Blod Skrevet 6. mai 2014 #41 Skrevet 6. mai 2014 Hvor står det skrevet at noen skal servere alkohol mot konfirmantens vilje? Det blir jo en helt annen sak. Nei det håper jeg virkelig ingen har gjort... Men om man spør personen om det er greit er det ikke sikkert personen tør å si nei, vet du 1
Molte Skrevet 6. mai 2014 #42 Skrevet 6. mai 2014 Oj, må si jeg er utrolig overrasket over hvor mange som serverer alkohol i en konfirmasjon. Jeg har vært i flere konfirmasjoner, men ikke en eneste konfirmasjon jeg har vært i har de servert alkohol. Trudde ikke det var vanlig. Må si jeg ble veldig overrasket. Må man på død og liv ha alkohol til en konfirmasjon? 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #43 Skrevet 6. mai 2014 Veldig overrasket jeg også. Her serverer man i dår, konfirmasjon og bursdager. Vin, velkomst, shampis og Cognac. Da kan man bare huske diskusjonen som var ved juletider. Da var det fyfy over hele linjen å ta en juleøl til middagen, så lenge barna var oppe. Alkohol kunne man drikke når barna hadde lagt seg Ser ingen grunn, årsak eller noe til å servere alkohol i konfirmasjon. Og jeg tror ikke det er vanlig heller. Jeg har vært i mange, og kun en har det vært alkohol Anonymous poster hash: 96729...ab9 2
Eliza Doalot Skrevet 6. mai 2014 #44 Skrevet 6. mai 2014 Nei det håper jeg virkelig ingen har gjort... Men om man spør personen om det er greit er det ikke sikkert personen tør å si nei, vet du Jeg tror vel det er fornuftig å forutsette at i de fleste tilfeller så tør en konfirmant svare ærlig på dette spørsmålet. I de tilfellene hvor dette ikke er tilfellet er sannsynligvis problemene større enn et glass vin til konfirmasjonssteika. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #45 Skrevet 6. mai 2014 Vi hadde alkohol i min konfimasjon. Jeg fikk til og med to flasker vin i gave De fleste vennene mine brukte konfirmasjonspengene på fyll og fest uansett, så det var jo like greit, selv om det var litt drøyt. Anonymous poster hash: 865b6...c1b 2
Antlers Skrevet 6. mai 2014 #46 Skrevet 6. mai 2014 Oj, må si jeg er utrolig overrasket over hvor mange som serverer alkohol i en konfirmasjon. Jeg har vært i flere konfirmasjoner, men ikke en eneste konfirmasjon jeg har vært i har de servert alkohol. Trudde ikke det var vanlig. Må si jeg ble veldig overrasket. Må man på død og liv ha alkohol til en konfirmasjon? Nei. Man må heller ikke på død og liv ha ribbe på julaften, kransekake med smellbonboner på nyttårsaften, sløyfe på 17. mai, eller alkoholfri konfirmasjon, men for de som har tradisjon for å feire sånn, er det jo helt normalt å ha det. Det er som regel lite "liv og død" involvert 12
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #47 Skrevet 6. mai 2014 Alkohol i konfirmasjonsgave? ja da skjønner jeg holdningene til alkohol til enkelte. Anonymous poster hash: 96729...ab9 2
happiest Skrevet 6. mai 2014 #48 Skrevet 6. mai 2014 Jeg hadde alkohol i min konfirmasjon. Men jeg tror kanskje det gjelder å se an familien/de inviterte. Min familie vet hvor grensen går. Hadde vin, øl og brunt brennevin. Synes ikke det gjorde noe selv om det var jeg som skulle være i fokus. Har også vært i noen dåper hvor det har vært alkohol, som regel vin. Funker fint det og. 2
Molte Skrevet 6. mai 2014 #49 Skrevet 6. mai 2014 Nei. Man må heller ikke på død og liv ha ribbe på julaften, kransekake med smellbonboner på nyttårsaften, sløyfe på 17. mai, eller alkoholfri konfirmasjon, men for de som har tradisjon for å feire sånn, er det jo helt normalt å ha det. Det er som regel lite "liv og død" involvert Disse sammenligningene dine var dårlige eksempler Folk blir jo gjerne ikke ruspåvirket av ribbe på julaften,kransekake med smellbonboner på nyttårsaften, sløyfe på 17.mai eller en alkoholfri konfirmasjon.
