Gå til innhold

alkohol i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt dobbelmoral til enkelte folk som har konfirmasjon også .

Flere har uttrykt tidligere at de drikker aldri alkohol når det er barn tilstede.

Så skal de ha konfirmasjon med konfirmant og flere barn tilstede,men da er det greit med alkohol?

Anonymous poster hash: 96729...ab9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Foreldre/foresatte som serverer alkohol under en konfirmasjon/barne bursdag/julefeiring osv, er totalt idioter i hode! Alle disse tidene som jeg nevnte er for barna. Hold alkoholen vekk!

Endret av Madelene B
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke svare på spørsmålet ditt. I min familie er det ikke vanlig med alkohol i dåp eller konfirmasjon. De skal heller ikke vi ha. Synes ikke det hører hjemme...

Anonymous poster hash: ae822...801
Skrevet

Ingen alkohol når det er feiring av barn. Blir litt sjokkert når det er så mange som synes det er ok, da kan man vel liksågodt starte med alkohol til bursdagsselskapene også? Man trenger ikke alkohol for å få god stemning, hvis det er slik så syns jeg virkelig det er noe som er galt..

Jeg er vant med at det serveres vin/øl til mat og evt velkomstdrink og avec i konfirmasjoner og dåp. Jeg ser ikke noe problem med det i det hele tatt.

Og siden du nevner bursdagsselskap: Det ble servert øl til pølsene i mine bursdagsselskap da jeg var barn (hadde kombinerte barne- /familieselskap). Det samme gjør jeg i mine barns familiebursdager. Helt uproblematisk synes jeg.

• Liker 9
Skrevet

I min konfirmasjon ble det servert vin til maten, og sikkert avec til kaffen, begge deler helt vanlig i min familie. Skal ikke se bort fra at det samme skjedde i dåpen min, selv om jeg naturlig nok ikke husker akkurat det...

Jeg er oppvokst med foreldre (det gjelder forsåvidt alle voksne i min familie) som godt kunne ta seg et glas vin eller øl til søndagsmiddagen eller lørdagskosen, eller en likør eller pjolter til ettermiddagskaffen søndag. Men de kunne like gjerne la det være. Alkohol var ikke viktig hverken den ene eller andre veien, og som barn opplevde jeg aldri at de ble beruset. Men ved festlige anledninger har det vært naturlig å servere vin - for meg var tanken om at man ikke skulle servere alkohol når det var barn til stede ukjent til jeg begynte å lese KG-diskusjoner...

• Liker 7
Skrevet

Det er jo hårreisende... Det blir bare helt feil å servere alkohol på en dag som er for en som ikke er gammel nok

• Liker 6
Skrevet

Det er jo hårreisende... Det blir bare helt feil å servere alkohol på en dag som er for en som ikke er gammel nok

Jeg skjønner ikke dette, jeg. Hvorfor det?

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke. Forklar?

:heks:

• Liker 5
Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg syns det er helt feil, å servere gjestene noe man ikke har lov til å servere til hovedpersonen. Dette selv om jeg også er vant med at vin til maten er normalt. Akkurat i konfirmasjon og dåp blir det feil.

Men det avhenger jo i hovedsak av kultur, så hva andre familier gjør bryr jeg meg ikke om.

• Liker 8
Skrevet

Fordi det ikke er en dag for de voksne.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke vant til alkohol i konfirmasjoner, ikke fordi noen er prinsippmessig imot det eller fordi det ville gjort noe, men fordi konfirmasjoner gjerne foregår tidlig på ettermiddagen, og de fleste kjører, så det er ikke særlig naturlig med alkohol. Kan ikke huske å ha savnet det noen gang.

Anonymous poster hash: fed19...d88
  • Liker 7
Skrevet

Hvis det ikke skulle serveres alkohol i min konfirmasjon, fordi det var min dag og jeg ikke var gammel nok, ville jeg følt at det ble en markering av at jeg fortsatt var et barn heller enn av at jeg tok skrittet over i de voksnes rekker, som konfirmasjonsdagens mest brukte floskel sier...

Med den logikken burde man vel bare servere melk og grøt i barnedåpen da - det er jo det eneste dåpsbarnet er gammel nok til å spise og drikke...?

• Liker 11
Skrevet (endret)

Jeg skjønner heller ikke. Forklar?

Dette er dagen til en som ikke er gammel nok til å drikke, så jeg skjønner ikke at dere ikke skjønner at det blir feil. Altså det kan kanskje være greit med et lite glass vin til maten, men dette er noe konfirmanten og de andre barna som er der skal få bestemme. Hvis de ikke vil skal jo valget være lett. For barn blir mer preget enn mange tror, når voksne drikker alkohol uansett hvor lite man drikker...

Endret av Blod
  • Liker 2
Skrevet

Dette er dagen til en som ikke er gammel nok til å drikke, så jeg skjønner ikke at dere ikke skjønner at det blir feil. Altså det kan kanskje være greit til et lite glass vin til maten, men dette er noe konfirmanten og de andre barna som er der skal få bestemme. Hvis de ikke vil skal jo valget være lett. For barn blir mer preget enn mange tror, når voksne drikker alkohol uansett hvor lite man drikker...

Jeg er faktisk helt uenig i det meste du skriver her, og jeg skjønner ikke at du ikke skjønner at alkoholservering ikke er det samme som fyllefest.

Og jeg skjønner ikke at du ikke skjønner at en konfirmant ikke er et barn, men en ungdom som veldig godt vet hva alkohol er og gjør!

• Liker 6
Skrevet

Jeg er faktisk helt uenig i det meste du skriver her, og jeg skjønner ikke at du ikke skjønner at alkoholservering ikke er det samme som fyllefest.

Og jeg skjønner ikke at du ikke skjønner at en konfirmant ikke er et barn, men en ungdom som veldig godt vet hva alkohol er og gjør!

Så for at det skal bli feil MÅ det være fyllefest? For en merkelig holdning.

En konfirmant er ikke et barn, men fortsatt ikke en voksen. Og nei, alle 15 åringer vet ikke godt hva alkohol er og gjør. Hva er det med enkelte og skulle ha alkohol i hver eneste lille festlighet de skal på, selv der det er barn? I en konfirmasjon er det veldig ofte mange andre små og store barn. Men igjen, dette er konfirmantens dag og om konfirmanten ikke vil ha alkoholservering så synes jeg det skal respekteres :)

Og jeg hadde ingen dårlige erfaringer med alkohol, men om det skulle vært alkoholservering i min konfirmasjon ville jeg overhodet ikke trivdes. Så det er synd om en dag som skal være stor skal bli ødelagt bare fordi de voksne ikke klarer å holde ut en dag uten alkohol.

Skrevet

Med den logikken burde man vel bare servere melk og grøt i barnedåpen da - det er jo det eneste dåpsbarnet er gammel nok til å spise og drikke...?

Beklager, her blir det kun servert morsmelk! :opplyser:

• Liker 4
Skrevet

En konfirmant er ikke et barn, men fortsatt ikke en voksen. Og nei, alle 15 åringer vet ikke godt hva alkohol er og gjør. Hva er det med enkelte og skulle ha alkohol i hver eneste lille festlighet de skal på, selv der det er barn? I en konfirmasjon er det veldig ofte mange andre små og store barn. Men igjen, dette er konfirmantens dag og om konfirmanten ikke vil ha alkoholservering så synes jeg det skal respekteres :)

Og jeg hadde ingen dårlige erfaringer med alkohol, men om det skulle vært alkoholservering i min konfirmasjon ville jeg overhodet ikke trivdes. Så det er synd om en dag som skal være stor skal bli ødelagt bare fordi de voksne ikke klarer å holde ut en dag uten alkohol.

Jeg syns det er din holding som er merkelig.

Hva mener du foreldre skal gjøre hvis konfirmanten ønsker alkoholservering, jmf mitt første innlegg i tråden, for det tror jeg ikke du har lest. ;)

• Liker 2
Skrevet

Hvor står det skrevet at noen skal servere alkohol mot konfirmantens vilje? Det blir jo en helt annen sak.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke alkohol har noe i en dåp/konfirmasjon å gjøre. Man feirer et barn/en ungdom og barnet/ungdommen er ikke gammel nok til å drikke alkohol. Det i seg selv burde faktisk være grunn nok til å ikke servere alkohol. Pluss at det gjerne er yngre barn tilstede også i konfirmasjonen. Vi feiret konfirmasjonen til datteren vår for 10 dager siden og tanken på å servere alkohol falt oss ikke inn engang. Har også vært i konfirmasjoner og der har det heller ikke vært alkohol.

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er din holding som er merkelig.

Hva mener du foreldre skal gjøre hvis konfirmanten ønsker alkoholservering, jmf mitt første innlegg i tråden, for det tror jeg ikke du har lest. ;)

Men ditt barn ønsket det, så da er det jo greit. H*n har vel positive assosiasjoner med alkohol til festligheter, men alle har jo ikke det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...