Gå til innhold

alkohol i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

så du syns ikke det er rart at noen ikke evner å ha det kjekt om de ikke har en øl i hånda??

jo, da har de et problem, men det er jo ikke det det er snakk om her?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

jo, da har de et problem, men det er jo ikke det det er snakk om her?

det var det du sa
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært i eller hørt om konfirmasjoner med alkohol før, trodde ikke det var vanlig i konfirmasjon eller dåp. Har derfor ikke tenkt mye gjennom dilemmaet, men for meg virker hele settingen egnet til å være alkoholfri. Det er tidlig på dagen, gjerne på en søndag, og har et helt annet preg enn feks et bryllup.

Det er litt typisk nordmenn å måtte ha alkohol for å kose seg, og klage om de ikke får det. Jeg er ikke av de som mener at barn tilstede automatisk skal utelukke alkohol fra et arrangement, fokuset mitt er at vi burde være mye flinkere til å faktisk ha sosialt samvær uten alkoho - l og ikke se på det som "annenrangs" eller kjedelig.

Selv har jeg vokst opp med at de voksne koste seg med øl/akevitt til jul, vin til middager og kanskje en pils til tippekampen. Men i familiearrangementer på dagtid har aldri alkohol vært et tema.

Anonymous poster hash: 371a0...847
  • Liker 1
Skrevet

det var det du sa

nei det var det ikke. det at noen koser seg med en øl når det er mulighet for det betyr ikke at de ikke hadde kost seg om de ikke drikker øl.

• Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

nei det var det ikke. det at noen koser seg med en øl når det er mulighet for det betyr ikke at de ikke hadde kost seg om de ikke drikker øl.

du sa at man ikke trenger å ha problemer selv om de må ha alkohol for å kose seg
  • Liker 1
Skrevet

du sa at man ikke trenger å ha problemer selv om de må ha alkohol for å kose seg

nei, jeg sa det motsatte, man trenger ikke å ha et alkoholproblem selv om man koser seg med alkohol.

• Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

nei, jeg sa det motsatte, man trenger ikke å ha et alkoholproblem selv om man koser seg med alkohol.

men da svarte ikke du på mine påstander i det hele tatt.
Skrevet

men da svarte ikke du på mine påstander i det hele tatt.

nei, det kan godt være at jeg missforstår deg. men for meg virker det som du mener at vist man drikker alkohol i andre sammenhenger enn fest så har man et problem.

Gjest BettyBoop
Skrevet

nei, det kan godt være at jeg missforstår deg. men for meg virker det som du mener at vist man drikker alkohol i andre sammenhenger enn fest så har man et problem.

nei jeg sa at dersom man MÅ ha alkohol for å kunne kose seg, da har man et problem.
  • Liker 1
Skrevet

nei jeg sa at dersom man MÅ ha alkohol for å kunne kose seg, da har man et problem.

Det er EN bruker som har uttrykt misnøye over å ikke få servert alkohol i konfirmasjon. Resten av oss har ingen problemer med det.

Det er altså svært få som MÅ ha det, men vi synes det er godt til mat og liker derfor å servere og å få det servert.

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Det er EN bruker som har uttrykt misnøye over å ikke få servert alkohol i konfirmasjon. Resten av oss har ingen problemer med det.

Det er altså svært få som MÅ ha det, men vi synes det er godt til mat og liker derfor å servere og å få det servert.

en på 14 kan og like vin. Er du klar over hvor mange ungd skole barn som drikker på hjemmefester? Det at man liker smaken av vin er ikke et argument for å ha det i en konfirmasjon. Man feirer en 15 åring. Det er den vedkommende som skal stå i fokus. Ikke hva gamle tanter liker eller ikke liker. Endret av BettyBoop
  • Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

en på 14 kan og like vin. Er du klar over hvor mange ungd skole barn som drikker på hjemmefester? Det at man liker smaken av vin er ikke et argument for å ha det i en konfirmasjon. Man feirer en 15 åring. Det er den vedkommende som skal stå i fokus. Ikke hva gamle tanter liker eller ikke liker.

Og man tar bort fokuset fra konfirmanten når tante Olga tar seg et glass vin til maten?

• Liker 7
Skrevet

Og man tar bort fokuset fra konfirmanten når tante Olga tar seg et glass vin til maten?

Ja tante Olga burde ha fått melk :ironi:

• Liker 1
Skrevet

en på 14 kan og like vin. Er du klar over hvor mange ungd skole barn som drikker på hjemmefester? Det at man liker smaken av vin er ikke et argument for å ha det i en konfirmasjon. Man feirer en 15 åring. Det er den vedkommende som skal stå i fokus. Ikke hva gamle tanter liker eller ikke liker.

Jeg skjønner ikke relevansen...

• Liker 5
Skrevet
...

Jeg har litt vanskelig for å tro at det BARE er smak det handler om og absolutt overhodet ikke at det er en meget godt kjent sak at alkohol ofte gjør at praten går en god del lettere.

Og der dukket den opp igjen (!) antakelsen om at hvis man gjerne drikker et glass vin til maten så er det med vikarierende motiv.

Det er ikke det! Er det så utrolig vanskelig å forstå at ganske mange av oss kan ta et enste glass vin til maten og la det bli med det? Jeg blir verken påvirket eller snakkesalig av det ene glasset, men jeg syns det smaker godt. Jeg trenger ikke mer enn det ene glasset, akkurat som jeg ikke trenger mer enn et stykke marsipankake.

Nei, jeg sier igjen, merkelig hvordan motstanderne fordømmer, gitt. Skjønner at en del må ha store problemer med måtehold siden de tillegger andre samme manglende kontroll...

:heks:

• Liker 6
Skrevet

Hva en ungdom drikker på hjemmefester tror jeg har svært lite med servering av vin til maten i en konfirmasjon å gjøre.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ikke vant til alkohol i konfirmasjon og heller ikke dåp. Mineralvann og munkholm til maten, kaffe, te og mineralvann til kakene.

Skrevet

Har aldri opplevd alkohol under en konfirmasjon og ønsker ikke å oppleve det heller. Ikke bare med tanke på konfirmanten som fremdeles bare er et barn og at det er konfirmanten sin dag, men det er jo også gjerne andre småbarn der blant venner og familie. Alkohol skal aldri være rundt barn, uansett hvor "lite" man drikker.

AnonymBruker
Skrevet

Alkohol skal aldri være rundt barn, uansett hvor "lite" man drikker.

Og jeg synes det bør være tilstede, slik at barn lærer om omgås med barn på en ordentlig måte. Hvorfor er nordmenn så lite fleksible her? Hvorfor kan man ikke evaluere fra flere sider, fordeler og bakdeler?

Anonymous poster hash: 058e3...c55

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol skal aldri være rundt barn, uansett hvor "lite" man drikker.

Flott at du har fasiten hele verden bør rette seg etter...

Du står fritt til ikke å la barna dine så mye som se en flaske alkohol i sitt liv - men kutt ut den moraliseringen og la andre ta seg et glass vin i ny og ne.

Regner med du har ringt Italia/Spania/Hellas/Portugal/Frankrike og så videre, og informert dem om at de traumatiserer ungene sine når de tar et glass vin til middag... Danmark også forresten, der de gjerne drikker øl til lunsj.

Anonymous poster hash: fed19...d88

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...