Brunhilde Skrevet 6. mai 2014 #50 Skrevet 6. mai 2014 Oj, må si jeg er utrolig overrasket over hvor mange som serverer alkohol i en konfirmasjon. Jeg har vært i flere konfirmasjoner, men ikke en eneste konfirmasjon jeg har vært i har de servert alkohol. Trudde ikke det var vanlig. Må si jeg ble veldig overrasket. Må man på død og liv ha alkohol til en konfirmasjon? Jeg for min del tenker at det er merkelig at man på død og liv må la være å ha alkohol? 12
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #51 Skrevet 6. mai 2014 Så lenge ungdommen/barna er vant med at det drikkes vin til mat i festlig lag, blir det vel ikke så veldig annerledes i en konfirmasjon. Jeg hadde i utgangspunktet holdningen at det ikke bør serveres alkohol i en konfirmasjon, men nå på lørdag var jeg i en hvor det ble servert spruddel til velkomst og vin til maten, og det føltes helt naturlig... Forutsetningen er selvfølgelig at det er snakk om vin/øl som drikke til mat - noen form for "åpen bar" videre utover, synes jeg er malplassert. Anonymous poster hash: c7e04...35a 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #52 Skrevet 6. mai 2014 Disse sammenligningene dine var dårlige eksempler Folk blir jo gjerne ikke ruspåvirket av ribbe på julaften,kransekake med smellbonboner på nyttårsaften, sløyfe på 17.mai eller en alkoholfri konfirmasjon. Folk blir jo gjerne ikke ruspåvirket av ett glass vin til god mat heller. Makan til redsel for denne alkoholen da. Jeg skrev tidligere at jeg ikke var vant til alkohol i konfirmasjon fordi det bare er litt upraktisk (på dagtid, og de fleste av de som er gamle nok til å drikke, skal kjøre bil og kan dermed ikke drikke alkohol uansett), men om grandtante Anna tar seg en pjolter siden sønnen hennes uansett skal kjøre henne hjem, så tviler jeg på at hele selskapet blir overstadig ruspreget av den grunn. Alkohol er ikke - for meg - en tradisjonsmessig del av en konfirmasjon, men det ville jo ikke gjort noe om enkelte inntok et glass vin likevel. Anonymous poster hash: fed19...d88 4
Molte Skrevet 6. mai 2014 #53 Skrevet 6. mai 2014 Folk blir jo gjerne ikke ruspåvirket av ett glass vin til god mat heller. Makan til redsel for denne alkoholen da. Jeg skrev tidligere at jeg ikke var vant til alkohol i konfirmasjon fordi det bare er litt upraktisk (på dagtid, og de fleste av de som er gamle nok til å drikke, skal kjøre bil og kan dermed ikke drikke alkohol uansett), men om grandtante Anna tar seg en pjolter siden sønnen hennes uansett skal kjøre henne hjem, så tviler jeg på at hele selskapet blir overstadig ruspreget av den grunn. Alkohol er ikke - for meg - en tradisjonsmessig del av en konfirmasjon, men det ville jo ikke gjort noe om enkelte inntok et glass vin likevel. Anonymous poster hash: fed19...d88 Nå vet jeg ikke hva du skrev fra før eller ei, bare svarte på det du siterte meg. Nei folk blir ikke påvirket av et glass eller to. Men noen innlegg her inne så hørtes det ut som det var fri flyt av alkohol. Ikke alle voksne er flinke til å begrense seg heller. når man får velkomstdrink, vin/øl til maten og servitører fyller på før glassene blir tomme. Og gjerne en cognac til kaffen. Da kan det fort bli noen voksne som blir litt surrete. Og det synes jeg ikke passer seg i en konfirmasjon. Den sjansen hadde ikke jeg selv tørt å ta og risikere å ødelegge konfirmasjonsdagen til mine barn. De fleste er jo ansvarlig nok, men noen ganger så kan det jo kanskje bli litt mye. Jeg er ikke så redd alkohol. Jeg kan godt ta meg et glass vin til maten på en lørdagskveld jeg med barn til stedet. Men det er sjeldent jeg gjør det. Men jeg drikker max 2 glass. For synes ikke det passer seg å være påvirket tilstand når barna er tl stedet. Men har jo lest innlegg her der folk dømmer folk nord og ned når man drikker et glass sammen med barna. Hvor er de i denne tråden? For regner med det er ikke de samme folka som synes det er greit med alkohol til konfirmasjon? Da sier de mot seg selv isåfall..
Molte Skrevet 6. mai 2014 #54 Skrevet 6. mai 2014 Men for all del, folk gjør hva de synes er best, så gjør jeg hva jeg synes er mest fornuftig
Harlekin Skrevet 6. mai 2014 #55 Skrevet 6. mai 2014 Oj, må si jeg er utrolig overrasket over hvor mange som serverer alkohol i en konfirmasjon. Jeg har vært i flere konfirmasjoner, men ikke en eneste konfirmasjon jeg har vært i har de servert alkohol. Trudde ikke det var vanlig. Må si jeg ble veldig overrasket. Må man på død og liv ha alkohol til en konfirmasjon? Det handler nok ikke om det, men om at man ikke ser problemet med moderat alkoholservering. Og forsåvidt gjør ikke jeg det heller. Men for meg personlig og min familie og omgangskrets, er alkoholservering av noe slag totalt uaktuelt på julaften, ved barnedåp, konfirmasjoner og lignende arrangementer der det er barn til stede. Jeg er vokst opp på den måten, og det føles mest rett for meg.
Molte Skrevet 6. mai 2014 #56 Skrevet 6. mai 2014 Jeg for min del tenker at det er merkelig at man på død og liv må la være å ha alkohol? Ja du om det. Hvis alkohol er så veldig viktig for deg.
LunaLove Skrevet 6. mai 2014 #57 Skrevet 6. mai 2014 Enig med TS, dette er konfirmantens dag og jeg synes derfor at alkohol ikke har noe der å gjøre. Så jeg hadde ikke alkoholservering i min konfirmasjon og det blir ikke aktuelt å ha det i mine barn sin konfirmasjon heller. 1
Brunhilde Skrevet 6. mai 2014 #60 Skrevet 6. mai 2014 Men for all del, folk gjør hva de synes er best, så gjør jeg hva jeg synes er mest fornuftig Ja du om det. Hvis alkohol er så veldig viktig for deg. Og her slo siste utsagn det første i hjel på en mer enn fordomsfull måte! Jeg tenker ofte at det må være deilig å kunne dømme andre, og ikke minst å være så ufeilbarlig at man syns man har rett til å gjøre det! Hva gjør deg, Molte, så opphøyd? 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå