Gå til innhold

alkohol i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg syns at i situasjoner der barn skal feires mener jeg det ikke skal være alkohol i bildet. Føler det blir som å drikke alkohol i barnebursdag.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Konfirmasjon er ingen barnefest, det er en markering av at man trer inn i de voksnes rekker (nei, man er ikke dermed voksen, men stor nok til at det kan forventes mer moden oppførsel), og da er selskapet deretter. Synes alkoholservering er helt naturlig i en slik sammenheng, men man kan gjerne begrense mengden, siden feiringen foregår midt på dagen.

Jeg har ikke barn selv, men det ble servert alkohol i min konfirmasjon (og de fleste andre jeg har vært i), noe som har vært helt problemfritt. I min egen konfirmasjon fikk jeg smake et lite glass selv. Ikke smakte det spesielt godt, og ikke ble jeg full, men jeg syntes det var en veldig fin gest, og jeg var stolt over å bli ansett som "voksen" på konfirmasjonsdagen.

men den tankegangen blir helt feil siden konfirmanten ikke er gammel nok til å drikke
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg sier "trykke i seg", mener jeg nødvendigvis ikke "supe seg dritings". Synd at det ble tolket slik. Og jeg nevner ikke alle middager. jeg nevner heller ingenting sent sent på kvelden. Men når barna er tilstede under komf, jul, osv. Kan ikke skjønne at det er så vanskelig å holde seg unna. Så om jeg har "rett eller ikke" blir vel en uendelig diskusjon. Da folk mener forskjellig.

Nei, jeg blir grinete da ting jeg skriver ikke blir lest skikkelig. Og at diskusjoner plutselig går over på at det var ille å nevne ordet brus.....Det blir seriøst for dumt.

Eller "Ikke gad meg", da gader jeg deg. Bah. Har ikke tid til mer uansett nå. Må pakke til sydenturen!

Hva? Sydentur? Du vet at det er mye alkohol på bordet på restauranten eller generelt? Hvordan skal du skjerme barna?

Anonymous poster hash: 058e3...c55

• Liker 1
Skrevet

Men om det er smaken av vin man vil ha fordi den er så veldig god, så burde vel strengt tatt konfimanten få kebab også hvis det er det konfirmanten synes smaker best? Eller er det bare de voksne som skal få det de synes smaker aller best? Sånn fordi vin har høyere status enn kebab?

For hvis det ikke i det hele tatt er det at man gjerne føler seg mer sosial og avslappet etter et par glass vin som er den egentlige grunnen til at mange alltid har vin i sosiale sammenkomster; men kun smaken det handler om, så må man vel ta hensyn til konfirmantens smaksløker hva middagen gjelder også?

Jeg har litt vanskelig for å tro at det BARE er smak det handler om og absolutt overhodet ikke at det er en meget godt kjent sak at alkohol ofte gjør at praten går en god del lettere.

Skrevet

men den tankegangen blir helt feil siden konfirmanten ikke er gammel nok til å drikke

At du ikke er enig betyr heldigvis ikke at det dermed er feil. Helt greit for meg at du ville gjort det på en annen måte, men det finnes faktisk ingen regler mot å la ens eget barn smake på vin man allerede har i huset.

• Liker 3
Skrevet

Ser ingen grunn til at det ikke kan serveres alkohol i hverken dåp eller konfirmasjon.

• Liker 4
Gjest New_Girl
Skrevet

Å herregud, haha :P Snakk om å ta av. :fnise: Nei, som jeg sier for tredje gang. Drikk i vei, men jeg gjør det ikke. Og jeg snakker KUN OM HØYTIDER, hva faen er det som er vanskelig med å holde seg til brus? Man bare MÅ ha ett glass vin? Ta så avgårde for dette, gidder jeg ikke å være med på, eller har tid til å være med på.

Gjør hva dere vil, men må si at : herregud, å noen kan ta av pga alkoholsnakk. Uff.

Her er det bare du som tar av, er usaklig og kaller folk idioter. Du fremstår ikke akkurat reflektert i denne tråden.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Hva? Sydentur? Du vet at det er mye alkohol på bordet på restauranten eller generelt? Hvordan skal du skjerme barna?

Åh, gidder ikke. Som sagt, jeg har ikke nevnt noe om det. men om i komf og slikt, men bare fortsett å lat som at jeg skriver noe jeg ikke har gjort. Jeg har sagt flere ganger at det handler kun om komf, jul og whatever. Ikke til vanlig! Herregud, få det inn i hode. Jeg kan ikke si det mer tydelig nå.

Hadde

Endret av Madelene B
Gjest New_Girl
Skrevet (endret)

Men om det er smaken av vin man vil ha fordi den er så veldig god, så burde vel strengt tatt konfimanten få kebab også hvis det er det konfirmanten synes smaker best? Eller er det bare de voksne som skal få det de synes smaker aller best? Sånn fordi vin har høyere status enn kebab?

