Gå til innhold

'Tvungen' konfirmasjon


Novemberellie

Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste som blir overrasket over at ungdom, i 2014, blir tvinget til å konfirmere seg i kirken?

Sønnen min skal konfirmere seg borgerlig neste år, og i klassen hans er det flere som blir tvunget av foreldrene sine til å konfirmere seg i kirken.

Han ene har til og med fått beskjed om at om han ikke konfirmerer seg i kirken så får han ingen selskap og ingenpenger! Selvsagt blir det kirken på han også!

Er ikke hele greia med konfirmasjon i kirken at man nettopp skal velge selv? Å konfirmere sin egen tro?

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke den eneste. Jeg blir like oppgitt hvert år jeg hører det. Trodde konfirmasjon i kirken var for de troende jeg...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Achlys

Husker da jeg konfirmerte meg, oh gosh.. Det er mange år siden, jeg er 25år nå. Men da var det sånn at vennene mine valgte konfirmere seg kristelig, hvis de valgte borgelig så fikk de ikke penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg konfirmerte meg, oh gosh.. Det er mange år siden, jeg er 25år nå. Men da var det sånn at vennene mine valgte konfirmere seg kristelig, hvis de valgte borgelig så fikk de ikke penger.

Sånn var det delvis for meg også. Jeg fikk halvparten av hva søskenbarna mine fikk fra farmor og farfar. De nektet også å komme og se på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Disse foreldrene undergraver jo religionen de forsøker å tvinge på ungene - hva i all vide verden skal det være godt for å tvinge ungene til å konfirmere seg kristelig bare for å få penger? "Kjære barnet mitt, nå skal du lære å hykle og å undergrave ditt eget livvsyn for penger" ..?



Anonymous poster hash: 149be...3e1
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg uten tvil sagt til mitt barn også om hun endag vil konfirmere seg borgerlig. Synes det et bare tull. Et "liksom opplegg" fordi man vil ha penger selv om man ikke vil konfirmere seg i kirka. Det er førsta hyklerisk!

Her i huset blir det konfirmasjon i kirka, eller ingen konfirmasjon. Og da mener jeg selvfølgelig konfirmasjon som det skal være. At man bekrefter sin kristne tro.

Det er helt greit om hun vil være ateist altså, faren hennes er det. Men han er jo da selvfølgelig ikke konfirmert heller.

Konfirmasjon er for de kristne. Vil du ikke være kristen, så trenger du ikke finne på er opplegg for å få penger likevel.

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg uten tvil sagt til mitt barn også om hun endag vil konfirmere seg borgerlig. Synes det et bare tull. Et "liksom opplegg" fordi man vil ha penger selv om man ikke vil konfirmere seg i kirka. Det er førsta hyklerisk!

Her i huset blir det konfirmasjon i kirka, eller ingen konfirmasjon. Og da mener jeg selvfølgelig konfirmasjon som det skal være. At man bekrefter sin kristne tro.

Det er helt greit om hun vil være ateist altså, faren hennes er det. Men han er jo da selvfølgelig ikke konfirmert heller.

Konfirmasjon er for de kristne. Vil du ikke være kristen, så trenger du ikke finne på er opplegg for å få penger likevel.

Opplæringen de får i forkant av konfirmasjonen er i hvert fall utrolig lærerikt hos HEF. Jeg synes det burde kalles noe annet enn humanistisk konfirmasjon da...

Men er det bedre om de velger å konfirmere seg kun pga. penger og gaver i kirka? For det blir jo alternativet hos dere. Med mindre det blir gjort for religionens del. Hvor mange gjør det da? Det er i mine øyne like hyklersk, det.

Endret av LilleBallerina
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den beskjeden for ti år siden. Jeg ville ikke få noen ting om jeg konfirmerte meg borgerlig. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor, ingen i familien min er kristne. Jeg er selv ateist, så jeg ble rett og slett så provosert at jeg lot være å konfirmere meg i det hele tatt, i ren trass. Veldig trist at jeg ikke fikk den store dagen, og den opplevelsen, men jeg er i det minste ikke noen hykler. Kan ikke si det samme om min mor.



