Gå til innhold

alkohol i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært i en konfirmasjon hvor det har vært servert alkohol. Trodde ikke det var vanlig?

Hovedpersonen er 15-16 år og jeg synes det er merkelig å servere øl, vin og sprit da. Men ikke minst fordi det foregår på dagtid og folk kjører hjem etterpå. Man kan jo ta seg en øl når man er hjemme igjen og tatt av seg bunaden hvis det er så inmari viktig å drikke litt.

Anonymous poster hash: 428dd...048
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår familie er det tradisjon å servere alkohol i store selskaper. Så vi har hatt vin og øl både i barnedåper og konfirmasjoner. At voksne mennesker drikker et glass vin til god mat, kan jeg ikke se at skal være et problem. Det er da stor forskjell på å kose seg med litt vin og en regelrett fyllefest. Hadde noen i familien hatt et alkoholproblem, ville jeg kanskje vurdert det annerledes. Jeg tror forøvrig at barn og unge får et mer naturlig forhold til alkohol når de opplever at de voksne i familien nyter alkohol på en fornuftig måte.

• Liker 9
Skrevet

Noe spesielt å drikke brus i et selskap vel?

Vin og øl til maten er en selvfølge.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja du om det. Hvis alkohol er så veldig viktig for deg.

Nei. Poenget er at det ikke er viktig. Det er fullstendig likegyldig om folk tar seg et glass vin i konfirmasjon eller ei. Så da blir det helt opp til den enkelte arrangør om de vil ha noen alkoholholdige alternativer eller ei, alt etter hva deres tradisjoner er.

Man skal naturligvis ikke tvinge noen til å servere alkohol, men det er heller ingen grunn til å heve øyenbrynene om noen faktisk har et par flasker vin tilgjengelig. Det er ganske enkelt ikke noe å henge seg opp i.

Anonymous poster hash: fed19...d88

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hver dag? :klo: Kjører du aldri?

Kan man ikke bare la det være opp til vertskapet om de ønsker å ha alkohol eller ei? Jeg ville ikke kommet på å servere alkohol på et usentralt grendehus klokka 14 på ettermiddagen (de fleste konfirmasjonene jeg har vært i har vært på tilsvarende usentrale steder), og ville funnet det svært sært om noen klagde på det. Men om jeg derimot var gjest og vertskapet hadde valgt å ha vin/øl tilgjengelig, så hadde jeg også funnet det helt normalt og ikke tenkt noe videre over det. Hadde dog takket nei siden jeg måtte kjøre hjem.

• Liker 3
Skrevet

Nei. Poenget er at det ikke er viktig. Det er fullstendig likegyldig om folk tar seg et glass vin i konfirmasjon eller ei. Så da blir det helt opp til den enkelte arrangør om de vil ha noen alkoholholdige alternativer eller ei, alt etter hva deres tradisjoner er.

Man skal naturligvis ikke tvinge noen til å servere alkohol, men det er heller ingen grunn til å heve øyenbrynene om noen faktisk har et par flasker vin tilgjengelig. Det er ganske enkelt ikke noe å henge seg opp i.

Nettopp!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske enig med deg her. Har vært i noen konfirmasjoner uten alkoholservering. Jeg må si at koldtbord med Fanta til ikke gir meg den helt store, kulinariske opplevelsen.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har faktisk aldri hørt om noen har servet alkohol i en konfirmasjon, så jeg må si jeg ble vel mere paff over at det tydligvis er vanlig. Men folk gjør selvsagt som de vil. Men her jeg bor er ikke dette vanlig, og trur gjestene hadde blitt passe sjokkerte om jeg hadde servert alkohol til maten. Spesielt småbarnsfamiliene. Og ja alle vi voksne i min og hans familie nyter alkohol.

Skrevet

Jeg er faktisk helt uenig i det meste du skriver her, og jeg skjønner ikke at du ikke skjønner at alkoholservering ikke er det samme som fyllefest.

Og jeg skjønner ikke at du ikke skjønner at en konfirmant ikke er et barn, men en ungdom som veldig godt vet hva alkohol er og gjør!

:heks:

De fleste konfirmanter har sikkert en onkel eller en slekning som alltid får i seg litt for mye alkohol. Sikkert festlig for mange, men som barn av alkoholiker må jeg bare si at jeg alltid gruva meg til arrangementer/familieselskaper osv hvor det var alkoholservering. Skjønner bare ikke at det ikke kan finnes en familiefeiring hvor det ikke skal serveres alkohol.

• Liker 1
Skrevet

Disse sammenligningene dine var dårlige eksempler :ler: Folk blir jo gjerne ikke ruspåvirket av ribbe på julaften,kransekake med smellbonboner på nyttårsaften, sløyfe på 17.mai eller en alkoholfri konfirmasjon.

Ruspåvirket blir man nok ikke, men ribbe kan man bli både feit og uvel av, da den egner seg altfor godt som restemat (selvopplevd). Smellbonboner kan skremme barn, eller i verste fall gi grandtante Olga hjerteinfarkt. Man kan stikke seg på nålen på 17. mai-sløyfen hvis man ikke er forsiktig, og man kan risikere å bli sittende med cola *grøss* til steken i en alkoholfri konfirmasjon. Ganske skumle greier hvis man først skal begynne å bekymre seg for alle eventualiteter ;)

Hvis du skal klage på mine eksempler så vil jeg gjerne benytte anledningen til å klage på at mange ser ut til å ha litt problemer med å skille mellom himkokfest på låven og moderat alkoholinntak i familieselskap/dåp/konfirmasjon. Barn skal beskyttes mot traumatiske og vonde ting så langt det lar seg gjøre (derfor tar vi dem helst ikke med på himkokfest), men å være overbeskyttende blir fort en bjørnetjeneste.

• Liker 6
Skrevet

De fleste konfirmanter har sikkert en onkel eller en slekning som alltid får i seg litt for mye alkohol. Sikkert festlig for mange, men som barn av alkoholiker må jeg bare si at jeg alltid gruva meg til arrangementer/familieselskaper osv hvor det var alkoholservering. Skjønner bare ikke at det ikke kan finnes en familiefeiring hvor det ikke skal serveres alkohol.

Jeg vet ingenting om hva de fleste har, men jeg vet jeg aldri har opplevd dette i hverken konfirmasjon eller barndåp.

Jeg kan forstå at du med din bakgrunn ikke er komfortabel med alkoholservering, men dette er altså ikke et problem i min familie. Ergo er heller ikke serveringen et problem.

• Liker 5
Skrevet

Ruspåvirket blir man nok ikke, men ribbe kan man bli både feit og uvel av, da den egner seg altfor godt som restemat (selvopplevd). Smellbonboner kan skremme barn, eller i verste fall gi grandtante Olga hjerteinfarkt. Man kan stikke seg på nålen på 17. mai-sløyfen hvis man ikke er forsiktig, og man kan risikere å bli sittende med cola *grøss* til steken i en alkoholfri konfirmasjon. Ganske skumle greier hvis man først skal begynne å bekymre seg for alle eventualiteter ;)

Hvis du skal klage på mine eksempler så vil jeg gjerne benytte anledningen til å klage på at mange ser ut til å ha litt problemer med å skille mellom himkokfest på låven og moderat alkoholinntak i familieselskap/dåp/konfirmasjon. Barn skal beskyttes mot traumatiske og vonde ting så langt det lar seg gjøre (derfor tar vi dem helst ikke med på himkokfest), men å være overbeskyttende blir fort en bjørnetjeneste.

Som jeg skrev før, så er det ikke alle voksne som greier å være ansvarlig nok, noen tåler lite og blir fortere påvirket enn andre osv. Noen kanskje drikker litt fortere enn andre, og når man får glasene fylt opp av en servitør før det blir tomt, så kan man fort bli påvirket ja... men for all del, folk får gjøre som de vil..

Skrevet (endret)

Men det vil jo de som arrangerer konfirmasjonen vite, og da kan de vurdere ut fra dette. Det å forholde seg til en alkoholiker er selvsagt ikke det samme som å forholde seg til mennesker som viser måtehold.

Jeg beklager hvis jeg knuser noen illusjoner, men jeg kjenner faktisk veldig så mennesker som ikke kan begrense inntaket, men det er jo derfor jeg har den holdningen jeg har.

Som jeg sa i første innlegget mitt i denne tråden, jeg nyter gjerne (men ikke så ofte) alkohol i form av et glass vin eller to, jeg serverer gjerne alkohol ved sammenkomster (av ymse og de fleste slag) og jeg har ingen problemer med å være gjest og kose meg der det ikke serveres alkohol.

Det jeg ikke forstår er at så og si hver gang diskusjoner av denne typen oppstår, så er det de som mener alkohol er feil som roper høyest og dømmer andre. Hvorfor påberoper de seg egentlig retten til å gjøre det?

:heks:

Endret av Brunhilde
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske enig med deg her. Har vært i noen konfirmasjoner uten alkoholservering. Jeg må si at koldtbord med Fanta til ikke gir meg den helt store, kulinariske opplevelsen.

Kulinarisk opplevelse? mener du at koldtbord er en kulinarisk opplevelse med alkohol? Da vet du faktisk ikke hva kulinarisk mat er.

Det er da mye annet å drikke enn søt fanta til mat da.Selv uten alkoholi i drikken. De fleste drikker vel ikke brus til mat i det hele tattr.

Anonymous poster hash: 96729...ab9

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hver dag? :klo: Kjører du aldri?

Kan man ikke bare la det være opp til vertskapet om de ønsker å ha alkohol eller ei?

Nei, ikke hver dag. I selskaper. Det skjønte du

Det ER opp til vertskapet om de vil servere alkohol, men det ER kjipt å bare by på mozell og farris til festmåltidet.

Endret av kråkefjas
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke hver dag. I selskaper. Det skjønte du

Det ER opp til vertskapet om de vil servere alkohol, men det ER kjipt å bare by på mozell og farris til festmåltidet.

Hvis du synes det er kjipt å ikke bli servert alkohol i en konfirmasjon, så er du vel storforlangende..

Anonymous poster hash: f0d88...9a6

• Liker 4
Skrevet

Hvis du synes det er kjipt å ikke bli servert alkohol i en konfirmasjon, så er du vel storforlangende..

Mulig det. Det er ikke noe jeg noensinne før har ofret en tanke. Det faller helt naturlig.

Skal tenke på det den dag jeg havner i en avholds-konf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mulig det. Det er ikke noe jeg noensinne før har ofret en tanke. Det faller helt naturlig.

Skal tenke på det den dag jeg havner i en avholds-konf

Godt du er i en familie som serverer alkohol da, så du slipper å bli skuffet.

Skrevet

Har aldri vært borti. Gjestene er jo stort sett tilreisende, og kjører bil. Og som tidligere sagt, hovedpersonen er mindreårig.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo hårreisende... Det blir bare helt feil å servere alkohol på en dag som er for en som ikke er gammel nok

men det serveres jo ikke til konfirmasjonsbarnet, bare til de voksne. Hvis alt skulle være slik konfirmasjonsbarnet ville ønsket det kanskje ikke vært taler, kransekake, bordkort, koldtbord med gravlaks og moden ost etc... det er masse ritualer og elementer ved konfirmasjoner som gjøres på basis av at gestene skal få en god opplevelse.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...