Gå til innhold

'Tvungen' konfirmasjon


Novemberellie

Anbefalte innlegg

Men vi er begge enige i at om man konfirmeres er det i kirka (med troen på Gud), ellers konfirmeres man ikke. Enkelt og greit.

Men hun "belønnes" (gaver) altså bare for det ene valget?

Litt sånn "du får velge livssyn selv, men jeg gir deg flere tusen om du sier du er kristen".

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leser INGEN hva jeg skriver?

Ja, jeg leser at du vil belønne din datter med penger for å lyve på seg religion. Derav oppmuntring til hykleri og dobbeltmoral.

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser INGEN hva jeg skriver?

Du skriver at om hun sier til dere at hun er kristen og vil konfirmeres i kirken får hun fest, gaver etc., mens om hun ikke er religiøs får hun ingenting. I mitt hode høres det helt feil ut. Endret av LilleBallerina
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser INGEN hva jeg skriver?

Jo, jeg tror alle leser hva du skriver, men forstår du selv hva du egentlig sier?

Du sier at hvis barnet ditt er kristent og bekjenner seg til den kristne tro, så skal du lage fest, det blir gaver og stas.

Hvis barnet er ateist, så blir det....ingenting.

Det er hva du skrev, og det er hva jeg, og tydeligvis mange med meg, reagerer på.

Det blir litt sånn "jo, klart jeg er glad i deg, vennen, du er jo ungen min. Men hvis du hadde trodd på gud og jesus og alt som står i bibelen, da ville jeg elsket deg over alt. Nå er du jo ateist, så du får nøyes med at jeg er glad i deg fordi jeg har født deg."

:heks:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun "belønnes" (gaver) altså bare for det ene valget?

Litt sånn "du får velge livssyn selv, men jeg gir deg flere tusen om du sier du er kristen".

Anonymous poster hash: d1805...c66

Har ikke sagt at hun får ingen ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg uten tvil sagt til mitt barn også om hun endag vil konfirmere seg borgerlig. Synes det et bare tull. Et "liksom opplegg" fordi man vil ha penger selv om man ikke vil konfirmere seg i kirka. Det er førsta hyklerisk!

Her i huset blir det konfirmasjon i kirka, eller ingen konfirmasjon. Og da mener jeg selvfølgelig konfirmasjon som det skal være. At man bekrefter sin kristne tro.

Det er helt greit om hun vil være ateist altså, faren hennes er det. Men han er jo da selvfølgelig ikke konfirmert heller.

Konfirmasjon er for de kristne. Vil du ikke være kristen, så trenger du ikke finne på er opplegg for å få penger likevel.

Har ikke sagt at hun får ingen ting?

Jo, i det jeg har uthevet så sier du vel egentlig det? Du sier i hvert fall ikke noe annet!

:heks:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke sagt at hun får ingen ting?

Du sier at hun ikke får selskap, og da får hun neppe gaver fra "alle omkring" heller. Så selv om hun får like mye fra dere foreldrene (?), blir det likevel en mindreverdig løsning.

Det er for meg hovedpoenget med tilbudet om borgerlig konfirmasjon: nemlig at livssyn skal være eneste poeng med valg v konfirmasjon, ikke penger, gaver og fest.

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det isåfall kirken som har hermet etter humanetikerne! Da jeg konfirmerte meg var det verken leir, seksualitet, prevensjon, livsvalg, flyktninger eller folk som sliter!

Vi hadde om dette da jeg konfirmerte meg og det er over 12 år siden. Ikke hadde vi pugging av bibelen eller noe sånn heller. Vi var mye ute i naturen og hadde aktiviteter.

De fleste her svartmaler jo kristen konfirmasjon som om det skulle være hjernevasking.

Jeg fikk ikke penger av mine foreldre da jeg konfirmerte meg.

Anonymous poster hash: eed06...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde om dette da jeg konfirmerte meg og det er over 12 år siden. Ikke hadde vi pugging av bibelen eller noe sånn heller. Vi var mye ute i naturen og hadde aktiviteter.

Anonymous poster hash: eed06...843

Mens jeg hadde stort sett religionsopplæring og trosdiskusjoner for 20 år siden. I denne perioden har kirken lært mye fra de borgerlige konfirmasjonene.

Jeg svartmaler forøvrig ikke kristne konfirmasjoner, bare de som tvinger det på barna sine.

Anonymous poster hash: d1805...c66

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får velge selv, og nå står vi foran et siste valg i så måte. De to eldste har hver sin type konfirmasjon, og begge ble fornøyde med dagene sine, men det er nok han som valgte humanistisk som har et best minne om undervisningen og sitter igjen med de beste minnene fra den perioden.

Når det gjelder yngstemann så er det for tiden valgets kval. Men uanset t hva valget blir så skal det bli en fin og minnerik dag

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på den siste setningen din er NEI.