Anonymous poster hash: 74d41...aad
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg uten tvil sagt til mitt barn også om hun endag vil konfirmere seg borgerlig. Synes det et bare tull. Et "liksom opplegg" fordi man vil ha penger selv om man ikke vil konfirmere seg i kirka. Det er førsta hyklerisk!

Her i huset blir det konfirmasjon i kirka, eller ingen konfirmasjon. Og da mener jeg selvfølgelig konfirmasjon som det skal være. At man bekrefter sin kristne tro.

Det er helt greit om hun vil være ateist altså, faren hennes er det. Men han er jo da selvfølgelig ikke konfirmert heller.

Konfirmasjon er for de kristne. Vil du ikke være kristen, så trenger du ikke finne på er opplegg for å få penger likevel.

Jeg regner med at du er ironisk her?!

Vet du hva de lærer når de er borgerlige konfirmanter?

Vil anbefale deg å lese litt her:

http://www.human.no/Seremonier/Humanistisk-konfirmasjon/Hvorfor-konfirmasjon/

så slipper du å svare så intetanende en annen gang.

Litt av det de har på kurset: "Kurset inneholder ulike temaer som berører etiske problemstillinger og det fokuseres spesielt på ungdoms vilkår. Viktige temaer er livssyn, humanisme og menneskerettigheter. Utover disse kan temaer være engasjement, ansvar for verden, rasisme, toleranse, ungdom og seksualitet, rus, kjønnsroller."

Sitat fra link:

"Formålet med Humanistisk konfirmasjon er å styrke humanistiske verdier i samfunnet. Humanistisk konfirmasjon er et tilbud til ungdom som ønsker et kurs i livssyn og etikk og en høytidelig seremoni på dette grunnlaget. Målsettingen for kurset er å styrke de unges evne til selvstendig tenkning og etisk handling, gjennom å fremme

  • innsikt i egne opplevelser, holdninger og atferd
  • evne til refleksjon og til å stille kritiske spørsmål
  • bevissthet om livssyn
  • evne til omtanke, respekt, toleranse og til å ta ansvar".
Endret av Novemberellie
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<p>

Jeg regner med at du er ironisk her?!

Vet du hva de lærer når de er borgerlige konfirmanter?

Vil anbefale deg å lese litt her:

http://www.human.no/Seremonier/Humanistisk-konfirmasjon/Hvorfor-konfirmasjon/

så slipper du å svare så intetanende en annen gang.

Litt av det de har på kurset: "Kurset inneholder ulike temaer som berører etiske problemstillinger og det fokuseres spesielt på ungdoms vilkår. Viktige temaer er livssyn, humanisme og menneskerettigheter. Utover disse kan temaer være engasjement, ansvar for verden, rasisme, toleranse, ungdom og seksualitet, rus, kjønnsroller."

Sitat fra link:

"Formålet med Humanistisk konfirmasjon er å styrke humanistiske verdier i samfunnet. Humanistisk konfirmasjon er et tilbud til ungdom som ønsker et kurs i livssyn og etikk og en høytidelig seremoni på dette grunnlaget. Målsettingen for kurset er å styrke de unges evne til selvstendig tenkning og etisk handling, gjennom å fremme

  • innsikt i egne opplevelser, holdninger og atferd
  • evne til refleksjon og til å stille kritiske spørsmål
  • bevissthet om livssyn
  • evne til omtanke, respekt, toleranse og til å ta ansvar".

Ironisk, hvorfor da?

Ser ut som de lærer mye bra, ingen tvil om det. Men jeg står enda ved mine ord om at det er et hyklerisk oppfunn for å få penger selv om man ikke er kristen.

Og jeg kommer selvfølgelig ikke til å la datteren min konfirmere seg om det kun er for pengene. Synes selvfølgelig det like forkastelig.

Men alle gjør jo som de vil. Men det kommer aldri i verden å skje i dette huset. For meg blir det helt feil, og litt sånn "men de for lov, hvorfor kan ikke jeg ?" .

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk, hvorfor da?

Ser ut som de lærer mye bra, ingen tvil om det. Men jeg står enda ved mine ord om at det er et hyklerisk oppfunn for å få penger selv om man ikke er kristen.

