Jump to content
Sign in to follow this  
Novemberellie

'Tvungen' konfirmasjon

Recommended Posts

ViljaH

Jeg forstår betydningen av ordet, kjære deg, men ved en kirkelig konfirmasjon bekreftes ikke noe. Det er en ren forbønnshandling, i hvert fall hvis man skal forholde seg til hva kirken selv sier.

:heks:

Det er jo en forlengelse av dåpen, som er inntreden i menighet. Å kalle det en forbønnshandling, vel her er kirken vag med vilje. For å passe til flere kanskje. Ettersom konfirmasjon er frivillig og en forlengelse av dåpen, blir det da en "bekreftelse".

Fortsetter under...

Soulless

Jeg konfirmerte meg ikke, hverken borgelig eller kristlig, men hadde en fest som markerte overgangen til voksenlivet. Er veldig glad for at min familie ikke er trangsynte hyklere, men et kjærlig folk som alle kom i mitt selskap for å feire nettopp MEG. Ville aldri valgt det annerledes.

Brunhilde

Det er jo en forlengelse av dåpen, som er inntreden i menighet. Å kalle det en forbønnshandling, vel her er kirken vag med vilje. For å passe til flere kanskje. Ettersom konfirmasjon er frivillig og en forlengelse av dåpen, blir det da en "bekreftelse".

Jada, du vet sikkert bedre enn kirken selv hva det innebærer. Alt for å "ha rett" - eller?

For meg spiller det egentlig ingen rolle fordi jeg kan en del om dette, men jeg syns kunnskapsløsheten, spesielt blant de som sverger til kirkelig konfirmasjon, er skremmende.

AnonymBruker

Jada, du vet sikkert bedre enn kirken selv hva det innebærer. Alt for å "ha rett" - eller?

For meg spiller det egentlig ingen rolle fordi jeg kan en del om dette, men jeg syns kunnskapsløsheten, spesielt blant de som sverger til kirkelig konfirmasjon, er skremmende.

Dagens smil! :)

Anonymous poster hash: 39d12...82e

AnonymBruker

Det virker her som folk mener at man opplever så innmari mye i en borgerlig konfirmanttid, men ikke i den kristne. Det er ikke min erfaring. Jeg konfirmerte meg i kirka, og jeg husker at jeg savnet tiden skikkelig etter jeg hadde konfirmert meg. Vi lærte kanskje ikke så mye om etikk og moral osv, men husker at jeg syntes det var utrolig koselige samlinger og syntes faktisk at det var veldig hyggelig med kirkekafe og gudstjenester på søndager.

Nå virket jeg sikkert dum for mange av dere, men jeg ser tilbake på min kristne konfirmanttid som utrolig koselig og sosial. Det er ikke sånn at man bare sitter og pugger bibelvers. Virkelig ikke. Jeg mener at man heller ikke trenger å være så innmari kristen for å konfirmere seg i kirka, men at det handler like mye om tradisjoner som det å gifte seg der, og det å dra dit på julaften. Føler meg absolutt ikke som noen hykler.

Anonymous poster hash: 9aa9e...977

AnonymBruker

Er jeg den eneste som blir overrasket over at ungdom, i 2014, blir tvinget til å konfirmere seg i kirken?

Sønnen min skal konfirmere seg borgerlig neste år, og i klassen hans er det flere som blir tvunget av foreldrene sine til å konfirmere seg i kirken.

Han ene har til og med fått beskjed om at om han ikke konfirmerer seg i kirken så får han ingen selskap og ingenpenger! Selvsagt blir det kirken på han også!

Er ikke hele greia med konfirmasjon i kirken at man nettopp skal velge selv? Å konfirmere sin egen tro?

Jeg ble tvunget til å konfirmere meg. Riktig nok ikke i kirka, fordi det nektet jeg blankt på, men jeg ble tvunget til å ha massivt selskap og være med på borgerlig-konfirmasjonsundervisning.

Nå, ca. 12 år senere er jeg forsatt sur for at foreldrene mine ikke respekterte meg nok. Det var overhodet ikke "det gidder jeg ikke fordi det er teit" som var begrunnelsen, men en reflektert holdning til at jeg ikke ønsket å bekrefte noen tro, og at jeg heller ikke syntes det var noe vits i denne (tross alt) kopierte ordning for "oss hedninger"..

Når det gjelder det du spørr etter synes jeg det er ganske hårreisende at foreldre mer eller mindre betaler ungdommene for å konfirmere en tro de ikke har i utgangspunktet. Veldig spesielt!

Anonymous poster hash: 3ad6f...c45

Annonse

AnonymBruker

Konfirmasjon betyr å begynne voksenlivet, og det burde derfor være en selvfølge at konfirmanten får ta dette viktige valget selv. Jeg har en lærer som er veldig kristen, og jeg spurte om sønnen hans fikk velge borgerlig om han ville det. Fikk til svar at det var greit, men at familien hadde blitt skuffet. Han hadde jo tross alt blitt oppdratt i kristen tro. Og dette synes jeg er greit egentlig, det er faktisk greit å bli skuffet, men det er alltid viktig å respektere.

Anonymous poster hash: 9aa9e...977

ViljaH

Jeg er jo konfirmert, og jeg forteller min opplevelse av det. At det er en bekreftelse, og at kirken muligens har tilpasset beskrivelsen for å favne bredere/popularisete seg/omstille seg til tiden.

Jeg sverger heller ikke til kristen konfirmasjon, jeg synes folk skal velge det som er rett for dem. Det skal mine barn også få. Jeg stiller spørsmålstegn ved denbe humanistisk funderte sekten som prøver å kapre oppslutning ved å legge sitt alternativ så tett på at det ser ut som et plagiat.

AnonymBruker

Jeg stiller spørsmålstegn ved denbe humanistisk funderte sekten som prøver å kapre oppslutning ved å legge sitt alternativ så tett på at det ser ut som et plagiat.

Du aner virkelig ikke hva du snakker om, gjør du vel?

1. Det å kopiere tradisjoner er akkurat det kristenommen gjorde da den ble innført. Folk fikk beholde gamle tradisjoner, memæn måtte feire den kristne versjonen.

2. Mange av dagens såkalte kristne tradisjoner har en hedensk bakgrunn og er slett ikke "egentlig kristne" slik du sier.

3. Når det gjelder innhold, så har kopiereingen gått motsatt vei. Det er veldig mye av innholdet i dagens kirkelige konfirmasjon som er hentet fra den borgerlige.

Anonymous poster hash: d1805...c66

Brunhilde

Jeg er jo konfirmert, og jeg forteller min opplevelse av det. At det er en bekreftelse, og at kirken muligens har tilpasset beskrivelsen for å favne bredere/popularisete seg/omstille seg til tiden.

Jeg sverger heller ikke til kristen konfirmasjon, jeg synes folk skal velge det som er rett for dem. Det skal mine barn også få. Jeg stiller spørsmålstegn ved denbe humanistisk funderte sekten som prøver å kapre oppslutning ved å legge sitt alternativ så tett på at det ser ut som et plagiat.

Uansett hva du er eller ikke er, så er det ikke noen som rituelt bekrefter noe under en konfirmasjon i kirken.

At du personlig bekrefter at du er en kristen og ønsker å fortsette å være det endrer ikke det faktum at kirkelig konfirmasjon er en forbønnshandling og ikke noe annet!

Jeg syns jo også du er litt søt som tror at det er HEF som kopierer kirken, når det egentlig er motsatt. Vet du egentlig hva en humanistisk konfirmasjon inneholder og innebærer? Har du for eksempel deltatt under en av seremoniene?

Og du, husk at du ikke kan stole 100% på Wikipedia, HEF er like lite en sekt som folkekirken er det!

QueenOfTheSidewalk

Jeg har en mor som først truet meg med at jeg ikke fikk selskap om jeg ikke gjorde det i kirken, men som ung og utspekulert visste jeg at jeg kunne bruke pappa til å få viljen min, så jeg gjorde det :ler: Ble borgelig.

Synes det er fælt at noen tvinges.

Edited by Evilposelos

Druid

Jada, men når man konfirmeres seg i kirken mener jeg at man skal være troende. Selv om det ikke er en kristen tradisjon i utgangspunktet.

Svaret var til de som hevder HEF konfirmasjon er en etteraping av Kristen konfirmasjon og bruker navnet (som betyr bekreftelse) som argument for at den kristne konfirmasjonen er den eneste riktige varianten.

Og vi er enig i at folk som konfirmerer seg skal være troende.

LilleBallerina

Svaret var til de som hevder HEF konfirmasjon er en etteraping av Kristen konfirmasjon og bruker navnet (som betyr bekreftelse) som argument for at den kristne konfirmasjonen er den eneste riktige varianten.

Og vi er enig i at folk som konfirmerer seg skal være troende.

Sånn ja! Da misforstås jeg bare litt ;)

Annonse

Guest Riskjeks

Uansett hva du er eller ikke er, så er det ikke noen som rituelt bekrefter noe under en konfirmasjon i kirken.

At du personlig bekrefter at du er en kristen og ønsker å fortsette å være det endrer ikke det faktum at kirkelig konfirmasjon er en forbønnshandling og ikke noe annet!

Jeg syns jo også du er litt søt som tror at det er HEF som kopierer kirken, når det egentlig er motsatt. Vet du egentlig hva en humanistisk konfirmasjon inneholder og innebærer? Har du for eksempel deltatt under en av seremoniene?

Og du, husk at du ikke kan stole 100% på Wikipedia, HEF er like lite en sekt som folkekirken er det!

Nå er vel HEF littegranne nyere enn kirken.... Helt enig i at kirken har kopiert hedenske/førkristne tradisjoner/ritualer, men HEF og hedendom er IKKE det samme, altså. Synes det er feil hvis HEF skal bli sett på som noe "opprinnelig". Organisasjonen er vel 60 år gammel....

Jeg er ikke kristen, og mine barn skal få velge selv. Synes denne gavefesten er litt kvalmende uansett (ungdommer som får tusenvis av kroner, dyre gaver osv), og synes hele greine burde dempes litt, kristelig eller borgelig.

Brunhilde

Nå er vel HEF littegranne nyere enn kirken.... Helt enig i at kirken har kopiert hedenske/førkristne tradisjoner/ritualer, men HEF og hedendom er IKKE det samme, altså. Synes det er feil hvis HEF skal bli sett på som noe "opprinnelig". Organisasjonen er vel 60 år gammel....

Jeg er ikke kristen, og mine barn skal få velge selv. Synes denne gavefesten er litt kvalmende uansett (ungdommer som får tusenvis av kroner, dyre gaver osv), og synes hele greine burde dempes litt, kristelig eller borgelig.

Jeg har da aldri sagt at HEF er noe "opprinnelig" - hvor i huleste får du det fra? Jeg har heller ikke sagt at HEF og hedendom er det sammen - hvor mener du at jeg hevder det?

Jeg mener at kirken kopierer HEF med tanke på innholdet i konfirmasjonsundervisningen. Hva trodde du jeg mente?!?

Har du egentlig lest hva jeg skriver, eller syns du det er greit å tillegge meg meninger jeg ikke har?

Guest BettyBoop

Ironisk, hvorfor da?

Ser ut som de lærer mye bra, ingen tvil om det. Men jeg står enda ved mine ord om at det er et hyklerisk oppfunn for å få penger selv om man ikke er kristen.

Og jeg kommer selvfølgelig ikke til å la datteren min konfirmere seg om det kun er for pengene. Synes selvfølgelig det like forkastelig.

Men alle gjør jo som de vil. Men det kommer aldri i verden å skje i dette huset. For meg blir det helt feil, og litt sånn "men de for lov, hvorfor kan ikke jeg ?" .

eh hvorfor skal man måtte være kristen for å ha et overgangsrituale? Og hvorfor skal wannabekristne som konfer i kirka kun for pengenes skyld egentlig fortjene å få penger?

Alice123

Husker da jeg konfirmerte meg, oh gosh.. Det er mange år siden, jeg er 25år nå. Men da var det sånn at vennene mine valgte konfirmere seg kristelig, hvis de valgte borgelig så fikk de ikke penger.

Slik var det i min skoleklasse, også (jeg er et par år yngre enn deg). Jeg anslår at vi var rundt 120 elever på trinnet, og kun 5-10 stk konfirmerte seg borgerlig. Det var mange som hadde blitt truet av besteforeldre til å stå for presten!

Husker jeg hadde en helvetes krangel med min mor angående konfirmasjonen min. Jeg nektet å ha den i kriken og ville konfirmeres borgerlig (Human Etisk), hun mente det da kunne være det samme med hele greia.

Det endte med Human Etisk konfirmasjon, i bunad og hele slekta på selskap.

(Min mor har for ordens skyld selv uttalt at hun overhodet ikke er troende, men er medlem i DNK pga "tradisjon").

Edit:

Slekta kalte meg for Hedningen i årevis etterpå. Hvilket jeg i og for seg bekreftet da jeg som 18 åring meldte meg ut av Statskjerka.

Edited by Alice123

Guest Riskjeks

Jeg har da aldri sagt at HEF er noe "opprinnelig" - hvor i huleste får du det fra? Jeg har heller ikke sagt at HEF og hedendom er det sammen - hvor mener du at jeg hevder det?

Jeg mener at kirken kopierer HEF med tanke på innholdet i konfirmasjonsundervisningen. Hva trodde du jeg mente?!?

Har du egentlig lest hva jeg skriver, eller syns du det er greit å tillegge meg meninger jeg ikke har?

Du skrev jo "... du tror at det er HEF som kopierer kirken når det egentlig er motsatt". Da ser det jo ut som om du mener at kirken kopierer HEF ;) Jeg regner ikke med du tror HEF har eksistert siden tidlig middelalder, men synes det er greit å presisere likevel. Kristendommen (og andre religioner) har kopiert hedenske ritualer, ikke HEF sine ;) HEF har jo kopiert kirken sine ritualer på mange måter. Hadde det ikke fantes dåp og konfirmasjon, ville jo ikke HEF laget "navnefest" og "humanistisk konfirmasjon". At hedenske religioner hadde lignende ritualer før kristendommen, betyr jo ikke at HEF har noe mer rett på konfirmasjon enn kristendommen.

Jeg synes det er helt OK at HEF lager disse ritualene, for all del.

Guest BettyBoop

Slik var det i min skoleklasse, også (jeg er et par år yngre enn deg). Jeg anslår at vi var rundt 120 elever på trinnet, og kun 5-10 stk konfirmerte seg borgerlig. Det var mange som hadde blitt truet av besteforeldre til å stå for presten!

Husker jeg hadde en helvetes krangel med min mor angående konfirmasjonen min. Jeg nektet å ha den i kriken og ville konfirmeres borgerlig (Human Etisk), hun mente det da kunne være det samme med hele greia.

Det endte med Human Etisk konfirmasjon, i bunad og hele slekta på selskap.

(Min mor har for ordens skyld selv uttalt at hun overhodet ikke er troende, men er medlem i DNK pga "tradisjon").

Edit:

Slekta kalte meg for Hedningen i årevis etterpå. Hvilket jeg i og for seg bekreftet da jeg som 18 åring meldte meg ut av Statskjerka.

De aller fleste nordmenn er da hedninger..

AnonymBruker

Det er å ingen som har påstått at HEF er verken opprinnelig eller hedensk, hvor har du fått det i fra?

Poenget er at de fleste av dagens tradisjonen er "kristne" bare fordi kirken har "kapret" dem. Kirken kan derfor ikke klage over at andre gjør det samme, dvs å lage sin egen versjon uten religiøst innhold.

Det kirken har tatt fra HEF er innholdet. Vi skal ikke lenge tilbake enn til min bestefar, før konfirmasjonen var en "høring" i bibelkunnskap ala en muntlig eksamen. Og etter at HEF kom på banen har kirken tilpasset innholdet og hentet inn mye av det de lærer om i det borgerlige opplegget.

Anonymous poster hash: d1805...c66