For hvis det ikke i det hele tatt er det at man gjerne føler seg mer sosial og avslappet etter et par glass vin som er den egentlige grunnen til at mange alltid har vin i sosiale sammenkomster; men kun smaken det handler om, så må man vel ta hensyn til konfirmantens smaksløker hva middagen gjelder også?

Jeg har litt vanskelig for å tro at det BARE er smak det handler om og absolutt overhodet ikke at det er en meget godt kjent sak at alkohol ofte gjør at praten går en god del lettere.

Jeg hadde hvert fall ikke servert noe som konfirmanten ikke liker. Men forklart at det er forskjell på festmat og hverdagsmat. Endret av New_Girl
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Åh, gidder ikke. Som sagt, jeg har ikke nevnt noe om det. men om i komf og slikt, men bare fortsett å lat som at jeg skriver noe jeg ikke har gjort. Jeg har sagt flere ganger at det handler kun om komf, jul og whatever. Ikke til vanlig! Herregud, få det inn i hode. Jeg kan ikke si det mer tydelig nå.

Hadde

Hvorfor er det forskjell på høytider, konformasjon etc, og dagligliv, sydentur?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt nevnt flere ganger at konfirmanter flest har fint lite de skulle ha sagt om menyen... Jeg har faktisk vært i én konfirmasjon med meny bestemt av konfirmanten. Vi spiste bra kinesisk mat (med vin og øl til de som ville ha, ikke til konfirmanten eller mindreårige gjester), det var ikke dessert fordi konfirmanten ikke liker søtsaker og det var en virkelig bra konfirmasjonsfest.

Smak handler om at mat og vin/øl komplimenterer og kompletterer hverandre. For den sakens skyld finnes det mat som komplimenteres og kompletteres best av for eksempel god eplemost. Det handler om å skape et bra måltid, rett og slett.

At drikkevarene også inneholder alkohol kan sikkert løsne på snippen for noen og jeg anser det for svært sannsynlig at det også kan handle om det for flere.

Anonymous poster hash: 5ee0e...52f

AnonymBruker
Skrevet

Hadde

Noterer at det er OK å tylle innpå til vanlig. :ironi:

Anonymous poster hash: 5ee0e...52f

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde hvert fall ikke servert noe som konfirmanten ikke liker. Men forklart at det er forskjell på festmat og hverdagsmat.

Men er det ikke forskjell på voksenfest og fest for en mindreårig og bør det ikke serveres drikke i henhold til dette?

AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke forskjell på voksenfest og fest for en mindreårig og bør det ikke serveres drikke i henhold til dette?

Serveres det pølser så er det logisk med brus eller vann f.eks. Er det koldtbord eller sammensatt valg av middag er det vin evt øl.

Skrevet

At drikkevarene også inneholder alkohol kan sikkert løsne på snippen for noen og jeg anser det for svært sannsynlig at det også kan handle om det for flere.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så fryktelig farlig å innrømme dette.

• Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

Nja, men konfirmasjon er en annen type selskap enn barnebursdag f.eks. Man spiser jo gjerne litt finere mat til konformasjonen, og da er det mange som foretrekker et glass vin/øl i stedet for brus og vann. Som sagt, jeg hadde ikke reagert negativt om jeg ikke ble servert alkohol. Jeg drikker det veldig sjeldent selv. Men jeg skjønner ikke problemet om det gjør det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nja, men konfirmasjon er en annen type selskap enn barnebursdag f.eks. Man spiser jo gjerne litt finere mat til konformasjonen, og da er det mange som foretrekker et glass vin/øl i stedet for brus og vann. Som sagt, jeg hadde ikke reagert negativt om jeg ikke ble servert alkohol. Jeg drikker det veldig sjeldent selv. Men jeg skjønner ikke problemet om det gjør det.

Jeg har ikke så store problemer med det, men for meg er det bare en fremmed tanke å servere alkohol i et selskap som er for en mindreårig og som dessuten foregår på dagtid.

Så tror jeg bare ikke på at dette kun handler om smak og hva som komplementerer maten. Jeg tror det også har endel å si at det blir lettere å snakke med personen ved siden av seg. Det skjønner jeg ikke at det skal være så tabu å innrømme og så nødvendig å gjemme bort i prat om smak.

Endret av LedigNavn
Skrevet

for meg er det ikke så nøye, hadde ikke reagert på at det var alkoholfritt, men heller ikke på om det ble servert vin eller øl til maten.

når man spiser en finere middag ser jeg på det som helt naturlig å drikke vin til, samme om det er midt på dagen eller senere på kvelden. for meg har det heller ingenting med at det blir lettere å snakke med folk, det har med måtidsopplevelsen å gjøre. å drikke noe som passer til maten som blir servert gjør måltidet mye bedre.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

når konfirnanten selv må drikke brus eller vann til maten så kan voksne det og..
  • Liker 1
Skrevet

når konfirnanten selv må drikke brus eller vann til maten så kan voksne det og..

Jeg ble tilbydd å smake på øl i min, men jeg ville ikke siden øl lukta ekkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...