AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #261 Skrevet 8. mai 2014 en på 14 kan og like vin. Er du klar over hvor mange ungd skole barn som drikker på hjemmefester? Det at man liker smaken av vin er ikke et argument for å ha det i en konfirmasjon. Man feirer en 15 åring. Det er den vedkommende som skal stå i fokus. Ikke hva gamle tanter liker eller ikke liker. Det er jammen ikke mange 14-åringer som liker vin. Det kreves en viss tilvenning å like vin, og den er det ikke mange 14-åringer som har vært gjennom. Kan man ikke feire en 15-åring selv om man serverer vin til maten i konfirmasjonen? argumentet til new girl er at man må få lov til å drikke vin til maten dersom man liker det. En 14 åring kan like vin, men får ikke lov å drikke. Føler det blir litt feil på en måte. Folk kan ikke bli sure fordi de ikke klarer å nyte maten uten vin, samtidig som at en på 14 ikke kan klage over å måtte holde seg til brus. Ja man har lov å drikke når man er over 18, men i ren solidaritet til hovedpersonen så kan de oc holde seg til brus. Og nordmenn er ikke flinke til moderat drikking. Det er ikke til å unngå at noen blir brisne eller småfulle av de som ikke klarer å styre seg. Dette blir flaut for 14 åringen. Det er noe av det dummeste... Solidaritet?? Nå må du jammen gi deg. Jeg har en 13-åring selv, riktignok er det enda to år igjen til hun er konfirmant. Jeg har ikke enda tatt en avgjørelse på hvorvidt det skal serveres vin/øl til maten, men den avgjørelsen blir jammen ikke basert på at gjestene skal være solidariske med barnet/ungdommen! Jo, de fleste nordmenn er "flinke til moderat drikking". Jeg har selvfølgelig ingen statistikk, men jeg kunne bannet på at i konfirmasjoner hvor det serveres øv/vin til maten, så vil det i 99,9% av tilfellene ikke være én synlig beruset person. Anonymous poster hash: c7e04...35a 5
Gjest BettyBoop Skrevet 8. mai 2014 #263 Skrevet 8. mai 2014 (endret) Det er jammen ikke mange 14-åringer som liker vin. Det kreves en viss tilvenning å like vin, og den er det ikke mange 14-åringer som har vært gjennom. Kan man ikke feire en 15-åring selv om man serverer vin til maten i konfirmasjonen? Det er noe av det dummeste... Solidaritet?? Nå må du jammen gi deg. Jeg har en 13-åring selv, riktignok er det enda to år igjen til hun er konfirmant. Jeg har ikke enda tatt en avgjørelse på hvorvidt det skal serveres vin/øl til maten, men den avgjørelsen blir jammen ikke basert på at gjestene skal være solidariske med barnet/ungdommen! Jo, de fleste nordmenn er "flinke til moderat drikking". Jeg har selvfølgelig ingen statistikk, men jeg kunne bannet på at i konfirmasjoner hvor det serveres øv/vin til maten, så vil det i 99,9% av tilfellene ikke være én synlig beruset person. Anonymous poster hash: c7e04...35a det er alltid en eller to som blir noe brisen. Det er iallefall min erfaring med tilstelninger hvor det serveres alkohol. Har ikke sagt noe om at det blir en fyllefest. Og brisne folk kan være rolige, de blir bare i et noe annet humør, og dette kan barn merke og synes er ekkelt. Du misser og poenget mitt. Dere mener qat alkohol skal serveres fordi noen liker det. Hvor mange er set som syns brus, vann eller alkoholfrie drinker smaker så vondt at den vina er nødvendig? Endret 8. mai 2014 av BettyBoop
Jens Skrevet 8. mai 2014 #264 Skrevet 8. mai 2014 Har ikke lest hele tråden, men hos oss det er det vanlig med vin i både dåp, konfirmasjon, bryllup og familiebursdager. I min familie/omgangskrets er det ikke noe som heter at det bare er barnas dag. Det er en feiring for alle til ære for barnet/konfirmanten/dåpsbarnet, og da serveres det ekstra god mat/drikke så alle kan kose seg. På denne måten blir det til at alle disse tilstellningene er noe alle gleder seg til, store og små. Noen kjører, noen drikker litt vin og alle koser seg. Er dette virkelig noe å lage så mye oppstyr om? 6
Gjest BettyBoop Skrevet 8. mai 2014 #265 Skrevet 8. mai 2014 Har ikke lest hele tråden, men hos oss det er det vanlig med vin i både dåp, konfirmasjon, bryllup og familiebursdager. I min familie/omgangskrets er det ikke noe som heter at det bare er barnas dag. Det er en feiring for alle til ære for barnet/konfirmanten/dåpsbarnet, og da serveres det ekstra god mat/drikke så alle kan kose seg. På denne måten blir det til at alle disse tilstellningene er noe alle gleder seg til, store og små. Noen kjører, noen drikker litt vin og alle koser seg. Er dette virkelig noe å lage så mye oppstyr om? konfirmasjon er ikke konfirmantens dag? Da kan man si at (hvis du er gift da) at bryllupet ditt ikke var din dag.
Gjest New_Girl Skrevet 8. mai 2014 #266 Skrevet 8. mai 2014 konfirmasjon er ikke konfirmantens dag? Da kan man si at (hvis du er gift da) at bryllupet ditt ikke var din dag. Vielsen var for oss, festen etterpå var i aller høyeste grad for gjestene. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #267 Skrevet 8. mai 2014 det er alltid en eller to som blir noe brisen. Det er iallefall min erfaring med tilstelninger hvor det serveres alkohol. Har ikke sagt noe om at det blir en fyllefest. Og brisne folk kan være rolige, de blir bare i et noe annet humør, og dette kan barn merke og synes er ekkelt. Du misser og poenget mitt. Dere mener qat alkohol skal serveres fordi noen liker det. Hvor mange er set som syns brus, vann eller alkoholfrie drinker smaker så vondt at den vina er nødvendig? For det første: Brus og isærdeleshet drinker (alkoholfrie eller ikke) er helt uaktuelt som følge til mat i min verden. Jeg tror litt av problemet ditt her er at du faktisk ikke forbinder alkohol med noe annet enn drinker og fest, og simpelthen ikke kommer forbi ditt eget private perspektiv her. Litt spesielt. Så til hovedsaken, og for hundrede gang: Det er da ingen i tråden som sier at vin er nødvendig? Igjen og igjen presiserer de som er vant til at vin serveres til maten i familiemiddager at det ikke er noen stor sak hverken på den ene eller andre måten. Hvis vertskapet serverer vin til maten er det en fin gest til dem som har lyst på det til en god middag, om det ikke serveres vin drikker man vann eller Farris eller tilsvarende og tenker ikke noe mer over det. No big deal. Bortsett fra for deg, da, som går en smule av skaftet her. Anonymous poster hash: 7b11d...f42 9
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #268 Skrevet 8. mai 2014 Noen sier det er vanlig med alkohol i sosiale sammenhenger i deres familie. Om jeg hadde med alkohol eks når dere holdt begravelse, ville det være greit for dere? det er på dagtid det også Anonymous poster hash: 96729...ab9 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #269 Skrevet 8. mai 2014 Noen sier det er vanlig med alkohol i sosiale sammenhenger i deres familie.Om jeg hadde med alkohol eks når dere holdt begravelse, ville det være greit for dere?det er på dagtid det også Anonymous poster hash: 96729...ab9 Ble servert vin og noe å bite i etter begravelsen for farmor. Det var hyggelig. Vi var i huset hennes, så på bilder, skravlet, pg med catering tapasmat. Ingen fyll, samtaler og tårer og noen smil i gode minner.Anonymous poster hash: 058e3...c55 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #270 Skrevet 8. mai 2014 Synes det er en ukultur at alkohol har blitt en selvfølge for mange. Det er tross alt en form for gift, og jeg kan ikke se noen fordeler ved at man omfavner den så kjært. For min del er det ikke verre å ta hasj til desserten som en selvfølge enn vin til maten. De gir begge god stemning, men slike giftige saker kan man holde unna selskaper med barn. Anonymous poster hash: 03672...17e 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #271 Skrevet 8. mai 2014 Synes det er en ukultur at alkohol har blitt en selvfølge for mange. Det er tross alt en form for gift, og jeg kan ikke se noen fordeler ved at man omfavner den så kjært. For min del er det ikke verre å ta hasj til desserten som en selvfølge enn vin til maten. De gir begge god stemning, men slike giftige saker kan man holde unna selskaper med barn. Anonymous poster hash: 03672...17e Noen vil kalle stoffene i brus og sukker om ugunstig for kroppen også. Skal man si det samme om det? er da strengt datt ikke nødvendig med noe utenom vann og grønnsaker med lav GI da... Anonymous poster hash: 058e3...c55 6
