). Husker jeg satt igjen med et inntrykk av at hun hadde vært gjennom en nyttig og lærerik konfirmasjonstid (de informerte om opplegget under seremonien), i motsetning til min egen som bare var lesing av bibel og pugging av bibelhistorier, de ti bud, osv. Totalt unyttig for meg og de fleste andre (så og si ingen var kristne). Har nå meldt meg ut av statskirken og er fornøyd med det.

Tror veldig mange konfirmerer seg kristent pga tradisjon og fordi det er forventet. Ikke minst av den eldre generasjonen. Når besteforeldregenerasjonen er ute av bildet så kommer nok antallet som konfirmerer seg kristent til å gå ned.



Anonymous poster hash: f096b...dbf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er uansett en kristen tradisjon, og det er poenget mitt.

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Nei, det er overhodet ikke en kristen tradisjon. Hvorfor trodde du det var det?

Overgangen fra barn til voksne blir feiret verden over i ulike kulturer. Det ble feiret før Kristendommen kom,og det vil bli feiret i fremtiden.

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel, men kall det en markering. For en konfirmasjon, det er det ikke.

Anonymous poster hash: 9aa9e...977

Da får du google ordet konfirmasjon, da! Selv om det står i flere innlegg over her har du tydeligvis ikke fått det med deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett en kristen tradisjon, og det er poenget mitt. Blir rart at å late som om de holder seg så langt unna religioner som mulig, men å kalle det konfirmering, ha det samtidig som kristen, og ha samme typen opplegg

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Så om de hadde tatt det i oktober så hadde det vært greit?

Å si at det er samme type opplegg viser bare at du ikke aner hva du snakker om.

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å konfirmere seg i kirken er jo en "ha en litt kjip og løgnaktig dag og få penger og gaver" for de aller fleste. Hv er så bra med det?

Anonymous poster hash: d1805...c66

Det samme som å dåpes i kirken, eller som å gifte seg i kirken? ;) Hvor mange gjør ikke dette kun pga tradisjon, og ikke pga at de er sterkt troende?

Jeg for min del har ingenting i mot HEF-konfirmasjon, har vært på flere og syns det er flott at det fins et slikt tilbud. Men jeg syns det er litt morsomt hvordan alle skal "ta" de som konfirmerer seg i kirka kun for penger

Anonymous poster hash: 86f4f...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme som å dåpes i kirken, eller som å gifte seg i kirken? ;) Hvor mange gjør ikke dette kun pga tradisjon, og ikke pga at de er sterkt troende?

Jeg for min del har ingenting i mot HEF-konfirmasjon, har vært på flere og syns det er flott at det fins et slikt tilbud. Men jeg syns det er litt morsomt hvordan alle skal "ta" de som konfirmerer seg i kirka kun for penger

Anonymous poster hash: 86f4f...796

Bare så det er sagt så startet jeg ikke denne tråden for å ta de som konfirmerer seg i kirken kun for penger (de er tross alt "bare" 15 år), det var vel heller for å få svar på hvorfor foreldre tvinger barna sine til å konfirmere seg i kirken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har ingenting i mot HEF-konfirmasjon, har vært på flere og syns det er flott at det fins et slikt tilbud. Men jeg syns det er litt morsomt hvordan alle skal "ta" de som konfirmerer seg i kirka kun for penger

Anonymous poster hash: 86f4f...796

Hvem skal "ta" de som konfirmere seg i kirken? Har ikke sett noe til det her. Det er foreldre eller andre som presser ungdomm til å konfirmere seg i kirken jeg vil "ta".

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om de hadde tatt det i oktober så hadde det vært greit?

Å si at det er samme type opplegg viser bare at du ikke aner hva du snakker om.

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

Hvis de hadde skilt det, og ikke hentet så mye fra den kristne tradisjonen hadde jeg ikke brydd meg. Har forsåvidt ikke brydd meg om det før idag heller.

De snakker om livet videre, viktige livsvalg, seksualitet, prevansjon, flyktninger, mindre heldige, folk som sliter, frihet osv som verden er opptatt av. Begge har 2-3timers opplegg noen dager i noen uker, før de møtes og blir "konfirmerte" før de deretter har en fest med familie og venner for å feire dette.

Eneste forskjellen er at kristent nå har fått inn en 5dagers leir med masse forskjellige forelesere, informering om livsvalg, sex og såkalte morsomme turer. (Kan hende dette bare er på sørlandet)

Er ikke dette samme opplegget?

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...