Gå til innhold

alkohol i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jai min familie er det alkohol ved alle sosiale tilstelninger voksenbursdag, dåp, konfirmasjon, bryllup, jubileer, familiemiddager og selvfølgelig begravelser.... Aldri tenkt på det som et problem... Alle drikker med måte :)

Jeg tror noe av det jeg synes er merkelig med dette, er tidspunktet. Dåp og konfirmasjon foregår jo midt på dagen, og å drikke da blir bare ... feil, for meg. Men som sagt, jeg respekterer jo at andre tenker annerledes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men skjønner du virkelig ikke hvordan alkohol kan ødelegge for barn/ungdom?

Nei. Jeg har aldri opplevd det. Har du? Opplevd det selv uten å bare tenke, tro og mene?

Jai min familie er det alkohol ved alle sosiale tilstelninger voksenbursdag, dåp, konfirmasjon, bryllup, jubileer, familiemiddager og selvfølgelig begravelser.... Aldri tenkt på det som et problem... Alle drikker med måte :)

Sånn er det hos oss også, med unntak av begravelse, der har vi ikke servert alkohol uten at jeg egentlig har tenkt over det. :)

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror noe av det jeg synes er merkelig med dette, er tidspunktet. Dåp og konfirmasjon foregår jo midt på dagen, og å drikke da blir bare ... feil, for meg. Men som sagt, jeg respekterer jo at andre tenker annerledes.

Det har jeg aldri tenkt på, det ville jo ikke falle meg inn å drikke på dagtid om det ikke var en spesiell anleding... Men igjen vil jeg understreke at det ikke er snakk om å drikke seg full....

Skrevet

Nei. Jeg har aldri opplevd det. Har du? Opplevd det selv uten å bare tenke, tro og mene?

Sånn er det hos oss også, med unntak av begravelse, der har vi ikke servert alkohol uten at jeg egentlig har tenkt over det. :)

Ikke i konfirmasjon, men når jeg var hos andre(før jeg selv fylte 18) for eksempel på julaften, så føler jeg at alkoholen har trykket stemningen ned. Da er det bedre å la være

Skrevet

Ikke i konfirmasjon, men når jeg var hos andre(før jeg selv fylte 18) for eksempel på julaften, så føler jeg at alkoholen har trykket stemningen ned. Da er det bedre å la være

Og jeg har aldri opplevd at alkohol har blitt brukt på en måte som har "trykket stemningen ned", jeg syns altså ikke det å la være bare for å la være har noe for seg.

• Liker 4
Skrevet

Så lenge det er greit for konfirmanten... Siden det er konfirmanten sin dag så bør h*n få velge. Men det kommer vel også an på hvordan familien "forholder" seg til alkohol. Jeg ville ikke foreslått alkohol i en konfirmasjon dersom jeg visste at mange drikker mer enn nødvendig og det ville blitt ubehagelig for konfirmanten/resten av gjestene.

Skrevet

Mange her som har et absurd forhold til alkohol. Det er nemlig ikke slik at dersom man koser seg med noen gode glass vin til middagen, så vokser alle ungene i lokalet opp som alkiser.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mange her som har et absurd forhold til alkohol. Det er nemlig ikke slik at dersom man koser seg med noen gode glass vin til middagen, så vokser alle ungene i lokalet opp som alkiser.

Jeg har ikke noe absurd forhold til alkohol, og jeg kan ta en gang i blandt et glass eller to med vin på en lørdagskveld før ungene er lagt. Men mener likevel alkohol i en konfirmasjon ikke hører hjemme. Men det er mi mening, så får andre ha sine meninger. Vi som mener alkohol ikke hører hjemme i en konfirmasjon, trenger ikke ha et absurd forhold til alkohol.

Anonymous poster hash: f0d88...9a6

AnonymBruker
Skrevet

Alkohol har ingenting i en konfirmasjon å gjøre- noengang!

Anonymous poster hash: f32b6...f94

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor?

Og julen er for alle, ikke bare barna.

Så med andre ord, du er en av de som drikker med barn til stede, under juletider?

Hvorfor?

Fordi alkohol og barn hører ikke sammen.

At "voksne" mennesker, kan sitte å trykke i seg alkohol når det er barn til stede under julefeiringer, konfirmasjoner, barne bursdager, 17.mai osv, er ingenting annet enn idiotisk, og disse personene er et latterlig forbilde for barn.

Og til du som spurte "vi som ikke har barn da, skal vi bare sitte buhuu buhuu"

De som ikke har barn eller sitter med barn til stede under juletider osv.. Om dere vil sitte å drikke, så sitt å drikk. -.-

Alkohol og barn, passer ikke sammen. Ferdig diskutert.

AnonymBruker
Skrevet

At "voksne" mennesker, kan sitte å trykke i seg alkohol når det er barn til stede under julefeiringer, konfirmasjoner, barne bursdager, 17.mai osv, er ingenting annet enn idiotisk, og disse personene er et latterlig forbilde for barn.

.

Er alle som tar seg ett glass vin til maten latterlige forbilder?

Er alle barn i sørlige deler av Europa traumatisert av de voksnes daglige rødvinsglass til middagen?

Anonymous poster hash: fed19...d88

• Liker 7
Skrevet

Er alle som tar seg ett glass vin til maten latterlige forbilder?

Er alle barn i sørlige deler av Europa traumatisert av de voksnes daglige rødvinsglass til middagen?

Du, det sa jeg ikke. Les hva jeg skriver før du trykker på ab for så å trykke post.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er visst et latterlig forbilde, men vi pleier å drikke vin til julemiddagen og enkelte andre høytider. Og det gjør jeg med god samvittighet. Ingen som snøvler rundt og snubler i gavene hjemme hos oss, det foregår ganske så sivilisert :)

Men til HI:

Jeg mener det er konfirmantens dag, og ikke de voksnes dag.

Har vært i mange før, men det hr ikke vært servert alkohol.Vært i en konfirmasjon nå, og der var det både vin og øl. kke snakk om et glas vin til maten,men servitøren fylte opp under hele måltidet.

Så jo de som drakk mer enn strengt tatt nødvendig på en slik dag.

Dere foreldre som velger alkohol på en slik dag,hvorfor valgte dere det?

Anonymous poster hash: 96729...ab9

Vi har konfirmasjon neste år, og har ikke helt bestemt hvordan vi skal ha det. Det blir ett av to: enten har vi det hjemme eller i et leid lokale. Da blir det catering + kaker tidlig på dagen, og vi kommer ikke til å ha alkohol. Alternativet er en mindre feiring på fin restaurant. Da er det nok mer naturlig at det kan bli ett eller to glass vin til maten for de voksne som ikke kjører. Noen stor skjenking er det ikke snakk om uansett, men jeg synes det blir rart hvis vi inviterer på veldig god middag på restaurant og så må de drikke Solo til maten. Så det kommer an på typen feiring. Konfirmanten selv er såpass avslappet til alkohol (for de voksne, han drikker ikke selv ennå og får ingenting på konfirmasjonsdagen heller... må bli litt eldre først) at det ikke er noen big deal verken den ene eller den andre veien.

Anonymous poster hash: a1300...730
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du, det sa jeg ikke. Les hva jeg skriver før du trykker på ab for så å trykke post.

Jo. Hva mener du er forskjellen på å ta seg ett glass vin til god mat i konfirmasjon eller til jul, og å ta seg ett glass vin til den daglige middagen som de gjerne gjør i sør-Europa? Hvordan konkret påvirker dette barna negativt, og hvorfor er det første (ett glass til julemiddagen) verre?

Har barna vondt av å se at alkoholholdig drikke - som alt annet - er til for smakens del og for å innta i moderate mengder fordi det komplementerer maten?

• Liker 9
Gjest New_Girl
Skrevet

Så med andre ord, du er en av de som drikker med barn til stede, under juletider?

Hvorfor?

De som ikke har barn eller sitter med barn til stede under juletider osv.. Om dere vil sitte å drikke, så sitt å drikk. -.-

Jeg trykker ikke i meg alkohol, men jeg har ikke noe problem med å ta meg et glass øl selv om datteren min er til stedet. Ganske drøyt å kalle meg et latterlig forbilde. Kanskje du har problemer med å styre det når det kommer til alkohol, men jeg og min familie klarer helt fint å nyte er glass eller to uten å henge fra lysekrona og danse på bordet.

• Liker 7
Skrevet

Jo. Hva mener du er forskjellen på å ta seg ett glass vin til god mat i konfirmasjon eller til jul, og å ta seg ett glass vin til den daglige middagen som de gjerne gjør i sør-Europa? Hvordan konkret påvirker dette barna negativt, og hvorfor er det første (ett glass til julemiddagen) verre?

Har barna vondt av å se at alkoholholdig drikke - som alt annet - er til for smakens del og for å innta i moderate mengder fordi det komplementerer maten?

Hvorfor snakker du om sør-Europa? Vi bor i Norge.

Et glass vin til middagen av og til, er greit. Men i høytider og slikt, så er dette mest for barna. Barna kan ikke drikke vin, ikke sant? Så hvorfor skal du? Hvorfor skal du påvirke deg selv på slike dager, når barna er tilstede? Er det så ille å drikke brus eks? Og om det er så ille at noen sier at alkohol ikke passer sammen da og da, så kanskje du burde tenke deg om?

Skrevet

Jeg trykker ikke i meg alkohol, men jeg har ikke noe problem med å ta meg et glass øl selv om datteren min er til stedet. Ganske drøyt å kalle meg et latterlig forbilde. Kanskje du har problemer med å styre det når det kommer til alkohol, men jeg og min familie klarer helt fint å nyte er glass eller to uten å henge fra lysekrona og danse på bordet.

Å nei du. Hadde jeg hatt ett problem med med alkoholinntak, så hadde jeg vel vært for dette?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor?

Jeg er helt uenig med deg. Jeg ser overhodet ingen konflikt mellom å nyte alkohol i moderate mengder og at det er barn til stede. Sånn har jeg vokst opp, og sånn praktiserer jeg det ifm mine egne barn. Du må gjerne mene at det gjør meg og mine foreldre til latterlige forbilder, men jeg er ikke enig med deg og var heller ikke av den oppfatningen når jeg selv var barn.

Hva mener du da? Hva er forskjellen på at vi i Norge gjør det, og at foreldre i andre land gjør det? Jeg antar at du mener det er latterlig og idiotisk fordi du mener det går utover barna. Er det mindre relevant i andre Europeiske land? I såfall, hvorfor er ikke europiske barn traumatisert?

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg er helt uenig med deg. Jeg ser overhodet ingen konflikt mellom å nyte alkohol i moderate mengder og at det er barn til stede. Sånn har jeg vokst opp, og sånn praktiserer jeg det ifm mine egne barn. Du må gjerne mene at det gjør meg og mine foreldre til latterlige forbilder, men jeg er ikke enig med deg og var heller ikke av den oppfatningen når jeg selv var barn.

Hva mener du da? Hva er forskjellen på at vi i Norge gjør det, og at foreldre i andre land gjør det? Jeg antar at du mener det er latterlig og idiotisk fordi du mener det går utover barna. Er det mindre relevant i andre Europeiske land? I såfall, hvorfor er ikke europiske barn traumatisert?

Åherregud. At folk kan forsvare alkohol så voldsomt, skjønner jeg ikke. Men jaja, for all del, sitt å drikk på barnas dag. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å gjøre det.

Endret av Madelene B
  • Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

Åherregud. At folk kan forsvare alkohol så voldsomt, skjønner jeg ikke. Men jaja, for all del, sitt å drikk på barnas dag. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å gjøre det.

Man blir jo nesten nødt til å forsvare det når man blir kalt idiot og latterlig forbilde. Som jeg skrev først, så har jeg et veldig avslappet forhold til dette. Men du må jo ha et helt annet forhold til alkohol enn det jeg har. jeg er vokst opp med foreldre som har tatt seg et glass til maten og er ikke traumatisert av den grunn. Har bare gode minner fra barndommen, et flott forhold til foreldrene mine, og i dag så drikker jeg selv lite og sjeldent. Så hva skulle problemet være, egentlig?

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...