Gå til innhold

alkohol i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man blir jo nesten nødt til å forsvare det når man blir kalt idiot og latterlig forbilde. Som jeg skrev først, så har jeg et veldig avslappet forhold til dette. Men du må jo ha et helt annet forhold til alkohol enn det jeg har. jeg er vokst opp med foreldre som har tatt seg et glass til maten og er ikke traumatisert av den grunn. Har bare gode minner fra barndommen, et flott forhold til foreldrene mine, og i dag så drikker jeg selv lite og sjeldent. Så hva skulle problemet være, egentlig?

Å herregud, jeg sa . sitt å drikk med barn til stede, jeg har ikke tenkt til å verken forsvare at man drikker alkohol, eller drikke det under barnas dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt interessant at flere her nevner at de «nyter alkohol», men de ville aldri ha servert det til et (fest)måltid med barn til stede - de tar seg heller et glass eller to på kvelden.

For meg blir dette litt symptomatisk på den norske drikkekulturen (eller mangel på sådan). Alkohol er noe man stort sett drikker for seg selv (eventuelt med snacks), og mange gjør det da i større mengder. Siden man ofte ikke spiser skikkelig sammen med alkoholinntaket, blir man gjerne fortere beruset. Når dette er den «vanlige» måten å innta alkohol, blir alkohol forbundet med beruselse og fyll, og for barn kan alkohol bli noe forbudt som de voksne gjør i det skjulte. Om de aldri ser alkohol inntatt i moderate former, vil kanskje den eneste eksponeringen de får være tilfeldige fulle folk på gaten eller i filmer, eller ved et uhell.

For noen er å nyte alkohol nettopp å kombinere god vin eller godt øl til mat. Den riktige pairingen forsterker matopplevelsen. I tillegg vil måltidet gjøre at det tar lengre tid før alkoholen blir tatt opp i blodet. Det er fullt mulig å servere alkohol til et festmåltid uten at barn vil se på dette som traumatisk, så lenge de voksne har en drikkekultur som ikke gjør det traumatisk.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor snakker du om sør-Europa? Vi bor i Norge.

Et glass vin til middagen av og til, er greit. Men i høytider og slikt, så er dette mest for barna. Barna kan ikke drikke vin, ikke sant? Så hvorfor skal du? Hvorfor skal du påvirke deg selv på slike dager, når barna er tilstede? Er det så ille å drikke brus eks? Og om det er så ille at noen sier at alkohol ikke passer sammen da og da, så kanskje du burde tenke deg om?

Høytider er for søren ikke hovedsakelig for barna. Igjen - det finnes ingen barn i min nærmeste familie, tror du virkelig ikke vi gleder oss vilt til jul og storkoser oss med gaveåpning og god mat likevel?

Og nei, jeg drikker alkohol kanskje tre-fire ganger i året, og da kun ett-to glass. Så jeg har intet hysterisk forhold til alkohol. Jeg gir blanke i om det er alkohol tilgjengelig eller ei. Men så er det heller ikke jeg som kaller folk som tar seg ett glass vin til en bedre middag i konfirmasjon, for "latterlige forbilder".

Jeg savner fortsatt en konkret forklaring på hvordan ett eller to glass vin sammen med god mat påvirker barna negativt.

For øvrig spiste ikke barna i den forrige konfirmasjonen jeg var i hovedretten av middagen heller. De spiste tacoboller og pølser istedet. Etter din argumentasjon burde altså alle de voksne også bare spist tacoboller og pølser, siden det var det barna kunne spise?

Anonymous poster hash: fed19...d88

• Liker 6
Skrevet

Et glass vin til middagen av og til, er greit. Men i høytider og slikt, så er dette mest for barna. Barna kan ikke drikke vin, ikke sant? Så hvorfor skal du? Hvorfor skal du påvirke deg selv på slike dager, når barna er tilstede? Er det så ille å drikke brus eks? Og om det er så ille at noen sier at alkohol ikke passer sammen da og da, så kanskje du burde tenke deg om

I min familie er høytidene for hele familien, ikke bare for barna, uten at det er særlig relevant her. Det blir nemlig ikke noe mindre høytid hverken for barn eller voksne, av at vi drikker juleøl i steden for brus til julemiddag.

Hvorfor jeg skal påvirke meg? Spørsmålet er ikke relevant, da ingen blir nevneverdig påvirket.

Ille å drikke brus? Sikkert ikke, men jeg foretrekker øl eller vin, så da drikker jeg det.

Om du eller andre mener at barn og alkohol ikke passer sammen, så er det helt greit for meg. Men dette er altså et diskusjonsforum. Dermed diskuterer jeg. Jeg ser altså ikke noe stort problem i at voksne mennesker nyter øl eller vin hvis de ønsker det, og mine meninger medfører ikke et økt behov for at jeg skal "tenke meg om", som du skriver.

• Liker 7
Gjest New_Girl
Skrevet

Å herregud, jeg sa . sitt å drikk med barn til stede, jeg har ikke tenkt til å verken forsvare at man drikker alkohol, eller drikke det under barnas dag.

Du har med andre ord ingen god forklaring på hvorfor det er idiotisk og hvorfor man er et dårlig forbilde om man drikker et glass alkohol med barn til stede. da syns jeg du skulle la være å uttale deg så bastant hvis du ikke kan forsvare det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De fleste blir da ikke beruset, og barna har jo godt av å se at alkoholholdige drikker ikke betyr at man blir dritings. Slik lærer de selv hvorda man skal omgås med alkohol.

Hvis de kun forbinder alkohol med drekking så er det jo det de husker. Ikke at man nyter til middag etc.

Foreldre selv som gjør feilen her ved å tro at det er best å ikke vise enn å vise hvordan det skal brukes.

GJør jo det samme med godteri eller snop? Får jo ikke snop hver dag, men en gang i blant i små mengder. Samme måte bør vi vise alkoholbruk.

Anonymous poster hash: 058e3...c55
  • Liker 2
Skrevet

Et glass vin til middagen av og til, er greit. Men i høytider og slikt, så er dette mest for barna. Barna kan ikke drikke vin, ikke sant? Så hvorfor skal du? Hvorfor skal du påvirke deg selv på slike dager, når barna er tilstede? Er det så ille å drikke brus eks? Og om det er så ille at noen sier at alkohol ikke passer sammen da og da, så kanskje du burde tenke deg om?

hmmm... fordi jeg ikke er et barn? Jeg tror det kan være fint for en som står på terskelen til alkoholens verden (eller kanskje allerede har begynnt), å se voksne ansvarlige mennesker nyte et kontrollert inntak av alkohol. Man sier at man arver sine foreldres drikkevaner og da syntes jeg det er naturlig å drikke litt alkohol når barn er til stede enn å gjemme seg bort når barna har "sovnet" som om alkohol er noe å skamme seg over. De aller fleste voksne mennesker drikker alkohol innimellom, og en 14/15 åring tåler å se det...

• Liker 7
Skrevet

Du har med andre ord ingen god forklaring på hvorfor det er idiotisk og hvorfor man er et dårlig forbilde om man drikker et glass alkohol med barn til stede. da syns jeg du skulle la være å uttale deg så bastant hvis du ikke kan forsvare det.

Å herregud. Jaja, du har "helt rett". Nei, vettdu hva. Det er ingen vits i å prøve å diskutere/overtale noen som er fast bestemt på at alkohol skal nytes i høytider for barn. Og jeg snakker ikke om en lørdag kveld her, jeg snakker om høytider. At det kan være vanskelig å vente til barna har lagt seg, skjønner ikke jeg. Men igjen, drikk ivei.

Skrevet

hmmm... fordi jeg ikke er et barn? Jeg tror det kan være fint for en som står på terskelen til alkoholens verden (eller kanskje allerede har begynnt), å se voksne ansvarlige mennesker nyte et kontrollert inntak av alkohol. Man sier at man arver sine foreldres drikkevaner og da syntes jeg det er naturlig å drikke litt alkohol når barn er til stede enn å gjemme seg bort når barna har "sovnet" som om alkohol er noe å skamme seg over. De aller fleste voksne mennesker drikker alkohol innimellom, og en 14/15 åring tåler å se det...

Jo, jeg snakker om HØYTIDER. Gad. At folk ikke får med seg hva jeg skriver, er så forbanna irriterende.

Hadde.

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt interessant at flere her nevner at de «nyter alkohol», men de ville aldri ha servert det til et (fest)måltid med barn til stede - de tar seg heller et glass eller to på kvelden.

For meg blir dette litt symptomatisk på den norske drikkekulturen (eller mangel på sådan). Alkohol er noe man stort sett drikker for seg selv (eventuelt med snacks), og mange gjør det da i større mengder. Siden man ofte ikke spiser skikkelig sammen med alkoholinntaket, blir man gjerne fortere beruset. Når dette er den «vanlige» måten å innta alkohol, blir alkohol forbundet med beruselse og fyll, og for barn kan alkohol bli noe forbudt som de voksne gjør i det skjulte. Om de aldri ser alkohol inntatt i moderate former, vil kanskje den eneste eksponeringen de får være tilfeldige fulle folk på gaten eller i filmer, eller ved et uhell.

For noen er å nyte alkohol nettopp å kombinere god vin eller godt øl til mat. Den riktige pairingen forsterker matopplevelsen. I tillegg vil måltidet gjøre at det tar lengre tid før alkoholen blir tatt opp i blodet. Det er fullt mulig å servere alkohol til et festmåltid uten at barn vil se på dette som traumatisk, så lenge de voksne har en drikkekultur som ikke gjør det traumatisk.

Så enig! Her kommer de sosiale klasseforskjellene kommer godt frem. I middelklassen og oppover er det mer vanlig å drikke alkohol til mat og høytider, i arbeiderklassen er det snack og hardfylla :danse:

Anonymous poster hash: 9ea00...388

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å herregud. Jaja, du har "helt rett". Nei, vettdu hva. Det er ingen vits i å prøve å diskutere/overtale noen som er fast bestemt på at alkohol skal nytes i høytider for barn. Og jeg snakker ikke om en lørdag kveld her, jeg snakker om høytider. At det kan være vanskelig å vente til barna har lagt seg, skjønner ikke jeg. Men igjen, drikk ivei.

Det er ikke vanskelig å vente, det er heller ikke vanskelig for meg å vente med å spise mine oppkuttede gulrøtter med dip til etter at eventuelle barn har lagt seg, men HVORFOR i all verden mener du at man må vente?

Anonymous poster hash: fed19...d88

• Liker 8
Gjest New_Girl
Skrevet

Grunnen er jo at man gjerne drikker det glasset til maten. Og jeg venter ikke med å spise til hun har lagt meg bare fordi jeg ønsker å drikke et glass øl ved siden av. Jeg elsker jula, og den er like mye for meg som til henne. Og alle koser seg, så igjen, jeg ser ikke problemet.

Det er helt greit for meg at du lar være å drikke, men ikke kall meg et dårlig forbilde er du grei.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Barn kan ikke kjøre bil, så hvorfor skal jeg kjøre bil med barn i bilen? Får sette meg i barnesetet i baksetet og vente på noen som kan kjøre. Barn kan ikke gå med høye hæler, så jeg kan aldri gå med høye hæler framfor barn, på de med de fornuftige vanntette sherroxene. Barn kan ikke lese avanserte bøker, så framfor barn er det best å lese tegneserier. Barn kan ikke spise sterk mat, så jeg får spare chilien til barna har lagt seg. Best å spise barnemat når barna er til stede. Barn burde ikke bruke sminke, så jeg får gå sminkeløs til de er godt inne i puberteten - helst burde jeg kanskje heller grise litt med søle og smøre sand i ansiktet. Barna får ikke ha mobiltelefon, så jeg får legge bort mobilen og heller ha en liten sånn rosa sak som lager lyd når man trykker på den.

Det er forskjell på barn og voksne. Barn har ikke vondt av å vokse opp med at det er forskjellige regler for barn og voksne.

Anonymous poster hash: 3334d...774

• Liker 9
Skrevet

Jeg tror du må bestemme deg for om du vil diskutere eller overtale. Det er to forskjellige ting.

Jeg forsøker å diskutere.

• Liker 5
Skrevet

Mange her som har et absurd forhold til alkohol. Det er nemlig ikke slik at dersom man koser seg med noen gode glass vin til middagen, så vokser alle ungene i lokalet opp som alkiser.

Mange her har et absurd forhold til alkohol. Det bør ikke være slik at voksne mennesker MÅ få servert alkohol til enhver festlig anledning.

Når man blir sur fordi det ikke serveres alkohol i konfirmasjoner har man etter min mening ikke et avslappet forhold til alkohol.

• Liker 2
Skrevet

Mange her har et absurd forhold til alkohol. Det bør ikke være slik at voksne mennesker MÅ få servert alkohol til enhver festlig anledning.

Når man blir sur fordi det ikke serveres alkohol i konfirmasjoner har man etter min mening ikke et avslappet forhold til alkohol.

Det er det vel kun en bruker som har uttalt, så vidt jeg kan se.

For meg er det selvsagt ikke et problem om det ikke serveres alkohol, jeg ville neppe tenkt over det i særlig grad. Det tror jeg gjelder de aller fleste.

• Liker 7
Skrevet

Vi bare sier at det gjør ikke oss noe om det er hverken alkohol eller ikke. Vi er voksne mennesker som klarer å begrense inntaket når barna er våkne. Hva med alle de fæle menneskene som har rølpefest etter barna er i seng?

• Liker 2
Skrevet

Jo, jeg snakker om HØYTIDER. Gad. At folk ikke får med seg hva jeg skriver, er så forbanna irriterende.

Hadde.

Men kjære vene, da. Det virker som om du bare har slumpet til å se en Blå Kors reklame på en tilfeldig helligdag, for så å gjenta løsrevne deler tekst fra den, helt uten å forstå det egentlige budskapet bak.

Du mener det sikkert godt, og det er fint at du har omtanke for andre, men når man leser at "200 000 barn gruer seg til julen" så er det ikke fordi mor og far har akevitt til ribba - det dreier seg om barn som gruer seg fordi de har opplevd rusmisbruk på nært hold.

Alkoholinntak ≠ rusmisbruk.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg snakker ikke om en lørdag kveld her, jeg snakker om høytider. At det kan være vanskelig å vente til barna har lagt seg, skjønner ikke jeg. Men igjen, drikk ivei.

Konfirmanter legger seg innmari sent da... ;)

OK, det var halvveis på spøk, men bare halvveis. For det er faktisk en helt reell sak: småbarn legger seg i sju, åttetida, men det slutter de fort med. Hvor lenge er det "forbudt" å drikke et glass vin eller en øl med barn til stede? Når de er ti? Tolv? Atten?

For ordens skyld: jeg lever helt fint uten alkohol i en konfirmasjon. Men jeg klarer ikke å se at det motsatte er et kjempeproblem heller. Jeg tror det er så enkelt som at hvis de voksne viser måtehold og oppfører seg, så går det meste bra :)

Anonymous poster hash: a1300...730

• Liker 6
Skrevet

Da jeg ble konfirmert ble det satt ut noen ølflasker på bordene rundt om, sammen med alkoholfritt-øl og brus. Det var noen som tok seg ett par flasker til middagen, men ikke mer. Ingen som ble en antydning til full en gang. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...