Eneste som forandrer seg er at folk får mer vett i hodet til å skjønne at det er bullshit!

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

Åja. Fordi vi som går i kirka av og til har ikke lov til å ta del i verdens forandring. For bibelen bestod jo ikke av menneskets og jordas forandringer, neida. Wow

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hva du vil, men jeg trodde at det å være kristen også var å være litt ydmyk? Du fremstår jo som rene svovelpredikanten.

Jeg syns du som kristen burde gå forann med et godt eksempel og holde deg for god til å omtale og svare andre slik du gjør i denne tråden. Din fremferd får meg til å tro at du har tatt på deg en "jeg-er-kristen-hatt" for å kunne kverulere, det er jo det du gjør. Sikkert morsomt, men i kristen ånd? Neppe.

Ser ikke grunnen til at jeg skal gå foran med et bedre eksempel enn deg?

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, i det jeg har uthevet så sier du vel egentlig det? Du sier i hvert fall ikke noe annet!

:heks:

Vist du sir så :) :) ærlig talt får du tolke meg som du vil, i dont give a shit.

At familien må punge ut fordi noen vil leke konfirmasjon er fremdeles latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vist du sir så :) :) ærlig talt får du tolke meg som du vil, i dont give a shit.

At familien må punge ut fordi noen vil leke konfirmasjon er fremdeles latterlig.

:hakeslepp: Holy Crap! Du da både bo i bibelbeltet OG være fulstendig blottet for kunnskap om borgerlig konfirmasjon!

Har du lest hele tråden????

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke grunnen til at jeg skal gå foran med et bedre eksempel enn deg?

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Skal ikke kristne gå foran med gode eksempler? Hva slags kristen er du egentlig?

Egentlig så viser du meg vel bare det jeg trodde: at de fleste kristne er trangsynte, snevre mennesker som dømmer og hater. De sitter på sin høye hest og ser ned på, og dømmer. Jeg trodde det sto noe i den eventyrboka deres om at dere ikke skulle dømme andre jeg...... Men det er kanskje også et av de punktene dere har valgt å gå bort fra.

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke grunnen til at jeg skal gå foran med et bedre eksempel enn deg?

Anonymous poster hash: 1d94c...8f1

Jeg kaller meg ikke kristen, det gjør du. Point taken, eller lever du etter det berømte kristne ordtaket om at det er lettere å se splinten i sin brors øye enn bjelken i sitt eget? Du har en bjelke der!

:heks:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det virker her som folk mener at man bør være blodkristen for å konfirmere seg i kirka. Tror dere alle som velger å gifte seg der er så innmari kristne? Nei, mange gjør det for at det er en flottere seremoni enn en borgerlig. Dette gjelder også konfirmasjon og handler mye om tradisjoner for mange.



Anonymous poster hash: 9aa9e...977
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: Holy Crap! Du da både bo i bibelbeltet OG være fulstendig blottet for kunnskap om borgerlig konfirmasjon!

Har du lest hele tråden????

Anonymous poster hash: 9cddb...9e5

.......

Blir bare mer og mer oppgitt av denne tråden. Mer sneversynt gjeng skal man lete lenge etter! Jeg gjør akkurat det jeg mener er best, og det vil ikke forandres fordi noen foreldre i trass mener deres pode også skal ha fest :ler:

Og forøvrig - jeg bor ikke i noe bibel belte, men om jeg hadde gjort det så har det ingen ting med denne diskusjon å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker her som folk mener at man bør være blodkristen for å konfirmere seg i kirka. Tror dere alle som velger å gifte seg der er så innmari kristne? Nei, mange gjør det for at det er en flottere seremoni enn en borgerlig. Dette gjelder også konfirmasjon og handler mye om tradisjoner for mange.

Anonymous poster hash: 9aa9e...977

Jeg syntes da at den borgerlige seremonien er MYE flottere enn den i kirken!

Jeg hadde forøvring heller aldri giftet meg i kirken. Er ingen hykler, rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......

Blir bare mer og mer oppgitt av denne tråden. Mer sneversynt gjeng skal man lete lenge etter! Jeg gjør akkurat det jeg mener er best, og det vil ikke forandres fordi noen foreldre i trass mener deres pode også skal ha fest :ler:

Og forøvrig - jeg bor ikke i noe bibel belte, men om jeg hadde gjort det så har det ingen ting med denne diskusjon å gjøre.

Jeg opplever deg som sneversynt.

Er det ikke merkelig hvordan det forandrer seg etter hvilke side man står på?

Deres pode også ha en fest? Det er vel for fanden ikke det det dreier seg om, det handler om romslige foreldre som er rause nok til å avkommet ta selvstendige valg, noe som er viktig i prosessen med å bli voksen og å stå p egne ben.

Nei, du trenger ikke bo i bibelbeltet for å tenke som du gjør, men sneversynt er det, sett fra min side!

:heks:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...