Og jeg kommer selvfølgelig ikke til å la datteren min konfirmere seg om det kun er for pengene. Synes selvfølgelig det like forkastelig.

Men alle gjør jo som de vil. Men det kommer aldri i verden å skje i dette huset. For meg blir det helt feil, og litt sånn "men de for lov, hvorfor kan ikke jeg ?" .

Så i ditt hus er det bare de, eventuellt, kristne barna som får penger?

Nice!

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mine søsken ble alle konfirmert via HEF. Ingen av oss gjorde det for penger og selskap, men pga. tradisjon. Vi er ikke kristne, vi er heller ikke døpt. Besteforeldre og noen tanter&onkler er kristne, men de fikk synes hva de ville om opplegget. Vi har fått velge selv, hva vi tror på, om vi tror på noe.

Nå som vi er voksne og har fått velge, har vi kristne i familien, ateister, katolikker, paganister, HEF'ere, agnostikere osv osv. Allikevel respekterer vi hverandre og hverandres valg.

Om noen gifter seg på et tinghus, flott! Om noen gifter seg katolsk, flott! Om noen døper barna sine katolsk, flott! Om noen velger å ikke døpe, flott!

Ingen instans har monopol på hverken dåp/ navnedag, konfirmasjon, vigsel osv.

Mine barn skal også få velge seg, og om de velger kirken, ja da blir det kriken da.

Endret av Avalon
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konfirmasjon er uansett en kristen greie, det er bare litt mer vennlige for de som ikke er kristne og ta det "borgerlig". Jeg synes borgerlig er teit og unødvendig. Jeg konfirmerte meg ikke i det heletatt, ikke faen om jeg gidder å fortsette tradisjonen med døpe-opplegget. Dåpen var ikke frivillig, men det var konfirmasjonen. Og den gadd jeg ikke å delta på :)



Anonymous poster hash: d13f0...d37
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjon er uansett en kristen greie, det er bare litt mer vennlige for de som ikke er kristne og ta det "borgerlig". Jeg synes borgerlig er teit og unødvendig. Jeg konfirmerte meg ikke i det heletatt, ikke faen om jeg gidder å fortsette tradisjonen med døpe-opplegget. Dåpen var ikke frivillig, men det var konfirmasjonen. Og den gadd jeg ikke å delta på :)

Anonymous poster hash: d13f0...d37

Jeg tror bare de som ikke vet hva undervisningen på borgerlig konf. går ut på mener at det er teit og unødvendig.

Eldstemannen min syntes det var et veldig bra opplegg og han sier at Camp Refugee er noe av det verste og beste han har vært med på. Han mener også at det burde vært påbudt for alle, ikke bare borgerlige konfirmanter.

Da han var konfirmant (er 19 nå) hadde de bl.a. om nettvett, noe som var veldig kjekt på den tiden for selv om det ikke er så lenge siden så var det ikke så vanlig å tenke på det da.

De hadde også mye om mobbing og narkotika og alkohol. Meget bra opplegg!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de som velger humanistisk konfirmasjon lærer mye mer fra opplegget enn de som velger kristelig konfirmasjon. Det er veldig bra temaer som tas opp, blant annet medmenneskelighet, innvandring/flyktninger, menneskerettigheter, seksualitet osv.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror bare de som ikke vet hva undervisningen på borgerlig konf. går ut på mener at det er teit og unødvendig.

Eldstemannen min syntes det var et veldig bra opplegg og han sier at Camp Refugee er noe av det verste og beste han har vært med på. Han mener også at det burde vært påbudt for alle, ikke bare borgerlige konfirmanter.

Da han var konfirmant (er 19 nå) hadde de bl.a. om nettvett, noe som var veldig kjekt på den tiden for selv om det ikke er så lenge siden så var det ikke så vanlig å tenke på det da.

De hadde også mye om mobbing og narkotika og alkohol. Meget bra opplegg!

Enig.

Vi hadde også et veldig godt opplegg da jeg var konfirmant.

Vi hadde om psykisk helse, lover og regler rundt sex, prevensjon, legninger osv.

Og det va bedre undervisning enn det bittelille vi fikk av dette på skolen.

Ang. legninger stod det èn setning om dette i KRL boka, og det var den setningen vi fikk opplest og så var det slutt på det.

Når vi hadde om sex, pubertet og prevensjon fikk vi rødmende lærere som kun snakket om mensen og ståtiss. Så var det nok.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Vi hadde også et veldig godt opplegg da jeg var konfirmant.

Vi hadde om psykisk helse, lover og regler rundt sex, prevensjon, legninger osv.

Og det va bedre undervisning enn det bittelille vi fikk av dette på skolen.

Ang. legninger stod det èn setning om dette i KRL boka, og det var den setningen vi fikk opplest og så var det slutt på det.

Når vi hadde om sex, pubertet og prevensjon fikk vi rødmende lærere som kun snakket om mensen og ståtiss. Så var det nok.

Var du på Camp Refugee også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som blir overrasket over at ungdom, i 2014, blir tvinget til å konfirmere seg i kirken?

Sønnen min skal konfirmere seg borgerlig neste år, og i klassen hans er det flere som blir tvunget av foreldrene sine til å konfirmere seg i kirken.

Han ene har til og med fått beskjed om at om han ikke konfirmerer seg i kirken så får han ingen selskap og ingenpenger! Selvsagt blir det kirken på han også!

Er ikke hele greia med konfirmasjon i kirken at man nettopp skal velge selv? Å konfirmere sin egen tro?

Joda, ungdommen skal få velge selv, å må ta konsekvensene av sine valg.

Foreldrene må også få velge hvor de vil legge pengene sine, å vil de ikke bruke masse penger på en borgerlig konfirmasjon, må ungdommen ta konsekvensen av det. Ungdommen kan selvsagt velge borgerlig, men må da være klar over at det ikke blir hverken selskap eller penger. Kanskje bare en hyggelig søndagsmiddag.

Anonymous poster hash: e97d1...d64

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk først høre av mor mi at jeg kunne velge selv hva jeg ville. (Konfirmerte meg i fjor) og da sa jeg at jeg ville borgerlig. Meeen, så nekta hun meg det, og det ble kristent allikevel.

Nå er jeg utrolig glad for at det ble kristent. Opplegget var utrolig dårlig i fjor, da jeg måtte på Listaleiren i 5 dager sammen med 400 andre konfirmanter som et nytt opplegg. 5 dager jeg absolutt ikke ville ha, midt i sommerferien, på et sted uten søppelbøtter på badet; det resulterte i minst 298 blodige bind klistret opp på veggen, x antall gjemt bak doene og tamponger som slang på gulvene. Avskyelig. Selv om vi 3-4 ganger ba leirsjefen om søppelbøtter. (Guttene hadde.....) Og tvunget, utrolig treigt opplegg med mat vi ikke var fornøyd med. Sikkert noen som syntes denne leiren var utrolig bra, men jeg de jeg går med var ikke veldig fornøyde.. Pga det faktum at dette ikke var frivillig, og vi virkelig følte vi ikke ble hørt ville jeg ikke konfirmere meg kristent.

Nå som jeg er ferdig med det, er jeg kjempeglad. Hadde virkelig følt jeg "mista" eller gikk glipp av noe som er viktig for meg hvis jeg ikke hadde gjort det. Har i ettertid blitt veldig mye mer positivt innstilt på kristendommen, og er helt sikker på at dette er det jeg vil. (hvertfall ikke takket være leiren, de utrolig kjedelige timene sammen med en prest i 60årene og gudstjenester jeg ikke ville på.)

Å bli tvunget var for min del bra, men for andres del kanskje ikke i nærheten av bra- så det er opp til hver enkelt.

Når jeg selv får barn kommer jeg antageligvis til å presse de litt mot kristent, men hvis de virkelig ikke vil det, så skal de slippe. Men ikke av den grunn at de ikke vil sitte og ha kjedelige timer med en prest. Og så håper jeg opplegget blir mer energisk, (vi er 15 (16 nå) og har ikke veldig lyst til å ha 3timers forelesninger midt i ferien, eller å sitte i en sofa og høre på en prest med hukommelsestap som gjentar ting 5 ganger i 3 timer...)



Anonymous poster hash: 1d94c...8f1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...