Gjest New_Girl Skrevet 8. mai 2014 #272 Skrevet 8. mai 2014 Noen sier det er vanlig med alkohol i sosiale sammenhenger i deres familie. Om jeg hadde med alkohol eks når dere holdt begravelse, ville det være greit for dere? det er på dagtid det ogsåAnonymous poster hash: 96729...ab9 Hvis du hadde med alkohol selv hadde jeg sett rart på deg ja. Jeg hadde ikke reagert hvis det ble servert vin, nei. 9
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #273 Skrevet 8. mai 2014 For min del er det ikke verre å ta hasj til desserten som en selvfølge enn vin til maten. De gir begge god stemning, men slike giftige saker kan man holde unna selskaper med barn. Anonymous poster hash: 03672...17e Toksisitet handler om dose (Docis fasit venenum, http://en.wikipedia.org/wiki/The_dose_makes_the_poison). Også vann er toksisk i store nok mengder (http://sml.snl.no/vannintoksikasjon). Ett glass vin er ikke toksisk, og kan til og med tilføre sunne antioksidanter og redusere mengden usunt kolesterol (http://www.dinside.no/346764/7-fakta-om-vin-og-helse, http://www.tv2.no/sporty/kosthold/ti-sunne-grunner-til-aa-ta-deg-et-glass-vin-i-kveld-3839899.html). Alkohol er jo også en smule mer lovlig enn hasj. Anonymous poster hash: fed19...d88 5
Gjest heihade Skrevet 8. mai 2014 #274 Skrevet 8. mai 2014 Nei, alkohol i konfirmasjon blir helt feil etter mitt syn. Her er hovedpersonen mindreårig og kan ikke delta på denne delen av feiringen.
Gjest New_Girl Skrevet 8. mai 2014 #275 Skrevet 8. mai 2014 Synes det er en ukultur at alkohol har blitt en selvfølge for mange. Det er tross alt en form for gift, og jeg kan ikke se noen fordeler ved at man omfavner den så kjært. For min del er det ikke verre å ta hasj til desserten som en selvfølge enn vin til maten. De gir begge god stemning, men slike giftige saker kan man holde unna selskaper med barn. Anonymous poster hash: 03672...17e Ukulturen er at det er helt normalt å drikke seg dritings hver helg, men det å ta seg et glass vin til maten i selskap er uhørt. 8
smilo Skrevet 8. mai 2014 #276 Skrevet 8. mai 2014 I min konfirmasjon ble det servert vin til maten, og sikkert avec til kaffen, begge deler helt vanlig i min familie. Skal ikke se bort fra at det samme skjedde i dåpen min, selv om jeg naturlig nok ikke husker akkurat det... Jeg er oppvokst med foreldre (det gjelder forsåvidt alle voksne i min familie) som godt kunne ta seg et glas vin eller øl til søndagsmiddagen eller lørdagskosen, eller en likør eller pjolter til ettermiddagskaffen søndag. Men de kunne like gjerne la det være. Alkohol var ikke viktig hverken den ene eller andre veien, og som barn opplevde jeg aldri at de ble beruset. Men ved festlige anledninger har det vært naturlig å servere vin - for meg var tanken om at man ikke skulle servere alkohol når det var barn til stede ukjent til jeg begynte å lese KG-diskusjoner... Jeg har ingen problemer med øl eller vin til maten i mange sammenhenger, men i barnedåp og komfirmasjon har det aldri slått meg at alkohol skal serveres. Mulig dette er avhengig av sted man kommer fra, for jeg hadde ikke hørt om alkoholservering i konfirmasjon før jeg leste diskusjonen her inne. Og jeg har vært gjest i, hjulpet til i, og vært forelder i konfirmasjoner i en periode på 30 år. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #277 Skrevet 8. mai 2014 Ukulturen er at det er helt normalt å drikke seg dritings hver helg, men det å ta seg et glass vin til maten i selskap er uhørt. Anonymous poster hash: fed19...d88
Gjest BettyBoop Skrevet 8. mai 2014 #278 Skrevet 8. mai 2014 For det første: Brus og isærdeleshet drinker (alkoholfrie eller ikke) er helt uaktuelt som følge til mat i min verden. Jeg tror litt av problemet ditt her er at du faktisk ikke forbinder alkohol med noe annet enn drinker og fest, og simpelthen ikke kommer forbi ditt eget private perspektiv her. Litt spesielt. Så til hovedsaken, og for hundrede gang: Det er da ingen i tråden som sier at vin er nødvendig? Igjen og igjen presiserer de som er vant til at vin serveres til maten i familiemiddager at det ikke er noen stor sak hverken på den ene eller andre måten. Hvis vertskapet serverer vin til maten er det en fin gest til dem som har lyst på det til en god middag, om det ikke serveres vin drikker man vann eller Farris eller tilsvarende og tenker ikke noe mer over det. No big deal. Bortsett fra for deg, da, som går en smule av skaftet her. Anonymous poster hash: 7b11d...f42 Men da er jo du kresen. Hvorfor i all verden skulle en vert i en konfirmasjon, ta hensyn til dine behov, når dagen overhode ikke handler om deg? Om andre klarer å drikke vann eller brus i selskapet og du er den eneste som kreperer om det ikke er vin til, så er det jo flertallet det skal tas hensyn til. Dessuten fins det alkoholfrie alternativer. De kan servere alkoholfrie drinker eller alkoholfri øl/vin. Det at du er så firkantig at du er nødt for å ha alkohol hvis ikke blir hele selskapet ødelagt for deg, ja synd det. Er ikke alle barn som liker brus heller, men det er det eneste voksne tilbyr barn i selskap. Gåkke an å tilby limonade, iste eller andre drikker. Neida her er det brus som står på menyen. Klager barna? NEI
Gjest New_Girl Skrevet 8. mai 2014 #279 Skrevet 8. mai 2014 Men da er jo du kresen. Hvorfor i all verden skulle en vert i en konfirmasjon, ta hensyn til dine behov, når dagen overhode ikke handler om deg? Om andre klarer å drikke vann eller brus i selskapet og du er den eneste som kreperer om det ikke er vin til, så er det jo flertallet det skal tas hensyn til. Dessuten fins det alkoholfrie alternativer. De kan servere alkoholfrie drinker eller alkoholfri øl/vin. Det at du er så firkantig at du er nødt for å ha alkohol hvis ikke blir hele selskapet ødelagt for deg, ja synd det. Er ikke alle barn som liker brus heller, men det er det eneste voksne tilbyr barn i selskap. Gåkke an å tilby limonade, iste eller andre drikker. Neida her er det brus som står på menyen. Klager barna? NEI Er du seriøs, eller kan du bare ikke lese? 9
Gjest BettyBoop Skrevet 8. mai 2014 #280 Skrevet 8. mai 2014 Er du seriøs, eller kan du bare ikke lese? Hva er det med deg, du pleier å være så hyggelig, men nå er du den bi.....a. At det går an å bli så meggete bare fordi jeg tolker innlegg annerledes enn deg. Hun sa at brus og andre ting var uaktuelt for henne å drikke til mat. Det står svart på hvitt. Nå får du gi deg med den skjulte mobbinga di
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå