Gå til innhold

alkohol i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

men det serveres jo ikke til konfirmasjonsbarnet, bare til de voksne. Hvis alt skulle være slik konfirmasjonsbarnet ville ønsket det kanskje ikke vært taler, kransekake, bordkort, koldtbord med gravlaks og moden ost etc... det er masse ritualer og elementer ved konfirmasjoner som gjøres på basis av at gestene skal få en god opplevelse.

Men det er jo konfirmantens dag!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke alkohol passer når den som skal feires ikke er gammel nok til å drikke alkohol. Dvs. at jeg ikke synes alkohol hører hjemme i en barnedåp, barnebursdag eller konfirmasjon.

• Liker 1
Skrevet

absolutt, men det betyr jo ikke at man ikke lager en fest hvor alle gjestene skal kose seg også. Alkoholen er ikke for konfirmanten sin skyld, og det er ikke mye av de andre tingene i en konfirmasjon heller. Hvis min bror fikk bestemme på HANS konfirmasjonsdag så ville alle gestene sprist kebab til forrett og snikers til dessert (for det er jo tross alt hans dag)... Selvfølgelig fikk han ikke dette. Vi hadde hele slekten i konfirmasjon, og de hadde med fine dyre gaver. Da syntes jeg det er på sin plass og gi dem en god opplevelse med god mat og drikke, og alt som hører med til en tradisjonell feiring... Selvfølgelig uten at noen ble fulle eller ukontrollerte....

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med alkohol selv om man feirer et barn. I vår familie er det helt vanlig, og ikke noe vi gjør en stor sak ut av. Vi har heldigvis en familie og omgangskrets som består av voksne, ansvarsfulle mennesker som ikke er interessert i fyllearresten, men å nyte et glass god vin til maten. Har noen i familien problemer med alkoholinntak og det skaper dårlig stemning, så kan jeg forstå at man ikke ønsker dette og dropper alkoholen. En hver får finne ut av hva de selv vil, det er ikke noen regler for dette og man trenger ikke bry seg opp i hva andre gjør ved sine feiringer.

Anonymous poster hash: 7bbf2...6f6

• Liker 2
Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg har aldri vært borti at det har blitt servert alkohol i konfirmasjon, vi har ikke noen tradisjon for det i vår familie/omgangskrets, selv om vi gjerne tar et glass i andre sammenhenger. Det faller seg liksom ikke naturlig å servere alkohol i et selskap som begynner i 13-14 tiden, og hvor de aller fleste kjører bil. Folk må velge det de selv synes er best, jeg hadde ikke hevet øyenbrynet om jeg var i en konfirmasjon hvor det var alkoholservering. Tror kanskje jeg hadde syntes det var litt rart, og hadde nok ikke drukket selv. Men som sagt, det handler vel mest om hva man har tradisjon for i egen familie.

Skrevet

Skal i konf til helgen, og blir mildt sagt skuffet hvis jeg ikke får vin. Herregud, skal man sitte der med fjerne slektninger osv uten noe i glasset :vetikke:

Jeg mener å huske at jeg hadde det i min konfirmasjon, men folk drikker seg jo ikke drita, så ser ikke helt problemet. Hadde noen i familien hatt et alkoholproblem ville jeg kanskje vært enig at det var best å droppe det.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke hver dag. I selskaper. Det skjønte du

Det ER opp til vertskapet om de vil servere alkohol, men det ER kjipt å bare by på mozell og farris til festmåltidet.

Ikke egentlig. Jeg synes som sagt det er helt greit om det serveres alkohol, men jeg ville ikke forventet det i konfirmasjon. Gjengs for alle konfirmasjoner jeg har vært i, er at det ikke serveres noe fancy herremåltid som i brylluper - men heller gryteretter, koldtbord, sodd - god, men litt enkel mat, som passer like bra sammen med et glass farris, brus eller isvann.

Det pleier dessuten å foregå usentralt, og på søndager når kollektivtrafikken er redusert, så man kjører gjerne bil dit. Jeg har måttet kjøre hjem fra minst halvparten av konfirmasjonene jeg har vært i, og det har minst halvparten av de voksne gjestene også gjort. Derfor er ikke alkohol et selvsagt innslag til konfirmasjoner, i min krets. Men om man alltid har sjåfør til den slags arrangement, så kan jeg skjønne at man begynner å fantasere om en øl til maten.

Anonymous poster hash: fed19...d88

Gjest New_Girl
Skrevet

Kjenner jeg har et veldig avslappet forhold til dette. Hadde ikke reagert om det hadde blitt servert alkohol, men hadde ikke savnet det om det ikke ble det heller.

Jeg regner med at vi ikke snakker om fyllekalas her, men at de voksne tar seg et glass øl eller vin til maten. Det klarer jeg ikke se problemet med, så fremt barnet ikke har negative erfaringer med alkohol.

Dersom konfirmanten selv har innvendinger lar man selvfølgelig være å servere.

• Liker 4
Skrevet

Ja men det betyr jo ikke at alt skal skje på en 14-15 årings premisser. Da ville jeg ha bestemt at det skulle være flere venner, og mindre gamle tanter i min konfirmasjon i hvert fall :fnise:

• Liker 6
Gjest New_Girl
Skrevet

Foreldre/foresatte som serverer alkohol under en konfirmasjon/barne bursdag/julefeiring osv, er totalt idioter i hode! Alle disse tidene som jeg nevnte er for barna. Hold alkoholen vekk!

Hvorfor?

Og julen er for alle, ikke bare barna.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre/foresatte som serverer alkohol under en konfirmasjon/barne bursdag/julefeiring osv, er totalt idioter i hode! Alle disse tidene som jeg nevnte er for barna. Hold alkoholen vekk!

Julen er bare for barna?

Så vi som ikke har noen unger i nærmeste familie for tiden, vi får bare droppe å feire jul da, vi har vel ingen glede av det siden vi ikke er barn..?

Anonymous poster hash: fed19...d88

• Liker 5
Skrevet

Ja men det betyr jo ikke at alt skal skje på en 14-15 årings premisser. Da ville jeg ha bestemt at det skulle være flere venner, og mindre gamle tanter i min konfirmasjon i hvert fall :fnise:

Trodde de bare brydde seg om penger, jeg.

Skrevet

ja det er sant det :fnise:

Skrevet

Og allikevel er det viktig at det er alkoholfritt? Når de allikevel ikke bryr seg? :roll:

:heks:

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke alkohol har noe som helst å gjøre i konfirmasjon (eller dåp for den saks skyld), og har heller aldri opplevd at dette har blitt servert i slike anledninger.

• Liker 1
Skrevet (endret)

I min familie er det ikke vanlig at det serveres alkohol i f.eks konfirmasjoner, så for min del så hadde ikke dette vært noe jeg hadde tenkt over eller savnet. På den andre siden så har jeg såpass avslappet forhold til alkohol at jeg ikke ser problemet med å servere øl/vin til maten og en cognac til kaffen dersom dette er noe de som holder selskapet ønsker. Problemet oppstår først dersom det ender opp med å bli et fyllekalas, og det antar jeg at en konfirmasjon ikke blir.

Endret av SmallTalk
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som er for dette, så dere tenker mer på gjestene enn konfirmanten sin dag da.

Dere serverer vel alkohol i begravelser og da? Dere syns det er greit både i dåp og konfirmasjo, så da er det sikkert vanlig i begravelser også? Om ikke, hvor for ikke det?

Anonymous poster hash: 96729...ab9
Gjest New_Girl
Skrevet

Dere som er for dette, så dere tenker mer på gjestene enn konfirmanten sin dag da.

Dere serverer vel alkohol i begravelser og da? Dere syns det er greit både i dåp og konfirmasjo, så da er det sikkert vanlig i begravelser også? Om ikke, hvor for ikke det?

Er det ikke konfirmantens dag fordi noen voksne drikker en øl til maten? Hvorfor?

• Liker 3
Skrevet

Og allikevel er det viktig at det er alkoholfritt? Når de allikevel ikke bryr seg? :roll:

:heks:

Men skjønner du virkelig ikke hvordan alkohol kan ødelegge for barn/ungdom?

Skrevet

Jai min familie er det alkohol ved alle sosiale tilstelninger voksenbursdag, dåp, konfirmasjon, bryllup, jubileer, familiemiddager og selvfølgelig begravelser.... Aldri tenkt på det som et problem... Alle drikker med måte :)

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...